Kyuss - Blues for the Red Sun (1992)

Label: Dali

1. Thumb (4:41)
  2. Green Machine (3:38)
  3. Molten Universe (2:49)
  4. 50 Million Year Trip (Downside Up) (5:52)
  5. Thong Song (3:47)
  6. Apothecaries' Weight (5:21)
  7. Caterpillar March (1:56)
  8. Freedom Run (7:37)
  9. 800 (1:34)
  10. Writhe (3:42)
  11. Capsized (0:55)
  12. Allen's Wrench (2:44)
  13. Mondo Generator (6:15)
  14. Yeah (0:04)
Wederom een moddervette - want dat is wat mij betreft het woord dat Kyuss het best omschrijf: moddervet - plaat van de heren van Kyuss. De eerste woorden van Thumb, die de plaat inleiden, zetten al meteen de juiste toon: You don't seem to understand the deal / I don't give two shits 'bout how you feel - en vanaf dat punt wordt het eigenlijk nog alleen maar vetter. Green Machine, Thong Song (hilarische tekst: My hair is... REAL LONG!!) en Freedom Run zijn schandalig memorabel, maar de rest mag er ook zeker zijn. Het enige minpunt, dat hierboven - inmiddels anderhalf jaar geleden, ha! - ook al terecht is opgemerkt, is dat het geheel nog enigszins fragmentarisch aanvoelt; dit in tegenstelling tot de fenomenale opvolger, dat een volwassener en meer uitgebalanceerde Kyuss ten gehore brengt. Desondanks blijft Blues For The Red Sun modder- en moddervet.

avatar van BoyOnHeavenHill
edgarphoto schreef:

Lp's, of tegenwoordig cd's,
hoor je van begin tot eind te beluisteren,
als één lang nummer.

Het punt bij dit album is : of je het nou met bovenstaand uitgangspunt eens bent of niet, deze plaat dendert voor mijn gevoel sowieso al als één geheel door, wel met aparte individuele nummers maar alles gebaseerd op een gevoel, een groove die alle nummers –of ze nou willen of niet– als aanklampende wagons achter een runaway train meesleurt. En waar dat bij sommige albums nog wel eens resulteert in een ademloosheid waardoor het geheel tot een murwmakende brei verwordt, straalt déze plaat juist een enorme primitieve monolitische kracht uit. Een verpletterend meesterwerk.

avatar van Ronald5150
Ook bij deze plaat van Kyuss moet ik hetzelfde constateren als bij "...And the Circus Leaves Town". Dit is gewoon niet mijn ding. Ik hou op zich wel van een stevige portie gitaren, maar dit is mij te log en op den duur te eentonig. Daarnaast heb ik moeite met de productie, waar voor mijn gevoel de bas te veel naar voren is gemixt. Dit versterkt ook het logge en zware sentiment. Misschien is het wel juist de bedoeling in dit genre, maar het werkt voor mij averechts. Maar ik geef het nog niet op. Ik wil de Kyuss plaat "Welcome to Sky Valley" zeker ook een kans geven, voordat ik tot mijn slotconclusie kom aangaande deze woestijnrockers. Je weet tenslotte maar nooit.

avatar van james_cameron
Het debuut Wretch ken ik nog steeds niet; ben destijds direct maar met dit tweede album begonnen. De zompige, lekker lome en groezelige woestijnrock is hier reeds op niveau. Je voelt het zand haast knarsen tussen je tanden. Het songmateriaal is niet over de hele linie even sterk, net als op de twee albums die nog zouden volgen, maar qua sfeer en gevoel is het top. Kyuss heeft wat dat betreft met slechts een beperkt oeuvre een behoorlijk indrukwekkende erfenis nagelaten.

avatar van RuudC
Nu luister ik toch al behoorlijk wat jaren stoner en heb ik drie van de vier platen van Kyuss in de kast staan. Het probleem is dat ik er nooit naar luister. Voor stoner pak ik meestal Monster Magnet uit de kast en na het herbeluisteren van Blues For The Red Sun kom ik al snel tot de conclusie dat daar geen verandering in zal komen. Het is helemaal niet zo erg dan Kyuss minder pakkend is dan Monster Magnet, maar ik vind het vooral te makkelijk: te zompig, te nietszeggend. Eerlijk gezegd neig ik er heel erg naar om Kyuss wat overgewaardeerd te vinden. Dit album bevat meer progressieve tonen dan de voorganger, maar daar komt ook bij dat het album de indruk wekt dat het eigenlijk nog helemaal niet af is. Na tien minuten was ik er wel een beetje op uitgekeken.

Tussenstand:
1. Blues For The Red Sun
2. Wretch

avatar van lennert
Ik begin me ook af te vragen of Kyuss wel mijn band is, aangezien ik dit album vooral gelaten heb aangehoord. Ja, de productie is beter en het loopt allemaal wel lekker, maar buiten 50 Million Year Trip (Downside Up) en het mooie (maar te korte) Capsized wordt ik er niet heel warm of koud van. Daarvoor voelt het allemaal vooral te eentonig aan om op te vallen. Wel een stukje vloeiender dan het debuut, maar niets waar ik nog vaker naar hoef te luisteren.

Tussenstand:
1. Blues For The Red Sun