Guilt Machine - On This Perfect Day (2009)

Metal / Rock
Label: Mascot

1. Twisted Coil (11:43)
  2. Leland Street (8:03)
  3. Green and Cream (10:32)
  4. Season of Denial (10:22)
  5. Over (6:11)
  6. Perfection? (10:46)
  7. The Stranger Song * (4:53)
  8. Michelangelo * (3:23)
  9. Fan Messages * (9:37)
  10. Perfection? [Vocals Guide Arjen] * (10:22)
  11. Twisted Coil [Radio Edit] * (4:17)
  12. Pull Me Out of the Dark [Radio Edit of Green and Cream] * (3:36)
  13. Over [Radio Edit] * (3:56)
Hoedijk
Donkere sfeer op dit album, logisch gezien de moeilijke tijd die Arjen en Lori hiervoor hebben meegemaakt. Ik vind het ook niet echt een Ayreon-achtig album. Lori schreef de teksten en Jasper treedt met zijn intense stem nadrukkelijk op de voorgrond. Het is een gewaagde plaat, want gezien de reacties op Musicmeter kan niet iedere Ayreon fan dit werk even goed waarderen. Maar Lori en Arjen krijgen van mij alle lof voor hun openhartigheid en lef om dit project uit te voeren. Arjen vindt dit zijn beste werk buiten Ayreon om en ik ben het hier zeer zeker mee eens. En tegen alle Ayreon fans, sta open voor een nieuw geluid en je zult heel veel moois ontdekken.

avatar van Don Cappuccino
Dit is misschien wel het enige project van Arjen Lucassen dat ik goed vind, ik vind het daarom ook jammer dat het bij één album is gebleven. Het probleem bij de Ayreon-projecten is dat ik vaak het grootste gedeelte van de zangers/zangeressen niet kan harden en hier heb je dat probleem niet. Jasper Steverlinck zingt echt fantastisch op deze schijf, qua timbre zit hij in dezelfde hoek als Einar Solberg van Leprous, heel vloeiend en natuurlijk. De muziek is lekker stemmig, vooral op de eerste track veel Porcupine Tree-invloeden. Toch kakt het album aan het einde een beetje in.

avatar van BoyOnHeavenHill
Ayreon maar toch eigenlijk duidelijk niet. Een andere opbouw van nummers, emotionelere sferen, donkerder klankkleuren – het is een verschil dat wel smaakt, zodat het tijdens bijvoorbeeld het openingsnummer bijna jammer is wanneer na een minuut of vijf de zagende gitaren invallen. Door de beperkte muzikale crew klinkt het album ook mooi als een eenheid, en dat past goed bij de thematiek; ik heb zelf nergens problemen met Jasper Steverlinck, integendeel zelfs, zijn stem blijft van begin tot eind boeien, en op de bonus-DVD schittert hij ook nog eens op een uitstekende cover van Leonard Cohens The stranger song. De soundbites storen me geen moment en dragen alleen maar bij aan het introspectieve karakter van het concept, en in veel arrangementen blijf ik steeds weer nieuwe dingen horen, zoals bijvoorbeeld Lucassens vette baspartij vanaf 09:00 op Green and cream. Knap hoe hij op dit album steeds lucht weet te houden binnen de combinatie van mistroostige teksten en zware muziek, en de verpakking is natuurlijk weer net zo prachtig als we gewend zijn. Zeer geslaagd.

avatar van namsaap
Net als met Stream Of Passion stelt Arjen een band samen voor On This Perfect Day. Waar het album Embrace The Storm voor mij te ver stond van zijn overige werk is dat met Guilt Machine toch anders, want hier is de signatuur van Lucassen duidelijker aanwezig. Toch wijkt de muziek van Guilt Machine ook behoorlijk af van zijn meeste werk en is het een boeiende aanvulling op zijn discografie. Ook tekstueel wordt hier uit een ander vaatje getapt. De teksten, uit de pen van Lori Linstruth, zijn geïnspireerd op de periode van depressie die zowel zij als Arjen hebben doorgemaakt.

Over het algemeen genomen klinkt On This Perfect Day wat luchtiger en minder bombastisch dan het gemiddelde Ayreon-werk. Er klinken soms wat Porcupine Tree en Radiohead-invloeden door. Dat maakt dit album een fijne afwisseling in de discografie van Arjen Lucassen. Sterkhouder op dit album is zanger Jasper Steverlinck. Zijn heldere en zuivere zangstem past uitstekend op dit album en blijft het hele album boeiend. Zo ook gevarieerde spel van drummer Chris Maitland. Wat een klasbak is die man!

1. Ayreon - Into The Electric Castle
9. Ayreon - The Final Experiment
10. Ambeon - Fate Of A Dreamer
11. Stream Of Passion - Embrace The Storm

avatar van RuudC
Na ruim een maand waarin er ook een tweetal weken in Denemarken verbleven werd, is het tijd om weer verder te gaan. De stilte komt ook doordat Guilt Machine een lastige noot is om te kraken. Het is jammer dat ik niet bijgehouden heb hoe vaak ik specifieke albums gedraaid heb tijdens deze marathon, maar neem maar van mij aan dat On This Perfect Day in de top drie staat. Ik denk dat het met de stemming te maken heeft. Guilt Machine werkt met een deprimerend thema. Ayreon's 01011001 was ook al niet erg vrolijk en eveneens moeilijk om doorheen te komen. Ondanks dat ik in het begin erg mijn twijfels had over de kwaliteit, ben ik wel overtuigd dat het goed materiaal is.

Guilt Machine is geen Ayreon, maar de hand van Arjen Lucassen is duidelijk hoorbaar. In dat opzicht is de band echt anders dan Stream of Passion. Er zijn genoeg partijen die zo van een album van Ayreon hadden kunnen komen. Arjen als achtergrondzanger roept voor mij meteen weer die connectie op met The Beatles. Het sterke Twisted Coil doet mij verder heel erg denken aan The Wall van Pink Floyd. Er zit een bepaalde naargeestige sfeer in die ik erg kan waarderen. Ik heb eerder laten merken dat ik de veelzijdigheid van de muziek van Arjen Lucassen een belangrijke smaakmaker vond, maar Jasper Steverlinck heeft mij geen seconde doen verlangen naar andere zangers. Er staat hier echt een heel goede band te spelen.

Hoewel ik hier zeker niet het beste album van deze marathon bespreek, kan ik alleen maar benadrukken dat ik wederom onder de indruk ben. Een album met slechts zes songs die ook nog eens tussen de zes en de twaalf minuten klokken, heeft een risico dat een slecht nummer voor een dodelijk gat zorgt. Guilt Machine houdt je aandacht op den duur (heeft me wel een luisterbeurt of 7-8 gekost) goed vast. Geen oorwurmen hier, maar steevast goede kwaliteit. Ik kan geen punt van kritiek bedenken hier.

Tussenstand:
1. Star One - Space Metal