Chris Rea - Shamrock Diaries (1985)

Label: Magnet

1. Steel River (6:17)
  2. Stainsby Girls (3:53)
  3. Chisel Hill (4:06)
  4. Josephine (4:30)
  5. One Golden Rule (4:32)
  6. All Summer Long (4:12)
  7. Stone (4:28)
  8. Shamrock Diaries (4:57)
  9. Love Turns to Lies (4:12)
  10. Hired Gun (8:03)

avatar van ChrisX
Een wat recentere versie van hem (met banjo):

YouTube - ‪Chris Rea "Josephine"‬‏

avatar van Fathead
Hm, deze na jaren weer eens uit de kast getrokken en ik ben toch wel aangenaam verrast. Ik ga hier 4 sterretjes voor geven, al weet ik niet of dat uit kwaliteitsbeoordeling of uit nostalgie is.

Echter, Josephine blijf ik een klein draakje vinden...

rico24
hired gun.jongens wat een nummer. chris rea on top.

avatar van Jumpjet
Stuk voor stuk pracht composities op dit album, subliem gearrangeerd ook. Met natuurlijk de overbekende hit Josephine (op vinyl in de enige echte versie) Grappig is, dat op het punt waarop het nummer (op de radio) meestal wordt weggedraaid, het mooiste nog moet komen. En dan bedoel ik het springerige pianootje en de baspartij aan het eind van het nummer.
Warme produktie ook, voor jaren '80 begrippen. Vooral op de B-kant wordt sfeer gekoppeld aan pure muzikale klasse.
Ik heb eigenlijk maar één puntje van kritiek op Shamrock Diaries. Waarom horen we de (slide-) gitaar van de Meester Zelf zo weinig?

rico24
Prachtig sfeervol album. Puur genieten van 10 heerlijke songs op een heerlijke zomeravond of een kille winterdag. Tijdloze muziek, om te koesteren.Draai deze vanaf vinyl, prachtig warm geluid met de enige echte originele uitvoering van Josephine. Daarom alleen al mooi om op elpee te hebben..

Wonderschoon album waar geen slecht nummer opstaat. Ik heb het album al een hele tijd maar de laatste dagen draai ik het bijna constant. De sfeer, de liedjes, de warmte, de melancholie, ik kan er maar geen genoeg van krijgen. Hoogtepunten zijn bijna niet aan te geven. Nou vooruit ik doe toch een poging. Shamrock Diaries, Stainsby Girls en All Summer Long. Van een oneindige schoonheid...

avatar van ChrisX
Chris Rea is al jaren op mijn radar maar eigenlijk nooit geen moeite genomen om naar zijn topalbums te luisteren. Eerder deze week struinde ik rond op Youtube en zag in mijn rechterbalk Josephine staan en dacht "ach waarom niet, ff luisteren". Het was deel van een complete playlist met dit hele album en ik hoorde vervolgens nog een hele trits wonderschone songs.

En dus gelijk maar ff wat meer onderzoek gedaan en er gelukkig op tijd achter gekomen dat als je de originele versie van Josephine wilt hebben op cd je echt op zoek moet naar vroege cd uitgaven van dit album. Alle heruitgaven post 1988 bevatten een remix / remake van het nummer (geen idee waarom Rea dat heeft gedaan overigens) maar goed, ik was dus op tijd en dus gelijk op zoek gegaan naar de goede versie (voor diegene die hem zoeken: label Magnet, catalogusnr. 825 539-2. Dat laatste moet als STEREO 825 539-2 [Y] rechtsboven op het cd-boekje gedrukt staan. Als je hem wil scoren via Marktplaats is dat een mooie vraag om te stellen "Wat staat er rechtsboven op de voorkant van het cd boekje?").

Heb hem nu helemaal geluisterd en nu vraag ik me af waarom ik nog nooit eerder dit album gekocht heb: heerlijk sfeervol, soms zelfs licht broeierig, Rea's fijne licht schuurpapieren stem.

Blij dat ik hem nu als nog ontdekt heb... eens kijken of er nog meer mooie albums van hem te ontdekken zijn.

avatar van Fathead
Ha, ik heb inderdaad gelijk even in het bovenhoekje gekeken en jawel hoor: STEREO 825 539-2 Y!

avatar van musician
ChrisX schreef:

Josephine is juist één van de pronkstukken van de originele LP, ik was ook teleurgesteld met de versie van Chris Rea die ik op mijn eerst cd had. Later heb ik de juiste Josephine van één of andere verzamelaar afgehaald en een nieuw cd-tje gebrand. Want inderdaad: ook op de compilaties van Rea (wat ik er dan van ken) nooit meer het originele Josephine gehoord.

