Simple Minds - New Gold Dream (81-82-83-84) (1982)

Rock / Pop
Label: Virgin

1. Someone, Somewhere in Summertime (4:37)
  2. Colours Fly and Catherine Wheel (3:49)
  3. Promised You a Miracle (4:27)
  4. Big Sleep (5:00)
  5. Somebody Up There Likes You (5:00)
  6. New Gold Dream (81-82-83-84) (5:39)
  7. Glittering Prize (4:33)
  8. Hunter and the Hunted (5:55)
  9. King Is White and in the Crowd (7:02)
  10. Promised You a Miracle [Extended Version] *
  45. New Gold Dream (81-82-83-84) [Full Duration] *
  46. Hunter and the Hunted [Alternative Take] *
  47. King Is White and in the Crowd [Monitor Mix] *
  48. In Every Heaven [Early Version] *
Someone somewhere in summertime: eerlijk, kan het nog mooier? ik denk het niet. Dat lied gaat over een heerlijk gevoel dat ieder wil kennen in zijn leven. Ik mis het al heel lang nu.

Het meesterwerk van de band, geen twijfel over.

Het nieuwe album mag er ook wezen voor wat ik gehoort heb

avatar van c-moon
NEW GOLD DREAM: zaaaalige plaat!!!!

5 september: nieuwe single HOME
12 september: nieuw album BLACK & WHITE 050505

nog even langer wachten voor het album dus, dream!

Meer simple minds nieuws op www.sparkle.be

Allmusic
Toegegeven, er staan een aantal goede nummers op deze cd (Someone, Promised, New Gold Dream, Glittering Prize), maar ook een behoorlijk aantal nummers die de middelmatigheid niet ontstijgen (Colours Fly, Big Sleep, Someone, Hunter, King).

Staat dan ook terecht niet meer in de top 100 hier.

avatar van c-moon
All music.. pleeg je zo graag heiligschennis?
Wil je nu echt perse ALLE Simple Minds fans tegen je in het harnas jagen?

Als nu één ding zeker is, waarover ook vele NIET-fans het eens zijn: DIT IS EEN MEESTERLIJK GOEDE PLAAT. Door velen beschouwd als een van de beste platen ooit. En hij hoort dus WEL thuis in de top 100 ...

"Hunter and THe Hunted" and "King is White And In The Crowd" overstijgen de middelmatigheid NIET?? Ja, Hallo!!!!

Als ik een bepaalde band niet goed vind, ga ik niet stelselmatig op elke thread over die band negatieve kritiek spuien. Dat zou wat al te makkelijk zijn, niet waar.

avatar van lebowski
Tja c-moon, dat soort posts leven natuurlijk bij de gratie van de reactie. The Simple Minds worden er geen spat minder door hoor. Dit is trouwens één van de beste albums van een geweldige band, alleen al vanwege de positieve tegenstem die het was tegen het no future-doemdenken van die tijd. Mijn favoriet blijft echter Sons and Fascination.

Allmusic
Ik was toch nieuwsgierig geworden naar dit album door de positieve kritieken hier, maar hij valt me niet mee. Er staan echt wel mooie nummers op, maar in z'n totaliteit kan het album me niet bekoren. Dit is toch geen negatieve kritiek spuien? Het is gewoon een mening....

avatar van lebowski
Ben ik met je eens, ik bedoel gewoon dat c-moon het zich niet aan moet trekken. Enkele van mijn favoriete albums moeten het op MuMe doen met 1,5 * gemiddeld, maar ze smaken er niet minder lekker om. Ik ben trouwens wel verrast, want deze cd past uitstekend in jouw smaakterrein.

avatar van SilverGun
c-moon schreef:

Haal "niet" weg uit die zin en maak van "negatieve" -> "positieve" en je vat je eigen gedrag goed samen. Niet zo snel op de teentjes getrapt hè!

avatar van ChrisX
Heb me de afgelopen maanden wat meer verdiept in het vroegere Simple Minds werk en in eerste instantie vond ik New Gold Dream ook hun beste album. Echter, nu ik de combi Sons And Fascination / Sister Feeling Call ken kom ik tot de conclusie dat ik die toch net ietsje beter vind. Komt ook door de productie van die laatste twee van de hand van Steve Hillage die een stukje krachtiger is dan het wat zachtere New Gold Dream.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Simple minds heb ik al lang geleden leren kennen via de verzamelaar Glittering prize (was een van m'n eerste cd's). Losse albums kwamen veel later: vanaf Good news from the next world naar achteren.

