The Chemical Brothers - Push the Button (2005)

Dance / Electronic
Label: Freestyle Dust

1. Galvanize (6:33)

met Q-Tip

2. The Boxer (4:08)

met Tim Burgess

3. Believe (7:01)

met Kele Okereke

4. Hold Tight London (6:00)

met Anna-Lynne Williams

5. Come Inside (4:46)
  6. The Big Jump (4:44)
  7. Left Right (4:14)

met Anwar Superstar

8. Close Your Eyes (6:14)

met The Magic Numbers

9. Shake Bounce Break (3:44)
  10. Marvo Ging (5:28)
  11. Surface to Air (7:23)
John Doe schreef:

Ik betwijvel de 0,5* van ''loserkid'', geen mens download deze muziek voor de release en geeft dan een halve ster zonder commentaar. Dit verpest de balans op deze site geheel

Idd. Kan die niet weggehaald worden?

avatar van gemaster
Gisteren toch maar nog een keertje beluisterd en deze viel mij 100% mee na het Daft Punk fiasco. Halfje erbij.

En die loserkidstem mag wat mij betreft ook weg.

avatar van Jordy
herman schreef:

Idd. Kan die niet weggehaald worden?

Zullen we de hele mogelijkheid om uberhaupt een 0,5 te geven dan maar weghalen?

avatar van John Doe
Ja ik heb mijn mening hier ook over bijgesteld inmiddels hoewel ik het (waarschijnlijk valse) gemiddelde betreur. Het valt nu namelijk niet te bewijzen dat hij het niet geluisterd heeft. Toen ik dat bericht plaatste was het album echter nog niet uit en dan zou een (meestal) fan die het album toch download niet snel een halve ster geven zonder maar enig commentaar. Maar nog is dan van alles mogelijk.

Jij hebt wel een schommelende mening trouwens Gemaster, om uiteindelijk toch maar op de mijne uit te komen

Jordy schreef:

Zullen we de hele mogelijkheid om uberhaupt een 0,5 te geven dan maar weghalen?

Waarom ?

Ik snap sowieso niet dat sommigen zo ontzettend veel lage waarderingen geven: dat zou inhouden dat je dus naar een heel album hebt zitten luisteren tegen je zin in.
Excuses zoals bv. blabla's "naar mate je meer naar muziek luistert, verandert je smaak" geloof ik ook niet gezien het feit hij al heel snel de nieuwe Cure een lage beoordeling gaf (hallo.......die stamt uit je oude tijd weet je nog, en die kan je dan toch niet leuk vinden: na 3 nummers weet je het dan toch wel. Ik geloofde het namelijk al wel na 3 nummers en heb hem dan ook niet beoordeeld: had ik een 0,5 moeten geven dan ?). Of een Toto die Nederlandse acts bij voorbaat al lekker laag beoordeelt...........

Een enkele uitzondering kan natuurlijk wel degelijk: bv. meeluisteren naar cd's van je partner ofzo. Mensen met heel veel lage waarderingen zijn in mijn ogen sowieso niet geloofwaardig. Maar om dan 0,5 weg te halen ? Die mogelijkheid moet blijven. Sterker: waarom geen 0,0 ? Maar goed dit is meer iets voor het forum lijkt me.

Ook van mij een liveverslag van The Chemical Brothers. Ik moet zeggen dat ik geen overdreven fan van ze ben. Sterker nog, ik kocht een paar weken geleden pas Dig Your Own Hole (2dehands). Alle singles ken ik wel en de andere albums heb ik ook allemaal wel een paar keer gehoord. Vond het allemaal wel leuke muziek, maar niet zo goed dat ik het per se hoefde te hebben. Er is immers zo veel meer... Maar dit plaatje bevalt me toch wel erg goed.

Over Galvanize kan ik kort zijn. Ondanks de ietwat kneuterige rap van Q-Tip toch wel erg lekker. Mooie oosterse geluiden, prachtige climax. Prachtige opener.

The Boxer mag van mij single nummer 2 worden. Als rechtgeaard britpopliefhebber kan ik alleen maar blij zijn dat Tim Burgess een nummer mee doet. Het begint meteen goed. Beetje funky, speels. Gewoon erg lekker. En niet te hoogdravend, ook belangrijk.

