Vampire Weekend - Contra (2010)

3,56

Label: XL

1. Horchata (3:27)
  2. White Sky (2:59)
  3. Holiday (2:18)
  4. California English (2:30)
  5. Taxi Cab (3:56)
  6. Run (3:53)
  7. Cousins (2:25)
  8. Giving Up the Gun (4:46)
  9. Diplomat's Son (6:01)
  10. I Think Ur a Contra (4:26)
  11. Giant * (2:50)
  12. California English Pt. 2 * (2:57)
  13. Contramelt A * (6:11)
  14. Contramelt B * (4:36)
  15. Cousinz [Toy Selectah Mex-More Remix] * (3:20)
362 BERICHTEN 15 MENINGEN
avatar van HazeyJane
geplaatst: 22 november 2010, 02:32 uur [permalink]
Enkel de single "Holiday" vind ik tot nu toe echt goed (die het niveau van hun debuut haalt). De rest is voor mij gewoon middelmatig, maar ik zal het nog wel een paar luisterbeurten geven.
Maar ondanks vind ik Vampire Weekend nog steeds een vrij uniek geluid hebben waar ik wel fan van blijf.

avatar van dazzler

dazzler (crew)
geplaatst: 23 november 2010, 17:49 uur [permalink]
I'm hooked on White Sky ...

Zou dat zorgwekkend zijn of moet ik dit album eens een kans geven?

avatar van Arrie

geplaatst: 23 november 2010, 17:51 uur [permalink]
Waarom zou dat zorgwekkend zijn? Gewoon proberen, Dazz! 🙂

geplaatst: 24 november 2010, 15:10 uur [permalink]
Gewoon luisteren Dazzler. Als je White Sky leuk vindt, dan zal je de rest van het album ook wel kunnen waarderen.

avatar van SoNick
geplaatst: 5 december 2010, 12:36 uur [permalink]
Giving up the gun vind ik de albumtopper...

avatar van Don Cappuccino
geplaatst: 5 december 2010, 18:59 uur [permalink]
Daar waar eerst Cousins mijn favoriete nummer van het album was is het nu White Sky. Een van de leukste nummers van 2010! Vooral door de geweldige zang van Ezra Koenig. Voor de rest is dit album gewoon goed, ik haal er wel een halfje vanaf.

geplaatst: 5 december 2010, 19:31 uur [permalink]
ik kan hier maar weinig mee

ik denk dat het happy-sfeertje er een beetje te dik opligt naar mijn zin.

maar aan de waarderingen hier te zien sta ik vrij alleen, wat ik vreemd vind want dat gebeurd niet al te vaak 😕

avatar van Morinfen
geplaatst: 8 december 2010, 15:11 uur [permalink]
ni slecht schreef:

Hoezo? Het stemgemiddelde is nu ook weer niet zo geweldig hoog voor zo'n gehyped album. Hun debuut doet het hier dan toch een stuk beter, en in dit geval is dat best wel terecht.

geplaatst: 8 december 2010, 18:29 uur [permalink]
ik moet toegeven dat ik niet alle comentaren onder dit album gelezen heb, maar ik had verwacht hier nog wel wat dingen te lezen over mensen die een beetje met dezelfde 'irritatie' zitten (happy-sfeertje), aangezien dat toch wel een rode draad is door de muziek.

geplaatst: 8 december 2010, 19:26 uur [permalink]
ah wat is er mis met een happy sfeertje? lekker horchataatje erbij !
gewoon een puik feelgood album. Als je dat irritant vind stel ik voor dat je gewoon weer even een ouwe interpol of joy division opzet ( niks mis mee geweldige bands).

deze doet het bij mij nog steeds goed , draai hem zelfs vaker dan het debuut.

we moeten nu niet gaan doen of dit een album is vol shiny happy peoples...

geplaatst: 8 december 2010, 19:39 uur [permalink]
zeker niets mis mee, zeg ik ook niet, maar om één of andere reden ga ik mij gewoon snel ergeren aan de composities, de stem, gewoon het geheel eigenlijk, en ik vroeg mij gewoon af of er nog waren met dit gevoel. ik kan het ook gewoon op weinig baseren, het is gewoon de sfeer van de nummers denk ik.

avatar van Mjuman
geplaatst: 8 december 2010, 19:51 uur [permalink]
Dit zoud idd maar zo de soundtrack van De Positivoos kunnen zijn - beetje sfeertje van:

"ben je boos, pluk een roos.
zet 'em op je hoed, morgen weer goed"

Nee; leed willen we horen. Ik vind dit een giga-tegenvaller na het debuut. A promise not fulfilled a marriage not consumated. Fake, gezocht en mij te veel leukistan, en daarom: jeukistan!

