Simple Minds - New Gold Dream (81-82-83-84) (1982)

Rock / Pop
Label: Virgin

1. Someone Somewhere in Summertime (4:37)
  2. Colours Fly and Catherine Wheel (3:49)
  3. Promised You a Miracle (4:28)
  4. Big Sleep (5:00)
  5. Somebody Up There Likes You (5:00)
  6. New Gold Dream (81-82-83-84) (5:41)
  7. Glittering Prize (4:33)
  8. Hunter and the Hunted (5:55)
  9. King Is White and in the Crowd (7:02)
  10. Promised You a Miracle [Extended] * (4:51)
  11. Seeing Out the Angel [Instrumental Remix] * (6:32)
  12. Promised You a Miracle [US Remix] * (6:00)
  13. Promised You a Miracle [US Dub] * (5:28)
  14. Promised You a Miracle [US Special Extended Remix] * (6:11)
  15. Glittering Prize [Club Mix] * (4:57)
  16. Glittering Prize [Extended Theme] * (4:57)
  17. Someone Somewhere in Summertime [Extended] * (6:06)
  18. New Gold Dream (81-82-83-84) [German 12" Mix] * (6:53)
  19. King Is White and in the Crowd [Instrumental] * (8:46)
  20. New Gold Dream (81-82-83-84) [German 12" Remix with Drums] * (6:56)
  21. In Every Heaven * (4:24)
  22. Promised You a Miracle [Edit] * (3:59)
  23. Theme for Great Cities * (5:42)
  24. Glittering Prize [Edit] * (3:58)
  25. Glittering Prize [Theme] * (4:06)
  26. Someone Somewhere in Summertime [Edit] * (3:55)
  27. Soundtrack for Every Heaven * (4:56)
  28. New Gold Dream [81-82-83-84) (7" Mix] * (4:46)
  29. Promised You a Miracle [David Jensen Session: 11th February 1982] * (4:27)
  30. In Trance as Mission [David Jensen Session: 11th February 1982] * (4:30)
  31. King Is White and in the Crowd [David Jensen Session: 11th February 1982] * (5:18)
  32. Promised You a Miracle [John Peel Session: 15th February 1982] * (4:38)
  33. Love Song [John Peel Session: 15th February 1982] * (5:48)
  34. Sons and Fascination [John Peel Session: 15th February 1982] * (6:42)
  35. King Is White and in the Crowd [John Peel Session: 15th February 1982] * (6:05)
  36. Someone Somewhere in Summertime [David Jensen Session: 13th August 1982] * (5:09)
  37. Glittering Prize [David Jensen Session: 13th August 1982] * (4:19)
  38. Hunter and the Hunted [David Jensen Session: 13th August 1982] * (5:55)
  39. Someone Somewhere in Summertime [Full Duration] * (5:43)
  40. Colours Fly and Catherine Wheel [Full Duration Instrumental] * (4:37)
  41. Promised You a Miracle [Remix for Album:Long] * (4:50)
  42. Big Sleep [Instrumental] * (5:09)
  43. In Every Heaven [Full Duration] * (5:37)
  44. Somebody Up There Likes You [Full Duration Instrumental] * (5:11)
  45. New Gold Dream (81-82-83-84) [Full Duration] * (7:01)
  46. Hunter and the Hunted [Alternative Take] * (5:14)
  47. King Is White and in the Crowd [Monitor Mix] * (7:13)
  48. In Every Heaven [Early Version] * (4:35)
Laatste vraagje: speelt die dvd ook op gewone cd-spelers?

avatar van FisherKing
Jeetje, helemaal vergeten dit in mijn top-10 te gooien.

avatar van Arno
De beste van de Simple Minds. New gold dream (het lied dan) is mijn favoriete song van de SM

Wat zijn nu eigenlijk de voordelen van de audio-dvd? Ik twijfel tussen de goedkope remastered cd en de dure audio-dvd. Als de voordelen echt de moeite zijn, ga ik voor de dure.
Ik weet al dat er een gezongen versie van 'Soundtrack for every heaven' opstaat. Groot voordeel.
Zijn er nog andere voordelen? Bv betere of langere versies van nummers? Zo ja, welke?
Videoclips vind ik geen voordeel, want die zijn er al op de dvd 'Seen the lights'.
Zou iemand zo vriendelijk willen zijn wat uitleg te geven?

Is er niemand die de audio-dvd bezit?
Als de nummers langer zijn, zou ik die echt willen kopen.

avatar van Premonition
Dream 555, zie ook het bericht van Cynic van 9 november 2005. Gewoon de audio-dvd versie kopen, langere versies en prijsnummer "For every heaven"!

