Lou Reed - Rock n Roll Animal (1974)

Label: RCA

1. Intro: Sweet Jane (8:00)
  2. Heroin (12:48)
  3. How Do You Think It Feels * (3:41)
  4. Caroline Says I * (3:55)
  5. White Light; White Heat (5:09)
  6. Lady Day (3:59)
  7. Rock 'N' Roll (9:54)
nicolas
kheb de cd maar samengevat in een nummer van 40 minuten, wat dus neerkomt op de hele cd. jammer dat lou reed zelf geen/nauwelijks gitaar speelt op deze plaat. maar toch hij krijgt een 4*

avatar van Hans Brouwer
Grandioze live cd. Samen met "Lou Reed Live" het ultieme genot op rock 'n roll gebied. 4,5*

Met hartelijke groet,

thejazzscène
"Ik ken heel veel muziek maar als je aan mij vraagt welk mijn beste rocknummer is dan zal ik antwoorden: 'Heroin' van lou reed. Dat is grandioos. Daar kan ik dagen naar luisteren. Ik denk dat ik nog niet eens aan de drugs moet zitten om dat lied goed te vinden...

avatar van avdj
Haha. Maar dit is live hè? Benieuwd hoe ie dan klinkt.

thejazzscène
Echt een prachtige en sterke gitaarsolo.

Dit is persoonlijk m'n Reed favoriet ondanks dat dit ook live is, briljant is "Intro/Sweet Jane" wat een geweldige 8 minuten vormt, top stuk van dit album. "Sweet jane" is uit zijn Velvet Underground periode, maar met zo'n opbouw ervoor dan is het al een streling voor het oor!

Hans Brouwer schreef:

Met hartelijke groet,

Ik heb ze ook nog op vinyl ... 2 pracht live albums

Het intro voor Sweet Jane is van Steve (Stephan) Hunter, guitarist ... die schreef later ook al zo'n ijzersterk intro voor een nummer van The Rose (Bette Midler)

Nooit gedacht dat Lou live zo de moeite waard is. "Sweet Jane" rockt de pannen van het dak en bevat schitterend bas- en gitaarwerk. ook "Heroin" is op deze plaat een regelrechte topper. En "Lady Day", nog steeds mijn favoriet op Berlin, dat kan natuurlijk niet slecht zijn.
Ik heb de remastered version met twee extra tracks: "How Do You Think It Feels" en "Caroline Says I". Ik kocht hem speciaal voor deze twee tracks, ik was zo benieuwd. Het gitaarwerk is ook voortreffelijk, maar helaas is de zang op deze extra's ondermaats. Gelezen in een interview in Humo: Lou was er destijds niet tevreden over, nu vindt hij ze ook geweldig...
Het originele album met vijf tracks is veel beter dus, en verdient 4*.
De remastered version: 3*.

avatar van Bashua
Heerlijke plaat! mega goede muzikanten , sfeer, opname kwaliteit! Van mij een 4,5

EVANSHEWSON
IK ben geen al te grote Lou Reed fan, doe mij maar Berlin en nog liever Transformer en deze liveplaat, met het schitterende Sweet Jane en het machtige Rock'n Roll, en kom, doe me ook nog maar New York als album, maar daarmee heb ik het zowat gehad.
Deze liveplaat is van ongehoord hoog niveau, dit rockt als de beesten, prima plaat.
****1/2

avatar van devel-hunt
Deze plaat weer eens uit het stof getrokken en er toch weer helemaal de klasse van Lou Reed gehoord. Alle nummers hebben het in zich wat hem zo groot maakt, maar mijn favoriet is toch wel How do you think it feels, als je dat nummer hebt gehoord weet je inderdaad hoe klote het voelt.

avatar van Corporal Clegg
Samen met Lou Reed Live voor het eerst gehoord tijdens introductie kamp van mijn studie tijd. Op die tweede Lp Oh Jim met die geweldige Steve Hunter. en Ja natuurlijk Heroin met die "Bach" solo Schitterend !

avatar van ricardo
Dit schijnt een van de allerbeste live albums te zijn de er in omloop zijn heb ik me laten vertellen.Waar kun je Lou Reed het best mee vergelijken want ik ken de muziek van deze man totaal niet.

