Cocteau Twins - Heaven or Las Vegas (1990)

Label: 4AD

1. Cherry-coloured Funk (3:12)
  2. Pitch the Baby (3:14)
  3. Iceblink Luck (3:18)
  4. Fifty-Fifty Clown (3:10)
  5. Heaven Or Las Vegas (4:48)
  6. I Wear Your Ring (3:29)
  7. Fotzepolitic (3:30)
  8. Wolf in the Breast (3:31)
  9. Road, River and Rail (3:21)
  10. Frou-frou Foxes in Midsummer Fires (5:38)
avatar van dazzler
HEAVEN OR LAS VEGAS
is volgens mij de meest toegankelijke Cocteau Twins plaat.
Maar die meer gestroomlijnde sound haalt hier en daar de essentie
uit het werk van de Schotten: de multi-gelaagde arrangementen.

Cherry-coloured Funk wordt heerlijk onderkoeld gezongen.
Lang geleden dat Elizebeth Fraser de lagere stemregionen roerde.

Pitch the Baby geeft correct aan dat dit album in het teken stond
van de geboorte van Robin en Elizabeths eerste kindje.
Een nummer dat mij echter minder kan overtuigen.

Iceblink Luck haalde een mooie plaats in de independent lijsten.
Terecht omdat deze ode aan dochterlief alle kwaliteiten van hitsingle heeft.

Fifty-fifty Clown schudt opnieuw met de rammelaar.
Vocaal best aangenaam en met een broeiërige begeleiding.

Heaven or Las Vegas is de tweede topper van het album.
Verkrijgbaar op promosingle en nog hitgevoeliger dan Iceblink Luck.

I Wear Your Ring is een degelijke lovesong die niet lang blijft hangen.
Zo is het met meer nummers op deze plaat vind ik ... vluchtiger dan voorheen.

Fotzepolitic haalt eindelijk weer het niveau van de intrigerende CT nummers.
Hier zijn de arrangementen zowel vocaal als instrumentaal ge(s)laagder.

Wolf in Breast is opnieuw een aardige, wat jazzy albumtrack zonder pretenties.
Zo aardig zelfs dat die wolf verdacht veel op een pasgeboren lammetje gaat lijken.

Road River Rail vind ik wel veelzeggend in zijn eenvoud.
Het spelen met de drie R-woorden uit de titel leidt tot mooie melodieën.

Frou-frou Foxes in Midsummer Fires (soms zijn de titels er echt over)
is weer zo'n zorgvuldig uitgekristaliseerde album afsluiter.

Geen enkel slecht nummer op Heaven or Las Vegas,
maar wel te veel doorsnee albumtracks om mij tot een 5 te verleiden.
Ik hou het bij tracks 1, 3, 5 en 7 met 9 en 10 als aanvaardbare reserves.

Maar het verhaal is echter nog niet gedaan.
De CD-single van Iceblink Luck had nog twee bonustracks in petto.

Mizake the Mizan (soms zijn de titels subliem)
is een nummer dat bijna vervliegt in zijn ongrijpbare schoonheid.

Watchlar is een ritmisch prettige compositie.
Maar het is duidelijk waarom dit een b-kantje werd.

Dan is er ook nog Dials dat op de promo single
van Heaven or Las Vegas stond, maar weinig om het lijf heeft.
Wat overblijft zijn blozende kinderwangetjes.

Ook vermeldenswaardig is The High Monkey Monk,
uit dezelfde sessies en op een promosampler verschenen.
Samen met Dials verkrijgbaar in de complete 4AD single box.

avatar van Suicidopolis
Als je naar het eerste nummer van dit album luistert, krijg je het gevoel dat de poorten van de Hemel zich langzaam wagewijd openen. Een prachtige, sensuele, halfnaakte Engel, deels gemystifieerd door het verblindende licht, al spelend op haar lier, lokt je, als ware het een Sirene, binnen in dit paradijs waar Aardelijke geneugden verdwijnen in het absolute niets in vergelijking met wat je hier allemaal te wachten staat...

