Simple Minds - New Gold Dream (81-82-83-84) (1982)

Rock / Pop
Label: Virgin

1. Someone, Somewhere in Summertime (4:37)
  2. Colours Fly and Catherine Wheel (3:49)
  3. Promised You a Miracle (4:27)
  4. Big Sleep (5:00)
  5. Somebody Up There Likes You (5:00)
  6. New Gold Dream (81-82-83-84) (5:39)
  7. Glittering Prize (4:33)
  8. Hunter and the Hunted (5:55)
  9. King Is White and in the Crowd (7:02)
  10. Promised You a Miracle [Extended Version] *
  46. Hunter and the Hunted [Alternative Take] *
  47. King Is White and in the Crowd [Monitor Mix] *
  48. In Every Heaven [Early Version] *
lennon schreef:
Vandaag promised you a miracle nog maar eens heel hard gedraaid. Ik begrijp echt niet wat daar mis mee kan zijn.

Lelijke 80-er jaren synthesizergeluiden en drumsounds, commerciële bagger, Kerr klinkt als Rick Ashley, het had een nummer van Human League kunnen zijn, gatver.

avatar van vigil
vigil schreef:
Ashley? Wie 's dah?

Ik weet het nog steeds niet

avatar van teus

Hupie schreef:

Rick AsTley was toen helemaal nog niet aan de orde, dus dat kan al niet. Dan klinkt Astley als Kerr volgens jou op Never gonna give you up?
Maar als je dat lelijke synths vind, waarom vind je de rest van de album dan wel mooi? Want die sound is echt niet zo heel anders?

O is het AsTley? Ja, i.d.d. Never gonna give you up, brrrrrr. Ik heb ook niet gezegd dat ik de rest wel zo geweldig mooi vind, maar dit spant de kroon. Ik ben in tegenstelling tot de meeste die-hard SM-fans helemaal niet van de oude SM t/m deze plaat. Ik ben helemaal lijp van Good News, totaal andere muziek, niet te vergelijken. Maar ook een aantal nummers van 050505, Big Music en Graffity Soul zijn helemaal te gek. Néapolis vind ik niks.

vigil schreef:

Ik weet het nog steeds niet

AsSLey, dan

avatar van goldendream
Dat Hollands taaltje, na 'puin' krijgen we 'lijp'.
Dus kan het ook zo: "Ik ben helemaal lijp van New Gold Dream en bijgevolg vind ik Hupies mening puin."
Gelukkig dat meningen mogen verschillen.

goldendream schreef:
Dat Hollands taaltje, na 'puin' krijgen we 'lijp'.
Gelukkig dat meningen mogen verschillen.

'bijgevolg' , JONGUH

Hupie schreef:

Dat kan natuurlijk! Kwestie van smaak. Jij bent duidelijk niet zo van de synthpop denk ik?

lennon schreef:

Het is idd zo dat Good News wel meer een gitaaralbum dan een synthalbum is. Maar op Big Music staan ook wel redelijke synthnummers toch? Maar noem eens wat dingen die jij mooi vindt als zijnde synthpop?

avatar van Chameleon Day
Begin eens met deze, voor zover nog niet bekend voor jou: Tears for Fears - The Hurting (1983) - MusicMeter.nl

Hupie schreef:

Big music ken ik eerlijk gezegd (nog) niet.
Ik hou van heel veel Synthpop uit de 80's. Depeche Mode, OMD. Duran Duran, Gary Numan teveel om op te noemen

lennon schreef:

Big music ken ik eerlijk gezegd (nog) niet.

Ik ben echt een 70-ties man. Wat jij opnoemt is i.d.d. absoluut niet mijn kopje thee maar het goede nieuws is dat ik bijna zeker weet dat Big Music bij jou in de smaak zal vallen. Ik ben benieuwd (je moet m wel een paar keer horen, denk)

Ik ga m zeker proberen, heb veel postieve reacties gehoord.

avatar van postman
gekocht vanwege I promised you a miracle, wat ik een leuk liedje vond, maar de rest is zeker geen mirakel...
behalve dan de hoge score voor dit album.