ChrisX schreef:

Ik zou gewoon voor de vinyl versie gaan.

Jumpjet schreef:
Ik zou gewoon voor de vinyl versie gaan.

Aan mij is dat hele gedoe met vinyl (en downloads overigens ook) niet besteed. Cd's zijn voor mij persoonlijk ideaal. Niet te groot van formaat, geen gedoe met platen moeten omdraaien, geen hinderlijk gekraak / getik enz. enz. Als ik de muziek op mijn iPod/iPhone wil hebben rip ik het van cd en klaar is klara .

avatar van Running On Empty
ChrisX schreef:

Ik zag dat ik vermoedelijk de verkeerde CD versie maar ik heb ook de LP nog. Ga deze beide vanavond maar eens vergelijken. Overigens is het draaien van LP's een vorm van nostalgie die je volgens mij nauwelijks kunt uitleggen. Het is gewoon leuk omdat het kan maar ik doe het niet voor een warmer geluid of iets dergelijks.

Running On Empty schreef:

Elpees draaien is de meest mooie en originele manier van muziek beluisteren. Om over de elpeehoes maar te zwijgen.

avatar van Ronald5150
”Shamrock Diaries” is een mooi album van Chris Rea. Zeker een van zijn betere uit de jaren 80. Het album begint heel mooi met ”Steel River”. Een nummer dat toewerkt naar een mooi soulvol en warm einde met die blazers en mooie koortjes. ”Stainsby Girls” is een van mijn favoriete liedjes van Chris Rea. De opbouw is mooi en Rea’s slidegitaar klinkt dreigend en spannend. En dan is er uiteraard die stem. Die warme raspende diepe stem die met name in de langzamere nummers, zoals ”Chisel Hill” nog beter tot zijn recht komt. Er zijn ook zaken aan ”Shamrock Diaries” die me minder goed kunnen bekoren. Het overdadige gebruik van keyboards spreekt me gewoon niet zo aan, maar het is wel typisch iets wat past bij de jaren 80. Desondanks kan ik toch behoorlijk genieten van ”Shamrock Diaries”, met name als tegen het einde van het album liedjes als ”Love Turns to Lies” en ”Hired Gun” voorbijkomen. Zeker die laatste is een geweldig nummer met heerlijk basspel. ”Shamrock Diaries” is een van Rea’s betere albums, zeker in de jaren 80. Uiteindelijk prefereer ik de albums van Rea waarbij hij zich richt op de blues, maar ”Shamrock Diaries” is een dikke voldoende.

Mooie plaat, maar ook hier afwisseling met te makkelijke popsongs, terwijl ik weet wat rea in zijn mars heeft.

Josephine is wonderschoon, maar net als op de verzamelaar Still so far to go is Josephine niet de versie zoals ik m in de eighties hoorde. De versie op dit album vind ik overigens nog slechter dan op die verzamelaar. Die single versie is blijkbaar nergens anders op verschenen? Op youtube kom ik wel een (verschrikkelijke) remix uit 1988 tegen, maar die is het ook niet.

Edit: ik lees nu de discussie die hierboven is gevoerd over dit euvel. Blijkbaar zijn er 2 cd versies.

avatar van Clownvis
Net niet de beste van Chris Rea, dat is zondermeer The road to hell, maar deze komt erg in de buurt. Over Josephine is genoeg geschreven, de originele versie is inderdaad veel beter maar deze is ook wel te pruimen (begin ik er toch weer over ). 4,5 ster.

avatar van Rinus
Ik heb dit album nog niet zo heel lang geleden kunnen scoren op vinyl. En daar staat dus gelukkig de originele versie van Josephine op. Kan niet begrijpen, waar deze versie (de mooiste ion mijn oren) op de latere CD versies vervangen is door die re-make. Misschien onder invloed van de amerikaanse markt?

WPE
Dit is echt een geweldig album van Chris Rea. En misschien spelen voor mij ook nostalgische gevoelens mee omdat ik dit album af zowat vanaf het begin heb, maar het is ronduit prachtig. Heerlijke nummers, mooie zang. Tijdloos.