Horchata is al tekenend: wat een positief gestemde treurnis. Nee, flush Contra (de naam is al een teken) and please don't forget to close the lid!

geplaatst: 8 december 2010, 20:18 uur [permalink]
ik had altijd wel een zwak gehad voor de positivos....

en als je boos bent , moet je echt eens proberen een roos te plukken , dat werkt echt vooral als je ook nog een hoed heb om hem op te zetten.

ik kan me wel voorstellen dat je de muziek van vampire weekend een beetje gezocht vind. dat heb ik ook altijd een beetje gehad met talking heads. Maar ik vind daar weinig mis mee.
Net alsof alle muziek organisch uit een hogere macht vandaan moet komen, zo van we gingen lekker jammen en kijken waar het schip zou stranden , en ik heb al mn teksten uit dromen die ik ooit heb gehad of uit acid trips ofzo. Alsof daar zoveel geweldigs vandaan is gekomen.

maar goed de meningen zijn verdeeld . Prima.

persoonlijk vind ik dit een heel stuk beter als de laatste arcade fire, dat vind ik pas zouteloos vergeleken met de voorgangers, maar daar schijnt iederen massaal mee weg te lopen.

pluk een roos,,,,,,,

avatar van Mjuman
geplaatst: 8 december 2010, 23:37 uur [permalink]
steven schreef:
ik had altijd wel een zwak gehad voor de positivos....(...)

ik kan me wel voorstellen dat je de muziek van vampire weekend een beetje gezocht vind. dat heb ik ook altijd een beetje gehad met talking heads. maar goed de meningen zijn verdeeld . Prima.

pluk een roos,,,,,,,

Dat je m'n metafoor gebruikt, prima, dat je voor een favoriet album opkomt eveneens, en dat geldt ook voor jouw smaak, die idd anders is dan de mijne. In dit kader Talking Heads noemen en Arcade Fire lijkt mij weinig relevant op deze plek, ongeacht wat ik van die bands vind.

Het eerste album van deze band kon ik nog wel hebben, maar dit tweede vind ik escapistische, niets-aan-de-hand muziek, zonder enig sociaal engagement, waar veel hedendaagse postmoderne neoromantici behoefte aan schijnen te hebben.

Persoonlijk houd ik wel van de F(un)factor in muziek, maar dan gaarne met ontspanning, beleving, reflectie, rust en/of romantiek. En dat vind ik niet terug op dit album.

avatar van tsjong
geplaatst: 28 december 2010, 13:35 uur [permalink]
Vind er niet zo veel meer aan, maar vernieuwend is het wel.

avatar van Kuk
Kuk
geplaatst: 4 januari 2011, 13:34 uur [permalink]
Weet na twee keer luisteren nog niet echt wat ik er van vind. De eerste drie nummers zijn opzwepend en origineel maar tegen het einde worden de liedjes langer en minder pakkend. Moet misschien nog groeien.

avatar van Co Jackso
geplaatst: 2 april 2011, 19:04 uur [permalink]
Dit tweede album van Vampire Weekend is een stuk minder dan het debuut. Hoewel de stijl vergelijkbaar is, zijn de nummers simpelweg een stuk minder. Met name de hits vallen wat tegen. Cousins en met name Holiday vind ik zwakke nummers en een nummer als Diplomat’s Son vind ik zelfs vervelend. Gelukkig is er toch genoeg te genieten. Met name de opener en California English klinken bijzonder goed.

avatar van oceanvolta
geplaatst: 2 april 2011, 21:28 uur [permalink]
Ik vind Cousins en Holiday juist de sterkste nummers. Lekker energiek en vrolijk. Zoals ik VW het liefst hoor.

avatar van CHIEP

CHIEP (crew)
geplaatst: 2 april 2011, 21:32 uur [permalink]
Op YouTube is het ook al verschillende keren gevraagd, maar ik heb nog geen antwoord gevonden, dus bij deze: weet iemand wat in godsnaam het nut is van die seconde autotune op 0:45 in "Holiday"?

avatar van Co Jackso
geplaatst: 2 april 2011, 21:47 uur [permalink]
oceanvolta schreef:

Holiday vind ik een te makkelijk nummer en Cousins te schreeuwerig. Voor energie luister ik iever naar Campus of Boston van de eerste cd.

avatar van wilbur
0,5
geplaatst: 20 september 2011, 10:01 uur [permalink]
Eerste plaat van VW was leuk, maar deze is zo saai en voorspelbaar

avatar van Eveningguard
geplaatst: 21 september 2011, 22:22 uur [permalink]
Tsja. Het is lekkere popmuziek. Aanstekelijke vrolijkheid, goede maar o zo weirde producties... En voor de rest is het niets.

avatar van berwt
geplaatst: 13 november 2011, 14:35 uur [permalink]
Een paar o zo aanstekelijke nummers, een ietsje te veel vullers, maar het laatste halve sterretje verdienen ze door hun fijne minimalistisch-speelse geluid.

