Guilt Machine - On This Perfect Day (2009)

Metal / Rock
Label: Mascot

1. Twisted Coil (11:43)
  2. Leland Street (8:03)
  3. Green and Cream (10:32)
  4. Season of Denial (10:22)
  5. Over (6:11)
  6. Perfection? (10:46)
  7. The Stranger Song * (4:53)
  8. Michelangelo * (3:23)
  9. Fan Messages * (9:37)
  10. Perfection? [Vocals Guide Arjen] * (10:22)
  11. Twisted Coil [Radio Edit] * (4:17)
  12. Pull Me Out of the Dark [Radio Edit of Green and Cream] * (3:36)
  13. Over [Radio Edit] * (3:56)
avatar van Metalhead99
Het nieuwe project van Arjen Lucassen, ik ben benieuwd wat hij ons nu zal brengen.

avatar van Liampie
Ik vind het erg leuk, maar het is niet catchy genoeg om het 'geweldig' te noemen. Een middelmatige plaat voor Arjen's doen!

avatar van Ayreonfreak
Ik ben ook nog niet onder de indruk. Er zitten teveel invloeden van eerdere werken in, iets waar ik, ondanks dat ik fan ben van Lucassen niet op zat te wachten. Sommige fragmenten zijn te makkelijk gecomponeerd. De stem van de zanger is goed, maar gaat soms ook weer vervelen. Maar ik kom er nog op terug als het wat beter "gerijpt" is.

avatar van Ayreonfreak
@Liampie; Voor een middelmatige plaat heb je een behoorlijke score gehanteerd!

avatar van Anamorph
Human Equation part 2...Wel lekker, maar inderdaad niet overal orgineel. Season of Denial is echter wel weer heel prettig en de zang vind ik in ieder geval erg goed. Laatste nummer is ook erg OK.
Voorlopig 3,5*.

Ik vindt 'm wel beter dan 01011001. Deze is wel weer wat origineler imho.

avatar van Orange
Fijne cd, vooral 'Twisted coil'. Lees mijn recensie hier: http://www.cuttingedge.be/music/reviews/171583-guilt-machine-on-a-perfect-day-

Misterfool
arjan flikt het maar weer. een geweldige cd en hopelijk de start van een nieuw project

avatar van Anamorph
Nu een paar keer gehoord en ga toch een half puntje omhoog!
Toch wel een groeier!

avatar van Blind Faith
Toch wel een beetje een tegenvaller wat mij betreft. Waar bij Ayreon de spanning in de songs blijft zitten ebt deze bij Guilt Machine net iets te snel weg omdat er te weinig variatie en verrassingen in de muziek zitten. Steverlinck is dan wel weer dik in orde en bewijst net zoals bij Arid dat hij over een geweldig stemgeluid beschikt.

Akron777
Ik heb hem zelf niet, maar ik had hem in de winkel even grondig beluisterd. Het leek me een beetje langdradig. De melodieen en de ambieuze gitaarstukjes zijn op zich geweldig, maar die intro's zijn zo langdradig na een tijdje: dat laag en zacht gedreun op zo'n bass op de achtergrond met van die gesprekken en berichten op de voorgrond. 3 nummers had ik beluisterd op MySpace: ze zijn wel interessant, maar je vergeet het ook al snel weer, niet echt iets wat ik zou missen had ik het niet. Ik vind echter wel dat hij het voor de rest goed heeft aangepakt. Het concept past in mijn ogen goed bij Arjen's persoonlijkheid, en weet het ook vrij goed te brewngen. Ook alleen al vanwege het artwork en de uitvoering van het digi-book zoju je hem willen aanschaffen, maar ik wacht nog zo'n klein maandje ermee, als het album voor de meeste mensen wat heeft kunnen 'zakken'.

avatar van james_cameron
Sfeervol album, iets beter dan de meest recente plaat van Ayreon, die wat gezapig was. De sound van de band heeft wel heel veel weg van Ayreon, maar het is allemaal net iets melancholieker. Fraai gezongen in ieder geval, met mooie melodielijnen en lekker zwaar gitaarwerk. Qua tempo lijken de songs allemaal wat op elkaar en de plaat had wel iets meer dynamiek kunnen gebruiken.

avatar van Blind Faith
Toch een puntje erbij. De combinatie van Steverlincks stem en de typische Ayreonsound klinkt me steeds beter in de oren. Muzikaal niet vernieuwend, maar wel knap gebracht.

avatar van Kronos
Ik hoorde dit album vandaag in de plaatselijke Metalzone en het beviel me wel. Het verrastte me Jasper Steverlinck te horen bij deze muziek. Soms gaat hij een beetje teveel zagen vind ik maar leuk dat hij nu iets als dit doet. Eens wat anders dan de al te gladde radiodeuntjes.