NGD is het meesterwerk van de SM. Zo mooi worden ze niet vaak gemaakt. Het geheel klopt gewoon, is een eenheid. CFACW is briljant, naast Premonition, Lovesong en Careful in Career het beste nummer van de Minds.
Helaas ging het na NGD wel veel minder worden. SITR is oke, OUAT niet, SFY net wel, daarna ben ik zelfs de albumtitels vergeten.

Beste van de Simple Minds? Het zal best, zo goed ben ik nu ook weer niet bekend met het complete oeuvre van de band.
Bij mij is het meer nostalgie naar de tienerjaren in de jaren '80. Dit album leerde ik eigenlijk pas kennen toen de band de grotere hits ging scoren in die tijd (Don't You etc.). Zeg maar zo'n 3 jaar na verschijnen dus.

M.i. niet het beste van Simple Minds. Ik heb meer met Sparkle in the Rain. Maar New Gold Dream is een hele goeie tweede. Deze ging bij mij leven toen ik in één of andere tent in Amsterdam de B-side hoorde van de 12 inch van Waterfront. Dat was de live-versie van Hunter And The Hunted. WAANZINNIG!!

Kunnen we nog iemand missen op deze aardkloot want ik pleeg zo een moord voor dat liveoptreden van de Minds in Newcastle. Sodeju, wat een streling van het gehoor.

Ik heb een gruwelijke hekel aan dansen maar op een of andere manier kan ik niet stil blijven staan bij live interpretaties van de studioversies van NGD.

Een nummer als Big Sleep is al werelds maar 'het gevoel' krijg ik pas echt als ik de See the Lights DVD op zet.
'King is White and in the Crowd' hetzelfde laken een pak.
Tempo klein beetje omhoog en klapje van de snare erbij en voetjes van de vloer. En dankzij het titelnummer en I Travel hebben die Rene Froger wijven sinds de bruiloft van mijn zus er weer een favoriet dansbandje bij.

Waar de voorgaande albums van SM altijd iets te onevenwichtig waren vielen hier alle stukjes precies in elkaar met als gevolg een perfect uitgebalanceerd geheel.

Ik ga effe die auto halen uit Back to the Future en ga naar de City Hall in Newcastle op 20 november 1982. Wie gaat er mee?

avatar van orbit
Dé perfecte popplaat van the SM
Elke nummer is goed en sommigen zijn briljant, zoals het titelnummer of someone up there likes you en somewhere in summertime
Onbegrijpelijk dat deze band altijd als het mindere broertje is gezien van U2. Ook een goede band hoor, maar veel minder swingend en fris. Deze plaat blaast gewoon iedere keer het stof uit mijn kamer als ik hem opzet. Heerlijke verfrissende pop (nog steeds!). Terwijl U2 toch al snel gaat vervelen en wat zwaarwichtig en pompeus wordt..
New Gold Dream is misschien wel een van de beste platen ooit gemaakt, dikke 5 uit 5!

orbit schreef:
Onbegrijpelijk dat deze band altijd als het mindere broertje is gezien van U2.

Door wie? Wie is die zondaar dan?

rayman schreef:

Door wie? Wie is die zondaar dan?

Het journalistieke volkje, denk ik (met als enige uitzondering Alfred Bos dan.. .
Het zit ook deels tussen de oren van de SM-fans. Kijk maar eens naar de discussies hierover elders op Music Meter. Minderwaardigheidscomplex misschien?
Als Mindsfan met ik toegeven dat ze in de jaren negentig behoorlijk de weg kwijt zijn geweest. U2 was met lichtjaren voorsprong de betere band. Van 1980 tot 1984 was dat precies omgekeerd het geval.

Ik ben van ongeveer dezelfde lichting als jij, maar ik heb nooit een link weten te leggen tussen Simple Minds en U2. De enige overeenkomst die ze beide hebben, is dat ze na een album of vier/vijf hadden moeten stoppen. U2 ná the Unforgetable Fire, Simple Minds ná Sparkle in the Rain.(dat zijn er meer dan 5 trouwens)

rayman schreef:

Oh ja, je vindt Achtung Baby geen sterke plaat. Nou dat ben ik niet met je eens. Ik geef schoorvoetend toe dat ik het met je mening over SM wel eens ben..
De link tussen SM en U2 begrijp ik wel. Ze hebben het zelf veroorzaakt door samen op te treden, samen interviews te doen etc. Chrissie Kerr-Hyne zong zelfs mee op The Unforgetable Fire.