Spreken is zilver,zwijgen is goud...ik ga voor goud bij het lezen van zulke commentaar

avatar van orbit
Inderdaad.. noemt ie ook nog het zwakste nummer van het album op

avatar van Korreltje Zout
Maar postman kan nu wel het fysieke album op tafel laten slingeren en de blits maken bij zijn vriendengroep. Totdat blijkt dat hij het eigenlijks niks vindt, waarna de discussie zich richt op de vraag waarom hij geld betaalt voor een album zonder eerst due diligence te doen in de platenzaak, op YouTube of Spotify. Dan lachen ze allemaal en drinken ze nog een glaasje wijn bij het beluisteren de muziek die postman wel goed vindt.)

New Gold Dream is net als een regenboog. Je hoeft het niet mooi vinden maar als je het niet mooi vindt, is dat wel een beetje raar.

New Gold Dream geeft zoveel warmte, dat sinds ik het album in huis heb, bijna nooit meer de kachel hoef aan te zetten.

avatar van dazzler
Heren, zwijgen is goud. En ik ga voor de volle pot aan het eind van de regenboog.

New Gold Dream, zo'n beetje de plaat waarop alles samenkomt van de platen daarvoor. Volg de band vanaf dag uno. Eigengereid en eigenwijs bandje maar vanaf Life in a Day wist ik dat ze groot gingen worden. En ja, de geschiedenis heeft ons geleerd dat....Jim Kerr en co, Schots en o zo fraai. Op deze werd hun sound zo mooi uitgekristalliseerd en dus viel alles op hun plek. Beste S. M. plaat ever en nog steeds, gewelduge plaat. Elk nummer, werkelijk elk nummer ja is prijs. Favorieten, och ja, zeg maar, kant 1 en 2. Vinyl nietwaar. Eerste persing nog hier. Perfecte staat. Lucky me. Hemelse muziek die als de zon aan de hemel warmte geeft, om je in onder te dompelen. Titeltrack mijn all- time classic zo ontzettend gaaf, mooi, wervelend, indringend, prachtig, majestueus, ach,... wotever. Klassieker uit de jaren 90 en ja, still alive and kicking... en relevant ja. Hadden groter moeten worden dan U2, helaas had de geschiedenis andere plannen. Ook muzikaal gezien met veel meer inhoud. Burchill of the Edge op gitaar, ja, dan weet ik het wel. The Edge, ofschoon passend in hun sound, redelijk beperkt ja. Vloek ik nu of...let the comments roll me away..

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Berichten verwijderd. Graag over het album houden, dank u

avatar van PUbu
Ik heb hem nu opstaan, zo vaak beluisterd in mijn leven. Ik ken iedere detail. Maar ik beluister hem nu in een hoge kwaliteit. En toch hoor je weer nieuwe details. Krachtiger vocal van Jim, is beter te pruimen...lol
Maar deze audio blue ray is heel goed te pruimen.
Wat een produktie en wat een band en wat een composities. En Derek Forbes speelt de sterren van de hemel. Charlie speelt zo lekker begeleidend en geeft het geheel een mooie klankleur samen met Michael
En de teksten, uit een sombere periode waarbij Londen in brand zou moeten staan. Mijnstakingen, Thatcher etc etc. Komen ze met teksten die je weer helemaal opvrolijken. En ze waren mede deelgenoot in een nieuwe muziekstroming die begin 80 uit Engeland deed overwaaien.
New Gold Dream 81 82 83 84.
Geen gepolitiek maar gewoon lol

avatar van TEQUILA SUNRISE
Deze wil ik ook nog eens in een opgepoetste versie beluisteren want wat blijft dit toch een onwaarschijnlijk fraaie plaat.
Tijdloos optimistisch album uit de pessimistische jaren 80.

