Alanis Morissette - Jagged Little Pill (1995)

Canada
Rock / Pop
Label: Maverick

1. All I Really Want (4:44)
  2. You Oughta Know (4:09)
  3. Perfect (3:07)
  4. Hand in My Pocket (3:41)
  5. Right Through You (2:55)
  6. Forgiven (5:00)
  7. You Learn (3:59)
  8. Head over Feet (4:27)
  9. Mary Jane (4:40)
  10. Ironic (3:49)
  11. Not the Doctor (3:47)
  12. Wake Up (4:53)
  13. You Oughta Know [Alternate Take] * (8:12)
  14. The Bottom Line [Demo] *
  42. You Learn [Live at Subterranea, London 09/28/95] *
  43. Forgiven [Live at Subterranea, London 09/28/95] *
  44. You Oughta Know [Live at Subterranea, London 09/28/95] *
  45. Wake Up [Live at Subterranea, London 09/28/95] *
  46. Head Over Feet [Live at Subterranea, London 09/28/95] [Live at Subterranea, London 09/28/95] *
  47. Perfect [Live at Subterranea, London 09/28/95] *
avatar van Kos
Kos
Echt zo'n album waar ik altijd een gruwelijke hekel aan heb gehad, en niemand die dat begrijpt..

avatar van Zachary Glass
1,5
Och - ik begrijp je wel Kos. Je bent niet langer meer alleen

avatar van FisherKing
I Join the club

Mag ik daar dan een anti-club voor oprichten?

Verbazend trouwens FK, dat we qua muziek behoorlijk uit elkaar liggen (terwijl dat bij films helemaal niet zo is)

Destijds was ik nog al hooked van dit album. Zorgde er in ieder geval voor dat mijn muzieksmaak werd verbreed. Opvolgende albums van haar intresseerde me niet of nauwelijks, jammer genoeg.

Ik ben een groot Alanis-liefhebber. Ik heb allevier haar CD's en ik vind ze allemaal heel erg goed. Misschien wel even goed, maar op dit album staat dat hele mooie acapella Your House. En daarom is dit mijn favoriet album van Alanis Morissette.

avatar van Agony
1,0
Aan dit gejank heb ik van begin af aan een hekel gehad. Helaas voor mij vond mijn partner het wel wat. jak... 1 ster.

Tom_Tom- schreef:

op dit album staat dat hele mooie acapella Your House.

Weet je zeker dat die hidden track "Your House" is want ik dacht dat het 'Forgive Me' was. Anders moet je hem maar even corrigeren.

wait schreef:

Ik weet het niet 100% zeker, maar ik geloof wel dat het Your House heet. Ik zal het even opzoeken.

En ik had nooit gedacht dat Alanis zo'n enorme Love it or hate it zangeres was. Maar dat blijkt zo maar weer.

dat nummer heeft toch geen titel...wel een van de mooiste nummers ever al zeg ik het zelf

1,5
kvind dit album 3x niks, 1,5 ster voor nummer 2 die is nog wel aardig

Nou, Zachery Glass, als die hidden track hoort van haar, dan moet je er toch wel mee instemmen dat ze echt heel goed kan zingen. Maar ik geef toe dat je haar CD niet achter elkaar moet afluisteren, want dan is de kans groot dat je stereotoren dan niet lang meer in je kamer staat....

pabostudent
Alanis haar beste en tot nu toe nog niet overtroffen album, allemaal zulke goede nummers, het is bijna niet te geloven dat ze destijds eigenlijk nog hardstikke jong was.
En dat dit album lowbudget is opgenomen valt zeker niet te merken, de kwaliteit van de songs (qua inhoud en geluid) is dik in orde.

Beste nummer van deze cd is imo "You oughta know".

Ha, hét album voor de tienermeisjes. Wat heeft dit niet teweeggebracht... Ik weet nog dat ik het gehele album helemaal uit mijn hoofd kon meezingen. Nu heeft ze na Junkie geen goed album meer gemaakt. Spijtig.

Inderdaad zo'n album dat je zo lekker hard kan meegalmen.
Ondanks dat ik het toen een goed album vond draai ik hem nooit meer.

aERodynamIC schreef:

Inderdaad zo'n album dat je zo lekker hard kan meegalmen.
Ondanks dat ik het toen een goed album vond draai ik hem nooit meer.

