The Cure - Faith (1981)

Label: Fiction

1. The Holy Hour (4:25)
  2. Primary (3:35)
  3. Other Voices (4:28)
  4. All Cats Are Grey (5:28)
  5. The Funeral Party (4:14)
  6. Doubt (3:11)
  7. The Drowning Man (4:50)
  8. Faith (6:43)
  9. Carnage Visors * (27:51)
  10. Faith [RS Home Demo] * (2:57)
  11. Doubt [RS Home Demo] * (1:09)
  12. Drowning [Group Home Demo] * (1:52)
  13. The Holy Hour [Group Home Demo] * (4:49)
  14. Primary [Studio Out-take] * (4:23)
  15. Going Home Time [Studio Out-take] * (3:32)
  16. The Violin Song [Studio Out-take] * (3:39)
  17. A Normal Story [Studio Out-take] * (3:04)
  18. All Cats Are Grey [Live 1981] * (5:37)
  19. The Funeral Party [Live 1981] * (4:38)
  20. Other Voices [Live 1981] * (4:45)
  21. The Drowning Man [Live 1981] * (5:49)
  22. Faith [Live 1981] * (10:24)
  23. Forever [Live 1981] * (9:19)
  24. Charlotte Sometimes * (4:13)
Franck Maudit schreef:

Ik heb het al bij al niet zo begrepen op stemmen uitbrengen en lijstjes maken.
Maar ik kan altijd een uitzondering maken. Wie weet, de avond is nog jong.

Ik stem voor. Ben best nieuwsgierig Metallica's St Anger zal er niet in voor komen schat ik in

avatar van Broem
De discussie bij Disintegration (album uiteindelijk gaan 'opgraven' uit een doos met gestalde cd's op zolder - ver weg) heeft mij er toe gebracht om The Cure met de oren van een 'gerijpte' muziekliefhebber te gaan luisteren. Na wat Spotify luisterbeurten afgelopen week een lading albums van The Cure binnen gekregen. Faith springt er toch wel uit vanwege die heerlijke vette baslijnen. Vroeger teveel door mij geassocieerd met punk en new wave achting gereutel (had erg lang haar in the 80's en dagelijks hoofdpijn van het headbangen) Not my cup of tea destijds. Faith pakt me weer anders als Disintegration maar het zijn stuk voor stuk pareltjes. Leuk om dit op middelbare leeftijd (ahum) te ontdekken. M'n haar is wat korter, hoofdpijn heeft alleen m'n vrouw nog en tussen mij en The Cure is het na al die jaren alsnog goed gekomen

avatar van vielip
Heel herkenbaar! Zo verging het mij ook...

Prachtige omschrijving Broem

avatar van Mjuman
Broem schreef:

Misschien helpt het als je eens dit voor haar zingt John Hiatt - Have A Little Faith In Me - YouTube

Mjuman schreef:

Dat heeft ze best wel...ze gelooft me echter niet altijd (oh God hopelijk leest ze m'n posts op mume echt nooit )

avatar van Castle
Wat blijft dit album toch een topper, waanzinnig gemixt geproduceerd en lekker vette bas. Na een tijd niet opgehad weer heerlijk genoten, nog een keer!

Jean-Maurice
Dit album is naast enkele andere misschien wel het meest vernieuwend geweest in de rockmuziek. De opvolger 'Pornography' vind ik persoonlijk nog iets beter maar minder vernieuwend. De diepe bas, de ingetogen minimalistische sfeer en het opvallende hoge stemgeluid maakten dit album vernieuwend, zeker voor die tijd. Ik hoorde dit album als tiener voor het eerst in het najaar van 1984 en sindsdien weet het me telkens weer te raken wat meteen ook de tijdloosheid van dit album weergeeft. Mede door hun invloed op latere bands wordt The Cure volgend jaar opgenomen in de Rock & Roll Hall Of Fame naast The Beatles en David Bowie. Dat is terecht want 'Seventeen Seconds', 'Faith' en 'Pornography' hebben de rockmuziek echt veranderd. Ik heb een link toegevoegd met een interessant interview met Lol Tolhurst, een van de medeoprichters van The Cure.

Lol Tolhurst Discusses His Memoir, "Cured: The Tale Of Two Imaginary Boys" | BUILD Series - YouTube

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Jean-Maurice schreef:
. Mede door hun invloed op latere bands wordt The Cure volgend jaar opgenomen in de Rock & Roll Hall Of Fame naast The Beatles en David Bowie. ]

Dit album heeft mijn muzieksmaak bepaald. staat nog steeds op 1 in mijn lijst, en ik denk niet dat er nog ooit een album meer indruk op mij gaat maken.

