Madonna - Madonna (1983)

3. Burning Up (3:45)
  4. I Know It (3:47)
  5. Holiday (6:10)
  6. Think of Me (4:54)
  7. Physical Attraction (6:39)
  8. Everybody (6:02)
  9. Burning Up [12" Version] * (5:59)
  10. Lucky Star [New Mix] * (7:20)
avatar van musicfriek
Dit vind ik toch wel een van de mindere albums van Madonna. Heb de grootste moeite om anno 2009 dit album helemaal uit te zitten. Smaakverandering speelt ongetwijfeld mee. Lucky Star en vooral Borderline (wat pas 3 jaar later een hit werd in ons land) zijn voor mij absoluut klassiekers. Met Holiday begon het allemaal voor haar en nu ik die weer zo terug hoor, het zit gewoon heel erg goed in elkaar. Maar door de vele airplay die het nummer heeft gehad (en nog steeds heeft) heeft het voor mij toch een hoop aan kracht verloren. De nummers I Know It, Think of Me en Physical Attraction vind ik nu echt te erg voor woorden. Vooral haar fragiele stem vind ik niet bepaald een genot om naar te luisteren. Ik kom met moeite netaan op 2,5 sterren uit.

avatar van dazzler
MADONNA 1983

Dat de eerste worp van Madonna een disco album was,
kon je zien aan de tracklijst die acht uitgesponnen nummers telde.
Zoiets gebeurde wel vaker bij bands waarop je lekker lang kon dansen.

Madonna is op haar debuut nog een modepop in handen van slimme platenjongens.
Van de drie bekendste hits Lucky Star, Holiday en Borderline brak er geen enkele potten
in de Benelux. Borderline moest wachten op een rerelease in 1986 om een grote hit te worden
en Holiday had een boost nodig van Mc Miker G & DJ Sven met hun Holiday Rap in datzelfde jaar.

Dat verklaart meteen waarom de plaat ook bekend werd met een andere hoes
en een andere titel. Die rerelease heette dan ook toepasselijk The First Album.

Madonna's imago leek in 1984 heel erg op de kanten jurken en stockings
dresscode van Cyndi Lauper (en herinner je ook Love Is a Battlefield van Pat Benatar)
Toch was ze op dat moment nog niet unusual genoeg om even populair te zijn als Lauper.

La Lauper was het brutale, eigenzinnige buurmeisje met het kleine hartje. Madonna leek
nog te veel op een stoute zus van Barbie. Maar haar liedje zou uiteindelijk veel langer duren.

Van Madonna werden merkwaardig genoeg enkel de drie eerste albums geremasterd.
Vermoedelijk krijgt haar hele backcatalogus vroeg of laat nog wel eens een deluxe behandeling.

Leuke debuutplaat, met een ijzersterke a-kant en een iets mindere b-kant. Nu zijn de 5 singles ook wel ruimschoots de beste nummers, maar de rest valt niet dermate uit de toon dat de fijne flow van het album verstoord wordt. De algemene lichte funk- en disco-vibe bevalt me wel, zoals bv. in de laatste minuut van Think of Me (lekker dat basgeluid). Hoogtepunt is toch wel het prachtige Borderline, één van Madonna's beste singles uit de 80s. Kritiekpuntje is dat I Know It losstaand niet zo'n sterke track is en de laatste twee nummers wat te lang duren.

Wie trouwens een soort update van Everybody uit 2004 wil horen kan terecht bij de Noorse Annie:
YouTube - ANNIE - Greatest Hit - [2004, Anniemal]

Op deze eerste plaat klinkt Madonna nog fris en eerlijk, de nummers zitten goed in mekaar en zijn strak geproduced. Zowel muziek als teksten klinken doelbewust, je hoort al goed dat hier een zangeres staat die weet wat ze wil, zeker als je weet wat we nu weten.
Hier klinkt ook nog goed de Eurodisco invloed door in haar werk, het klinkt veel minder Amerikaans dan haar latere werk.
Ik vind bijna alle nummers goed, wat ik nooit kan zeggen van al haar latere albums waar ik veelal enkel de singles de moeite waard vind. Voor mij de beste Madonna.

avatar van S1998
Ben zelf meer van de 00’s en vooral 10’s Madonna, maar vandaag heb ik naar haar debuut geluisterd. Tja… wat zal ik zeggen. Het is inmiddels zo oud (gedateerd), dat het niet helemaal mijn ding is. Slecht is het zeker niet en wie zingt de classics als Holiday niet mee? Als ik 30 jaar eerder was geboren, was ik er in de tijd waarschijnlijk helemaal weg van geweest!