Ja maar dan geen mp3....
gewoon 1op1 rippen, ik zet alles dan op een 32 of 64 microkaartje, en dan de FiiOx5 in...
s-700 van JBL aangesloten en 'Josephine' draai ik sporadisch, staat veel mooier spul op.
geweldig geluid, dag mp3-speler of Ipod-phone o.i.d.

Als (toendertijd) Dire Straits-fan hoorde ik op mijn 18e in een kroeg 'Wired to the Moon'
in de 'Tempelier' op de Molenstraat in Nijmegen, ik vroeg w.t.h is dat? schitterend!
Een dag later in dezelfde straat de L.P 'Wired to the Moon' gehaald bij Kroeze aan de overkant van de straat....
Daarna nog een stuk of 6 lp's-cd's van deze bard gekocht, mooi!

avatar van vielip
Dit blijft een prima werkje van meneer Rea. Ik heb gelukkig ook de cd versie met de originele (en mijns inziens beste) versie van Josephine er op. En oké dat nummer is prima maar wat mij betreft toch niet het beste wat dit album te bieden heeft. Stainsby girls, All summer long, Steel river en Hired gun zijn minstens net zo goed, zo niet beter. Heerlijke muziek op een mooie lente avond

Fedde
Mooi sfeervol album. Rea grossiert hier verder met zijn gruizige stemgeluid, wat een mooi tegenwicht biedt aan de iets te makkelijke jaren '80-synths. De nummers lijken vlot uit de pen te rollen. Josephine is heel aardig, maar ik heb het te vaak gedraaid. Het hoekige pianoslot gaat wat rondzingen en verveelt me.
Hierna heb ik de man onrecht aangedaan door geen platen van hem meer te kopen. Anderen deden dat wel en mede daardoor was hij in staat 100.000 pond te steken in de verkiezingscampagne 2010 voor de Conservative Party. Het zijn keuzes.

Fedde schreef:

Dat was toch echt een andere Chris Rea. Er zijn meer hondjes die Fikkie heten.

Fedde
Jumpjet schreef:

Dat was toch echt een andere Chris Rea. Er zijn meer hondjes die Fikkie heten.

Je hebt helemaal gelijk! Een hardnekkig misverstand overigens. In de media werd zanger Rea meermalen genoemd als donateur. Zelf ontkende hij dit echter, ontdek ik inmiddels.

Heerlijk plaatje van Rea .Het gaat zo langzamerhand wel eens tijd worden voor een mooie serie remasters. Daar is dit album wel bij gebaat. En herstel dan ook meteen het Josephine verhaal.
Qua composities zit het allemaal wel snor maar productioneel valt hier nog wel wat te verbeteren.
Neemt niet weg dat het een hele fijne plaat is .Hired Gun en het titelnummer bevallen mij het best.
4 sterren

Twinpeaks schreef:
4 sterren

Welke verbeteringen zou je willen aandragen?
Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een mooi vinyl exemplaar, die klinkt top en dan heb je meteen de goede Josephine te pakken.

Ik vind het soms wat "iel " klinken .Dus op dat gebied mag er een remaster overheen . Nogmaals de song staan als een huis .Bijvoorbeeld de blazers in Steel River vallen in mijn ogen toch een beetje in het niet. Anderen zullen het subtiel gedaan vinden. Zo is er altijd wel wat. En wat betreft het zoeken op LP . Hij stond al op mijn lijstje, maar evengoed bedankt voor de tip .

avatar van gaucho
Nou, voor mij is een expanded reissue van dit album absoluut niet nodig. Zowel de LP als de CD klinken uitstekend, en zo'n uitgave met een kwalitatief meestal minder goede 2016-remaster plus allerlei overbodige toevoegingen in de vorm van demo's etc. daar zit ik niet echt op te wachten.

Wel noodzakelijk is natuurlijk de terugkeer van de originele versie van Josephine. Want veel mensen vallen terecht over dit ongehoorde staaltje geschiedvervalsing op CD. Ik heb lang gedacht dat die nieuwe versie van Josephine die tegenwoordig op alle CD-uitgaven prijkt, pas later was opgenomen, in de tijd van New light through old windows ('88). Maar nee, het is wel degelijk een opname uit 1985, zo weet ik sinds ik deze single eens ergens aantrof: Chris Rea - Josephine (Re-Mix) (Vinyl) at Discogs . Kennelijk alleen bestemd voor de Engelse en Franse markt (het ding staat ook bekend als de 'French remix') en in Nederland nooit uitgebracht.