Overzie ik het nu dan vind ik van dit album de 'hitjes' de flauwste (vooral Glittering prize en Promised you a miracle). SSIS is altijd mooi gebleven en verder houd ik vooral van de atmosferischer stukken (Big sleep, New gold dream, King is white and in the crowd).

't Is een brugplaat tussen hun donkere new wave en hun jaren '80 pop. Soms zijn brugplaten de beste, soms brengen de overbrugde perioden mooiere albums voort. Voor mij geldt ditmaal het laatste. Empires and dance vind ik beter dan deze, terwijl ik uit hun populaire periode Sparkle in the rain de beste vind (en Street fighting years gelijkwaardig met deze, Real life zelfs niet ver erachter... Once upon a time, dát is de mindere...)

Al met al... toch nog 4*

Ik kan niet geloven dat dit album uit de top 100 gedonderd is, terwijl U2 zelfs in de top 10 staat.
Waar is het zo kunnen mislopen met de wereld?

Allmusic
Kijk nog eens goed! Door de recente invasie van SM-fans op deze site is dit album als een raket omhoog geschoten in de top 100. Overigens hebben deze fans allemaal last van een behoorlijk U2-minderwaardigheidscomplex. Door het nieuwe album de hemel in te prijzen proberen ze hier vanaf te komen, maar dat wil nog niet zo lukken....

Mijn top 10 was al lang gemaakt vooraleer sommigen het nodig vonden dit album af te breken. U2 erbij halen, wat wil je, 2 bands ongeveer gelijktijdig begonnen, één uit Ierland, één uit Schotland, met dezelfde idealen. Maar de een kan niks verkeerds doen en de ander wordt straal genegeerd. Terwijl U2 nooit zo'n parel gemaakt heeft, zelfs Achtung Baby komt nauwelijks in de schaduw ervan.

avatar van VanDeGriend
Beste Allmusic. Wat jij de Simple Minds fans verwijt doe jij in omgekeerd evenredige zin. Je verdenkt er iedereen die Simple Minds leuk vindt een U2-complex te hebben. Beetje raar uitgangspunt. En als dat al zo zou zijn....wat the f... kan jou dat dan in hemelsnaam schelen.

Maar nee....een complex dat jij een aantal hier verwijt te hebben, lijk je juist zelf te hebben.

Je hebt een duidelijk Simple Minds complex. Kijk..het is helder dat je de muziek ruk vindt en van mij mag dat gerust. Dat je B & W een 0,5 geeft en ook dit album laag inschat...jouw keuze. Maar dat je dan zoveel woorden blijft vuil maken aan een band waar je overduidelijk een hekel aan hebt, kan maar een ding betekenen. Ooit heeft iemand zijn of haar verkering met jou uitgemaakt nadat hij/zij tijdens een Simple Minds concert in je oor fluisterde dat Jim geweldig is en jij maar zozo....Anders is t voor mij allemaal niet te volgen.

Is t niet veel leuker om je energie en schrijftalent te wijden aan bands waar je wel wat mee hebt ?

On topic. Je zou kunnen proberen serieus te luisteren naar dit album. Het is, evenals een aantal U2 albums uit die tijd, prachtig. Beide bands verdienen respect. Beide bands hebben mooie dingen gemaakt. Beide bands hebben mindere dingen gedaan. Deze cd hoort in de categorie "mooie dingen" en is bovendien uit de tijd dat Bono en Jim zo nu en dan samen op t podium stonden.

beaster1256
new gold dream is de grootste flauwekul die ik ken , en voor al zeer slecht geproduceerd , je moet je volumeknop 5 standen hoger zetten voor je iets hoort , ik heb ze indertijd met deze plaat in de gietende regen gezien op het sea side festivan in de panne in de jaren 80 en dat optreden was wel nog leuk , maar dit omhooggevallen stukje vinyl lijkt nergens op

avatar van VanDeGriend
beaster1256 schreef:
je moet je volumeknop 5 standen hoger zetten voor je iets hoort ,

Nou nou...heb je aan de absynth gezeten ofzo...? Het lijkt me in ieder geval tijd worden voor een nieuwe stereo installatie. Dan klinken je Destiny's Child cd's ook een stuk beter

avatar van SilverGun
VanDeGriend schreef:

Het klopt wel dat je vanwege de productie het volume wat omhoog moet draaien. Altijd even schrikken wanneer ik eerst deze plaat in m'n discman heb beluisterd en vervolgens bijv. Franz Ferdinand opzet

Voor New gold dream zet ik de volumeknop graag 5 standen hoger beaster, ....al moet ik de volumeknop er zelfs 10 standen hoger voor zetten, ik doe het graag.

avatar van c-moon
Als je de prima remaster versie uit 2002 koopt, is het geluid véél beter, en hoef je de volumeknop niet zo vaak aan te roeren.

En feit: NEW GOLD DREAM is en blijft wat mij betreft een magistrale song, maar ik verkies de German 12 " Remix version qua sound & vibe..

En het album blijft mijns inziens..magistraal.. klinkt een heel stuk avontuurlijker en frisser dan sommige van de nu door de (Britse) perse would be bandjes die eigenlijk gewoon schaamteloos de jaren '80 kopieren...

Op de schamelijke opmerking(en) over mijn persoon door SilverGun en de wel heel rare kronkels van All music die blijkbaar een perfect beeld denkt te hebben van "de" simple minds fan (alsof die bestaat) zal ik hier maar niet in gaan

Gezellig sfeertje in deze thread

Dit was mijn kennismaking met het medium Compact Disc. Althans, ik had alleen maar casettebandjes maar dit was mijn eerste bandje dat vanaf CD was opgenomen (op de achterkant stond Stop Making Sence van Talking Heads, maar dat terzijde).

Glittering Prize heb ik grijs gedraaid maar de sound van het album Sparkle in the rain ligt mij toch wat beter.

Allemaal de DTS 5.1. versie kopen en beluisteren.
Door de enorm hoge bitrate is de (toch al niet misselijke) goede geluidskwaliteit opgeschroefd naar buitenaardse proporties. Absoluut mijn REFERENTIE DTS CD op dit moment.

avatar van cYNIC
rasimaging schreef:
Allemaal de DTS 5.1. versie kopen en beluisteren.

Dit is een briljante versie van 'New Gold Dream (81,82,83,84)',met langere versies van bepaalde nummers ('Hunter And The Hunted' klinkt huiveringwekkend mooi) en een opgepoetste geluidskwaliteit (nog beter dan de daarvoor verschenen remaster).
Sommige nummers zijn anders gemixed ('Somebody Up There Likes You'),dus deze versie is niet zozeer een vervanging voor het originele album,maar wel een aanwinst voor diegenen die het meesterwerk uit 1982 kunnen waarderen.

En dan noem ik nog niet eens het bonusnummer (en wat mij betreft prijsnummer) op deze schijf;Een vocale versie van 'Soundtrack For Every Heaven';Een juweeltje.

Ik weet dat het album geremasterd werd en dacht eraan die te kopen. Maar nu lees ik hier over de DTS 5.1.-versie. Is die versie de audio-dvdversie? En is die dan beter dan de gewone geremasterde versie?
Of anders gezegd: welke versie moet ik nu kopen?

avatar van cYNIC
dream555 schreef:
Of anders gezegd: welke versie moet ik nu kopen?

De remaster is de opgepoetste versie van het origineel.
De audio-dvdversie is de versie die de band oorspronkelijk wilde uitbrengen,maar aangezien men destijds op vinyl niet zoveel tijd kwijt kon,werden de liedjes ingekort;De meeste nummers op de dvd zijn anders geproduceerd en duren vaak langer.
De dvd bevat bovendien 2 video's en het onuitgebrachte 'For Every Heaven'.

Ik zou voor de dvd gaan

De dvd klinkt geweldig. Is ook echt apart gemixt voor alle kanalen. Als je dit op zet krijg je echt weer een trots gevoel over je audioset.

Is 'Soundtrack For Every Heaven' alleen instrumentaal of wordt er ook gezongen? De instrumentale versie was immers al eens verschenen.

avatar van c-moon
FOR EVERY HEAVEN is een VOCALE versie van Soundtrack for every heaven en dat is echt waar zeer erg de moeite!!!

Thanks c-moon!
Bospop 8 juli, wanneer tickets beschikbaar?

avatar van c-moon
ik weet het niet, maar ik hou het in de gaten