Mrboblala
geplaatst: 10 maart 2012, 19:09 uur [permalink]
Run is ook erg mooi hoor

avatar van Arrie

geplaatst: 6 mei 2012, 18:03 uur [permalink]
Ik vind vooral Taxi Cab prachtig, een nummer dat ik nog regelmatig draai. 🙂

avatar van Chronos85
geplaatst: 6 mei 2012, 19:03 uur [permalink]
Die stond ook mijn compilatie van dat jaar. De hele plaat blijft te gek en eigenlijk vond ik het moeilijk om keuzes te maken. Er zitten zoveel ideeën in deze plaat dat ik 'm gek genoeg weinig draai. Je kan het te moeilijk noemen, maar dat is het volgens mij niet. Het is echt een plaat om voor te gaan zitten. De eerste plaat vind ik ook geweldig maar die is mijns inziens meer rechttoe rechtaan en meer geschikt voor de achtergrond. Dit is niet negatief bedoeld maar het bezit een luchtigheid die dit album niet heeft.

De productie, het gebruik van synths op Contra, de invloeden van andere, niet-westerse muziekculturen maar ook de afwisseling tussen 80 pop, 70 punk, 60 pop en 00 indietronica zorgen voor een zeer eclectisch geheel. Elk nummer staat weer geheel op zichzelf.

De eerder verguisde teksten zijn soms cryptisch (Diplomat's Son, I Think Ur a Contra, Horchata), soms cynisch/kritisch (California English, Cousins, Holiday), maar ook regelmatig surrealistisch/impressionistisch (Taxi Cab, White Sky, Run). De teksten zijn soms lastig te doorgronden maar als je je er even in verdiept gaat er een hele nieuwe wereld voor je open.

avatar van DjFrankie
geplaatst: 4 september 2013, 16:22 uur [permalink]
Niks mis met dit album, luistert prettig weg, en met de raam open met 27 graden komt deze plaat prima uit de cd speler in de auto.

avatar van niels78

geplaatst: 24 september 2013, 22:40 uur [permalink]
White sky = graceland van Paul Simon in een moderner jasje 🙂

geplaatst: 2 november 2013, 13:23 uur [permalink]
CHIEP schreef:

aja, ik hoor het. omdat het cool klinkt.
muziek en nut :s
fijn dat niet iedereen doet hoe het "hoort", zelfs al is het maar 1 seconde

geplaatst: 2 november 2013, 13:43 uur [permalink]
dit hele album zou ondraagbaar luchtig zijn, maar dat is het niet. de muzikale variatie maakt me blij:) heel intelligent gedaan allemaal.waar zijn trouwens de minpunten? ik zie er geen. dan ben je straf bezig.
ik vind het nog beter dan ik destijds dacht.

avatar van CHIEP

CHIEP (crew)
geplaatst: 2 november 2013, 14:32 uur [permalink]
gerre schreef:
muziek en nut :s
fijn dat niet iedereen doet hoe het "hoort", zelfs al is het maar 1 seconde
Ik snap je punt, maar voor mij lijkt het een foutje te zijn.

avatar van OscarWilde
geplaatst: 5 december 2013, 23:23 uur [permalink]
Vampire Weekend is op z’n best wanneer het zich volledig stort op het Paul Simon-oeuvre. Opener Horchata is misschien nog net iets te exotisch om echt de gelijkenis te doorstaan, maar het tweede nummer White Sky zou zo op Graceland kunnen staan. Meer zelfs, de gelijkenissen met Crazy love, vol II zijn net iets te groot om toeval te zijn. Akkoord, na deze twee nummers blijft de Simon-invloed wel aanwezig, maar nergens meer zo onsubtiel. Helaas zijn het net deze twee nummers die echt kwalitatief opvallen op het album. Een derde topnummer is Run, waar de elektrische klanken werkelijk origineel worden gebruikt.

Men kan Vampire Weekend doorgaans niet verwijten dat het niet origineel genoeg is, en een zekere eigenheid geeft aan een op wereldmuziek geïnspireerde elektro-pop, maar helaas is het vaak net iets te flauw om echt een klassieker à la Graceland te zijn.

Vampire Weekend – Contra (2010) | Project Benno - projectbenno.wordpress.com