Vampire Weekend - Contra (2010)

Label: XL

1. Horchata (3:27)
  2. White Sky (2:59)
  3. Holiday (2:18)
  4. California English (2:30)
  5. Taxi Cab (3:56)
  6. Run (3:53)
  7. Cousins (2:25)
  8. Giving Up the Gun (4:46)
  9. Diplomat's Son (6:01)
  10. I Think Ur a Contra (4:26)
  11. Giant * (2:50)
  12. California English, Pt. 2 * (2:57)
  13. Contramelt A * (6:11)
  14. Contramelt B * (4:36)
  15. Cousins [Toy Selectah Mex-More Remix] * (3:20)
  16. Ottoman * (4:02)
avatar van SOAD
Met Cousins heb je wel gelijk het meest en eigenlijk enige echt chaotische nummer van het album.
Veel rustige sfeervolle voorjaars ochtendnummertjes, wat voor mij niet direct een minpunt is.
Top singles als A-Punk en Oxford Comma staan er jammergenoeg niet op.
Beste nummer is voor mij tot nu toe Diplomat's Son.

avatar van Motdattan
Ben nu het hele album aan het luisteren. Horchata en Cousins had ik al gehoord, Cousins was daar echt geniaal._O_

Cousins is de afgelopen weken nogal gegroeid bij me. Eerst was het een nogal nietszeggend nummertje, maar ik moet eerlijk bekennen dat het steeds genialer op me overkomt.
Verder lijkt er weinig verandert aan de VW-formule, al lijkt het inderdaad iets minder puntig en 'ruig'. Maar dat doet absoluut geen kwaad, want ze weten de aandacht in een rustig nummer als 'Taxi Cab' ook maar mooi vast te houden! En zucht, wat kan die Ezra toch prachtig zingen!
Ik denk dat deze na een aantal keer luisteren toch weer hetzelfde gaat flikken als de debuutplaat hoor!

Grappig genoeg vind ik alle gelekte tracks en singles nou niet bepaald de besten van de cd. Gelukkig maar zullen we dan maar zeggen! "Giving Up The Gun" en "Diplomat's Son" springen er voor mij bovenuit, twijfel nog tussen een 3* en een 3.5*. Morgen nog eens een spin geven

avatar van wvv89
Alle gelekte tracks en single(s) zijn toch de hele cd?

Scherp

Laten we het maar op "Horchata", "White Sky", "Cousins" en "I Think Ur A Contra" houden dan

Staat al de hele dag op repeat en verveelt nog geen moment.. Verhoogt naar 4*

avatar van kazzie
wvv89 schreef:
Alle gelekte tracks en single(s) zijn toch de hele cd?

Ze zijn niet gelekt.
Vampire weekend heeft ze zelf een hele week op hun stream van myspace staan.

BPDD
kazzie schreef:

Ze zijn niet gelekt.
Vampire weekend heeft ze zelf een hele week op hun stream van myspace staan.

Ik ben er toch tamelijk zeker van dat ik ze allemaal al op de computer heb staan .

Het klinkt allemaal wel aardig voorlopig, 'Horchata' en 'Cousins' zijn leuke uptempo nummers terwijl Koenig en co ook in een rustig nummer als 'Taxi Cab' mijn aandacht kunnen vasthouden.
Het grote pluspunt van dit album is dat je het erg vaak kan draaien zonder het zat te worden.
Ik betwijfel wel of dit boven de 3.5* gaat uitkomen, zo is 'California English' ronduit irritant terwijl andere nummers niet goed bij blijven.

elrayo
Heb hem nu 7x ''gedraaid'' sinds gisteren en het album bevalt me al beter! Gelukkig maar...

avatar van lowieke
Na 1 rondje vind ik deze plaat niet meer dan leuk, hoop zo dat het nog komt. Hoor wel bij Horchata de potentie voor gewoon een vette plaat!

avatar van Jeanneman
Ik vind Horchata niet veel aan. Het contrast met die andere opener Mansard Roof is echt verschrikkelijk groot en ik vind laatstgenoemde gewoon een veel sterker nummer. Horchata kabbelt maar wat voort.

Verder ben ik alleen echt weg van het leuke Cousins. Al hoor ik wel groeipotentie in de rest van de plaat. Denk alleen niet dat ze de klasse van het debuut hebben geëvenaard.

avatar van indie-nerd
Eindelijk binnen!

