Alanis Morissette - Jagged Little Pill (1995)

Canada
Rock / Pop
Label: Maverick

1. All I Really Want (4:44)
  2. You Oughta Know (4:09)
  3. Perfect (3:07)
  4. Hand in My Pocket (3:41)
  5. Right Through You (2:55)
  6. Forgiven (5:00)
  7. You Learn (3:59)
  8. Head over Feet (4:27)
  9. Mary Jane (4:40)
  10. Ironic (3:49)
  11. Not the Doctor (3:47)
  12. Wake Up (4:53)
  13. You Oughta Know [Alternate Take] * (8:12)
  14. The Bottom Line [Demo] *
  42. You Learn [Live at Subterranea, London 09/28/95] *
  43. Forgiven [Live at Subterranea, London 09/28/95] *
  44. You Oughta Know [Live at Subterranea, London 09/28/95] *
  45. Wake Up [Live at Subterranea, London 09/28/95] *
  46. Head Over Feet [Live at Subterranea, London 09/28/95] [Live at Subterranea, London 09/28/95] *
  47. Perfect [Live at Subterranea, London 09/28/95] *
avatar van Castle
wisselende gemoeds toestanden??

avatar van niethie
Hier en daar wat feministisch en af en toe wat teveel gezwijmel maar dat neemt niet weg dat dit een erg fris en lekker plaatje is. De nummers hebben een lekkere poppy sound en het wordt met veel pit gebracht, echter jammer dat niet alle nummers me evengoed kunnen bekorren. Favoriete blijven nummer 1, 2 ,4, 7 en 10.

3,5 sterren

erg sterke cd die ik nog steeds veel luister,helaas heeft ze de power van deze cd niet kunnen doorzetten naar latere cd´s

Ik heb dit album nu al een tijd en ik moet zeggen dat ik et erg goed schijfje vindt, al ben ik het wel met niethie eens ja, maar de nummers zijn erg sterk vindt ik persoonlijk, binnenkort zal ik is kijken wat voor beoordeling ik dit plaatje geef.

avatar van Mandylion
Waarschijnlijk is alles wat er over Jagged Little Pill te zeggen is al gezegd nu we 13 jaar later zijn, maar toch wil er even mijn commentaar op geven. Van de hype heb ik als 2/3-jarige vrij weinig meegekregen, het eerste album dat ik ken van Alanis is Supposed Former Infatuation Junkie (volgens mij ben ik de een van de handjevol mensen die dat album als eerste kende en deze nog niet). Ik heb JLP een jaar geleden geleend; wel oké, dacht ik toen. Een jaar later - een week geleden - wilde ik het dan toch eens gaan kopen. Heb ik ook eens een klassieker in huis, dacht ik... ik moest wel even wennen aan de harde onzuivere uithalen en schreeuwen, maar die passen wel erg goed bij de muziek en geven het album een heerlijk ongepolijst rockrandje. Ik ben de wenfase nu wel voorbij en ik denk dat deze meeste mensen die geeneens meer kennen, omdat die allang in de grijsgedraaidfase zitten. Maar voor mij is het dus nog helemaal fris en ik geniet enorm van de lekkere nummers, vooral van You Oughta Know, Hand in My Pocket en You Learn. Bonusnummer Your House is ook erg mooi. En wat maakt ze toch briljante teksten! Heerlijk album, maar de toekomst zal moeten uitwijzen of ik het blijf draaien.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ik vind dit een sterk album van mevrouw Morissette.
Genietbare toegankelijke muziek en felle teksten ..eeeh geen katje om zonder handschoenen aan te pakken.
Deze week weer eens opgezet & blijf het een goede plaat vinden zonder zwakke kanten, het 2e album vond ik ook nog wel sterk van haar,daarna werd het allengs minder.

aire.
Meeblèèrre met Ironic, wordt er bijna melancholisch van

avatar van JolkiPalki
Goeie c.d! Hoogtepunten zijn You Oughta Know, Mary Jane en dat laatste a-cappela nummer. Ironic kan ik niet meer aan horen maar de overige nummers zijn erg goed te pruimen.