Believe en Hold Tight London worden aan elkaar geregen (gegroovemixt ), dus die kan ik net zo goed tegelijkertijd bespreken. Believe is een leuk liedje, maar niet heel speciaal. Hold Tight London daarentegen is erg mooi. Geweldige hoekige baslijn (ik moet zelfs aan Talking Heads denken!) en mooie vocalen. En ook een tikje oosters.

Come Inside begint met een intro dat me aan White Lines (Grandmaster Flash) doet denken, maar de vrouwenstem die dan invalt doet die associatie al snel verdwijnen. Op een gegeven moment is er een brug met een bassolo en dat is wel een erg lekker moment. Een van de hoogtepunten van het album tot nu toe. Dit is inderdaad old school Chemical Brothers zoals op Dig Your Own Hole. Erg lekker, vooral dat middenstuk.

The Big Jump heeft een hele stoere baslijn. Zo van 'borst vooruit en kijk mij eens'. Het houdt zeker de vaart erin, maar dit is wel de saaiste track tot nu toe, ook al zitten er wel geinige samples in. De zang die een man er af en toe doorheen blert zou net zo goed van Mark E. Smith kunnen zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat hij zich met acts als The Chemical Brothers in laat.

Left Right draait om de rapper Anwar Superstar, die ik verder niet ken. Doet me qua stemgeluid wat denken aan LL Cool J, maar ook wel aan Jay Z. Grappig nummer, maar zeker geen voltreffer.

Close Your Eyes haalt dan even de vaart eruit. Het is duidelijk het middenpunt van de plaat. Broeierig trackje, geen stampende beat, maar even rustig bijkomen met een muziekdoosje op het geweld dat ongetwijfeld nog volgen gaat. Mooie opbouw, overigens.

Het tempo wordt weer opgevoerd door Shake Break Bounce, dat niet gek klinkt, maar ook weer geen hoogvlieger is. Een geinige beat en wat leuke samples, maar verder gebeurt er verdraaid weinig. Zonde toch.

Marvo Ging is een protoChemicalstrack. Dit had niet misstaan op een van hun eerdere albums. Leuk, maar wederom niet speciaal.

Surface To Air is gelukkig een wat interessantere track, zodat het album toch niet helemaal in mineur eindigt, ondanks de betere eerste helft. Wat langere, zweverige track, die net iets te plotseling eindigt.

Over de eerste 5/6 tracks verdient dit album zeker een 4, wellicht zelfs een 4.5, maar daarna zakt het toch wel flink in. Voorlopig een 3,5.

John Doe schreef:

Ik blijf het altijd lastig vinden om albums te waarderen. Het ligt er ook heel erg aan in welke bui ik ben en of ik echt aandachtig luister. Bij deze plaat viel me nu op dat er toch wel een paar heerlijke beats inzitten. Vooral de 1e helft is toch wel goed, daarna zakt het een beetje in, zoals herman al zei.

avatar van Jordy
aERodynamIC schreef:

Maar om dan 0,5 weg te halen ? Die mogelijkheid moet blijven.

Dat begrijp ik ook, mijn bericht was een reactie op het feit dat een 0,5 weggehaald zou moeten worden (puur omdat het een 0,5 betrof)

avatar van PsychoBoyJack
het zou niet de eerste x zijn dat dat gebeurt....maar goed, dit heeft niks meer met de chemical broertjes te maken, toch ?....dus...:)

avatar van Yak
Yak
Ook de Chems zijn van het pad geraakt. 2,5* voor een paar goede momenten, maar de buikschuivers waren in de meerderheid.

avatar van Martin Visser
Ik heb de indruk dat ouwe getrouwe Chemical-fans teleurgesteld zijn. Ik als gloednieuwe fan (ik kende hun muziek nauwelijks) ben razendenthousiast over deze CD. Ik was helemaal weg van de single en moest toen ook het hele album horen. Favorieten: Galvanize, Believe/Hold Tight London/Surface to Air. Omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb, kan ik ook niet zeggen dat ze beter of slechter zijn geworden. Mijn referentiekader is bijvoorbeeld Fat Boy Slim, Daft Punk, Moby, Propellorheads, Air en dan springen de chemische broeders en toch goed uit hoor. In dit rijtje zijn Daft Punk en Chemical Brothers dan toch wel de betere bedieners van pc en ander electronische apparatuur.