Luister m nu voor de twee keer,
staan weer ouderwets lekkere liedjes op! Horchata, White Sky woehoeee

MarcoB schreef:
hij valt mij wat tegen maar kan natuurlijk nog veranderen

Mischiens was ik wat voorbarig, alvast een halfje erbij

avatar van blur8
VampireWeekend is de AdamAnt van 2010 !!
De creativiteit met percussie en drums is ongelimiteerd.
Alleen al op basis van [Cousins] en [Horchata] ben ik volledig om!
Het eerste muziekkado van 2010 !!

avatar van geezer
Nu 3x het volledige album beluisterd en de heren weten tot nu toe mijn (hoge) verwachtingen waar te maken!
Het feit dat ik na de eerste luistersessie eigenlijk direct het album nogmaals wou beluisteren, zegt mij al een heleboel.
Namelijk dat er weer een aantal zeer aanstekelijke nummertjes op het album staan zoals 'White Sky', 'Holiday' en natuurlijk de 1e single 'Cousins'.
Persoonlijk vind ik het nummer 'Run' de beste track van de plaat en dat komt vooral door dat prachtige instrumentale refreintje..
Tot nu toe heb ik eigenlijk nog geen enkel 'minder' nummer ontdekt, het gehele album behoudt een constant niveau. En dat niveau is zeer behoorlijk!
De komende dagen dus nog maar een paar keer op repeat en dan geef ik m'n beoordeling. Maar tot dusverre een geslaagd vervolg op hun debuutalbum!

avatar van de_nis_
Na hun debuut, wat op mij zeer authentiek overkwam met een eigen sound en stijl, is het natuurlijk moeilijk om hetzelfde te doen maar toch anders.
In mijn optiek is dat niet gelukt, het is inderdaad meer van hetzelfde maar dan zeker niet beter.
Jammer ik had gehoopt dat ze het konden waarmaken want ik heb wel sympathie voor die mensen.

Tegenvaller.

avatar van FLUOman
Ik vind de plaat lang niet slecht! Vernieuwend is de plaat niet (in vgl met de vorige), maar dit maal houden ze het niveau constant vrij hoog. Op hun debuutplaat vond ik dat de kwaliteit in de 2e helft v dat album behoorlijk naar beneden ging, maar dit is nu (gelukkig) niet het geval.

avatar van Yamato
Na het beluisteren van Horchata en Cousins had ik een heel slecht voorgevoel bij deze plaat. Ik had het gevoel dat Vampire Weekend te graag een vervolg op hun debuut had willen maken en daardoor te snel een nieuw album uitbracht. Toen ik hier de gematigd enthousiaste comments las was ik al bijna zeker dat dit de grootste tegenvaller van 2010 tot dan toe zou worden. Nu net voor het eerst beluisterd en hij valt me heel erg mee, over de gehele breedte is het een erg fijne luisterplaat. De klasse van het debuut word niet evenaart maar dat mag de pret niet drukken. De laatste vijftig seconden van het album vind ik vooralsnog het beste maar ik hoop dat ik bij meerdere luisterbeurten ook andere schoonheden uit het album zal weten te plukken.

Ik vind het niet echt een tegenvaller. Misschien wel meer een meevaller. Ik had verwacht dat dit misschien wel een 'one-cd-wonder' bandje zou zijn. Niets hiervan is waar, ik vond het debuut grote grote klasse, en dan kunnen ze hier gewoon overdoen met wat nieuwe elementen en probeersels en het verveelt mij bepaalt niet. Hou hem gewoon op 4* en dinsdag even halen bij de boer.

avatar van geezer
Het album nogmaals beluisterd en ik begin hem steeds meer en meer te waarderen!
En met de berichten dat ie minder zou zijn dan zijn voorganger kan ik eerlijk gezegd niet zo heel veel.. Kom op nou, iedereen weet toch dat als een band zo'n goede debuutplaat produceert, waarin een hele nieuwe sound te horen was, deze nauwelijks meer te overtreffen valt.. De heren konden die sound die ze gecreerd hadden in principe enkel nog wat verbreden en verdiepen en naar mijn mening hebben ze dat met deze plaat zeker gedaan.
De reden dat ie voor sommige mensen nu misschien wat 'tegenvalt' komt volgens mij door het feit dat het debuut iets 'nieuws' bracht, een verassing was voor velen..
Die verassing is er nu niet maar het blijft gewoon muziek die heel goed in elkaar steekt en ik vind zelfs dat dit album een constanter hoog niveau heeft dan de debuutplaat.. En dat baseer ik op het feit dat ik echt geen enkel nummer wil skippen, iets wat ik bij de 1e plaat wel heb bij enkele nummers..
Kortom, probeer niet teveel te vergelijken maar gewoon te genieten van een zeer goed album..

avatar van blur8
Ik ben heel positief. Een overvloed aan perfect uitgewerkte muzikale ideeen maakt dat dit een muzikaal feest is.

1. Horchata *****
Direct al een hoogtepunt. Een puntige popsong met een overvloedige variatie aan percussie, die mij doet denken aan de hoogtijdagen van Adam Ant. Een feest voor de oren om heel blij van te worden.

2. White Sky ****
Z'n typische VW-song. Een zonnig ritme met caribische klanken en gekke koortjes. niets mis mee.

3. Holiday **
Een poging om een vrolijke meezinger te maken, die blijft steken op te weinig inhoud qua tekst en muziek. Hebben ze geluisterd naar Happy Hour van the Housmartines.?

