A Perfect Circle - Mer de Noms (2000)

Label: Virgin

1. The Hollow (2:58)
  2. Magdalena (4:06)
  3. Rose (3:25)
  4. Judith (4:07)
  5. Orestes (4:48)
  6. 3 Libras (3:39)
  7. Sleeping Beauty (4:10)
  8. Thomas (3:29)
  9. Renholdër (2:24)
  10. Thinking of You (4:34)
  11. Breña (4:24)
  12. Over (2:21)
  13. Orestes [Demo] * (3:24)
avatar van Gajarigon
Ik kan me het hoofd wel breken over de vraag welke nu de beste is van A Perfect Circle. Alleszins is deze ook van een hoog niveau - ik ben verrast door het lage stemgemiddelde hier - en erg vergelijkbaar met de opvolger Thirteenth Step.

De alternatieve rock die ze brengen doet wat denken aan een mix van Tool (MJK) en Smashing Pumpkins (al doet James Iha hier nog niet mee), maar kan ook zeker genoten worden zonder voorgenoemde te kennen. De muziek klinkt gladjes en ligt erg goed in het gehoor, maar de sterkte ligt duidelijk bij Keenan, die in zijn gekende stijl de nummers naar een hoger niveau schreeuwt. Judith, Magdalena en natuurlijk het wondermooie Breña kunnen zeker de vergelijking doorstaan met het werk van Tool. Helaas staan er hier net als op TS ook weer wat kleine missers op: Over, Thinking of You en Renholder niet echt slecht, maar toch ook niet denderend. 4* voor een erg leuk rockalbum, en 5* voor mijn zelfgemaakte mix-cd van Mer de Noms en Thirteenth Step.

avatar van Mandylion
Ik vind het mooi om te horen hoe duidelijk anders A Perfect Circle is dan Tool. Een veel persoonlijker, down-to-earth benadering. Bij vlagen behoorlijk stevig en gruizig, maar vaak ook heel erg melodieus en sfeervol. Vooral de eerste helft van Mer de Noms spreekt me erg aan, met de geweldige nummers Magdalena en Judith, maar als hoogtepunt het prachtige Orestes. Er is veel muziek die ik erg mooi vind, maar toch niet te vaak moet horen, maar Orestes is een nummer dat me letterlijk nooit gaat vervelen. De bijzondere structuur, de sfeer, de melodielijnen, de meerstemmigheid, de bloedmooie tekst... Ik maak een diepe buiging voor dit warme bad met heerlijke geur. En ook voor de rest is dit een meer dan prima album waar ik graag naar luister.

avatar van Ronald5150
Het meest intrigerende aan "Mer de Noms" van A Perfect Circle vind ik de verrassende structuur en opbouw van de meeste liedjes. Niet direct baanbrekend of zo, maar toch regelmatig verrassend. Zeker binnen het rockgenre. Ik ben niet gelijk onder de indruk van de vocale prestaties, maar de onderliggende muziek zorgt voor een constante spanning die de luisterervaring kracht bijzet. Nummers als "Magdalena", "Judith" en "3 Libras" nestelen zich in je hoofd en doen je verlangen naar meerdere luisterbeurten. "Mer de Noms" klinkt als een soort Tool light, maar dat vind ik in het geval van A Perfect Circle zeker geen schande.

avatar van BoyOnHeavenHill
Een naam die hier nog niet is gevallen: in nummers als Magdalena en Orestes hoor ik zowel qua gitaar als qua hele soundscape de Cocteau Twins anno Treasure terug. Dat is een aangename klankkleur, maar in de meeste andere nummers staat precies de naargeestigheid die mijn voorganger noemt mij tegen: met de composities en de insteek is niets mis, maar die koude sound, de riffs en de harde snaredrums doen mij onaangenaam aan, en Keenan trek ik prima wanneer hij gewoon zingt, maar zodra hij zo'n verbeten Eddie Vedder-stem opzet, of wanneer hij zo gemaniëreerd-onvast-zangerig gaat zingen (hetgeen z'n apotheose vindt in The package op de volgende plaat), dat vind ik echt vreselijk. Dus, heel persoonlijk, dit is niets voor mij.