Oh. Oké. Dat wist ik niet. Zou dat niet het einde zijn geweest van de Simple Minds? Het huwelijk van Kerr met Hynde? Zal toch niet. Volgens mij had Charlie Burchill een flinke vinger in de pap. Waar ging het fout? Voor mij is het alweer te lang geleden ben ik bang.

avatar van Premonition
Wat Charlie Burchill betreft, denk ik dat je de plank mis slaat. Ik heb 'm twee keer gesproken in die tijd als diehard fan, maar hij steunt Jim Kerr onvoorwaardelijk. Ik denk dat het vertrek van Derek Forbes heel belangrijk is geweest voor de switch naar het Amerikaanse hitgevoelige geluid op Once Upon a Time en de glijbaan naar beneden.

Klopt! Nou weet ik het weer. Toen kwam er zo´n hark met een basgitaar voor in de plaats. Eeuwig zonde eigenlijk, die glijbaan. Maar goed, de wereld ging door. Ik had persoonlijk meer moeite met het uiteenvallen van The Smiths. Maar nu dwalen we heel erg af.

Premonition schreef:

Neuh, ik reken mezelf niet tot een "kamp". Zoals ik al zei vind ik U2 niet slecht.
Ik vind the SM een geweldige band met een paar briljante platen (vind zelfs once upon a time wel te pruimen), maar heilig zijn ze niet ofzo. Ik vind hun beste momenten wel absoluut beter en vooral ook nog steeds veel beter beluisterbaar dan het beste van U2. Bovendien heeft U2 ook erg afgedaan met een aantal platen en door die zeikerd van een bono.

avatar van PUbu
Een prachtige plaat van the Simple Minds, met erg mooie en sterke toetsenwerk van mcNeil. Zijn toetsenspel tesamen met dat gitaarspel van Burchil is subliem, het vertrek van mcNeil was volgens mij tevens het einde van sm, alhoewel volgende week ga ik nog naar hun concert in hmh, voor het eerst sinds 15 jaar zie ik ze weer eens live.
In die tijd kocht ik ook hun 17" singles zoals "Someone.."en "New Gold.." prachtige opnamens zijn dat en de langere versies hadden een toegevoegde waarde. Nog steeds mooi vind ik Big Sleep, ik heb een live versie van Hunter And The Hunted die mij nog steeds kippevel bezorgt. Deze plaat is monumentaal en hun beste.

avatar van orbit
Ze speelden gister Someone somewhere, Big Sleep, Glittering Prize en New Gold Dream, werkelijk fe-no-me-naal

avatar van monique
het mooiste album wat simple minds ooit heeft gemaakt,er staan alleen maar juweeltjes op

Eeen van mijn favoriete platen. Vond de Simple Minds vroeger sowieso beter dan U2.

avatar van the viking
lennie kloer schreef:

Respecteer je mening al ben ik het er niet mee eens,wel een prachtplaat overigens dit !

avatar van orbit
Laten we de vergelijking U2 in godsnaam niet weer aanhalen, dat doet deze band geen recht
Deze plaat topt iedere plaat van U2 voor mij, maar eerlijk gezegd zal het mij worst wezen. Laat beide bands maar schitteren in hun glorie

Echt muziek uit mijn jeugdjaren.

orbit schreef:
daar ben ik het helemaal mee eens. Deze plaat is zo ongelovelijk goed. Ik draai hem nu al bijna 20 jaar zo nu en dan en weet mij telkens naar mooie plekken mee te nemen. U2 doet dat heel even maar dat ken je wel weer na een paar luisterbeurten. Dat heb je met deze plaat niet.

Ja, ook ik raak maar niet uitgesproken over dit album, nog steeds mijn grote favoriet aller tijden.
De vergelijking met U2 is eigenlijk zeer begrijpelijk.
Ik vind het persoonlijk twee enorm goeie bands, maar op de één of andere manier heeft U2 toch meer de commercie en het grote publiek achter zich dan Simple Minds, en ook ik vind dit wel eens jammer want de Minds verdienen zoveel meer, en doen wat mij betreft ook helemaal niets onder voor U2.
Maar een album als New Gold Dream kunnen de Minds alvast in hun zak steken, het is en blijft een klassieker en daar mogen ze terecht erg trots op zijn + de rest van hun fantastische repotoir niet te vergeten natuurlijk.
Metname met hun laatste album Black&White hebben ze maar weer bewezen dat ze muzikaal nog steeds niet klein te krijgen zijn.

avatar van orbit
Niets aan toe te voegen! Deze plaat kun je blijven luisteren en luisteren, de zon komt vanzelf je kamer binnen schijnen
Maar redelijk dicht op de hielen door sparkle in the rain en sons and fascination wat mij betreft..

avatar van Flipper
orbit schreef:

Sluit ik me helemaal bij aan. Ook de volgorde van albums die je aangeeft.

'Street fighting years' mag van mij betreft ook in dat rijtje.

avatar van musicboy
Mijn breekbare hartje maakt een vreugdedansje bij het lezen van die lovende berichten. 'New Gold dream' spelen ze in de hemel en iedereen is er gelukkig.