4. California English ***
Strakke popsong die het net niet helemaal heeft, door het ontbreken van een goed geplaatste break. Daar is in de 2 minuut 20 ook wel erg weinig ruimte voor.

5. Taxi Cab *****
Een slaapliedje, nu al? maar wel van een overweldige schoonheid. Een zwierige wals voor piano en clavecimbel, die doet denken aan Golden Brown van the Stranglers. Hemels.

6. Run ****
Een false (auto)toeter dominineert hier voor een eigenwijs element in weer een goed verteerbare VW-song.

7. Cousins *****
De enige rauw klinkende song hier, ala A-punk. Nu hoor ik alweer die drumsticks-kliks van Adam ant , geeft niet.

8. Giving Up the Gun ****
Een lekker stuwend ritme maakt dat dit op het eerste gehoor een topsong is. Jammer van de goedkoop klinkende synths, die afbreuk doen aan de sfeer.

9. Diplomat's Son ***
Nog z'n bijna perfecte popsong, met een springerig ritme. Waar de meeste tracks net te kort lijken, zit hier naar mijn mening 1,5 minuut te veel aan om interessant te blijven.

10 I Think Ur a Contra ****
Songschrijver Ezra Koenig wilde duidelijk hoorbaar zijn meest gevoelige song maken. Daar neemt hij dan een lange aanloop van 3:30 voor, met een verfijnde kleine melodie en een wel heel droevige viool, om dan in de laatste minuut het doel van de song duidelijk te maken. Een bijzonder stemmig eind.

avatar van SilverGun
Contra gaat gewoon op dezelfde toer verder als het debuut maar voelt zeker niet aan als een herhalingsoefening. Genoeg nieuwe ideeën en ander instrumentarium om dat te voorkomen. Opnieuw slim geschreven, kort en bondige popliedjes die stuk voor stuk zeer de moeite waard zijn. Doet niet onder voor de eerste plaat.

elrayo
blur8 schreef:
3. Holiday **

Volgens mij hebben de meeste teksten van Vampire Weekend sowieso weinig inhoud. Vampire Weekend moet het dan ook niet hebben van de ''complexe'' lyrics, maar van de aanstekelijke nummers - zoals Holiday!

avatar van terom
Ik krijg gelijk zin in de zomer.
Een paar tonen van Vampire Weekend en de zon gaat schijnen.
Heerlijke No Nosence plaat waar je gelijk door gepakt wordt.
Met dank aan Paul Simon ( Graceland) en Talking Heads ('77) en ontelbare Afrikaanse bands.

avatar van FLUOman
Zoals 'blur8' al aangaf, vind ik 'Giving up the gun' een slecht nummer door de 'goedkope synths', die vooral het middenstuk vern**ken. 'Holiday' vind ik daarentegen echt niet slecht, net zoals de rest van de plaat. Conclusie: 9 op 10 is allesbehalve een slechte score!

avatar van japser121
ik vraag me af wat ze met Ottoman en Little Giant gaan doen, toch ook twee sterke nummers

Misterfool
post-adhd-punk. dat is de beste omschrijving die ik van vampire weekend kan geven. maar goed na een eerste luisterbeurt kan ik wel stellen dat deze Jochem Meijer rock me(net zoals hun debuut) erg goed bevalt. 3,5 ster om mee te beginnen.

avatar van Marteen
Misterfool schreef:

Jochem Meijer rock? Dat vind ik wel heel ver gezocht. Ik krijg er helemaal geen ADHD associaties bij, en gelukkig denk ik ook niet aan Jochem Meijer als ik deze muziek luister. Maar goed, ieder z'n gevoel natuurlijk.
Het is weer een relaxte plaat, waar je zomerse gevoelens bij krijgt, wat niet verkeerd is in deze barre tijden.
De verassing is er wel wat van af. Het debuut was verassend en pakte me meteen, mede door al de verschillende invloeden die erin zaten. Bij Contra is het wat meer van hetzelfde(wat natuurlijk vaak het probleem is bij een opvolger van een debuut), en niet alle nummers blijven hangen.
Dus ik moet 'em nog vaker gaan luisteren om elk nummer te gaan waarderen, maar over het algemeen is het een prima plaat.

avatar van Ward
Ik vind dat je deze plaat iets te kort door te doen alsof het alleen meer van hetzelfde is. De ingrediënten zijn weer hetzelfde (helder, eenvoudig gitaarspel, een scheutje klassieke muziek en afrikaanse en caribische ritmes), maar toch is het eindresultaat wel degelijk anders dan het debuut. Dit zit 'm voor mij vooral in het iets kalmere tempo en de iets meer elektronische sound. De verassing van het debuut is er inderdaad wel vanaf, maar ze hebben hun geluid wel doorontwikkeld en leveren gewoon weer een album met mooie, aanstekelijke en intelligente popliedjes. Mijn persoonlijke favoriet is denk ik Run, hoewel Taxi Cab ook elke luisterbeurt beter bevalt. 4*