Waar ik Ayreon vaak iets te theatraal en bombastisch vindt naar mijn smaak, kan ik de wat soberder uitvoering wel waarderen! Vooral de lange nummers vind ik erg goed. Daarnaast past Steverlinck's stem prima bij de muziek. Wat een dijk van een stem heeft die man! Hij draagt de cd dan ook grotendeels in mijn opinie. Lucassens beste werk, in mijn optiek.

avatar van notsub
De laatste Ayreon was duidelijk niet de beste. Of dat de reden is om dit project te beginnen weet ik niet, maar in ieder geval klinkt dit als een nieuwe start. De sound is duidelijk meer basic en er is maar één zanger. Verder is de franje er vanaf geschaafd en staat het liedje zelf centraal. De lengte van de nummers valt wel op, maar het werkt best goed met deze aanpak. Het is dus een relatief bescheiden plaat geworden, maar de aankopingspunten met Ayreon zijn nog goed hoorbaar. Ik ben wel te spreken over dit project.

topplaat, als ayreon fan van het eerste uur keek ik niet zo uit naar deze c.d., ik wilde hem eerst niet kopen, toch bezeweken en ik vind het een eerlijke plaat, waarop het thema mij aanspreekt Vanuit hun gezamelijke depressieve periodes hebben Lori Linstruth (teksten)
en Arjen de handen ineengeslagen. Heel persoonlijk schrijft deze prachtige vrouw over haar moeilijke monenten en hoe ze er uit kwam. Ik ben laaiend enthousiast!!!!!!!

Akron777
Prachtige plaat van Arjen Lucassen. Ik moet er eerlijk bij vermelden dat ik deze in het begin stukken minder interessant vond dan op dit moment, na enige luisterbeurten is dit toch echt een meesterwerkje. Ook vond ik enkele tussenstukjes teveel op Ayreonwerk lijken, terwijl ik graag iets nieuws heb. En vooral het doorspoelen in de platenzaak is daarbij irritant. In zijn geheel en over de stereo klinkt deze plaat gewoon stukken beter dan een los nummertje. Leland Street, Perfection? en Season of Denial zijn echt sterke nummers.

Oke, de nummers komen qua intro wel erg veel overeen - wat later begint te vervelen, maar de geweldige middenstukken maken dat zeker weten goed. Het is allemaal rondom een vrij simpel concept opgeboud: een fan message en vervolgens een dreunend ritme in de bas. Gelukkig duren de intro's niet verschrikkelijk lang, en kunnen we snel op naar het vervolg.

Het positieve punt van dit project is dat het eerder een geheel word door het gebruik van slechts een zanger. Iets wat ik ook al fijn vond aan The Universal Migrator. De stem doet me ietsjes denken aan James LaBrie van Dream Theater, maar dan misschien nog iets interessanter. Ik had totaal niet verwacht dat die nog zo goed acceptabel zou zijn.

Hoewel ik hem niet beter vind dan 01011001, is hij wel iets toegankelijker: de nummers draaien zich perfect af los van elkaar. Het enige minpuntje vind ik Over, dat nummer kan me vrij weinig boeien. Het gebruik van de fanmessages vind ik vrij origineel. En ook wel aardig uitgevoerd, hoewel hij er wat meer van had kunnen maken. Ook geweldig dat er meer gitaarwerk op staat dan op de andere releases van Lucassen. De solo's maken hem toch echt appart. Ook de lekker lange nummertjes zijn een pluspunt. Zo is er lekker veel te beleven. De volgorde waarop de lyrics lopen zijn voor mij ook weer positief. Het bouwt rustig op, en valt erg vaak terug op bepaalde stukken tekst. Je zou het refrein kunnen noemen, maar dat lijkt me nu niet zo erg gebruikelijk. Halverwege krijgen we van die spannende interludes en vervolgens barst het weer eens open qua zang. En uiteindelijk valt het weer terug op dat mooie stukje in het begin van het nummer.

Al met al een zeer geslaagde release. Hoewel hij voor mij niet kan tippen aan 01011001 en de andere Ayreonplaten mag deze er zeker weten zijn. Het concept met slechts een zanger is zowel een plus als minpunt. Maar in dit geval is het eerder positief.

avatar van ricardo
Deze plaat heb ik gisteravond even bij mijn zwager gehoord, maar wat een schitterende trip is het eigenlijk. Alle stijlen op muziek gebied komen zowat langs. Voor mijn gevoel is het net of je een muzikale wereldreis hebt gemaakt. Gewoon schitterende muziek. Van deze band wil ik meer weten en ga ik mij verder in verdiepen. Ik vind het zeker zo goed dat ik eigenlijk gelijk hun 2 beste albums wel zou willen kopen. Welke zijn de beste start om mee te beginnen van deze band?

avatar van Ayreonfreak
Ehm.... Helaas voor jou nog maar 1 album.... Maar als je wat meer vergelijkend materiaal wil, moet je maar eens onder Ayreon of Arjen Lucassen zoeken....

avatar van ricardo
Dit album staat bij Ayreon onderaan in hetzelfde lijstje bij de reguliere albums.

Akron777
Toch hebben ze pas een album gemaakt

Ik heb gewacht om hier een rating aan te geven tot ik deze CD enkele keren volledig had gehoord maar ik kan me voorlopig echt niet binden aan een score hoger dan 3.

De CD begint zeer sterk en op zich vind ik Twisted Coil een schitterend nummer maar al snel heb ik het gevoel dat er iets "mist" op de CD, vergeleken met zijn vorige project.

