Madonna - Madonna (1983)

3. Burning Up (3:45)
  4. I Know It (3:47)
  5. Holiday (6:10)
  6. Think of Me (4:54)
  7. Physical Attraction (6:39)
  8. Everybody (6:02)
  9. Burning Up [12" Version] * (5:59)
  10. Lucky Star [New Mix] * (7:20)
avatar van dazzler
De zwarte strook bovenaan hoort wel degelijk bij het originele hoesontwerp.
Madonna - Madonna at Discogs

avatar van Darkzone
Lucky Star, Borderline en Holiday zijn de tracks waar het om draait. Persoonlijk hoor ik liever de single versie van Holiday, want hier vind ik hem gewoon net te lang. Maar ieder zijn smaak natuurlijk.

In Burning Up hoor ik hier en daar de aanzet van het geweldige Dress You Up terug, maar verder klinkt het als een gedateerde track. Wat ik weer niet van de 12" versie kan zeggen, want die swingt vele malen meer de pan uit.

Toch niet meer dan 2,5* voor dit debuut voor mij.

I know it en Physical attraction vind ik waardeloos.

avatar van Gert1980
ro1315 schreef:
I know it en Physical attraction vind ik waardeloos.

Oh wow, Physical Attraction waardeloos noemen. Grote favoriet van zowel fans als critici. Vele mensen beweren dat het een single met videoclip had moeten zijn.
Maar goed, smaken verschillen natuurlijk.

Ik ben het voor 1 keer roerend eens met Kronos: Borderline is geweldig. Ik zou het persoonlijk zelfs de beste single van dat jaar willen noemen. Een all time classic!

avatar van gaucho
Gert1980 schreef:
Vele mensen beweren dat Physical attraction een single met videoclip had moeten zijn.

Dat was het toch ook? Was gewoon een single met een bijbehorende videoclip. Dat-ie weinig succesvol was, is weer een ander verhaal.

EDIT: Iemand zegt in de comments onder die videoclip: "The video footage here is from the low budget 1980 film "A certain sacrifice". Obviously not an "official" video for this song which came out in 1983." Kan dus inderdaad zo zijn dat er geen videoclip bij was, hoewel het wel op single was uitgegeven. Aangezien je een grotere Madonna-kenner bent dan ik, vermoed ik dat je alsnog gelijk hebt.

Het was ook niet echt een single, zie ik nu, hoewel ik dat altijd gedacht heb. Als 12 inch verscheen het met een dubbele A-kant (de andere was Burnin' up), en volgens Discogs is het op 7 inch alleen in Brazilië uitgebracht (en als promo-single in de VS). Grote kans dus inderdaad dat er geen officiële videoclip van is uitgebracht. Of is dit 'm?

Ik vind Physical attraction na Borderline sowieso het beste nummer van deze plaat.

avatar van Gert1980
gaucho:

Officieel werd Physical Attraction idd als dubbele A-kant van Burning Up gepresenteerd, maar zoals wel vaker met dat soort releases werd maar één nummer echt als single gezien. Dat er geen videoclip voor was deed natuurlijk ook weinig goeds. Was dit wel het geval geweest weet ik zeker dat Physical Attraction groter was geweest qua bekendheid én populariteit. Want kijk naar Burning Up, nooit een hit geweest in Nederland, maar ik verbaas mij er altijd over hoeveel mensen het nummer kennen. Toch dankzij MTV en de videoclip.

avatar van Disco Lover
Vind dit debuut album het beste van Madonna. Is dat allicht muzikaal gezien niet maar dit was destijds voor mij een non skip album. Maar goed,waardeer vaak sound boven muzikaliteit.
Dat Holiday (althans een kort herkenbaar melodielijntje) in een huidige tv reclame zit bewijst hoe legendarisch het is. Toch al 40 jaar oud.
Heb later nog wel The Immaculate Collection (1990) gekocht en ook de latere verzamelaar Greatest hits 2 en een 2008 dvd (Stick & Sweet tour).
.....CORRECTIE....
Heb de elpee YOU CAN DANCE...spreek in dit comment over die elpee...miste "over & over'...
(Kan alleen Think of me niet of allicht wel...ga er nu naar luisteren en laat deze comment staan)

avatar van S1998
Ben zelf meer van de 00’s en vooral 10’s Madonna, maar vandaag heb ik naar haar debuut geluisterd. Tja… wat zal ik zeggen. Het is inmiddels zo oud (gedateerd), dat het niet helemaal mijn ding is. Slecht is het zeker niet en wie zingt de classics als Holiday niet mee? Als ik 30 jaar eerder was geboren, was ik er in de tijd waarschijnlijk helemaal weg van geweest!