The Cure - Faith (1981)

Label: Fiction

1. The Holy Hour (4:25)
  2. Primary (3:35)
  3. Other Voices (4:28)
  4. All Cats Are Grey (5:28)
  5. The Funeral Party (4:14)
  6. Doubt (3:11)
  7. The Drowning Man (4:50)
  8. Faith (6:43)
  9. Carnage Visors * (27:51)
  10. Faith [RS Home Demo] * (2:57)
  11. Doubt [RS Home Demo] * (1:09)
  12. Drowning [Group Home Demo] * (1:52)
  13. The Holy Hour [Group Home Demo] * (4:49)
  14. Primary [Studio Out-take] * (4:23)
  15. Going Home Time [Studio Out-take] * (3:32)
  16. The Violin Song [Studio Out-take] * (3:39)
  17. A Normal Story [Studio Out-take] * (3:04)
  18. All Cats Are Grey [Live 1981] * (5:37)
  19. The Funeral Party [Live 1981] * (4:38)
  20. Other Voices [Live 1981] * (4:45)
  21. The Drowning Man [Live 1981] * (5:49)
  22. Faith [Live 1981] * (10:24)
  23. Forever [Live 1981] * (9:19)
  24. Charlotte Sometimes * (4:13)
avatar van dazzler
Man of Sorrows schreef:
Een album als Faith is een soort synopsis van werken van grote auteurs.

Je lijkt me onderlegd en de geknipte persoon om wat voorbeelden bloot te leggen.

Ik ben geïnteresseerd.

avatar van Man of Sorrows
The Drowning Man beschrijft de dood van Fuchsia (Fushia you leave me) in het boek Gormenghast van Mervyn Peake (niet dat ik het zelf ooit heb gelezen overigens).

Wat Faith betreft kan ik niet meteen andere concrete voorbeelden geven, maar ze zijn er ongetwijfeld wel. Denk maar aan Charlotte Sometimes. Auteurs als Kafka en Camus waren een grote invloed voor The Cure, soms rechtstreeks, anders dan weer subtiel in de thematiek die hun vroege werk kenmerkt. Nummers als Primary of All Cats Are Grey zijn nihilisme pur sang, de gedachtengang van auteurs/filosofische stromingen verpakt in een 'pop'liedje.

Mooi en uniek is het sowieso wel. En vooral subtiel, misschien wel het allerbelangrijkste. Laat vandaag iemand een album maken met de gedachtengang van Faith, en je vervalt al snel in default emo of pompeuze Goth. Faith is niets van dit alles, het behoudt zijn subtiliteit, goede smaak (al geldt dit niet echt voor Doubt maar dit terzijde) en mistige sfeer.

avatar van kobe bryant fan
Voor Curtis heb ik ooit gelezen dat vooral Burroughs en Dostojevski een grote inspiratiebron waren.

kobe bryant fan schreef:

'k zou zeggen: lees even verder. Camus - L'Étranger kan ik beamen in het geval van Smith (I'm the stranger killing an Arab); Curtis: absoluut Satre.

Curtis: absoluut Satre.

Altijd geweten dat Ian eigenlijk een sater was.

avatar van dazzler
Nou, dat Robert doordrongen was van het werk van Camus, wist ik wel.
Maar ik had gehoopt om wat concretere; literaire links te vinden op dit album.
Die zijn er niet meteen, begrijp ik.

avatar van Man of Sorrows
dazzler De link met The drowning man/Gormenghast vind ik toch wel fijn om weten, voorts is er naar alle waarschijnlijkheid ook een verband tussen Capote's midden twintigste-eeuwse Other voices, other rooms en het bijna gelijknamige Cure nummer?

The Funeral Party kleurt ook nihilistisch (als grijs ook een kleur is tenminste), maar is wellicht geschreven vanuit persoonlijk perspectief (de dood van Smith's grootouders).

The Holy Hour, opnieuw dezelfde nihilistische visie, het zich niet kunnen identificeren met mensen die hun hoop vinden in religie.

I went away alone
With nothing left but faith

Franck Maudit schreef:

Altijd geweten dat Ian eigenlijk een sater was.

Dat terwijl de "r" wel degelijk in de maand is. Bewijst overigens opnieuw dat MuMeteren op een smartfoon dat niet altijd is (smart).

Een nader antwoord over de relatie existentialisme - wave moet ik op dit moment even schuldig blijven. De details liggen ergens opgeslagen in de mijngangen van mijn mind - maar ik weet niet eens in welke gang. Had me dit dertig jaar geleden gevraagd en waarschijnlijk had ik het antwoord paraat gehad - of in mijn begintijd hier op MuMe 2008/09. Zo werkt het nou eenmaal: als je ermee bezigt bent, is het beschikbare info - zo niet wordt het 'werkgeheugen' alras weer vrijgemaakt (net als studeren voor een tentamen).