avatar van milesdavisjr
De 'plastic' aandoende jaren 80 met veel blikkerige producties heeft met misschien (in sommige gevallen) terugwerkende kracht toch een hoop mooie platen opgeleverd. Dit is daar 1 van. De Simple Minds hebben bij mij altijd wel een potje kunnen breken. Hoewel de mannen de laatste 25 jaar niet veel goede platen hebben afgeleverd. New Gold Dream is het magnum opus van de band die mij hiervoor niet zo kon boeien. Pas met dit schijfje kwamen de compositorische kwaliteiten, het muzikale elan en de drive om te scoren met goed doordachte composities bijeen. Opener Someone is daar al een goed voorbeeld van. Een episch nummer, goed in het gehoor liggend maar ook gevarieerd en bij vlagen ontoegankelijk. Promised You a Miracle nestelt zich al vrij snel tussen de oren en lijkt al wel een voorbode te vormen voor wat zou komen in de tweede helft van de jaren 80. Big Sleep is natuurlijk een klassieker hoewel ik deze song liever hoor in de beroemde live uitvoering van; In the City of Light. Somebody Up There Likes You doet mij weer helemaal niets. Het titelnummer is redelijk maar steekt toch wat bleekjes af bij de rest van het materiaal. Glittering Prize is ook weer een prima song. Prijspakker is echter Hunter & the Hunted, wat een vreselijk goede song is dat toch. Wat mij bij veel platen uit de jaren 80 een beetje tegenstaat zijn de vaak door synthesizer gedomineerde platen in het pop maar ook rock genre. Echter bij dit album vind ik het een meerwaarde vormen, de unheimische klanken in bijvoorbeeld Hunter zijn niet te versmaden. De volle mep krijgt het schijfje echter niet, enkele songs kunnen niet tippen aan het hoge niveau van bijvoorbeeld Big Sleep of Hunter & the Hunted.

avatar van linxde1
Hupie schreef:

Wel eens op het baswerk in dit nummer gelet? Dat is gewoon toplevel.

avatar van luigifort
Hun beste en mooiste album, met Sons and Fascination als een goede 2e.

Van favoriet naar iets minder favoriet:

Hunter and the Hunted
New Gold Dream (81-82-83-84)
Someone, Somewhere in Summertime
Big Sleep
Promised You a Miracle
Glittering Prize
Colours Fly and Catherine Wheel
Somebody Up There Likes You
King is White and in the Crowd

avatar van Arbeidsdeskundige
Dit album vind ik minder dan de drie voorgaande albums. Somebody Up There Likes You vind ik een ondergewaardeerd nummer op dit album.

avatar van Poles Apart
Arbeidsdeskundige schreef:
Dit album vind ik minder dan de drie voorgaande albums.

En dan toch dezelfde waardering?

avatar van Arbeidsdeskundige
Dit album heb ik een goed overwogen vijf sterren gegeven. Maar in tegenstelling tot de drie voorgaande albums die in mijn persoonlijke top 10 staan kan ik voor dit album geen plek in mijn persoonlijke top 10 vrijmaken. Maar dit blijft een geweldig album. Naast eerder genoemde volledig instrumentale nummer zijn mijn favoriete nummers Hunter and the Hunted, New Gold Dream (81-82-83-84) en Someone, Somewhere in Summertime. Die vier nummers vind ik uitzonderlijk goed.

avatar van arjanbroer
Nog altijd geniet ik - net als in de jaren '80 - ontzettend van dit album.
Wat hem voor mij uniek maakt is de 'stuwing' in de muziek.
De trein gaat met 'Someone, Somewhere in Summertime' als een geweldige rijden om daarna niet meer te stoppen... De baslijnen, de synth- en gitaar-klanktapijten... Hoe hebben ze dit ooit zo voor elkaar gekregen?
Altijd jammer als dit album afgelopen is; het laat een leegte na.

avatar van goldendream
Mooie berichtjes hierboven en ondertussen stijgt dit album keer op keer in de MuMe top 250. Radiohead, begin maar de kuiten te smeren!

avatar van MVW
MVW
Grappig dat je het over de top 250 hebt, laatst ben ik begonnen de albums die ik in die lijst nog geen stem had gegeven (opnieuw) te beluisteren. Alleen sommige artiesten waar ik écht niks mee heb, sla ik over.

Zodoende uitgekomen bij deze Simple Minds. Wel ooit cadeau gedaan maar zelf nauwelijks gedraaid omdat ik jaren geleden Kerr's stem niet echt kon waarderen. Kon, want van die allergie ben ik inmiddels genezen. Wat dat betreft doet het me een beetje denken aan The Smiths want Morrissey's stemgeluid stond me ooit ook tegen maar inmiddels is het al jaren één van m'n favoriete bands. Ik denk niet dat het zover gaat komen met Simple Minds maar zeg nooit nooit, het kan verkeren.

Favorieten: Someone Somewhere, Promised You A Miracle, New Gold Dream, Glittering Prize

hun laatst top album naar mijn mening. Dit hoge (prog) niveau is nooit meer bereikt ( staat uiteraard in mijn top 500)