Goldfrapp - Felt Mountain (2000)

Electronic / Pop

6. Felt Mountain (4:17)
  7. Oompa Radar (4:42)
  8. Utopia (4:18)
  9. Horse Tears (5:10)
  10. Pilots (On a Star) * (3:57)
  11. UK Girls (Physical) * (4:52)
  12. Lovely Head [Miss World Mix] * (3:51)
  13. Utopia [New Ears Mix] * (3:10)
  14. Human [Calexico Vocal] * (4:50)
  15. Human [Masseys Cro-Magnon Mix] * (5:56)
  16. Utopia [Tom Middleton's Cosmos Vocal Mix] * (8:19)
avatar van .Fee.
Het eerste album blijft de beste. Mooie, rustige en aparte muziek. De twee albums die hierna komen zijn jammer genoeg heel anders.

4 sterren

avatar van Shinobi
Poeh, dit album had ik eigenlijk niet verwacht. Het kabbelt zo rustig voort en eigenlijk helemaal niet wat ik van Goldfrapp ken. Ik ken Goldfrapp eigenlijk alleen maar van: Ride a White Horse en Ooh La La.
Maar het bevalt me wel, lekker sfeertje, soms een beetje melancholisch.

Voor nu 3, 5 sterren, maar ik neig wel naar 4, 0 sterren. Misschien wat meer luister beurten.

sanquin
4 sterren..hier staan een aantal persoonlijke klassiekers op.
Paper Bag en Horse Tears kruipen nog immer onder mijn huid haha

avatar van Shinobi
Met een halve punt verhoogd. Begin het album steeds meer en meer te waarderen.

avatar van WeZet
Heel erg anders dan haar nieuwste album (Head First). Heb deze ook maar bemachtigd, omdat ik dacht dat het meer hippe electropop was voor de collectie, maar dit is even wennen.

Toch wel fijne muziek om lekker bij weg te dromen, nooit storend, wel een behoorlijk 'fantasyfilm' gehalte. Benieuwd of de andere albums ook zo zijn. De remixes zijn dan weer iets heel anders, maar ik heb het leifst originele werken natuurlijk.

avatar van Gajarigon
Leuk zonder meer. Zachte, warme elektropop met een zwoele vrouwenstem er overheen is natuurlijk een geheide hit. Vooral de nummers waarin er gefloten wordt hebben een magisch sfeertje dat me wonderwel bevalt. Helaas zijn de uitschieters zeldzaam, want voor het merendeel is het album nogal flets en ontbeert het spanning. Niet slecht, maar een heel album is wel nogal slaapverwekkend.

avatar van wibro
Ik was van dit album helemaal weg toen ik dit ongeveer 10 jaar geleden voor het eerst heb beluisterd. De dromerige muziek en die zwoele stem van Alison Goldfrapp. Geweldig vond ik dat. Nu vanavond dit album weer eens opnieuw beluisterd. Ik moet zeggen dat het nog steeds erg goed klinkt maar het heeft voor mij toch niet meer de magie zoals 10 jaar geleden. Niettemin toch nog steeds een zeer goed album. Of het Goldfrapp's beste is weet ik niet. Hun albums die hier na kwamen heb ik nooit beluisterd.
Hoogtepunten; "Lovely Head" dat als soundtrack voorkwam in de niet onaardige film "My Summer of Love" en uiteraard "Utopia", verreweg het beste nummer.

avatar van LeRoi
....bij aanschaf viel ie me toch een beetje tegen.....na en tijdje weer eens opgezet en begint me nu toch beter te bevallen.......wellicht een verhoging naar 3,5 in het verschiet....

avatar van Thomas91
Goldfrapp is een naam die ik regelmatig heb gehoord toen ik veel naar bijvoorbeeld Hooverphonic en Morcheeba luisterde, maar echt aandacht heb ik er nooit aan besteed. Tot enkele dagen geleden dus, toen ik maar met hun/haar eerste album ben begonnen. Eigenlijk al vanaf het eerste nummer raak. Prachtige muziek met de fijne bijpassende stem. Utopa, lees ik hier veel. Terecht, maar de andere nummers zijn ook absoluut de moeite waard. Het hier veel bekritiseerde Oompa Radar vind ik dan ook weer erg gaaf.

avatar van bikkel2
Highlightje uit het jaar 2000 wat mij betreft. Het duo Goldfrapp maakte hiermee hun debuut.
Aparte wat moeilijk te plaatsen plaat, maar dat maakt het juist heel bijzonder.
De afwisseling zit 'm in invloeden als wat zwaarder aangezette 60's pop ( strijkers) cabaret, beetje alt-folk, electronica en vleugjes jazz.
Op een manier gemaakt dat het heel relaxt blijft klinken en vooral dynamisch is.
Alison Goldfrapp heeft een zwoele, wat exotische stem, die aardig hoog reikt.
De muzikale aankleding is bijzonder. Elk soundje is zorgvuldig gebracht en alles valt als een puzzel in elkaar.
Mooi plaatje voor de late avonden. Hier ook omhoog voor Oompa Radar. Misschien iets te pretentieus, maar ik heb mij er kostelijk mee vermaakt.
Consistent geheel, ondanks de diversiteit is dit een werkje met een eigen signature.
Fraai.

avatar van LucM
Het debuut van Goldfrapp vind ik nog steeds de beste al vind ik Tales of Us vrijwel even goed. Relaxte elektronische muziek met zwoele zang, klinkt warm en tijdloos. Oompa Radar vind ik ook wat te pretentieus maar de overige nummers zijn allemaal prima.

avatar van henkiev
Prachtige plaat..nog altijd..

Kapervisser@1984
Ik hou van dit album.

avatar van Yield
Al 22 jaar een fijn, sensueel album dat niets in kracht heeft ingeboet. Voor in de late donkere uren een aanrader.

avatar van Arjan Hut
In 2000 op lp gekocht. Op een cassettebandje gezet, en met de walkman op 's ochtends in het winterdonker postbezorgen op Felt Mountain. Een magische sound, een fantastisch gevoel. Een andere tijd, een andere plek, door de muziek.