Er ligt nog een vers te ontdekken wereld van veel betere electronische muziek voor je, Martijn.

Je zou Dig Your Own Hole van de Chemical Brothers eens moeten proberen, dat is hun beste plaat (vind ik dan). Ik vind deze plaat niet zo slecht als de meesten hier - Galvanize vind ik bv. ook erg goed - maar Dig Your Own Hole is toch wel een klasse beter.

herman schreef:

maar Dig Your Own Hole is toch wel een klasse beter.

En dat vind ik nou allemaal reuze-meevallen. De verrassing is misschien minder groot nu, dat is waar. Maar zelfs dan pleit ik voor hun debuut en niet Dig Your Own Hole. En dit album vind ik dus (blijkbaar als enige "oude getrouwe") wel erg goed.

Ìk vind dit album ook niet slecht hoor! Er staan een aantal enorme knallers op. Maar bij Come Inside gaat het een beetje mis imo. Tot die track is het voor mij echt een 4,5sterren album (om de termen van deze site te gebruiken ), maar in de brug van dat nummer verwacht je dat het daarna helemaal loos gaat en vervolgens gebeurt dat niet. De tracks daarna vind ik allemaal wat minder (een uitzondering daar gelaten), maar niet per se bagger. Maar wel een stuk minder dan de eerste paar tracks.

herman schreef:

Daar heb je wel gelijk in.

avatar van gemaster
Als Come Inside op Dig Your Own Hole zou hebben gestaan, dan was het dus wel helemaal loos gegaan.

Dig Your Own Hole vind ik ook het beste wat The Chemicals hebben gemaakt. Dat is echt een plaat die heel dicht tegen mijn top 10 aanzit. Daarna krijg je Surrender, omdat ze daar goed gepolijste nummers afleverden die bol stonden van de goede ideeën. Pas daarna komt bij mij het debuutalbum, dat ik ook erg goed vind, maar niet zo geniaal als de 2 platen die erna kwamen.

gemaster schreef:

Bij mij staat Surrender ook hoog aangeschreven, en het vreemde is dat ook dat album minder ontvangen werd dan de eerste 2 albums. Ik vind eigenlijk alleen de voorganger Come With Us wat minder ..........
Gewoon een prima band dus

avatar van gemaster
Come With Us werkt niet echt als geheel. Na een tijdje ging ik de nummers invidueel bekijken en toen bleek het toch een sterke set nummers te zijn, het past alleen op de 1 of andere manier niet helemaal bij elkaar.

herman schreef:

Ik ben het eigenlijk volledig met je eens: en hem dan naast mijn 4,5 albums Surrender en Exit Planet Dust leggend neem ik een beetje gas terug en schakel weer naar 4 sterren (met de mededeling dat de eerste helft 4,5 waard is). Verder blijf ik het wél een goed album vinden.

avatar van Onderhond
0,5
Je kan je al eens afvragen wat er met de Goden van de Britse commerciële (alternatieve) dance gebeurd is. Zou me bijna afvragen of dit dezelfde kerels zijn die ooit het lekkere Block Rockin' Beats uitbrachten. Volg al een tijdje geamuseerd de teloorgang van dit soort groepjes (ben nooit echt fan geweest, dus lig er niet echt wakker van), dit album bevestigt nog maar eens dat je beter kan stoppen voor de versheidsdatum verstreken is.

"Galvanize" was best een shock. Klinkt als een licht geëlectroniseerde rapplaat. Maar dan wel een enorm flauwe. De rapjes zijn inderdaad dolkomisch zoals John Doe al aangaf, verder is dit simpel top40 geleuter. Met twee vreselijke anti-climaxen. "The Boxer" klinkt al een wat hectischere Jamiroquai plaat. Afgrijselijke vocals verpesten de gehele track. "Believe" klinkt een pak electronischer, soort van electro track met alweer oorteisterterende vocals. Rest van de track is ook enorm mak. Flauwe beats en moedeloze ritmes. "Hold Tight London" gaat het dan weer in de house/downtempo hoek zoeken. Wat bij al deze tracks opvalt is wat voor matige doorslagjes en halve pogingen het allemaal wel zijn, in vergelijking met het betere werk uit de subgenres. Dit is wel de eerste track die mij niet verveelt. Voor zover je dat positief kan noemen. "Come Inside" is weer zeer matig, doet mij op momenten denken aan SNES muziek (Lost Vikings), ook hier weer veel te pover en poppy gepruttel. Bij "The Big Jump" kan ik weer hetzelfde verhaaltje opdreunen. Zoutloze ritmes, platte sfeer en vervelende vocals.

