Julian Casablancas - Phrazes for the Young (2009)

Label: RCA

1. Out of the Blue (4:43)
  2. Left & Right in the Dark (4:59)
  3. 11th Dimension (4:05)
  4. 4 Chords of the Apocalypse (5:02)
  5. Ludlow St. (5:45)
  6. River of Brakelights (5:13)
  7. Glass (5:25)
  8. Tourist (5:03)
  9. Old Hollywood * (4:33)
  10. 30 Minute Boyfriend * (3:31)
  11. I Wish It Was Christmas Today * (3:11)
BPDD
De eerste single "11th Dimension" is alvast te beluisteren (en te downloaden als je even zoekt ).
Hij doet alvast het beste vermoeden voor het aankomende album.
11th Dimension

Goh die zag ik echt niet aankomen *ahum ahum*

Gaat 'ie nu definitief solo of is dit een tussendoortje? Kan me voorstellen dat de Strokes-koek zo onderhand wel op is, maar de stem van Casablancas is te bijzonder om zomaar in de vergetelheid te raken.

avatar van twelve
Casablancas en de andere leden van The Strokes werken aan een nieuw album, dus ik neem aan dat dit slechts een tussendoortje is. Ben hier overigens wel benieuwd naar, al kijk ik meer uit naar de nieuwe Strokes.

BPDD
Weliswaar in de schaduw van de aankomende Editors kijk ik toch wel erg uit naar deze release.
11th Dimension is de voorbije week in ieder geval al platgedraaid.

avatar van Ward
Hier ben ik toch wel heel erg benieuwd naar. Sinds het laatste Strokes-album heb ik het idee gekregen dat die band zijn beste tijd toch heeft gehad. Maar deze eerste single laat toch zien wat een briljante songwriter Casablancas is (dat nummer op Dark Night of the Soul vond ik ook erg lekker!). Die combinatie van zijn rauwe, ongeïnteresseerde stem met Miami Vice-achtige synthesizers werkt wonderwel goed! Onweerstaanbaar nummer!

P.S.
Opvallend weinig nummers, dus misschien niet alleen maar van die puntige synthpop-nummers?

avatar van De-noir
11th Dimension heeft weinig om het lijf. Prima voor op de radio, maar verder weinig memorabel. Het begint gewoon te voorspelbaar te worden hoe alle gitaarbandjes van een paar jaar geleden nu allemaal aan de synths gaan. En als dan ook nog eens de stem van Casablancas volledig afgevlakt is in de productie..

avatar van jurado
De-noir schreef:
Het begint gewoon te voorspelbaar te worden hoe alle gitaarbandjes van een paar jaar geleden nu allemaal aan de synths gaan. (

..ja vreselijk en dan ook nog zooo zouteloos.

avatar van Taxman
11th Dimension is een waanzinig wicked nummer!
Dit is zo cool als synths kunnen klinken, zeker als je er ook nog eens Julian Casablancas doorheen hoort zingen.
Coole tekst trouwens ook: I just nod, I've never been so good at shaking hands I live on the frozen surface of a fireball
De belangrijkste reden dat ik rijkhalzend uitkijk naar Phrazes For The Young.

avatar van Yamato
Ik begin exponentieel steeds meer uit te zien naar deze release, met name 11th Dimension wist me erg naar dit album te doen uitkijken. Als het hele album van die kwaliteit is spreken we over een 5-sterren-album wat mij betreft.

elrayo
I've never been so good at shaking hands!

avatar van djarend
Ben benieuwd, ter info, de plaat is 2 weken uitgesteld, internationaal

avatar van Yamato
Dat is balen zeg... Ik zat me er juist zo op te verheugen.

avatar van Yamato
Bedankt! Klinkt ook weer lekker. Nog twee weken en dan is het zover.

Trouwens, a_punk. Hoe ben je daar terecht gekomen? Ik probeer al eeuwen uit te vinden hoe je van zo'n rotspelertje (op zijn homepage) naar de source van het mp3-bestand kunt komen.

Yamato schreef:
Bedankt! Klinkt ook weer lekker. Nog twee weken en dan is het zover.