Wat een lekker album was dit, wat hebben we dit veel gedraaid in 1995 en volgens mij ook nog in 1996.
Zwaar ondergewaardeerd hier: dit was toen en is volgens mij gewoonweg een klassieker.

avatar van Pinsnider
Mannen van rond de 40-50 hebben allemaal Graceland van Paul Simon en Brothers in Arms van Dire Straits in hun CD rek staan. Volgens mij is er geen enkele vrouw van begin 30 die deze CD niet heeft .
Inderdaad een sterk en destijds zeer opvallend en goed ontvangen album. Ik verbaas me ook een beetje over de geringe waardering alhier.

avatar van Casartelli
Nou ben ik net geen vrouw en net geen 30, maar indertijd vond ik dit ook wel leuk... zo'n nummer als Ironic werd echter snel stukgedraaid en heeft de tand des tijds ook absoluut niet doorstaan. Er staan meer van dergelijke draken op, maar 't is niet allemaal doffe ellende... met Hand in My Pocket kent de plaat welgeteld één echt prijsnummer. Dat onevenwichtige zou nog twee albums duren; met een beetje goede wil had er één goed album van gemaakt kunnen worden.

Father McKenzie
De enige plaat die ik van deze vrouwelijke singer-songwriter heb, en misschien wel haar beste plaat; Een groot commercieel succes destijds, en ik denk... toch nogal terecht;
Mooie songs zoals You Oughta Know, Ironic, Hand In My Pocket.
Zeheeft hiermee toch terecht een plaatsje in de immense popgeschiedenis verdiend.
Nadien vond ik het allemaal erg slappe hap geworden en heb ik ze niet meer zo gevolgd.

avatar van LucM
Dit vind ik ook verreweg haar beste album die ook een enorme impact had, nadien vond ik het per album minder worden. Haar laatste 2 albums heb ik zelfs niet gekocht.

avatar van citizen
Ik hou het kort; haar beste plaat. Mooie teksten. Beetje "menstruatie-pop". Heel jammer van dat geblèr. Muzikaal zit het evenwel goed in elkaar.

avatar van JolkiPalki
Menstruatie-pop

avatar van Madjack71
Prima debuut, met aardig wat hits erop. Toch is het ook zo'n album die ik kort erna ook veelvuldig in de tweedehands bakken zag liggen. Heb hem zelf ook gehad en weer weg gedaan. Het enige nummer wat ik nu ook nog steeds leuk vind is Ironic. De rest is mij wat tegen gaan staan. Doet verder niets af aan het geheel. Verder wel leuke herinneringen aan die tijd, dat gekoppeld is aan de muziek. Is m.i ook typisch zo'n "tijdsgeest" album.

avatar van Mindshifter
Een aardig popalbum. Meer kan ik er niet van maken *3.

Ik weet nog dat ik als klein kind veel in de auto zat toen dit album uitkwam en dat ik niets heerlijker vond dan dat Ironic op de radio kwam en dat ik dan heerlijk uit mijn raam keek en de regen langs mijn raam kon zien tikken. Héérlijk was het...

Daardoor heb ik toch wel leuke herinneringen aan deze plaat, alhoewel de stem van Alanis Morissette (wat een achternaam, hè?) soms wel erg tegen gaat staan. Het is moeilijk om de termen schreeuwerig en zeurderig te vermijden als je deze plaat wilt omschrijven. Qua teksten is er verder weinig slechts te bespeuren en dan hou ik wijselijk mijn mond over de veelbesproken fouten van uitzondering Ironic.

