Cocteau Twins - Heaven or Las Vegas (1990)

Label: 4AD

1. Cherry-coloured Funk (3:12)
  2. Pitch the Baby (3:14)
  3. Iceblink Luck (3:18)
  4. Fifty-Fifty Clown (3:10)
  5. Heaven Or Las Vegas (4:48)
  6. I Wear Your Ring (3:29)
  7. Fotzepolitic (3:30)
  8. Wolf in the Breast (3:31)
  9. Road, River and Rail (3:21)
  10. Frou-frou Foxes in Midsummer Fires (5:38)
avatar van stoepkrijt
Dat Blue Bell Knoll te vergelijken zou zijn met Heaven or Las Vegas had ik al wel verwacht, op basis van de paar nummers die ik ken. Hier moet ik nog achteraan, net als Milk & Kisses.

Op Victorialand staat een aantal prachtige nummers, maar als geheel houd ik er ongeveer hetzelfde gevoel aan over als Heaven or Las Vegas. Het is niet spannend/boeiend genoeg.

avatar van dazzler
Ik kan je daarin wel volgen.
Al ben ik als fan gewoon wat milder.

stoepkrijt schreef:

Ik vind de beide albums helemaal niet vergelijkbaar. HoLV kan niet in de schaduw staan van BBK. HoLV is een soort instap Cocteau Twins voor beginners, met imo vluchtige niemandalletjes. BBK is imo juist voor de meer gevorderde CT-liefhebber, complexe songstructuren met hemelse melodieën. Maar ja, wie ben ik, het gros omarmt HoLV.

stoepkrijt schreef:

Daarom hou ik zo van Head Over Heels, de perfecte synthese tussen de schaduwkant van de postpunk en het hemelse wat nog komen ging.

Voor 1,50 op vinyl gevonden in de kringloop winkel. Dat is een lucky find, maar wel een hele leuke!!

Mooi sfeervol album!!!

avatar van luigifort
Heerlijk album, na Treasure een van hun beste!
Faves hier het openings -en het titelnummer. Sowieso het beste album van dat jaar wat mij betreft

avatar van Rainmachine
Heb deze na jaren weer eens uit de kast getrokken en moet bekennen dat deze de tijd prima heeft doorstaan. Prachtig album en vooral Fifty-Fifty Clown blijft een van de mooiste nummers die de Cocteau Twins ooit hebben gemaakt. Ik hou heel erg van het duistere gevoel van Garlands en Treasure maar deze meer dreamy variant is ook erg fraai. Absolute aanrader!

avatar van Jean Rene
Met dit album kreeg Cocteau Twins bekendheid in USA.
Maar..... Samen met Milk & Kisses is dit het minst indrukwekkende Cocteau Twins album.
Vergeleken met de weergaloze sfeer van Treasure klinkt Heaven or Las Vegas eendimensionaal.
Mooie nummers maar daar is alles mee gezegd.

avatar van luigifort
Treasure is zeker fave, maar deze staat zeker in mijn top 3 CT

avatar van TornadoEF5
Heaven or Las Vegas is een absoluut meesterwerk. Ik ben er nog niet aan uit of ik het het beste uit het oeuvre van Cocteau Twins vind. Misschien moet ik daarvoor gewoon nog meer van deze groep en in het algemeen (van dream pop) luisteren. Maar ik vind dat dit wel een onbegrijpelijk zwaar ondergewaardeerde album is op deze site, wat jammer is. Het is arguably het beste dream pop album dat ooit op Aarde is gebracht. Elk nummer is keer op keer hemels en betoverend, en heel weinig albums zijn daar maar toe in staat.

avatar van KampF
Hoe heb ik dit album ooit 3,5 gegeven, was ik dronken?
hop omhoog naar 4,5*

KampF schreef:
Hoe heb ik dit album ooit 3,5 gegeven, was ik dronken?
hop omhoog naar 4,5*

Wellicht heb je nu te veel hop; in de canon van d' egte wavist - hoedt u voor na(s)maeck - staat dit album bekend als [i]de cocktail/lounge-barplaat

avatar van KampF
Mjuman schreef:

Zo is't maar net makker!

KampF schreef:

Zo is't maar net makker!

Ach 't is relatief - dwz binnen het kader van hun totale oeuvre. Garlands is dan natuurlijk de eerste klap die de spreekwoordelijke daalder was, daarna werd het beter en deze is imo een eerste dip (nogmaals: relatief). Gaandeweg werd het geluid beter (productie) en ontwikkelde de stem van Liz zich echt. Hoe die zich heeft gehouden hebben de toeschouwers bij Massive Attack (2 feb Afas) kunnen ervaren: één woord MAGIE
Harold Budd, Elizabeth Fraser, Simon Raymonde & Robin Guthrie - The Moon and the Melodies (1986) lijkt me ook wel een album voor jou. En mocht je nog niets van hen in huis hebben - ik zeg maar wat - zijn Cocteau Twins - Treasure Hiding (2018) (4 cd) en Cocteau Twins - Lullabies to Violaine (2005) (2 * 2cd - alle 12"s, ep's), beide ca 20,- mooie overzichten

Jean Rene schreef:
Met dit album kreeg Cocteau Twins bekendheid in USA.

Dat ben ik met je eens, hoewel Seekers Who are Lovers van Milk & Kisses één van hun beste songs is (zo niet hun beste).
Dit album is het voor mij niet, Cocktail Twins light.

avatar van dazzler
Het zwakste Cocteau Twins album is voor mij Four Calender Cafe dat werkelijk nergens naartoe gaat.
Milk And Kisses wordt gered door Seekers Who Are Lovers en Heaven Or Las Vegas is aardig mainstream.

