Rory Gallagher - Live in Europe (1972)

Alternatieve titel: Live! In Europe

Ierland
Blues
Label: Buddha

1. Messin' with the Kid (6:25)
  2. Laundromat (5:08)
  3. I Could've Had Religion (8:39)
  4. Pistol Slapper Blues (2:55)
  5. Going to My Hometown (6:14)
  6. In Your Town * (9:49)
  7. What in the World * (7:40)
  8. Hoodoo Man * (6:02)
  9. Bullfrog Blues (6:47)
avatar van Ronald5150
Samen met "Irish Tour" is "Live in Europe" een prachtig live document van Rory Gallagher. Ik heb beide albums ook ooit samen in een combi pack gekocht. "Live in Europe" begint fantastisch met "Messin' with the Kid" en "Laundromat". Rory gaat lekker los op zijn zwaar versleten Fender en de blues en rock licks vliegen je om de oren. Op "I Could've Had Religion" gaat het tempo iets naar beneden, zoals Rory zelf ook aankondigt, maar het bluesgevoel wordt er daarom niet minder om, misschien wordt het juist wel versterkt. Met "Pistol Slapper Blues" en "Going to My Hometown" heb ik persoonlijk wat minder, waarschijnlijk omdat ik Rory het liefst elektrisch hoor spelen. De twee afsluitende tracks daarentegen rocken weer zoals ik Rory graag hoor, al had het drum intermezzo in "Bullfrog Blues" achterwege mogen blijven. Gevoelsmatig heb ik een lichte voorkeur voor "Irish Tour", maar dat neemt niet weg dat "Live in Europe" van grote klasse is.