Niet perfect maar een absoluut sterk album waar je toch voor een tweestrijd komt te staan: enerzijds zou je willen dat een meer getalenteerde vocaliste dit werk op haar had genomen maar anderzijds maakte Alanis dit album destijds toch gewoon interessant en sterk. Alhoewel ze de noten van de potentieel prachtige track Mary Jane tenenkrommend slecht faalt te behalen, vond ik het toch wel een plekje in de top 250 verdienen...

Overigens jammer dat ze dit niveau niet vol kon houden en eigenlijk met haar hoogtepunt was gestart (op internationaal niveau dan, want eigenlijk had ze natuurlijk in Canada al twee albums uitgebracht). Nu staat ze voor eeuwig bekend als het boze "You Oughta Know"-meisje. Haar aller mooiste track "Thank U" staat by the way als enige interessante track helaas op haar opvolger hiervan.

Een tip is trouwens om de akoestische remake van dit album nooit te beluisteren want dan is dit album nooit meer het zelfde! Écht, doe het niet, want ik weet niet wat ze destijds had wat dit album interessant maakte, maar de remake is echt een afknapper.

avatar van principal2000
Eigenlijk geen slecht nummer op deze klagerige, rocky popplaat. Goed debuut van Ms. Morissette. Haar gehele carriere zal ze blijven vechten tegen de impact van dit album.

avatar van wondzero
4,5 sterren. Nog steeds wordt ik helemaal blij van dit album, ondanks dat ik nu naar heel andere muziek luister. Soms pak ik deze plaat terug en bedenk ik me hoe heerlijk het eigenlijk is om dit te luisteren.

MrEZway
Ik weet nog dat ik al die jaren geleden "You Oughta Know" voor het eerst hoorde, ik vond het helemaal geweldig. En wat ik me verder kan herinneren is dat ik de hele plaat toen eigenlijk wel goed vond. Ze heeft vervolgens helaas geen enkele fatsoenlijke plaat meer gemaakt. En ook dit album klinkt me nu veel minder in de oren dan ik me herinnerde. Ik denk niet dat ik hem nog vaak zal opzetten.

avatar van Cor
Cor
Tjonge, wat een zure reacties hier en daar. De dame is kennelijk iemand die weerstanden oproept. Een beetje maniertjes heeft ze wel natuurlijk. Maar dit is toch een prima album. Originele songs, fel en energiek neergezet. En echt wel pakkende liedjes. Ik vind 'm nog steeds goed te pruimen.

avatar van Snakeskin
Prachtige plaat. Ooit in de top 250 en het zou verdiend zijn dat hij daarin weer een plaatsje zou verwerven. De vrouw was geweldig megasuper groot en deze plaat bracht ergens wat zij tevoren ook niet kon bevroeden. Alles hierna kon alleen maar tegenvallen. In deze laat zich het vergelijken met Carole King's "Tapestry", die ik overigens ook mis in deze lijst. Kate Bush en deze, of Carole King erin. That would be something.

You Oughta Know was een klap in je gezicht.
Dave Navarro en Flea van Red Hot Chili Peppers zorgden met hun bijdrage voor een extra stoere push.
Stel je eens voor dat vrouwen voor hun rechten zouden opkomen.
Ik werd bijna bang voor deze feministische song.
Het tijdperk van de Debbie Gibsons en Tiffany’s leek voorbij.
Hier stond een rockchick op.
Die besloot om met haar derde album een andere koers te bevaren.
Tenminste, dat was de indruk die je kreeg naar het luisteren van de eerste single van dit album.

Gelukkig viel het allemaal wel mee.
Jagged Little Pill overtreft nergens deze nachtmerrie.
Mannen kunnen weer gerust gaan slapen.
Haar nagels werden vervolgens netjes geknipt.
Zodat ze niemands rug konden beschadigen.
Prima huisvrouwen muziek.
Tevens geschikt voor de puberende bakvis.
Wegdromend op haar tienerkamer.
Behangen met de hedendaagse idolen.

