Cabaret Voltaire - Red Mecca (1981)

Electronic / Avant-Garde
Label: Rough Trade

1. A Touch of Evil (3:11)
  2. Sly Doubt (4:59)
  3. Landslide (2:08)
  4. A Thousand Ways (10:35)
  5. Red Mask (6:54)
  6. Split Second Feeling (3:47)
  7. Black Mask (3:19)
  8. Spread the Virus (3:40)
  9. A Touch of Evil [Reprise] (1:33)
avatar van BeatHoven
Vreemd album - waarschijnlijk was dat de bedoeling. Ik hoor geluiden die ik nog nooit eerder heb gehoord, maar ook invloeden van o.a. Joy Division en gelijksoortige new wave-bands. Cabaret Voltaire is de moeite voor wie iets totaal anders wil proeven, en dit album lijkt het best om mee te beginnen.

Zephyr
BeatHoven schreef:
Vreemd album - waarschijnlijk was dat de bedoeling.

Tja, als het genre electronic/avant-garde is, dus min of meer het etiket dat je op dit soort platen kunt plakken, kan je geen gestroomlijnde mainstream-pop verwachten natuurlijk. Het is inderdaad best even wennen, deze schijf van CV. Niet bepaalde toegankelijke muziek. Als je net met CV begint, lijkt The Crackdown (1983) me een meer voor de hand liggende keuze. Wat makkelijker "op te pakken", en dansbaarder ook.

avatar van heartofsoul
Toen ik dit album in de jaren '80 voor het eerst hoorde, was ik geschokt. Wat een donkere, dreigende, en sinistere sfeer ademt dit album uit. Maar ik luister er nog steeds naar, want het blijft voor mij een muzikale trip. Ik kan helaas de teksten (Stephen Mallinder) niet goed verstaan, maar misschien is dat maar beter ook. In instrumentaal opzicht is het zeer boeiend, zowel de tapeloops van Chris Watson als de synths van Richard H.Kirk zijn schitterend. Een album, kort samengevat, waar ik niet op uitgeluisterd raak. Maar als je depressief bent, kun je het beter in de kast laten staan, denk ik.

Vento Vivimus
Dit album is voor mij altijd verweven met die unieke samenwerking van David Byrne & Brian Eno uit datzelfde 1981. Waarschijnlijk omdat die twee elpees altijd naast elkaar hebben gestaan in mijn platenkast.

Maar als Eno & Byrne hun album 'My Life in the Ghost of Bush' noemden. Dan maakt dit album van Cabaret Voltaire 33 jaar na verschijnen nog steeds terecht aanspraak of de titel 'My Life in the Ghost of Bush'.

A historic stroll through the ghost-town of George double-u's Brain.

avatar van Cellulord
Leuk om nog eens te horen.
Zeer inventief voor 1981. Heb het album zelf pas leren kennen in de mid 90er jaren, nu begint er toch wel wat sleet op te komen.
Mensen die geïntereseerd zijn in oudere new-wavy industial/bodymusic moeten zeker eens luisteren.

Alsof Public Image Ltd samen met Joy Division voor 24 uur lang wordt opgesloten in een ruimte, als een soort van experiment, om te kijken wat hier uit voort komt.
Geen Wilfried de Jong die de boel nog enigszins probeert te sturen, puur op hunzelf aangewezen.
Het klinkt op een beklemmende manier claustrofobisch beklemmend, alsof men nergens heen kan.
Geluid welke weerkaatst op de muren, en aanvallend een weg terug probeert te vinden, op een kwaadaardige manier gericht naar de veroorzaker van deze vaag demonische sound.
Op geen enkele manier toegankelijk te noemen, tegendraads bijna.
Deprimerende bijna dansbare postpunk, met vage disco invloeden, en als je jezelf er voor open stelt, bijna briljant te noemen is.

Jean-Maurice
deric raven schreef:

Ik vind dat zeurende gitaartje op de achtergrond geweldig en dan die voortstuwende bas op het ritme van een (goedkope) drummachine. Geweldig album en inderdaad (bijna) briljant. Zij zijn eigenlijk een van de pioniers van de elektronische muziek. Ze begonnen er al midden jaren 70 mee net als Kraftwerk.
Cabaret Voltaire - 1974-1976 (1980) - MusicMeter.nl

Jean-Maurice
deric raven Ik kan je hun latere werk ook aanbevelen. Vooral de albums 'The Crackdown' en 'The Covenant, the Sword and the Arm of the Lord' vind ik erg goed.

Ook in bezit.