Mjuman schreef:
[Overigens vind ik de vraag gerechtvaardigd hoe doorwrocht je als 21-jarige je kunt zijn in het werk van nou niet direct de makkelijkste auteurs als Camus, Sartre of Kafka (die ook vaak wordt genoemd - zeker in Postcard-context).

Vandaar ook mijn beginpunt in de oorspronkelijke discussie; de aandacht voor klassieke literatuur in UK reeds in het middelbaar en de link met enkele briljante albums in de jaren '80. Behalve verplicht lesmateriaal moet er vanzelfsprekend persoonlijke interesse zijn, dit was bij Robert Smith ongetwijfeld het geval. Dit gecombineerd met een leeftijdscategorie (18-24), wanneer indrukken nogal eens overweldigend zijn en creativiteit vaak op haar hoogtepunt is.

Man of Sorrows schreef:

Oh, maar die aandacht voor klassieke literatuur is er ook in ons eigen middelbaar onderwijs en ik weet nog heel goed dat er aardig wat titels in het curriculum waren die mij (en ik was beslist niet de enige) enorm tegenstonden. Zo'n boek als Het land van herkomst van Eddy Du Perron leerde ik pas jaren later echt waarderen. Smith was nou ook niet echt een briljante leerling op de middelbare school, met B (zeg maar 7) voor Engels als hoogste cijfer.

Op grond van de aan de dag gelegde sensibiliteit en omzettingsvermogen (van individuele observatie naar adequate adressering van de universalia) sla ik Ian Curtis als tekstdichter absoluuut een paar treden hoger aan. Waarmee ik niet zeg dat RS niet een vaardig songsmid is

Ergenst staat me ook bij dat RS zeer onder de indruk was van de taal van William Blake - geen idee meer waar ik dat heb gelezen.

avatar van Man of Sorrows
Maar ik ga er vanuit dat Mjuman ook al even van de middelbare schoolbanken vandaan is. Ik trachtte eerder de tegenstelling onderwijs/aandacht klassieke literatuur tweede helft vorige eeuw tov modern onderwijs in de verf te zetten, niet zozeer het geografische aspect.

Met andere woorden het contrast intellectuele vorming tegenover praktische vorming waar vandaag meer dan vroeger de nadruk op ligt. Misschien ga ik hier te diep op in, maar als je de nummers al jaar en dag kent ga je je afvragen hoe zo een tijdloos meesterwerk ontstaan is.

avatar van luigifort
Smith toverde wel gedichten van bekende dichters om in liedjes..zie bv. How Beautiful You Are (Les Yeux Des Pauvres van Baudelaire) en A Foolish Arrangement (Christabel van Samuel Coleridge) dan wel geinspireerd op...

avatar van orbit
Ik zie dat de gehele new wave stroming bol staat van referenties naar klassieke literatuur danwel films, menig albumnaam of zelfs bandnaam zijn er direct op geinspireerd. Of dat britse scholing is weet ik niet, maar om rs' s matige schoolrapportje erbij te pakken is weer ouderwetsch lachwekkend van onze ic/jd-bewieroker. Hoe je aan zo'n schoolrapport komt is ook interessant trouwens en suggereert een meer dan gemiddelde interesse voor rs.

avatar van Mjuman
Lezen en luisteren is goed te combineren:

Richard Carman - Robert Smith: "The Cure" and Wishful Thinking
Jeff Apter - Never Enough: The Story of The "Cure"

In Reynolds (Rip it Up and Start Again) is heel weinig te vinden.

avatar van orbit
Wat ik dus al zei: bovengemiddelde interesse voor zo'n matig frontmannetje, misschien is er toch meer dan meets the eye/ear

orbit schreef:

Die conclusie is geheel door jou gesprongen. Ik vind Smith een goed en bekwaam songwriter. Het verschil zit ' em hierin dat ik Curtis meer een dichter/literator vind en dat Smith ook textuele input van anderen (Tolurst) benutte. Bovendien zal het altijd de vraag blijven hoe de teksten van een derde (vierde) album van de hand van Curtis zouden zijn geweest.

Ik zal de lp trouwens van de week weer eens opleggen.

Robertus
Mjuman schreef:

De tekst van Pillbox Tales (o.a. te vinden op Join The Dots) is bij mijn weten de enige die Smith samen met Tolhurst geschreven heeft met evenredige input.

Ten tijde van Kiss Me Kiss Me Kiss Me heeft met name Simon Gallup hier en daar wat lyricale input geleverd in de vorm van een aanzet (de zinsnede All I Want Is Summer, die Gallup aan Smith overhandigde, naar het schijnt) dat Smith dan vervolgens afmaakte. Dit voorbeeld culmineerde dan uiteindelijk in de song A Chain Of Flowers, B-kant van Catch, ook verzameld op Join The Dots.

Tolhurst lag toen al dik op apegapen door zijn misbruik van recreatieve medicamenten en ontelbare liters gerstenat.

