The Chemical Brothers - Push the Button (2005)

Dance / Electronic
Label: Freestyle Dust

1. Galvanize (6:33)

met Q-Tip

2. The Boxer (4:08)

met Tim Burgess

3. Believe (7:01)

met Kele Okereke

4. Hold Tight London (6:00)

met Anna-Lynne Williams

5. Come Inside (4:46)
  6. The Big Jump (4:44)
  7. Left Right (4:14)

met Anwar Superstar

8. Close Your Eyes (6:14)

met The Magic Numbers

9. Shake Bounce Break (3:44)
  10. Marvo Ging (5:28)
  11. Surface to Air (7:23)
  12. Giant * (4:32)
totale tijdsduur: 1:00:15 (1:04:47)
Ondanks dat de single Galvanize wat aan de flauwe kant is, kan ik hem toch waarderen en kijk ik wel uit naar dit nieuwe album.

avatar van starbright boy
Leuke hoes. Maar of dit album weer de moeite waard zal zijn na het erg teleurstellende Come With Us waag ik te betwijfelen.

Wie zijn de gastzangers/zangeressen?

avatar van John Doe
''Galvanize'' vind ik ook niet echt goed, het klinkt wel fris maar het, maar het is niet ingenieus, 3 sterren voor dat nummer. ''Rize Up'' vind ik dan al wat beter, met een iets langere melodie, 3,5* daarvoor. ''Rize Up'' staat niet op dit album, het is van een editie vd ''Galvanize''-single.

Mmm, Tim Burgess zingt een nummer mee. Dat is wel interessant. Verder zit ik niet echt op The Chemical Brothers te wachten, vrees ik.

avatar van gemaster
Ik wel. Ik ben toch wel benieuwd of zij nog wél iets fatsoenlijks kunnen uitbrengen. Hopelijk komen ze met iets totaal vernieuwends, of met iets wat als vanouds erg lekker klinkt.

avatar van John Doe
Vernieuwend is in ieder geval dat The Chemical brothers in zowel ''Galvanize'' als ''Rize Up'' Arabische muziek gesampled hebben, en bij de eerste hoor je een voicesample zeggen ''Push The Button''

Ik denk niet dat het een fenomenaal album gaat worden, maar ik verwacht wel kwaliteit en daarnaar kijk ik uit.

avatar van PsychoBoyJack
laats een prima opname van hun optreden in santiago (24-10-'04 ) bemachtigd, waar ze als enige nieuwe nummer come inside hebben gespeeld, en die vond ik wel erg lekker.......
Ik heb ze al 2 x gezien, maar morgen toch nog ff kaartjes halen voor eind feb. in de HMH.....

avatar van brooklyn
het spijt me maar ik vind Galvanize erg lekker klinken. Q-Tip flowt heerlijk over de beats heen. Niets vernieuwend, maar erg lekker toch...

heb er og niks van gehoord en ben heel erg benieuwd... de vorige vond ik persoonlijk een beetje tegenvallen en hoop dat ze nu weer een beetje beter hun best doen

avatar van gemaster
Loserkid, heb jij het album al of heb je gewoon gestemd omdat je een hekel aan de Chemical Brothers hebt?

avatar van Jordy
Stem verwijderd, volgens mij nog niet gelekt

Ik zag Galvanize laatst op TV. Gaaf nummer eigenlijk wel.

avatar van starbright boy
Mwaoh, ik ben niet weg van het nummer. De clip vind ik leuker.

avatar van gemaster
Hij is gelekt. Ik zal hem eens even binnentrekken en kijken wat ik ervan vind.

avatar van John Doe
Zo hier komt 'ie dan, een live verslag van ''Push The Button''.

Galvanize, aardig maar niet veel meer dan dat. Leuke drukkende beats voordat het Arabische geweld losbarst en de opbouw naar de climax Galvanize!! is leuk gedaan. het is wel een beetje te simpel voor me. Slechte raptekst zo nu en dan ook cause there's a party over here, so you might as well be here De single is wel succesvol, nummer 1 bij itunesdownloads nu.