Misschien ben ik de luxe gewoon geworden van de schitterende stemvariaties op zijn vorige CD's waardoor deze CD een pak eentoniger aanvoelt.

Ik zal de rating nog eens herbekijken na enkele extra luisterbeurten maar waar ik bij Arjen Lucassen's Ayreon het gevoel had dat ik de CD's kon blijven herbeluisteren omwille van de afwisseling begint deze CD al snel saai aan te voelen. Jasper Steverlinck zijn stem is natuurlijk schitterend maar net zoals bij de Arid CD's heb ik het na enkele liedjes wel gehad. Mooie stem maar niet om eindeloos naar te blijven luisteren.

Voorlopig 3 sterren voor een gemiddelde plaat. Niet slecht maar zeker geen uitschieter. Ik hoop dat dit een groeier is maar voorlopig voelt het zo absoluut niet aan.

Hoewel ik het toch een half Ayreon-album vind (en natuurlijk niet zo gek ook ) vind ik het wel een mooi album. Het is donker, de sfeer van de nummers wisselt best wel en Season of Denial vind ik echt een geweldig nummer. Het beste van het album denk ik.

avatar van rkdev
Kwam bij deze plaat uit door een interview dat Jasper Steverlinck gaf ( Arid / Video interview / Artists / FaceCulture - Online Multimedia Magazine ) en heb het deze week nu een keer of 5 beluisterd. Ik ken Ayreon niet, dus kan het daar niet mee vergelijken, maar dit album is echt top! De stem van Steverlinck past mooi bij de sferische prog(hard)rock van Arjen Lucassen. Perfecte combinatie, superplaat!

avatar van freakey
Moet deze toch maar eens gaan beluisteren, Jasper Steverlinck vind ik werkelijk een magnifiek zanger en Ayreon heeft mooie dingen gedaan.

Daarbij opgeteld dat een vriend van me (wiens mening ik hogelijk waardeer deze te gek vind) maakt dat ik daar zeer binnenkort me maar eens aan moet wagen....

avatar van Guinness1980
Kronos schreef:
Het verrastte me Jasper Steverlinck te horen bij deze muziek.

Bij mij dus ook.
Ik was eerder deze avond weer eens naar zijn soloalbum het luisteren waarna ik de pc had opgestart om te kijken of er nog wat nieuws van Jasper (of van zijn band Arid) zat aan te komen.
Tot mijn grote verbazing zag ik dat hij ook op een (metal) album van Guilt Machine als zanger fungeerde.
Aangezien metal een van mijn favoriete genres is moest ik hier natuurlijk meer van weten.
Ben inmiddels bij het laatste nummer aanbeland en na deze eerste luisterbeurt moet ik concluderen dat het me heel erg goed is bevallen!
De stem van Jasper klinkt verrassend goed bij de muziek. Naar mijn mening een stem die je niet vaak in het metalgenre hoort.
Dit album ga ik de komende tijd zeker nog vaker beluisteren.

avatar van Brunniepoo
Ik heb deze gekocht toen bij mij de Ayreon-moeheid al aan het toeslaan was. Dit album was in zoverre een oplichting dat het niet overliep van het bombast en ook vond ik het wel lekker rustig om geen heel batterij aan zangers te moeten horen. Alle pogingen om me echt te plezieren werden echter om zeep geholpen door die vreselijke irritante soundbites, wat een misser!

avatar van Guinness1980
Het album al heel wat keren beluisterd en het bevalt nog steeds.
De vreemde combi van Jasper Steverlinck met metal bevalt me utistekend!

avatar van Spock2011
Ik kan hem tegenwoordig wel waarderen. Goed dat Arjen Lucassen nu eens met één zanger werkt. Zes mooie nummers. Het klinkt helaas af en toe iets te zoetjes en van tijd tot tijd vind ik het erg cliché. Er is nauwelijks verschil in sound ten opzichte van Arjen´s andere projecten, jammer. Te veel van hetzelfde. Voor de rest prima.

avatar van Ronald5150
Guilt Machine is het zoveelste project van Arjen Lucassen. Ik beoordeel zijn werk nogal verschillend. Ook niet al zijn werk bij Ayreon vind ik even goed. "On this Perfect Day" vind ik eigenlijk best moeilijk om te beoordelen. Het is een meeslepende portie muziek, maar het grijpt me slechts sporadisch. Ik vermoed dat dit voornamelijk te maken heeft met het vele gebruik van synthesizers. Ik ben niet zo weg van dat geluid. Ook vind ik de zanger niet echt geweldig. Hij komt wat theatraal op me over. Dit maakt het lastig om de aandacht vast te houden. En aangezien Lucassen met een zestal lange composities op de proppen komt, is dat een behoorlijke opgave. Uiteindelijk denk ik dat "On this Perfect Day" niet aan mij is besteedt, hoewel ik het gitaarwerk wel erg lekker vind. Derhalve is "On this Perfect Day" een album met twee gezichten. Volledig ervan genieten gaat me niet lukken, maar het heeft zeker zijn momenten.