Jean-Maurice
DjFrankie schreef:

Samen met Pornography de twee albums die ook mijn muzieksmaak grotendeels hebben bepaald. Faith is wel 'mooier' qua geluid. Ingetogener en daarom ook meer vernieuwend.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Als 13 jarige is mijn smaak gevormd met October en New Gold Dream erbij. Gooi je die bij elkaar met Faith erbij en de post punk is geboren

avatar van Funky Bookie
Faith wordt gekenmerkt door het ontzettend lekkere basgeluid. Het heeft soms een dreigende sfeer die af en toe (helaas) volledig verdwijnt. Ik start op 3.5*, maar het zou nog weleens hoger uit kunnen vallen in de toekomst.

avatar van Manfield
Funky Bookie schreef:

Prachtplaat, als de sound van de plaat je ligt heb je kans op een echte groeier.. Veel plezier!

Parlotones
voskat schreef:
The Funeral Party is fantastisch.

Ik ben fan van het album Heartbreaking Bravery van Moonface with siinai. En op YT werd ik verwezen naar dit nummer van The Cure. Het gaat om de album track Heartbreaking Bravery. De beide songs hebben de zelfde sound en type zang enz je moet maar eens kijken.

avatar van voskat
Parlotones schreef:

Dank, ik heb net even geluisterd.. ook een prima nummer, maar die mafkees die het een ripoff noemt snapt het niet helemaal.

Heerlijk depressief album wat ik nog regelmatig beluister! Opbeurende nummers als The Drowning man en Funeral Party zijn tig jaar na dato nog zeer de moeite waard.

Arbeidsdeskundige
Dit is dankzij de baslijn en treurzang van Robert Smith een bijzonder deprimerend album.

Geslaagd derde album van de heren. De single 'Primary' heeft iets weg van 'A Forest', maar het hoogtepunt is voor mij het donkere 'The Funeral Party'. Iets consistenter dan 'Seventeen Seconds', al zullen vele fans dit niet mij eens zijn.

brownie65 schreef:

Deze fan is het met je eens, 17 seconds opende mijn ogen voor ruimere muzieksmaak, maar Faith hield ze open

Wrathchild1
Ben geen fan , maar wel liefhebber. Uiteindelijk vind ik dit het beste album dat ze gemaakt hebben , nipt voor Seventeen Seconds.

avatar van lennon
Wat een sfeer op dit album.

Duister, melancholisch. En die veel genoemde bas in de nummers. Wat een genot.

Ik luister nu de remaster, en die voegt echt wat toe aan dit luisterplezier. Een van de betere Cure albums. Zeker in mijn top 3.

De Group home demos zijn hier echt van beroerde kwaliteit, en leuk om één keer te horen. Maar die bas... hoe overstuur die ook klinkt op die opnames, die blijft echt waanzinnig betoverend. (vooral op The Holy Hour)
De studio outtakes en live opnames zijn wel heel erg de moeite waard.

avatar van RuudC
Inmiddels begin ik al te vrezen dat The Cure niet helemaal mijn ding is. Ik snap de waardering die de band over het algemeen krijgt en ik kan de sfeer van de muziek wel waarderen, maar het geheel is me echt te minimalistisch. Daar waar de band begint uit te pakken, groeit mijn interesse, maar het komt ook vaak genoeg voor dat er alleen bas en keyboard is en ben ik vooral aan het wachten op het volgende nummer. Ik zal echt niet beledigd zijn wanneer iemand op een gezellig avondje The Cure opzet (voor mij gelukkig ook niet zo'n sfeerbedervende muziek), maar ik merk dat op deze manier 3,5* echt het maximaal haalbare is voor mij. Toch biedt Faith iets meer uitdaging dan Seventeen Seconds, waardoor deze tot nu toe de koppositie heeft. Behalve het minimale is er overigens niets dat stoort. Ik kan de jankende zang best goed hebben.

Tussenstand:
1. Faith
2. Seventeen Seconds
3. Three Imaginary Boys

pas weer alles gedraaid en voor mij blijft 17 seconds het album....met Faith op een 2e plek

avatar van luigifort
RuudC schreef:

Tussenstand:
1. Faith
2. Seventeen Seconds
3. Three Imaginary Boys

Op naar Pornography dan maar

avatar van Chameleon Day
Op 'Porn' is het minimalistische idd wel verdwenen...een en al overdaad aan alles...als een friet oorlog die aan zichzelf ten onder gaat door een overvloed van satesaus en mayo.

Lachende derde
Chameleon Day schreef:

Wat een flauwekul. Pornography is hun meesterwerk. Punt uit.

avatar van Chameleon Day
Hun absolute dieptepunt. Punt uit! En dat is een feit! Kijk maar naar mijn beoordeling van die plaat. Dus is het zo...en die hoge beoordeling van P op deze site is uiteraard het resultaat van fraude!! Gepleegd door de elite. Res ipsa loquitur (zo zou de uil van Minerva piepen)

avatar van jurado
Chameleon Day schreef:
Kortom, fantastische plaat.

avatar van Teunnis
Even los van persoonlijke voorkeur - 1. Porno 2. Disintegration 3. Faith is overigens de enige juiste volgorde - denk ik dat Pornography voor RuudC veel meer in zijn straatje past.

avatar van RuudC
Ik kan je verklappen dat dit zeker zo is.