Nummer twee, ''The Boxer''. Goed hoor. Klinkt heel prettig de eerste keer. Lekkere doorratelende beats, mooi samenvloeiende muziek met vocalen.

Vreemde stijl in ''Believe''. Licht duistere grondmelodie, met vreemd opduikende geluiden en een swing-achtergrond melodietje. Er komt een erg lange pauze waarna het nummer weer losschiet als een echte danceplaat. Op het eind wordt er overgemixt naar nummer 4 toe. Beetje simpel maar wel redelijk nummer.

Soortgelijke geluiden van ''Believe'' duiken in het begin nog op, het lijkt wel een clubmix, zoals dit nummer begint, maar zo klinkt muziek van Chemical Brothers albums wel vaker. Op het eind pakt het allemaal mooi uit met de paradijselijke akoorden en vocalen. Best mooi nummer. Maar nu komt het...

''Come Inside'', begint met een energieke bassgitaar riffje, een aanlokkende vrouwenstem -Would you like to come in now....Would you like to come inside- én dan....Baf!! Back to the old school ! Big Beats hier als in Dig Your Own Hole. Dit is een knaller van een track zeg. Heerlijke bijgeluiden als een fel aangeslagen basgitaar komen hier voor.

Best coole bassline in ''The Big Jump'', dit kunnen The Chemical Brothers echt weer. Door hun lóópt dit nummer goed over, dat hoor ik. Speciaal tussenstuk-geluid. Ik luister dit met veel enthousiasme terwijl ik dit schrijf Dit zou geen bijster interessante track zijn als door een andere artiest deze basis met elkaar was gemixt, maar nu is het allemaal erg leuk om te horen hoe het gedaan is.

''Anwar Superstar'', de gastartiest van het nummer ''Left Right'', is dus een rapper. Klinkt als goed gerap ook. Wauw wat een coole achtergrond sound komt er nu in. Heerlijke achtergrondmuziek voor een hiphop nummer is gecreeërd! Dit zullen users als Boordappel, Jordy extra interessant vinden. Ik vind het iig heel aardig.

Dromerig, betoverend trackje, hence the title ''Close Your Eyes''. Effectief gedaan. De aangepaste beat, de speciale vocalen met een hoog muziekdoosmelodietje en een rustig gitaartje. Mooi nummer, voor de balans in het album ook.

De rust wordt aardig verstoord door de oppompende beats van ''Shake Break Bounce''. Ik begin echt in het nummer te komen tegen het midden. Het mixniveau van dit nummer is zo hoog als bij ''Come Inside'', wat ''Galvanize''-backspin geluiden. Er wordt overgemixt naar het volgende nummer waarin ik een vertrouwd Chemical Brothers geluid hoor.

Dit geluid gaat het hele nummer door, een dominante sfeer gevende aan ''Marvo Ging''. De bekende stijl van de laatste Chemical Brothers albums voel ik in deze track. Zeker niet slecht, maar wel eentonig nummer.

Een lange opbouw-track is het laatste nummer dat misschien weer zo lekker door gaat ebben als ''The Private Psychedelic Reel''. ''Surface To Air'' is echt een nummer dat deze opbouw nodig heeft. 'T is een harmonieus werkje, veel door elkaar spelende partijen. Natuurlijk niet zo goed als ''The Private psycheledic Reel'', maar ook echt lang niet. Het pakt toch niet uit allemaal. het einde is veel te abrupt, belachelijk zelfs.