Producer Glen Ballard maakt er een toegankelijk album van.
Perfect getimed voor het grote publiek.
Alanis wordt gestileerd als vrijgevochten grungemeisje.
Blijkbaar werkt dit goed.
Avril Lavigne onderging later een soortgelijke behandeling.
Het schuchtere meisje werd punker.
Imago was mede bepalend voor het succes.

Natuurlijk is Alanis een goede zangeres.
Maar ik had liever een verdere samenwerking met Dave Navarro en Flea gezien.
Juist het product wat dat voort bracht zette haar op de kaart.

avatar van Booyo
Ik was al een beetje aan het zoeken naar woorden om deze muziek te omschrijven, gelukkig hoefde ik maar even naar beneden te scrollen om het tegen te komen: menstruatie-pop . Hoe kom je er op.

Moet bij Alanis Morissette altijd denken aan mijn oudere zus, die naar stoere vrouwen muziek begon te luisteren. Verschrikkelijk vond ik het. Nog steeds krijg ik er een beetje de kriebels van, maar ik moet bekennen dat er een aantal prima nummers op staan.

avatar van Choo Choo
De muziek is goed en de stem van Alanis maakt het perfect af.

You Oughta Know en Forgiven zijn voor mij de hoogtepunten van dit album.

avatar van Ampivinni
begint sterk, eerste 2 nummers zijn erg lekker,
maar de voor de rest niet erg bijzonder, met een paar uitspringers.

avatar van Reint
Wat laat misschien, maar een heel treffende karakterschets van deze plaat, deric raven, in de roos!

Dit album is toch een soort van blauwdruk voor het maken van diarypop, waarmee inderdaad artiesten als Avril Lavigne, Jessica Simpson en Taylor Swift (en duizenden andere poprockzangeresjes). En in die zin is het allemaal heel geslaagd.
Maar het is me allemaal té AOR. té binnen de lijntjes, té glad, té duidelijk gemarket op een bepaald publiek. Die valse uithalen van mevrouw zorgen er dan vervolgens niet voor dat het spannender wordt, maar werken eigenlijk enkel storend.
Neemt niet weg dat hier prima liedjes opstaan, maar het is me allemaal net niet spannend genoeg, terwijl You Oughta Know wel die richting opging, en wat dat betreft dus een beetje een valse belofte is geweest.

avatar van Ataloona
Leuke plaat van Alanis Morissette. Ondanks dat ik You Oughta Know en Ironic altijd wel leuke nummers vond heb ik de plaat nog nooit eerder geprobeerd. Uiteindelijk is het me helemaal niet tegen gevallen, mede omdat ik de plaat al van delen kende. (misschien dat een familielid een aantal nummers hiervan draaide vroeger)

Alanis zingt zorgeloos, op haar gemak en zeker op haar eigen manier. En zo heeft ze toch een hele fijne stem. De nummers zijn bij vlagen een combinatie van dromerige ballads, lekkere rocknummers, soms een beetje funk, een klein toefje hiphop (te horen aan de productie en soms de drums) en erg fijne pop. De gitaren klinken ook top. Zit een scheurende psychedelische klank aan wat goed in de breaks te horen is. (zoals in You Oughta Know)

De toppers op dit album zijn toch wel de herkeningsnummers voor mij, zoals You Oughta Know, Hand in My Pocket, You Learn, Mary Jane en Wake Up. Prima poprock album dus. 3,5*

avatar van Hanszel
Goeie plaat hoor! Muzikaal niet al te vernieuwend maar wel degelijk.

Wat ik vooral sterk vind zijn de teksten. Soms opendeurderig maar daarom niet minder waar (perfect voorbeeld: ironic. Superherkenbaar. Waarom heeft niemand eerder daar een liedje over geschreven dacht ik wel eens), en openhartig (head over feet). Of oude frustraties/demonen wegzingen in Forgiven, ik vind het erg sterk.

Opvolger SFIJ is bijna net zo goed, daarna is het een beetje gedaan... 4.5* voor deze!