New Musik - Anywhere (1981)

Label: GTO

1. They All Run After the Carving Knife (5:52)
  2. Areas (4:10)
  3. Churches (4:53)
  4. This World of Walter (2:55)
  5. Luxury (3:47)
  6. While You Wait (5:05)
  7. Changing Minds (4:52)
  8. Peace (5:13)
  9. Design (3:44)
  10. Traps (4:02)
  11. Division (4:20)
  12. Back to Room One (4:15)
  13. The Office * (4:29)
  14. While You Wait [12 Inch Version] * (5:58)
  15. From the Village * (3:57)
  16. Guitars * (3:30)
avatar van Gerards Dream
Van de drie albums die New Musik heeft gemaakt is dit na mijn gevoel de beste. De songs zitten goed doordacht in elkaar en het spelen met het geluid is haast tot een ware kunstvorm verheven. De loopjes van het geluid en het gedraai aan de knopjes in de studio moet heel leuk zijn geweest. Dit is op dit album erg goed hoorbaar. De heren hebben er erg veel zin in, wat heeft geleidt tot een album die na iedere luisterbeurt langzaam maar zeker meer en meer prijs geeft van zichzelf.

In het begin is het namelijk het ritme wat erg aantrekkelijk is, maar hetgeen wat daar onheen is gebouwd aan geluidjes is wel met heel veel liefde voor het detail gedaan. Het doet mij zweven na een wereld waar ik wel altijd zou willen zijn. Fijne klanken waarvan je dat gelukkige gevoel krijgt in je onderbuik, wat me doet denken aan de zaagschommel in de speeltuin. En eenmaal die schommel af zo'n grote pannenkoek na binnen zien werken en dan balen dat het dagje uit er weer op zit. Tijdens de rit naar huis verlang je alweer na dat je er weer heen mag. Veilig in je bedje dommel je lekker in slaap op het ritme van de zaagschommel.

Kortom: een hele warme plaat die model staat dat electronica terdege erg warm kan klinken. Lekker een beker warme chocolade melk in de hand met daarbij nog een dampend stuk appeltaart, wat kan het leven toch heerlijk zijn.

avatar van wibro
Uitstekend album en een prima opvolger van New Musik's eveneens prima debuut "From A to B. Opvallend is wel het aantal lage stemmen. Zouden er zo veel luisteraars binnen 55 seconden zijn afgehaakt omdat er in het openingsnummer maar geen muziek kwam. Ik had er - zo weinig geduld ik doorgaans heb - in het begin trouwens ook moeite mee. Maar goed, als je als luisteraar wel dat geduld kan opbengen word je niet teleurgesteld en krijg je heerlijke weemoedige electropop te horen. Dit album "Anywhere" behoort voor mij in ieder geval tot de beste albums van de eighties.

avatar van BoyOnHeavenHill
Toen ik deze plaat indertijd bij z'n eerste release kocht was ik helemaal gek van From A to B – en prompt viel deze behoorlijk tegen. Veel te lange nummers, saai, niet meer catchy, jammer.

Na een paar maal draaien was ik echter geheel om. Gebleven zijn de dansbaarheid, de strakke drums, de fraaie kleurrijke toetsenpartijen en de soms abstracte teksten, of, zoals ik het bij From A to B formuleer, "het contrast tussen de afstandelijke invalshoek (o.a. het "mathematische" perspectief van de teksten en de stug doorwerkende drums) en de emotionele onderstroom (teksten over zoekende of wanhopige individuen en een kwetsbare stem), plus ijzersterke melodieën, een element van vervreemding, een heerlijk licht en helder geluid en een enorm hoge draaibaarheidsfactor."

Wat echter het meest in het oog springt is de langere structuur van de nummers. Dit album staat niet langer vol met puntige popsongs, maar in plaats daarvan zijn de nummers meer opgebouwd als langere atmosferische soundscapes, soms bijna vooruitlopend op de ambient house die aan het eind van het decennium zou ontstaan. Nieuw is ook het gebruik van een subtiele ritmebox in bijvoorbeeld Areas, This world of Walter en Traps, waardoor nummers steeds meer lagen krijgen en vooral ook steeds meer emotionele weerklank.