Spijtig genoeg wordt deze bovenaardse ervaring niet meer zo intens herhaald in het vervolg van het album, wat niet wegneemt dat het over de gehele linie een parel van een droom album is. Die klankpaletten zijn werkelijk om bij flauw te vallen, zo prachtig zwevend. Dat die Goddelijke stem daar voor een groot deel verantwoordelijk voor is, staat volledig buiten kijf. Grappig, want die stem was net wat mij eerst tegenhield om mij te verdiepen in het Cocteau Twins oeuvre. Ik weet niet meer welke nummers ik vroeger had gehoord die me niet zoveel zeiden, maar God almachtig, ben ik dankbaar dat ik dan, na het beluisteren van "Five Ten Fiftyfold" (vanop Head Over Heels), toch maar besloot een album van ze in huis te halen!

Voorts versta ik, zoals vele anderen, geen iota van wat deze lieflijke Nimf mij allemaal verhaalt, maar het zou dan ook getuigen van een onuitstaanbare arrogantie om te verwachten dat wezens zoals deze die hogere sferen bewonen gebruik zouden maken van een minderwaardige, inefficiënte Aardse taal om te communiceren. De paar woorden die ik wèl meen te verstaan, doen mij vermoeden dat dit echter slechts illusies zijn. Tenzij ze het inderdaad over anti-Gremlins heeft in één van de nummers ("Don't feed them between the sunrise and sunset" in "I Wear Your Ring"). Neen, ik beschouw de stem op dit album, zoals over het algemeen geldt voor Shoegaze, een genre waaronder ik dit toch wel meen te mogen klasseren, eerder als een instrument.

Het enige nummer dat me wat onder de, door de overige nummres, gevestigde norm lijkt te zijn is "Fotzepolitic". Het doet wat te kermis-soap achtig aan naar mijn zin. Wat mij betreft hadden ze dat nummer er beter gewoon afgelaten.

Maar verder dus quasi niets dan lof! Haal die luchtballon uit de garage, vervang de gascontainer met een nieuwe, en laat de klanken van dit album je leiden op je wereldtocht! Wie weet geraak je wel hoog genoeg om oog in oog te komen staan met deze Deerne...

avatar van TornadoEF5
Heaven or Las Vegas is een absoluut meesterwerk. Ik ben er nog niet aan uit of ik het het beste uit het oeuvre van Cocteau Twins vind. Misschien moet ik daarvoor gewoon nog meer van deze groep en in het algemeen (van dream pop) luisteren. Maar ik vind dat dit wel een onbegrijpelijk zwaar ondergewaardeerde album is op deze site, wat jammer is. Het is arguably het beste dream pop album dat ooit op Aarde is gebracht. Elk nummer is keer op keer hemels en betoverend, en heel weinig albums zijn daar maar toe in staat.

avatar van Johnny Marr
Pfoeh, wat een album hé dit TornadoEF5 raap me op, of kom er gezellig bij liggen ofzo. 123poetertjes jij ook. Helemaal jouw ding dit.

Ik ben trouwens heel erg onder de indruk van HOLH hoor, het titelnummer is wel het kernpunt maar de nummers die eromheen zweven hebben telkens ook van die aandachtsvangende melodietjes en vederlichte zanglijntjes, ik vind het heerlijk. Voorlopig staan m'n sterretjes bij het bloedmooie Iceblink Luck en het gezellige Wolf in the Breast, die trouwens heel weinig voorkeursstemmen heeft hier - dat wil al veel zeggen! Ook zo'n onderbelichte parel als Road, River and Rail die had ook nog een sterretje gekregen mocht ik er een derde kunnen uitdelen.

Ben 'm nu voor de derde maal na elkaar aan het afspelen, en geloof me, dat is heel zeldzaam voor m'n doen. Ik zou graag hebben dat ome aerobag deze ff in de revisit gooit; en dat ome ArthurDZ, ome jordidj1, ome Don Cappuccino en ome Koenr deze zo snel mogelijk gaan beluisteren! Dank!

Gretzplaatje toch ook wel.

avatar van Rainmachine
Het valt mij nu pas op dat het gitaartje in Road, River and Rail heel veel lijkt op Shantell van And Also The Trees. Grappig, voor de rest blijf ik het een prima album vinden en sta ik eigenlijk wel wat te kijken van de negatieve comments van Premo en Mjuman. Beide Mumers heb ik hoog zitten maar hier verschillen we toch van mening. Ik laat Fifty-fifty clown nog maar een keer door de kamer schallen.