Ik schat de eerste vijf langspelers allemaal hoger in dan de laatste drie.
En de eerste drie zijn meteen mijn top drie in omgekeerde volgorde.

avatar van Mjuman
Imo begint 't café heel aardig met een drietal goede songs: klank, stem - alhoewel Bluebeard wel lichtvoetig is. Het is het gitaarmatige wall of sound-effect dat het geluid een grote aantrekkingskracht geeft - om bij weg te zwijmelen, het etherische - net als bij bijv Slowdive - When the Sun Hits. De term Dreampop wordt wel gebruikt op Discogs en elders, maar die is mij eigenlijk te vaag.

't is al eens eerder gezegd, Cocteau Twins verwijst op sommige momenten naar shoegaze, al zijn de Twins minder rechtlijnig; zijn er zelfs overigens wel verantwoordelijk voor dat de lat zo hoog is gelegd: weinig debuten kwamen destijds zo binnen als Garlands.

Mjuman schreef:

Ze hebben het zelfs uitgevonden volgens mij in 1985, met de sound op hun EP's van dat jaar.

Premonition schreef:

Het grappige is natuurlijk dat je zo'n uitvinding niet kunt claimen/patenteren, net zo min als Kraftwerk de overbekende koor-sample - die door bijv New Order in Blue Monday is gebruikt - kon patenteren.

Je herkent het type geluid - flanger, reverb/delay - snel en je vindt het ook wel terug in postrock (Besnard Lakes) en nu wave (ILikeTrains). De stem heeft dan altijd iets bezwerends/magisch, als je eraan overgeeft en al staande zacht wiegend meebeweegt kan je volgens mij staand in slaap vallen

avatar van Johnny Marr
Pfoeh, wat een album hé dit TornadoEF5 raap me op, of kom er gezellig bij liggen ofzo. 123poetertjes jij ook. Helemaal jouw ding dit.

Ik ben trouwens heel erg onder de indruk van HOLH hoor, het titelnummer is wel het kernpunt maar de nummers die eromheen zweven hebben telkens ook van die aandachtsvangende melodietjes en vederlichte zanglijntjes, ik vind het heerlijk. Voorlopig staan m'n sterretjes bij het bloedmooie Iceblink Luck en het gezellige Wolf in the Breast, die trouwens heel weinig voorkeursstemmen heeft hier - dat wil al veel zeggen! Ook zo'n onderbelichte parel als Road, River and Rail die had ook nog een sterretje gekregen mocht ik er een derde kunnen uitdelen.

Ben 'm nu voor de derde maal na elkaar aan het afspelen, en geloof me, dat is heel zeldzaam voor m'n doen. Ik zou graag hebben dat ome aerobag deze ff in de revisit gooit; en dat ome ArthurDZ, ome jordidj1, ome Don Cappuccino en ome Koenr deze zo snel mogelijk gaan beluisteren! Dank!

Gretzplaatje toch ook wel.

avatar van ArthurDZ
Hmmm sorry, dit is nog niet enthousiast genoeg om mijn nieuwsgierigheid te wekken. Haha nee grapje, CSL'etje organiseren anders?

ArthurDZ schreef:

Is heel goed, I Wear Your Ring doet me trouwens sterk denken aan Kate Bush ten tijde van The Dreaming, had zo op die plaat kunnen staan als tante Kaatje het had ingezongen Let je heel goed op, ome zaaf?

Ik wil jong zijn in 1990, en Twin Peaks kijken terwijl dit album op de achtergrond staat. Make dat ff happen, ome Mjuman.

avatar van Don Cappuccino

Don Cappuccino schreef:
Johnny Marr, ik ken deze plaat sinds 2018, maar ik had hem nog niet beoordeeld.

Staat je mooi, maar aan de andere kant: jou ken ik sinds 2010 en ik heb jou ook nog niet beoordeeld , al kunde wel een aardig stukske hakken

avatar van zaaf
Johnny Marr schreef:
ome zaaf let zo goed mogelijk als zijn leeftijd hem nog toestaat op, maar dit lijzige nummer vergelijken met de wervelende grande dame Bush is als zeggen dat de winnaar van de Slimste Mens 2021 op de man achter de Snollebollekes lijkt.

Don Cappuccino schreef:

Classic Don.

avatar van Mjuman
D'r zijn van die dagen dat ik - afgezien van de andere talen die ik spreek - zou willen dat ik canine speak beheerste: kon ik begrijpen waar alle jonge honden hier het over hadden.

Soms hebben ik wel eens het gevoel dat ze at random een (pies)boom zoeken om vervolgens en bloc uit te roepen dat dit toch echt wel de fijnste linde is waar ze ooit tegenaan geplast hebben. Helaas pinderkaas, faalt mijn competence (and performance for that matter) van het honds, reden waarom het mij ontgaat dat een dergelijk (matig imo) albums als dit zo omhooggezwateld wordt. Peace on you, bro's - ik rust mijn kaas.

avatar van Premonition
Ik zou tegen Johnny Marr en zijn volgelingen willen zeggen, luister aub eens wat andere (en veel betere) albums van CT (Victorialand. Head Over Heels, Treasure en zelfs het Café is beter dan deze cocktail/lounche versie van hun normale kunnen).

Premonition schreef:

Musette and Drums vind ik één van de mooiste nummers ooit gemaakt, nog mooier dan bijna alles op dit album. Did i do good?

Garlands en Treasure zijn wel de volgende op de lijst.

Johnny Marr schreef:
Garlands en Treasure zijn wel de volgende op de lijst.

Hier scoor je zeker punten mee!

avatar van TornadoEF5
Wat is CSL. Hoe dan ook binnenkort is het de toer aan hen op Greatest Hits of ... binnen 2 weken. Binnenkort plaats ik een update van mijn recensies, maar ben totaal niet akkoord met Mjuman en Premonition.