Vinylkant A (de eerste zes nummers) is totaal foutloos, met While you wait als briljante afsluiter, gedragen door een bijna smerige beat en met een heerlijk lang uitgesponnen climax met (een synthesizer die klinkt als) een xylofoon. Kant B begint dan wat minder, de eerste drie nummers zijn zeker niet slecht maar gewoon minder sterk, maar het slot is weer indrukwekkend, met het fraaie Back to room one als bijna angstwekkende afsluiter.

Hoogtepunten zijn voor mij This world of Walter, qua titel natuurlijk een knipoog naar This world of water op het debuutalbum maar qua inhoud (een aangrijpend portret van een eenzelvig mens) daar absoluut niet mee te vergelijken, en Traps, met een beklemmend eng stemmetje in het refrein en een simpele maar prachtige keyboardsolo.

Misschien klinkt dit pretentieus, maar deze twee nummers lijken bepaalde onbewuste diepten te peilen die soms schrijnen, alsof er bepaalde (muzikale èn inhoudelijke) oerbeelden worden aangeroerd waar de meeste popmuziek absoluut niet bij kan. Ikzelf krijg hierdoor in ieder geval altijd een onbenoembare gemoedsstemming, een mengeling van weemoed en lichtheid, benauwdheid en gewichtloosheid.

Ten opzichte van het eerste album : de diepte in. Onbegrijpelijk goed.

avatar van Svendra
Het zal wel de LP-show zijn geweest van Wim van Putten, daar luisterde ik destijds met rooie oortjes naar. Een aantal nummers van New Musik werd gevangen op een cassettebandje en ik was trots op deze originele muziek.

In alle naïviteit dacht ik dat dit de Nieuwe Muziek van de Eighties zou worden. Het heeft anders uitgepakt, New Musik is een unieke creatieve uitspatting binnen de elektropop gebleken. Van de bands die ik ken komt Buggles als (enigszins) vergelijkbaar bij me op, verder zou ik het niet weten.

Op het recente album van The Gathering -om even een ander genre te noemen- staat heel verrassend een cover van Areas. Dat was de aanleiding om weer eens Anywhere te beluisteren. Werd tijd, want wat is dit nog steeds verschrikkelijk goed! De nummers kloppen allemaal, en van die warme mystieke sound word ik helemaal blij. Sterker nog, het bevalt beter dan ooit. Dat komt misschien doordat ik de laatste jaren veel electronic beluister.

Hoe dan ook, overwegend dat dit meer dan 30 jaar oud is, is er geen andere kwalificatie mogelijk: dit album is een meesterwerk.

Ik hou van veel stijlen muziek, en midden jaren’80 was dat vooral new wave, industrial, en daarna avant garde. Als ontluikende puber zat ik echter volop in de melodie en de fijne liedjes en had ik bijvoorbeeld de lp “from a to b”, mede vanwege het unieke geluid van “this world of water”. En een jaar later kwam “anywhere” uit. Ik ging hem luisteren in de platenzaak en was niet meteen overtuigd. Minder catchy, meer gebrei. Dacht ik. Plaat laten liggen. Totdat een vriend van mij hem wel kocht, en hem bij mij eens achterliet zodat ik hem kon opnemen. Toen viel het kwartje dus wel. En in de jaren daarna heeft dit album me ook nooit losgelaten.

Dit is een eenzaam juweel, dat echt met niets te vergelijken valt. Niet met Buggles, al helemaal niet met Korgis. Mogelijk delen ze inderdaad een nerdy imago, dat wel. Rockers zijn het zeker niet. Deze plaat kom je best vaak tegen in de platenbak, en dan mag hij vaak weg in een set van 3 voor een tientje of zo. Dat zet je op het verkeerde spoor, alsof deze plaat een jaren ‘80 niemandal is. Nou, jouw 3 of 4 euro voor deze plaat is de by far beste investering die je kunt doen als je hem nog niet zou hebben! En laat dure reissues en boxsets (er komt er weer eentje aan begrijp ik) lekker liggen. Nergens voor nodig.

Echt 12 geweldige nummers, plaat duurt ook zowat 55 minuten of zo, maar klinkt als een klok. En iemand zei het volgens mij al, de combinatie van schitterende popliedjes met een detached randje en mathematisch melancholieke teksten…HEERLIJK. Hoezeer ik later ook moeilijkere muzieksgebieden ben gaan opzoeken, deze plaat (en een aantal van zijn tijdsgenoten) blijft een topper, en hoort bij de allerbeste platen die ik ken. En “while you wait”, wat een ultieme song!