Helemaal gelijk. Ik heb dit album ook allang niet meer gehoord. Zeker omdat ik bepaalde nummers niet meer kan aanhoren. Teveel gehoord Ironic bijvoorbeeld. Misschien dat ik over 10j dat nummer nog eens wil horen.

avatar van HiLL
ben niet gek van haar aanstelligere stem, toch vind ik dit wel een lekker album. denk denk..hmmz... 3 sterretjes dan..

Alanis Morissette in de top 100? Tis erg, tis erg...

Ik hoor niemand over Mary Jane, dat naar mijn mening het beste nummer is. Hele goeie plaat dit; 4 *.

Hé, een artiest die mag afgebroken worden zonder dat je de volle laag krijgt! Alanis mist duidelijk het voorrecht van bepaalden.
Ik dacht nochtans ook dat ze in het groepje van 'heilige huisjes' hoorde en dat ik ook een keer 'in' was door dat album te kennen.
Maar die afbraak is hier niet helemaal terecht, zelfs grotendeels onterecht. Dit debuutalbum blijft heel sterk. Oké, ik luister er eens in de twee jaar naar (dan wel een paar keer) en blijf het fris vinden. Het is wel jammer dat ze zo door de muziekzenders als TMF ingepalmd werd, maar ze komt toch duidelijk boven de hedendaagse hitlijstenaanvoerderszangeressen. Neen, ze is niet mijn favoriete zangeres, haar stem wordt bij te lange beluistering wat irritant, maar sommige nummers hebben iets. 'Hand in my pocket', een prachtige tekst, zo opwekkend. 'Head over feet' is lief. 'Ironic' blijft een prachtnummer, hoewel het inderdaad veel te veel gedraaid werd en overbezadiging optreedt.

IJzersterk album, maar Alanis is helaas wel direct met haar hoogtepunt begonnen. Na dit album ben ik gaandeweg afgehaakt. Zonde.

Jessie
Held schreef:

ik denk het zelfde wel!!! dit is DE album van haar maar de rest kan beter!!

avatar van Paalhaas
Dit is inderdaad HET album van Alanis. De rest is allemaal een flink stuk minder goed. Vreemd eigenlijk dat deze maar een magere 3,48 scoort. Blijkbaar een 'hate it or love it'-artiest.

avatar van Eddie
Vandaag voor het eerst in jaren weer eens gehoord en ik moet zeggen dat ik het eigenlijk best een lekkere plaat vind ik was wat karig met het stemmen dus ik verhoog naar 3.5.

1 van de albums van '95 eh, hoewel ik het eigelijk associeer met het jaar '96.
Gewoon heel goeie rock/pop-plaat. Spijtig dat ik haar nooit live gezien heb. 'Ironic' en 'You Oughta Know' zijn pure klassiekers. En er stonden hier nog goeie nummers op en singles op. Blijver.

Destijds vond ik het een goed album, maar achteraf gezien heb ik het helemaal gehad met Alanis Morissette. Dit album is af en toe nog wel eens leuk, maar ik vind het zeker ook al gedateerd klinken, en de rest van haar carriëre interesseert me niet eens meer, net deze cd vond ik nog wel o.k.
Dat ze Jagged little pill ook nog eens helemaal akoustisch ging opnemen vind ik helemaal te goedkoop voor woorden. Wat mij betreft is Alanis al vergane glorie, of ze moet nog één keer zo overtuigend overkomen als in het begin, maar dat zie ik er nog niet van komen.

avatar van musicfriek
SoundWave schreef:

Met je eens, haar laatste single Crazy al eens gehoord?

Zeker, gewoon pulp en een belediging naar het originele werk van Seal. Wat wil Alanis hier eigenlijk mee bereiken?

avatar van musicfriek
Belediging? Ik vind het heiligschennis! haha. Nee, ff serieus, als je al gaat beginnen met zulke covers, dan is ze wel heel erg verdwaald denk ik... Erg jammer, want ze heeft mij met de eerste 2 albums leuke momenten bezorgd. Use your talent Alanis!!!

avatar van Paalhaas
Ongeacht alle troep die ze verder uitbracht: dit album is gewoon erg goed.