Alanis Morissette - Jagged Little Pill (1995)

Canada
Rock / Pop
Label: Maverick

1. All I Really Want (4:44)
  2. You Oughta Know (4:09)
  3. Perfect (3:07)
  4. Hand in My Pocket (3:41)
  5. Right Through You (2:55)
  6. Forgiven (5:00)
  7. You Learn (3:59)
  8. Head over Feet (4:27)
  9. Mary Jane (4:40)
  10. Ironic (3:49)
  11. Not the Doctor (3:47)
  12. Wake Up (4:53)
  13. You Oughta Know [Alternate Take] * (8:12)
  14. The Bottom Line [Demo] *
  42. You Learn [Live at Subterranea, London 09/28/95] *
  43. Forgiven [Live at Subterranea, London 09/28/95] *
  44. You Oughta Know [Live at Subterranea, London 09/28/95] *
  45. Wake Up [Live at Subterranea, London 09/28/95] *
  46. Head Over Feet [Live at Subterranea, London 09/28/95] [Live at Subterranea, London 09/28/95] *
  47. Perfect [Live at Subterranea, London 09/28/95] *
avatar van otherfool
Niet zo veel mis met deze plaat... aardige popsongs, behoorlijk gehyped maar toch niet geheel onterecht. Vooral Head over Feet is toch wel een erg mooi nummertje...

3*.

You Oughta Know was een klap in je gezicht.
Dave Navarro en Flea van Red Hot Chili Peppers zorgden met hun bijdrage voor een extra stoere push.
Stel je eens voor dat vrouwen voor hun rechten zouden opkomen.
Ik werd bijna bang voor deze feministische song.
Het tijdperk van de Debbie Gibsons en Tiffany’s leek voorbij.
Hier stond een rockchick op.
Die besloot om met haar derde album een andere koers te bevaren.
Tenminste, dat was de indruk die je kreeg naar het luisteren van de eerste single van dit album.

Gelukkig viel het allemaal wel mee.
Jagged Little Pill overtreft nergens deze nachtmerrie.
Mannen kunnen weer gerust gaan slapen.
Haar nagels werden vervolgens netjes geknipt.
Zodat ze niemands rug konden beschadigen.
Prima huisvrouwen muziek.
Tevens geschikt voor de puberende bakvis.
Wegdromend op haar tienerkamer.
Behangen met de hedendaagse idolen.

Producer Glen Ballard maakt er een toegankelijk album van.
Perfect getimed voor het grote publiek.
Alanis wordt gestileerd als vrijgevochten grungemeisje.
Blijkbaar werkt dit goed.
Avril Lavigne onderging later een soortgelijke behandeling.
Het schuchtere meisje werd punker.
Imago was mede bepalend voor het succes.

Natuurlijk is Alanis een goede zangeres.
Maar ik had liever een verdere samenwerking met Dave Navarro en Flea gezien.
Juist het product wat dat voort bracht zette haar op de kaart.

avatar van Ataloona
Leuke plaat van Alanis Morissette. Ondanks dat ik You Oughta Know en Ironic altijd wel leuke nummers vond heb ik de plaat nog nooit eerder geprobeerd. Uiteindelijk is het me helemaal niet tegen gevallen, mede omdat ik de plaat al van delen kende. (misschien dat een familielid een aantal nummers hiervan draaide vroeger)

Alanis zingt zorgeloos, op haar gemak en zeker op haar eigen manier. En zo heeft ze toch een hele fijne stem. De nummers zijn bij vlagen een combinatie van dromerige ballads, lekkere rocknummers, soms een beetje funk, een klein toefje hiphop (te horen aan de productie en soms de drums) en erg fijne pop. De gitaren klinken ook top. Zit een scheurende psychedelische klank aan wat goed in de breaks te horen is. (zoals in You Oughta Know)