Maar verder mee eens, Curtis is vooral een tekstdichter en Smith meer een all-rounder.

Mjuman schreef:

Die conclusie is geheel door jou gesprongen.

Ik zal de lp trouwens van de week weer eens opleggen.

Okay, ik zie je wel in de ziggodome 13 november!

orbit schreef:

Okay, ik zie je wel in de ziggodome 13 november!

Ledig Erf - als de zon opduikt - bij een Or(bit)val?

Ziggo Dome en Faith zijn 2 uitersten

luigifort schreef:
Ziggo Dome en Faith zijn 2 uitersten

In dubbel opzicht zit je er naast: voor velen is een dom (dome) een goede plek om hun geloof (faith) te belijden, zeker in de koude, donkere dagen voor kerst zoals nu; daarnaast is de hoes een afbeelding van Bolton Abbey, een plek voor gebed en bezinning - net als een dom.

De schaalgrootte van die abdij heeft me - net als die van het ca 80 km verderop gelegen Rievaulx, net zo vervallen, wel enorm verbaasd.

Met een beetje fantasie zou je - vergelijkerderwijs - kunnen zeggen dat we vroeger met velen naar de eredienst in de abdij gingen en tegenwoordig naar de muzikale eredienst in de dom en aan beide werd/wordt veel geld uitgegeven.

Mooi gezegd

Ik ga zelf liever naar die domes dan die van de Ziggo..wat n bak zeg..

luigifort schreef:
Mooi gezegd

Ik ga zelf liever naar die domes dan die van de Ziggo..wat n bak zeg..

Noggo dus?

Ik heb beide gezien en zowel Bolton als Rievaulx Rievaulx Abbey | English Heritage - english-heritage.org.uk zijn prachtige voorbeelden van de zgn Hooggotiek

avatar van luigifort

Kreeg er letterlijk een radiohoofd van..t was ook n concert van Radiohead maar dat terzijde

Ooit was Pornography mijn favoriete album, daarna Disintegration. Nu is het al enkele jaren zo dat Faith me het meest beklijft. Ik ken geen enkel album met zo in het oog springend en zielvoortstuwend baswerk. Maar ook de filosofische en tevens mistroostige sfeer die Faith uitademt bevangt me telkens weer. Met als kroonjuweel de afsluiter, die dezelfde titel draagt als het album.

Ik ga even Robert Smith quoten: "I don't think I'll ever write a song that'll ever move me as much as Faith, that'll change my life as much as that song did, or encapsulates a period of my life as well as that one does."

Ondergetekende verkeert dus in schoon gezelschap qua liefde voor dit nummer. Faith staat bol van de twijfel. Men bespeurt een innerlijke dialoog: "want wat kan ik bereiken zonder geloof (geloof in de brede zin, niet louter religieus), en hoe kan ik dit geloof bereiken? Maar wacht eens even. Is geloof wel essentieel? Zie wat het de wereld gebracht heeft. Zoveel gelovigen en toch zoveel ellende. Ze grijpen niet in wanneer iets vreselijks gebeurt, ze kijken gewoon toe en vinden ook nog eens dat ze recht in hun schoenen staan!"

Het stukje ongein dat ik daarnet schreef vindt men vrij vertaald terug in 1 van de beste stukken tekst ooit, prachtig gezongen door Robert:

No one lifts their hands
No one lifts their eyes
Justified with empty words
The party just gets better and better

Prachtige zang op dit nummer trouwens, ieder woord wordt op de juiste manier beklemtoond.
Er sluimert in het nummer trouwens een verholen optimisme. Robert beseft dat alles shit is maar blijft hoop koesteren op vooruitgang, ook al is deze hoop misschien onterecht. Maar zonder hoop kan hij het leven niet verdragen:

Catch me if I fall
I'm losing hold
I can't just carry on this way

Het titelnummer mag dan wel het kroonjuweel zijn, de overige nummers moeten nauwelijks onder doen en vormen samen zo'n coherent, mistoptrekkend geheel dat iedere luisterbeurt sfeerbepalend is voor het klimaat waarin ik me thans bevind.

Volstrekt uniek meesterwerk dat een speciale plek in mijn hart bekleedt.

Wat is hier de bedoeling van Rufus?

avatar van Rufus
Franck Maudit schreef:
Wat is hier de bedoeling van Rufus?

Franck, zou fijn zijn als je ook eens een lijstje zou willen toevoegen.
Jammer ook dat je geen top 10 laat zien.

Uiteraard moet je dit zelf weten.

Rufus schreef:
Franck, zou fijn zijn als je ook eens een lijstje zou willen toevoegen.
Jammer ook dat je geen top 10 laat zien.

Uiteraard moet je dit zelf weten.

Ik heb het al bij al niet zo begrepen op stemmen uitbrengen en lijstjes maken.
Maar ik kan altijd een uitzondering maken. Wie weet, de avond is nog jong.