Lou Reed - Sally Can't Dance (1974)

Label: RCA

1. Ride Sally Ride (4:07)
  2. Animal Language (3:05)
  3. Baby Face (5:06)
  4. NY Stars (4:00)
  5. Kill Your Sons (3:40)
  6. Ennui (3:43)
  7. Sally Can't Dance (4:12)
  8. Billy (5:06)
  9. Good Taste * (3:30)
  10. Sally Can't Dance [Single Version] * (2:54)
Iemand die iets positiefs kwijt wil over deze plaat? Chronologisch gezien is dit de eerste Reed-plaat die ik nog niet heb en ben toch wel benieuwd...

thejazzscène
Dit is wat speelsere en poppy muziek. Maar poppy moet je zien in de Reed-context: backing vocals, refreinen en dergelijke. Op zich is het echt geen slechte plaat. Nummers als Kill Your Sons (een erg explosief rocknummer), Sally Can't Dance en Ride Sally Ride vind ik zelfs vrij goede nummers. Maar de andere nummers vind ik wat teveel bij de middelmaat behoren.
Het geheel is hier ook niet echt aanwezig terwijl dat bij vele anderen in zijn discografie wel het geval is.

Down_By_Law
Lou zelf haat deze plaat, maar ik vind het (meestal) wel geslaagd. 'Kill Your Sons' is een van mijn favoriete Lou Reed nummers. Als geheel verbleekt het natuurlijk een beetje bij voorganger "Berlin", maar er valt genoeg te genieten.

avatar van Von Helsing
Na het debuut, Transformer en Berlin is dit album toch wel een stuk minder, niet echt slecht maar interessant wordt het helaas nergens.

avatar van Stijn_Slayer
Vooral de moeite waard voor Kill Your Sons. Het titelnummer is ook wel leuk. De rest is niet slecht, maar dat zijn ook weer geen hoogtepunten.

avatar van Erwin.c
Vindt dit nog steeds beter dan z'n latere werk.
Hier zingt ie nog.

avatar van Von Helsing
Toch een vol puntje erbij, lekker loom plaatje als het zweet over je voorhoofd loopt op een zomernacht als deze.

Nieuwstad
Het is duidelijk dat het hoge niveau van voorgangers Transformer en Berlin niet wordt gehaald. Het songmateriaal is niet allemaal even sterk en het klinkt (vooral op het eerste gezicht) erg gladjes. Als je wat vaker luistert ga je wel steeds meer nummers waarderen en merk je dat er een diepere donkere onderlaag in schuilgaat zoals we die zo graag van ome Lou horen. Je moet gewoon wat meer je best doen om hem te vinden.

Op de re-issue staat overigens een erg gave bonustrack "Good Taste". Onbegrijpelijk dat die destijds het album niet heeft gehaald.

avatar van LucM
Volledig eens dat het niveau van Transformer en Berlin niet gehaald wordt maar dit album is zeker de moeite waard. Vrij toegankelijk, zeker vergeleken met Berlin. Ride Sally Ride, Kill Your Sons en het titelnummer vind ik de betere songs op dit album. De rest is wat minder maar slecht wordt het nergens.

avatar van BeatHoven
Niet het beste vervolg op wereldplaten zoals Transformer en Berlin, maar eentje die het verdiend om in de rekken te staan bij elke Reed-liefhebber. Het titelnummer valt het meest op, de rest moet echter niet onderdoen. "Good Taste" is een bonustrack die mag gehoord worden.
Typisch Lou Reed, het swingt, het ruikt wat naar decadentie... Heerlijk.

avatar van Tupelo
Ik hoor het weer voor het eerst sinds een aantal jaren, en het valt me op hoeveel beter ik het nu vind dan ik het mij herinner. Afgezien van het wat zwakkere (of eigenlijk wat irritante) Animal Language staan hier enkel sterke nummers op.

Het is het (hierboven door Von Helsing genoemde) lome van deze plaat dat heel lekker werkt, zoals bijvoorbeeld in Baby Fac of Billy. Het album klinkt wat nonchalant, maar dat is slechts de oppervlakte.

avatar van Tony
Ik kan niet eens 2 favorieten kiezen. Ride Sally Ride, NY Stars, Kill Your Sons (inderdaad over zijn electro-shock therapie), Sally Can't Dance. Hier staan gewoon erg goede nummers op. Animal Language vind ik eigenlijk de enige misser. Nog geen 33 minuten is ook wel een beetje mager en de hoes is gewoon aartslelijk.

Ik moet bij deze hoes denken aan Popeye the Sailor Man.

avatar van Johnny Marr
Lekkere gitaarmuziek, vooral te horen op de outro's van 'NY Stars' en 'Sally Can't Dance'.
Verder zijn de opener 'Ride Sally Ride' en de rocker 'Kill Your Sons' ook hoogtepunten.

'Billy' is nog een mooie jazzy afsluiter. De rest van de nummers zijn niet slecht, maar blijven toch wel minder hangen.

anekdote uit de biografie van Howard Sounes:

Lou belde zijn zus, die met haar echtgenoot Harold op Long Island woonde, om haar te waarschuwen. 'Bunny, ik moet je iets vertellen.'
'Wat heb je nu weer gedaan?'
'Ik ga een liedje uitbrengen.' Lou droeg de tekst van 'Kill Your Sons' voor, waarin hij niet alleen over ECT zong en akelige dingen impliceerde over zijn ouders, maar ook een zus beschreef die was getrouwd met een vetzak op Long Island die met de trein naar zijn werk reisde en geen brein had.
'Meen je dat?' vroeg Bunny. 'Ga je in vier zinnetjes mijn levenskeuzes belachelijk maken?'
'Het is dichterlijke vrijheid. Ik had iets nodig wat op trein rijmt'
'Nou bedankt. Heel aardig van je'.
(de zwager vond het overigens wel grappig )