In de broncode van de website staat:
soundFile:"aHR0cDovL3d3dy5qd WxpYW5jYXNhYmx hbmNhcy5jb20vd3At Y29udGVudC91cGxvY WRzLzIwMDkvMTAvM DYtUml2ZXItb2YtQn Jha2VsaWdodHMubXAzA"
(spaties toegevoegd ivm lay-out site)

Dat is een base64 codering. Dus even door een base64 decoder halen en je hebt de url..

avatar van kirchart.
YouTube - Q & A with JULIAN CASABLANCAS, AUG 2009

Eerste interview (op beeld) met de beste kerel in drie jaar tijd. Laat ook wat stukjes horen van enkele nummer, misschien wel de moeite waard om te bekijken.

Anyway, ik kijk hier naar uit!!! (en niet alleen zodat, 'with this out of the way' zou ik bijna denigrerend willen stellen, die strokes plaat eindelijk eens af raakt...)

@ a_punk

Oke, bedankt. Zo kom ik er denk ik wel uit. Het zegt me allemaal niets maar ik kijk wel even op wikipedia waar je het over hebt

EDIT: Het is me gelukt, thanks. Dat gaat in de toekomst waarschijnlijk nog goed van pas komen.

avatar van Mctijn
Heb 'm net geluisterd en ben niet erg onder de indruk, daar waar ik The Strokes altijd wel kan waarderen.
Dit album heeft dezelfde vibe als albums van The Strokes, alleen ontbreekt het aan de memorabele rifjes en melodietjes.
Wanneer je Casablancas' stem(/voicecorder) weglaat, blijft dit album niet overeind.

eerst dacht ik, weer ene die de kitscherige eighties-tour opgaat..maar wa ne leuke single!:) en die stem, ni te doen, zo herkenbaar eh!:)

avatar van Yamato
Is zo mijn laptop binnengelekt, ik kon er niets aan doen. Heb nu net Out of the Blue beluisterd en die klonk erg lekker. Ben nu Left & Right in the Dark aan het beluisteren en ook die vind ik geweldig. 11th Dimension en River of Brakelights vond ik al geweldig dus dit beloofd een geweldig album te worden voor mij, zou zo maar eens mijn top 10 binnen kunnen komen als dit niveau aan blijft houden...

EDIT: Het zal wel een bizarre vergelijking zijn maar 4 Chords of the Apocalypse doet me wel een beetje denken aan Not in Nottingham uit de Disney-film Robin Hood.

avatar van KampF
Out of the Blue is heel erg goed, maar Ludlow St of Glass.... WAT EEN @$#@ beats! Heeft Julian soms lopen aanzooien in Fruityloops? Klinkt echt heel amateuristisch.

avatar van Yamato
@KampF: Haha, ik snap wel wat je bedoelt maar ik vind het juist wel wat hebben.

avatar van lazerus
Ben dit album aan het beluisteren op de
luisterpaal, maar het kan me niet echt bekoren.
Bij vlagen klinkt het zelfs slecht (in mijn oren),
Ludlow St. is inderdaad behoorlijk irritant,
inclusief een banjo waarvan je denkt hmm.
River Of Brakelights doet dan aan als een
soort Strokes 2.0. en er loopt ook weer zo'n
irritant beatje doorheen, inclusief een break
die er voor zorgt dat ik zin krijg om te gaan
Super Mario'en op de Super Nintendo

Niks bijzonders.
Leuk om een paar keer te luisterpalen maar dat is het dan ook wel weer.

avatar van Yamato
Ik weet nog steeds niet wat ik nou van deze plaat moet vinden, hoewel ik de eerste single 11th Dimension nog steeds geweldig vind zitten er ook wel een paar nummers tussen waarvan ik het nog lastig vind om te zeggen of het groeinummers zijn of gewoon nummers die wat te simpel in elkaar zitten. Het gebruik van de muziek in de trailer is overigens wel episch te noemen, daar komt het lijkt het wel veel beter tot zijn recht dan in het uiteindelijke album.

Deze plaat begint goed, maar Ludlow St... wat een rotzooi zeg. Dit zou op zijn hoogst restmateriaal moeten zijn, zelfs b-side onwaardig...

avatar van starsailor
Helemaal mee eens. Ronduit matige plaat en legt de weinig creatieve geest van Casablancas bloot. Duidelijk een groot verschil met Paul Banks van Interpol die onder pseudo Julian Plenti een puike plaat afgeleverd heeft.

avatar van lazerus

ik zie ook grote overeenkomsten
in de albumcover van Julian en Julian..