Ik geef nu een dikke 3 en een halve ster, door de afsluiter net geen 4 (later misschien wel). Ik ben toch erg enthousiast over deze release. Het is beter dan ''Surrender'' en ''Come With Us'' denk ik. Dit gaat nog veel vaker worden gedraaid hier.

avatar van gemaster
Ik ben het tot nu toe wel redelijk met je eens. Ik kom na 2x luisteren ook ergens tussen de 3,5 en 4. Met het verschil dat ik de sample uit Galvanize echt geweldig vind. Ik kan er echt naar blijven luisteren. Maar hopelijk ontrafelt zich er nog een hoop en zal deze plaat beter en beter worden.

avatar van John Doe
Ik betwijvel de 0,5* van ''loserkid'', geen mens download deze muziek voor de release en geeft dan een halve ster zonder commentaar. Dit verpest de balans op deze site geheel

avatar van Onderhond
0,5
Deed hij eerder ook bij het nieuwste Thunderdome album. Al wat op de homepage komt te staan en by default niet in z'n straatje past moet er aan geloven.

avatar van gemaster
Het is gewoon erg triest om zoiets te doen. Echt zo'n ventje dat denkt dat alleen de muziek die hij leuk vindt goed is en alles wat ervan afwijkt is per definitie bagger. En van websites bouwen heeft ie ook al geen kaas gegeten.

avatar van PsychoBoyJack
bedankt John Doe voor je recensie!
Zoals ik ook al eerder zei, come inside is een knaller van een track!
Ben nu wel weer erg beniewd!

avatar van John Doe
Nou je het zegt, je was daar al positief over ''Come Inside'', 24 februari zal ik er ook zijn.

avatar van Jordy
De Chemical Bros. hebben definitief voor me afgedaan. Saaie, ongeïnspireerde hiphop afgewisseld met slappe aftreksels van eerder werk. 2 sterren voor een paar aardige momenten.

Ik zet Dig Your Own Hole weer op...

Jordy schreef:

De Chemical Bros. hebben definitief voor me afgedaan.

Is het zo erg? Oei, dan ben ik benieuwd wat ik er van ga vinden...

avatar van gemaster
Na een aantal keren luisteren kan ik niet anders dan tot ongeveer dezelfde conclusie komen als Jordy. Het enige verschil is dat ik een aantal nummers wel alleraardigst vind en dat ik daarom er nog 3 sterren uit kan persen.

De negatieve reacties snap ik niet helemaal. Ik vind dit album zeker beter dan zijn voorganger, en ik vind het sowieso een goed album. 4 Sterren kan ik voor mezelf zeker rechtvaardigen, en het zou me niet eens verbazen als dat op langere termijn misschien nog wel met een halfje extra beloond gaat worden. Maar dan moet ik dus iets meer geluisterd hebben: Push the button op repeat dus.

avatar van gemaster
Bij 'Come With Us' had ik ook een tijdje nodig om het album op waarde te schatten. Misschien is dat met deze ook wel, alleen heb ik er weinig behoefte aan om hem nog vaker te gaan beluisteren. Maar wie weet zet ik hem ooit nog wel eens op en blijkt het dan allemaal een stuk beter te zijn.

Ach wat...........ik ga me niks aantrekken van al de negatieve geluiden. Dit album maakt mij gewoon erg vrolijk.
Hoppa, dat halfje mag er nu al aan toegevoegd worden. 4,5 *

De eerste keer luisteren viel me erg tegen (misschien wel mede door de te hoge verwachtingen van mijn kant). Maar Galvanize vond ik eerst ook niks, en nadat ik dat nummer vaker had gehoord vond ik het steeds beter worden.
Daarom heb ik de moeite genomen om het album nog een paar keer te beluisteren, maar jammer genoeg vind ik het nog steeds een matig en tegenvallend album...

Ik luister er nu voor het eerst naar. Hold Tight London klinkt anders dan ik van The Chemical Brothers gewend ben, maar wel erg fijn. Het is niet zo vernieuwend of stevig als Dig Your Own Hole, maar het luistert wel erg fijn weg. Ik denk ook dat het maar goed is dat ze niet helemaal op dezelfde voet verder gaan, want dan was TCB een stille dood gestorven (gezien het vorige album, dat op een paar tracks na onthutsend zwak was).