thejazzscène
Ken je The Velvet Underground?

avatar van ricardo
Een beetje punkachtig geloof ik of niet. The Velvet Underground ken ik ook niet nee.Ken wel b.v The Ramones of The Sex Pistols.Of The Class die ken ik ook wel,maar dat is weer punk met een poppy kant eraan.Is het daar mee te vergelijken dan?

avatar van Tekh
Dit album behoort ook voor mij als 1 van de beste live albums ,samen met Made in japan van Deep Purple en I want out van Helloween.
Ondanks dat ik nooit zo weg ben van live albums vind ik dit wel een super album.

ricardo schreef:

Nee, hoor. Lou Reed is geen punk. Pure rock'nroll met een eigen identiteit. Daarom kan je het ook moeilijk vergelijken met een andere groep.

avatar van ricardo
Ik heb dit plaatje al zien liggen voor slechts 7.99 euro.Misschien moet ik hem ook gewoon maar gaan aanschaffen,dan hoor ik dan wel wat het is.

avatar van Hans Brouwer
Ricardo, "Rock N Roll Animal (1974)" is een fantastische live cd van Lou Reed. En als ik je een welgemeend advies mag geven............ . Koop ook "Lou Reed Live" . Dan heb je de concertregistratie van 21 december 1973 uit Howard Stein's Academy of Music te New York City in zijn geheel . En dat is ècht genieten!!

avatar van ricardo
Deze live plaat is een gedeelte van de plaat Lou Reed Live zeker,als ik het tenminste goed begrepen heb.Ja als dat hetzelfde concert is maar dan in zijn geheel,dan kan ik inderdaad beter voor die andere gaan.Zal ook wel een dubbel cd album zijn denk ik? of niet.

thejazzscène
Nee het is niet hetzelfde concert en het zijn andere nummers. Allebei wel live.

avatar van ricardo
Vandaag gekocht,maar het gitaarwerk is in ieder geval dik in orde op dit live album,en de heldere geluidskwaliteit is ook weer erg goed net als bij elke jaren 70 live album vind ik.Lou Reed heeft niet een echt zuivere stem nee,maar op zijn minst wel een aparte stem die wel goed bij het genre past vind ik.Voorals nog na 2 luisterbeurten begin ik met 4*,want zo goed vind ik dit album wel al na 2 luisterbeurten dus.

avatar van ricardo
Dit vind ik een goed live album ,maar ik had toch wel wat meer bruisende energie erin verwacht,en vind het een tikkeltje tammer klinken dan ik verwacht had,de 4* blijven voor dit album wel dik verdient staan want zo goed vind ik hem wel.

avatar van indana
Er zullen maar weinig betere Rock 'N' Roll live albums dan dit. Lou Reed ( en natuurlijk Steve Hunter) op z'n sterkst!

avatar van DeMart
Dit album heb ik in lp vorm 3x versleten. Gelukkig kwam toen de CD Blijf het goed vinden. Misschien wel een van de eerste hard rock albums. Hoewel ik veel van Reed bezit, blijven dit album met LR Live, zijn beste werk. Sweet Jane (fantastisch dat Intro!) en Rock 'n Roll (ging mijn moeder vroeger sneller van breien!) zijn de favorieten.

avatar van vin13
Is Lou Reed rock 'n roll? Dit vraag ik me echt af, zag Lou Reed op Torhout/Werchter in 1991 en vond het behoorlijk saai en ongeinspireerd. Ik hoop dat dit dan niet exemplarisch is want dan laat ik zijn platen liggen. Ik ken White heat, white light van Iggy Pop en die rockt zeker. Ik geef geen stemmen alleen mijn visie.

avatar van indana
Geen twijfel over mogelijk. Dit is rock 'n' Roll.

avatar van PinkEclipse
Yep, Dit is zeker Rock "n" Roll. (mèt: "Lou Reed Live")

avatar van itchy
Aan de ene kant kan ik wel waardering opbrengen voor de krachtige vertolkingen, aan de andere kant stoor ik me mateloos aan het oneindige gesoleer die alle essentie uit klassiekers als Sweet Jane en Heroin onttrekt. Uiteindelijk blijft daardoor toch een wat viezige nasmaak over...