Alanis Morissette - Jagged Little Pill (1995)

Canada
Rock / Pop
Label: Maverick

1. All I Really Want (4:44)
  2. You Oughta Know (4:09)
  3. Perfect (3:07)
  4. Hand in My Pocket (3:41)
  5. Right Through You (2:55)
  6. Forgiven (5:00)
  7. You Learn (3:59)
  8. Head over Feet (4:27)
  9. Mary Jane (4:40)
  10. Ironic (3:49)
  11. Not the Doctor (3:47)
  12. Wake Up (4:53)
  13. You Oughta Know [Alternate Take] * (8:12)
  14. The Bottom Line [Demo] *
  42. You Learn [Live at Subterranea, London 09/28/95] *
  43. Forgiven [Live at Subterranea, London 09/28/95] *
  44. You Oughta Know [Live at Subterranea, London 09/28/95] *
  45. Wake Up [Live at Subterranea, London 09/28/95] *
  46. Head Over Feet [Live at Subterranea, London 09/28/95] [Live at Subterranea, London 09/28/95] *
  47. Perfect [Live at Subterranea, London 09/28/95] *
1,0
Het is misschien goed; ik kan het niet meer aanhoren. Net als die verschrikkelijke plaat van K's Choice, Paradise in me.

Verder sta ik volledig achter de muziek die ik vroeger onwijs vond.

avatar van ACole_20
Paalhaas schreef:
Ongeacht alle troep die ze verder uitbracht: dit album is gewoon erg goed.

Amen, bro

So Pure kan ik blijven luisteren. De rest van het album luister ik nooit meer.

avatar van TerryA
1,5
was altijd een hype met veel (te veel) promo van o.a. MTV - nu 10 jaar later zien we echt waar ze aan toe is ... nergens! (oh niet de acoustische versie van dezelfde album vergeten natuurlijk!?! - als haar laatste slimme financiele slag) ... het is deze sort artiesten dat de ontwikkeling van muziek verpesten. zo erg!

*Laura*
Hermanoid schreef:
So Pure kan ik blijven luisteren. De rest van het album luister ik nooit meer.

So Pure staat niet op dit album.

vondeich
*Laura* schreef:
So Pure staat niet op dit album.

Das dan toch jammer

Dit goede begin was het halve eh...Nou ja, eigenlijk is het in het geval van mevrouw Morissette bij het goede begin gebleven. Dit album zet ik zo af en toe nog eens op om lekker mee te kunnen brullen. Bovendien heb ik nogal heftige herinneringen aan de tijd dat JLP net uit was. You Oughta Know, You Learn, Ironic, wat mij betreft zijn het stuk voor stuk klassiekers. Nee, iedere dag hoef ik ze niet meer te horen. Iedere week ook niet. Maar dat komt ook doordat ik deze plaat wel erg grijs gedraaid heb in het verleden. Hoe dan ook, toch 5 sterren vanwege al het luisterplezier dat JLP me geboden heeft!

Maartje Bronkhorst, Amsterdam

avatar van Bert Wasbeer
Totaal niet relevante toevoeging: E van Eels heeft ooit een van zijn eigen liedjes gecoverd onder de naam Alanis Mussolini

Vandaag toevallig 'You Oughta Know' weer eens op de radio gehoord, en je kunt zeggen wat je wilt over Alanis; dit nummer staat nog steeds als een huis; en het rockt ook. Misschien is dit nummer wel zo sterk door de bijdrage van 2 Red Hot Chili Peppers; Namelijk de bassist Flea, en de toenmalige gitarist Dave Navarro(ook bekend van Jane's Addiction).

Alleen zonde dat ze zoveel jaar later dit album unplugged uit brengt. Echt een vorm van creatieve dementie; terug grijpen naar vroeger, maar het net niet allemaal meer goed weten. Jammer.

avatar van FunkStar
Best verkochte debuut CD allertijden en als je hem beluistert, begrijp je waarom. Met haar magnifiek stemgeluid legt ze haar ziel en zaligheid in elk nummer waardoor je gewoonweg proeft, voelt en begrijpt waar deze Canadese over zingt!
De Akoestiche versie van dit album is dramatisch: Daar wordt haar stem gewoon een soort huilende kat en het klinkt gewoon niet lekker. De Snelle Harde kantjes, de details die een rockliefhebber als ikzelf aanbid, zijn weggehaald..

avatar van Thunderball
FunkStar schreef:

Behalve dan dat ze al twee albums had gemaakt eind jaren '80/begin '90, dus spraken van een debuut was het bepaald niet meer!

Vond dit album in der tijd ook geweldig, maar draai het nu eigenlijk nooit meer (over haar andere albums nog maar te zwijgen!), voor de echte sfeer draai ik af en toe nog wel eens een bootlegje uit die tijd en dan blijkt ze zeer goed opdreef! Integenstelling tot de twee concerten die ik zelf meemaakte ('99 en 2005), want dat was matigheid troef!

De beste nr's van dit album vind ik You oughta know, head over feet, ironic, hand in my pocket en All I realy want.

vier sterren.

avatar van Koekebakker
Ik vind alleen Head over Feet nog echt mooi.

Laurora
Jaren geleden (jááááren geleden, 95/96) draaide ik deze plaat grijs, of eigenlijk mijn casette. Ik vond het toen erg goed, lekker om mee te zingen, lekker 'stoer'. Nu ik ouder ben (en wijzer ) doet deze plaat mij niks meer. Sommige nummers zijn nog leuk om een keer te draaien, maar om het even simpel te zeggen ; Alanis, je bent saai.