"Left Right" gaat het dan weer in de raphoek zoeken, aan de rapliefhebbers lijk ik te mogen afleiden deze pogingen ook daar zeer pover overkomen. Maar niks slaat het dieptepunt van dit album. "Close Your Eyes" deed me echt glimlachen, geweldige cheesy kuttrack. Hoe diep kan je zinken. Enige noemenswaardige dat er nog volgt is "Surface To Air", hou wel van tracks met zo'n lange opbouw, maar ook hier weer hetzelfde liedje. Misses the mark, flauwe copy van zoveel betere tracks, makke poging.

Geen idee of ze zich door de commercie laten naaien hebben, of dit gewoon de richting is waarin ze willen verdergaan. Een artiest doet wat hij wil, en ik reken ze ook niet af op het inslaan van een ander pad, wel op het falen van het brengen van ook maar enige interessante track of ideeën. Veel geprobeerd, niks gelukt, volgende keer beter. Ik zet snel "Block Rockin' Beats" weer op. 0.5*

avatar van tovenaar
1,0
Aiiiiii.... dit is het album dat volgens mij de plank het vaakst niet weet te raken. In veel tracks hoor je de bedoeling wel, maar op één of andere manier zijn The Chemical Brothers vergeten hoe ze hun eigen ideeën kunnen uitwerken tot een aardige track.

Ontzettend tam, braaf, saai, maar bovenaal énorm knullig. Ver-schrik-ke-lijk die "rap" stukjes. In Sesamstraat zitten zelfs teksten met meer body dan dit.

Mis.

Volledig eens met Martin Visser.

Ik ben ook nieuw in de CB hoek. Deze cd. kan me goed bekoren. Dus de rest ook 'aangeschaft'. En het eerdere werk is ook prachtig.

Het is maar net wat je gewend bent en wat je referentiekader is. Voor de meeste artiesten geldt dat als je er veel van kent, het op den duur kan gaan tegen staan.

Dit vind ik een goede cd.

Ink
ik hoorde net Believe op de radio langs komen, fijne plaat en wat geweldige stem

Da's de zanger van de Bloc Party.

Het is inderdaad een van de leukere nummers van het album. De re-edit van Erol Alkan is ook erg fijn.

alguido schreef:

Zeker, maar het is mogelijk dat ook meespeelt dat dit vaak mensen zijn die ook in totaal veel meer in dat bepaalde muziekgenre hebben geluisterd, meer ervaring, waardoor ze het al allemaal (misschien beter) gehoord hebben en er in uitgeblust kunnen zijn. Ik heb er gelukkig (nog) niet zoveel 'last' van.

Geran
Ik vind het een super album! Vooral Believe, ik wist trouwens niet dat de zanger van Bloc Party die heeft ingezongen.. Maar dan weet ik het nu!
Ik ken ze al een tijdje, vanaf Hey Boy Hey Girl, 1998 geloof ik. Ik was toen nog maar 7, maar vond het toch erg fijne muziek
Nog steeds.. Heb ze weer herondekt en ben weer grote fan geworden. Ze horen toch wel bij de top van de elektronica vind ik!

Van dit album ken ik enkel Galvanize en Believe. Galvanize vind ik een behoorlijk vervelend nummer, maar daar tegenover staat dat Believe wél erg lekker is! Heerlijke dansplaat. Toch maar eens dit album in zijn geheel luisteren.

Ik denk dat je Hold Tight London ook wel goed vind. Eigenlijk het beste nummer van het album.

Wat een laag gemiddelde. Geweldige plaat.

avatar van nuf
nuf
redelijk, surrender is toch stukken beter