De toppers op dit album zijn toch wel de herkeningsnummers voor mij, zoals You Oughta Know, Hand in My Pocket, You Learn, Mary Jane en Wake Up. Prima poprock album dus. 3,5*

avatar van Ronald5150
"Jagged Little Pill" was de grote doorbraak voor Alanis Morissette. In een klap werd ze wereldberoemd en deze plaat werd een groot commercieel succes. Vernieuwend zou ik dit niet willen noemen. Mijn inziens was "Jagged Little Pill" zo'n succes, omdat mevrouw Morissette vooral erg boos was. En die woede laat ze heel treffend horen op deze plaat, waar ze al haar frustraties, verdriet en woede over mannen en (stukgelopen) relaties van zich af zingt. Ik vind "Jagged Little Pill" vooral en fijne rockplaat, en nu eens van een vrouw. Morissette brengt haar boodschap overtuigend en het zit muzikaal gewoon goed in elkaar. De kracht van "Jagged Little Pill" is de emotie en het feit dat Alanis Morissette de stem van haar generatie is. Alleen daarom al is het waard "Jagged Little Pill" te vermelden.

avatar van Film Pegasus
Anno 1995 was net de grunge achter de rug en had je naast Britpop een pak minder sterke rocknummers die konden opboxen tegen de r&b en eurodance. Een album dus dat opviel met sterke girlpower in hits als You oughta know en Ironic. Viel wel op dat Hand in my pocket wat weg heeft van Hanson. Maar Alanis was eerst. Toen misschien wat nieuw of moeten we zeggen de terugkeer van de zangeres met ballen. Lateren zouden artiesten als Sheryl Crow en zelfs Anouk haar zonder probleem voorbijsteken en betere albums afleveren. Het zijn dan ook vooral poprockhits, maar hebben zeker de kracht om leuk te zijn. Top is dan weer iets anders.

avatar van IntoMusic
Inmiddels is de 4-disc 20th Anniversary-versie van haar beste album uit. Mooie box met de remasterde versie van dit album, een disc met demo's, de acoustische versie van dit album (2005-versie) en het concert in London dat zij op 28 september 1995 heeft gegeven.

Zo bij elkaar genomen wel erg veel "pillen" en voor mij dan ook niet bedoeld om 4 schijfjes achter elkaar te draaien. Ook de acoustische schijf vind ik wat overdreven, want de gemiddelde fan had die al in huis. Overige drie schijfjes zijn geweldig met een paar leuke demos en Alanis live is (bijna) altijd goed.

avatar van Metalhead99
De hype heb ik indertijd niet bewust meegekregen (ik was dat jaar ook nog maar 3/4 jaar oud), maar later wel menig maal een aantal van de hitjes van deze plaat voorbij horen komen op de radio.
Alleen vanavond pas voor het eerst eens serieus naar dit album. Het gaat hierbij zelfs om de remaster voor de 20-jarige "verjaardag" van deze plaat.
Ik heb mezelf nog niet aan de 3 aanvullende bonus cd's gewaagd, maar ik moet zeggen dat het gewone album mij prima bevalt.
De discussie over het wel/niet vernieuwend/relevant zijn van deze plaat kan mij niks schelen, want dit klinkt gewoon erg fijn.
Vooral qua lyrics en in vocaal opzicht een sterk album. De teksten van "All I Really Want", "Perfect" (prachtig gezongen) en het prachtige "Forgiven". Vooral in dit laatste nummer zet Morissette al haar vocale capaciteiten in. Zowel haar edgy zijde als haar zoetgevooisde zijde zijn terug te horen op dit nummer.
Verder kan zelfs ik met mijn onstabiele stemgeluid het niet laten om wat lyrics van de welbekende hits "You Learn" en "Ironic" mee te blèren.
Alleen "Head Over Feet" vind ik qua lyrics en geboden muziek niet zo geweldig (behalve die harmonica dan). Verder vind ik dit een prima, hier en daar lekker stevig pop album.