Alles klinkt eigenlijk gewoon hetzelfde. Als je een nummer niet kent, hoef je eigenlijk alleen maar de eerste 5 sec. te horen om te weten dat het Alanis is.

Ik snap wel waarom ik het 10 jaar geleden zo goed vond en ik snap ook waarom nu niet meer.

avatar van Erikpol
Vandaag weer gedraaid en sluit me hier volledig bij aan!

avatar van rusty nail
Beste plaat van haar ! staan wat aardige songs tussen

avatar van otherfool
Niet zo veel mis met deze plaat... aardige popsongs, behoorlijk gehyped maar toch niet geheel onterecht. Vooral Head over Feet is toch wel een erg mooi nummertje...

3*.

EVANSHEWSON
Ik heb hem vanwege die hype destijds ook gekocht en er na enkele maanden nog amper naar geluisterd... isn't it ironic ??

Maar dit is zeker geen slechte plaat, integendeel. Ik moet hem nog maar eens na héél lange tijd uit de kast halen en een nieuwe kans gunnen.

Ondertussen geef ik deze plaat toch al
3.5 ster.

***1/2

avatar van Peter©
rusty nail schreef:
Beste plaat van haar !

Volkomen mee eens.. Wat voor veel artiesten geldt, gaat ook zeker voor Alanis op: Ze kunnen meestal hun debuut album nooit meer evenaren.

Beetje jammer dat er een beetje erg veel singles van dit album zijn getrokken.

Latere cd's heb ik wel hoor, maar halen het niet bij dit album

4.0

avatar van Lamontagne
Heb deze plaat helemaal grijs gedraaid maar doet me nu echt helemaal niks meer. Toen nog naar het concert geweest maar nu?

Head over feet is de enige die nog iets doet en Ironic heeft een mooie herinnering.

Geef deze ook geen waardering met stemmen vind dat onterecht.

Mede wat gewoon het jammere is, op de radio draaien ze alleen maar Alanis van dit album en een nummer You oughta know was altijd een nummer met ballen nu is daar ergernis voor in de plaats gekomen.

Het enige wat wel is van dit album dat ze echt haar ziel blootlegt en het ook echt geloofwaardig brengt dat hoor je er wel van af maar om deze plaat weer eens te draaien, nee jammer
Voor degene die hem nog steeds waarderen hoop ik dat ze net zo genieten als ik 12 jaar geleden deed

LocoHermano
Ik duw nog liever een hondsdolle egel in mijn rectum, dan dat ik ooit nog een nummer van dit album moet aanhoren. Ironic is 1 van de meest verschrikkelijke composities aller tijden (it's like rai-ie-jaajn)

wotjek
Maar goeiegenade.. 30 miljoen exemplaren verkocht van dit album.. jammer dat zulke stats vandaag de dag vernaggeld zijn door het downloaden.. Ik zou wel eens willen weten wie hier er vandaag de dag aangekomen was.

avatar van Tribal Gathering
FunkStar schreef:

Haar stemgeluid is de voornaamste reden dat dit album op 2,5 ster staat. Met een andere zangeres was een 3,5 wel mogelijk geweest. Ik ben het geloof ik niet helemaal eens met de term magnifiek.

Kijk, een huilende kat. Dat lijkt er meer op.

Baltasound
Hand in my pocket is leuk, vooral door de mondharmonica!

EVANSHEWSON
Peter© schreef:

Dat geldt misschien voor een zangeres als deze - die met deze plaat hier beslist geen slechte beurt heeft gemaakt - maar je debuutplaat nooit evenaren?
Gelukkig heeft mijn held zijn debuutplaat al duizend keer overtroffen.
Maar die held heet dan ook Neil Young!

ja, heel erg gehypt en helemaal grijs gedraaid op de radio destijds maar ondanks dat ook een goeie cd en terecht gehypt en grijs gedraaid

avatar van kaztor
Aardig plaatje. Zwaar overgewaardeerd.
Medio jaren '90 luisterde ik 'm nog wel eens, maar nu wil ik het eigenlijk niet meer.
Vind het erg door de tijd ingehaald.

avatar van lauradance
nou ik heb niet veel van deze hype zoals mensen het noemen mee gekregen, ik heb dit album gekocht toen ik in groep 8 zat geloof ik. cd was toen al een tijdje uit en toen hoorde ik ironic pas op tv. sindsdien draai ik het weer een tijdje en dan weer niet en dan weer wel. dat heb ik niet bij veel albums want daar ben ik na verloop van tijd helemaal klaar mee. maar deze plaat is echt geweldig.

avatar van LucM
Nog eens beluisterd, dit album van Alanis Morissette en ik vind dit verreweg haar beste album dat niet eens haar debuut is.
Alleen maar sterke songs met persoonlijke en zelfbewuste teksten en die stem is gewoon een kwestie van smaak, ze past erg goed bij de muziek.
"You Oughta Know", "Hand in My Pocket" en "Ironic" zijn popklassiekers.

avatar van Lamontagne
Lamontagne schreef:

Geef deze ook geen waardering met stemmen vind dat onterecht.

Toch maar weer eens gedraaid 3 *
Niets is zo veranderlijk als een mens