Naast de vinyl-LP en de Nederlandse 7" single heb ik die originele Josephine nog op deze Rea-verzamelaar staan. Uit midden jaren tachtig en bij mijn weten de enige compilatie van hem waarop het nummer in de originele versie te vinden is.
Daarnaast staat het nummer in zijn oorspronkelijke schoonheid nog op een flink aantal verzamel-cd's uit de jaren tachtig en begin jaren negentig. Zelf heb ik 'm bijvoorbeeld staan op deze, deze en deze. Overal waar die versie 4.26 min. duurt (of daaromtrent) zit je safe, volgens mij.

Maar dat zijn allemaal oudere out-of-print CD's. Sinds de jaren negentig heeft Chris Rea er alles aan gedaan om die originele versie van de aardbodem te laten verdwijnen, wat ik toch een ergerlijk trekje vind.

Over dit album verder niets dan lof. Josephine is maar één van de vele hoogtepunten. Een mooie, afgewogen soft-rock plaat waar geen enkel minder nummer op staat, met die prachtige gruizelstem van hem. Vooral in ons land was het destijds een groot verkoopsucces. Volgens mij kwam dat ook een beetje omdat hij met dit soort muziek meeliftte op de toenmalige populariteit van Dire Straits en de opkomst van de CD als nieuwe geluidsdrager.

ChrisX schreef:

Ik denk dat dit idd de sleutel tot succes is. Ik dacht dat ik ook de Magnet-CD had, maar mijn versie (gekocht circa 1989/1990) staat op het Eastwest-label, met een heel ander catalogusnummer. Mocht ik de Magnet-versie nog eens goedkoop tegenkomen, dan sla ik toe.

Om het nog wat ingewikkelder te maken... Dit zegt Wikipedia:

"Josephine" is a track that Rea has re-recorded many times. The version released on the original LP was replaced in later CD editions by the "disco" version, which is also the basis for the later "Josephine (La version Francais)". The original LP version was later made available on the French release "The Best of Chris Rea" in 1998. There is also the version recorded in 1988 for "New Light Through Old Windows", also available on the 1994 "The Best of Chris Rea". Additionally, there is the slower version released on the U.S. edition of "New Light Through Old Windows" in 1988, also available on the 2001 "Very Best of Chris Rea" which is itself similar, though not identical to the version used in the original video from 1985. Finally in 2008 another re-recording was released on the Germany-only "Fool (If You Think It's Over)-The Definitive Greatest Hits"

...en nog een fan-pagina die de kwestie-Josephine tot op het bot afkluift:

www.ChrisRea.nl • josephine la version francaise (long version)

Leuk voor wie alle versies wil verzamelen... (ik niet)

gaucho schreef:

www.ChrisRea.nl • josephine la version francaise (long version)

Leuk voor wie alle versies wil verzamelen... (ik niet)

La Version Francaise is tof, lekker yachty en meer dansbaar. Deze versie is ook gesampled door Ron Carroll in deze 90's classic. Maar dat gitaar intro is dan weer afkomstig van de 7-inch versie van La Version Francaise, de 12-inch (in mijn geval de b kant van The Road To Hell) heeft dit niet.

avatar van Theoden King
Prachtig album met een bijzondere betekenis. Ik kreeg het voor mijn verjaardag in 1985 (ik werd toen 14!) en het was meteen mijn allereerste cd ooit! Mede daarom is dit altijd mijn favoriete Rea gebleven.

avatar van Pat de Wolf
Meer dan dertig jaar geleden werd er op de radio veel aandacht besteed aan dit album. De cd was ook DDD. Heb onlangs veel naar zijn prachtige 11 cd-box Blue Guitars geluisterd en ben fan geworden.... Ik had meer van dit album verwacht, klinkt erg gedateerd. Heb wel de Magnet-versie en dus met de originele Josephine. Ander hoogtepunt: All Summer Long.....

Wie weet hoe het met zijn gezondheid gaat? In december heeft hij wegens ziekte zijn tour moeten stoppen...