New Musik - Anywhere (1981)

Label: GTO

1. They All Run After the Carving Knife (5:52)
  2. Areas (4:10)
  3. Churches (4:53)
  4. This World of Walter (2:55)
  5. Luxury (3:47)
  6. While You Wait (5:05)
  7. Changing Minds (4:52)
  8. Peace (5:13)
  9. Design (3:44)
  10. Traps (4:02)
  11. Division (4:20)
  12. Back to Room One (4:15)
  13. The Office * (4:29)
  14. While You Wait [12 Inch Version] * (5:58)
  15. From the Village * (3:57)
  16. Guitars * (3:30)
avatar van Svendra
Het zal wel de LP-show zijn geweest van Wim van Putten, daar luisterde ik destijds met rooie oortjes naar. Een aantal nummers van New Musik werd gevangen op een cassettebandje en ik was trots op deze originele muziek.

In alle naïviteit dacht ik dat dit de Nieuwe Muziek van de Eighties zou worden. Het heeft anders uitgepakt, New Musik is een unieke creatieve uitspatting binnen de elektropop gebleken. Van de bands die ik ken komt Buggles als (enigszins) vergelijkbaar bij me op, verder zou ik het niet weten.

Op het recente album van The Gathering -om even een ander genre te noemen- staat heel verrassend een cover van Areas. Dat was de aanleiding om weer eens Anywhere te beluisteren. Werd tijd, want wat is dit nog steeds verschrikkelijk goed! De nummers kloppen allemaal, en van die warme mystieke sound word ik helemaal blij. Sterker nog, het bevalt beter dan ooit. Dat komt misschien doordat ik de laatste jaren veel electronic beluister.

Hoe dan ook, overwegend dat dit meer dan 30 jaar oud is, is er geen andere kwalificatie mogelijk: dit album is een meesterwerk.

avatar van dazzler
Svendra schreef:

De Nits op hun vroegste platen bijvoorbeeld.

Je had begin jaren 80 wel meer van die strak in het hemd annex das jongens
die enerzijds Kraftwerk en de elektronica omarmden, maar anderzijsds nostaligsch
naar hun eigen kindertijd vol Beatles en andere kort gehouden 60s pareltjes verwezen.

Maar ofwel verdwenen die vroege ingenieurs van de synthpop zelf achter de knoppen
van de mengtafel (zoals in dit geval Tony Mansfield die het eerste a-ha album zou producen),
ofwel evolueerden ze meer in de richting van de new romantics die het 80s pleit wonnen.

Of ze ontwikkelden een volstrekt eigen muziektaal zoals de Nits natuurlijk.

dazzler schreef:
zoals in dit geval Tony Mansfield die het eerste a-ha album zou producen

Leuk om te weten. Weliswaar andere muziek, maar toch ook met een transparant en optimistisch geluid. Misschien is dat wel het gemeenschappelijke, inclusief The Nits.

avatar van dazzler
Ja, muziek die op de voorgrond mag staan en niet louter drager van sombere gedachten hoeft te zijn.
Liedjes om de liedjes met nu eens een melancholische, maar dan weer een zonnige tekst.

avatar van BoyOnHeavenHill
Ik weet nog dat ik indertijd het singletje van Take on me kocht en op het labeltje de naam van de producer zag staan : "o kijk, er zijn kennelijk twéé Tony Mansfields actief in de popmuziek, want hoe zou die van New Musik nou in 's hemelsnaam bij een Noors bandje terecht kunnen komen?"

avatar van Gerards Dream
De beste man schijnt meer noten op zijn zang te hebben als je de Wikipedia mag geloven.

Tony Mansfield - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Edit: Hier nog een link van projecten waar Tony Mansfield bij actief was: Related Pics - new-musik.co.uk

avatar van Ceasar
Vandaag is het 35 jaar geleden dat dit prachtige album uitkwam!

Fedde
Ceasar schreef:
Vandaag is het 35 jaar geleden dat dit prachtige album uitkwam!
Waar blijft de tijd ....
Album klinkt nog steeds vernieuwend en fris. Helaas geen opmaat naar meer Nieuwe Muziek. Deze kwaliteits-elektropop zou het jaar erna alweer op sterven na dood blijken, samen met The Buggles en in wat mindere mate The Korgis.

avatar van Ceasar
Fedde schreef:
Waar blijft de tijd ....

Jij noemt precies de twee bands die ook altijd draai als ik New Musik gedraaid heb!

Fedde
Maar meer vergelijkbare bands zou ik echt niet kunnen bedenken. Zo uniek was dit geluid.

Exact dit album vind ik ook beter dan From A to B

avatar van Svendra
Eens met de vorige vier berichten.

Dit album is de kroon op het werk. En zoals ik ongeveer al zei is het wel gek dat New Musik zo uniek is gebleken, op een enkele navolging na (The Buggles). Voor hetzelfde geld was het de voedingsbodem geweest voor een nieuwe stroming. Zo interessant was het toen, en dat is het eigenlijk nog steeds.

avatar van E-Clect-Eddy
Is dit album nu pas voor het eerste verschenen op streaming sites? Zie 12 februari 2016 als releasedatum staan op Deezer.

Staat straks op na Synthia van The Jezabels... wel zo toepasselijk

Dacht dat ik dit album niet ken maar nu ik de eerste nummers hoor, herken ik het weer, ik kan me echter niet herinneren gekocht te hebben...

Jammer dat de heren gestopt zijn na die prima albums....