Motorpsycho - Heavy Metal Fruit (2010)

Noorwegen
Label: Rune

1. Starhammer (12:56)
  2. X-3 (Knuckleheads in Space) / the Getaway Special (9:03)
  3. The Bombproof Roll and Beyond (6:01)
  4. Close Your Eyes (3:39)
  5. W.B.A.T. (9:43)
  6. Gullible's Travails Pt. I-IV (20:42)
avatar van itchy
De nieuwe Motorpsycho, de derde met Kenneth Kapstad. Little Lucid Moments vond ik okee, Child of the Future liet me koud. Toch was ik weer benieuwd naar wat deze nieuwe zou brengen.

Starhammer opent wat vaag maar pakt daarna groots uit met een steengoede riff ondersteund met wat op een mellotron lijkt (maar het is gewoon keyboard volgens de hoes). Dit gaat al snel over in een jamgedeelte wat heel mooi geduldig opbouwt naar een climax, waarna het nummer weer wordt opgepakt. Sterke binnenkomer!

X3 doet me steeds terugdenken aan For Free van Phanerothyme. Dat is natuurlijk positief. Een soepel swingend en catchy nummer, wat op een gegeven moment omslaat in sfeer en dan smaakvol van trompet wordt voorzien door Mathias Eick van Jaga Jazzist. Op dit moment mijn favoriete nummer van de plaat.

The Bombpoof Roll and Beyond is een licht psychedelisch nummer dat qua geluid niet zou hebben misstaan op Trust Us. In tegenstelling tot de vorige nummers houden ze het compact, en dat is denk ik beter voor dit nummer dat van zichzelf boeiend genoeg is zo.

Close Your Eyes werd jaren geleden al live gespeeld. Toen vond ik het een vervelend nummer, vooral omdat het veel te lang doorzeurde. Dat is nu niet meer zo, het essentiële is er uit gefilterd en daarvan is een vederlicht, mooi rustig liedje gemaakt dat aan het eind bruut wordt afgebroken om over te gaan in WBAG.

W.B.A.G. begint jazzy jammend. Ook dit wordt weer zo makkelijk gespeeld... met Kapstad als vaste waarde erbij klinken ze weer echt als een hechte band. Het intro mondt uit in een herkenbare riff met catchy zanglijn. Typische Saether-zang, emotioneel en op het (goede) randje van vals.

Gullible's Travails Pt. I-IV is een suite, zoals ze er al een paar hebben gemaakt. Dit nummer deed er het langst over om bij me te landen, maar dat is nu wel gelukt. Het eerste stuk heeft een mooie zanglijn en wordt erg goed gezongen door gitarist Snah. Dit gaat over in een drumloos psychedelisch stuk met onaards mooie zang van Hanneke Hukkelberg. Daarna een jamstukje wat uitmondt in een epische climax.

De beste sinds Trust Us... ik was eerst wat terughoudend, maar ik kan me er steeds meer in vinden. Deze plaat is typisch Motorpsycho, laverend tussen rock, pop, indie en prog. Minder "rockerig" dan Child Of the Future, beter uitgebalanceerd dan op Little Lucid Moments. Het spelplezier spat er van af. En het klinkt als een klok, iets wat ik van het door Albini opgenomen Child Of the Future helemaal niet vond.
Wel vind ik de teksten, wat er tenminste van verstaanbaar is, zoals vaak bij MP uitermate beroerd. Prog-nonsens, vol rockclichés. Maar goed, Motorpsycho luister ik ook niet voor de teksten en het totaalplaatje klopt.
4 sterren, neigend naar 4.5. Op deze manier kan Motorpsycho nog jaren mee.

Het vinyl is trouwens schitterend verpakt, een dubbele klaphoes met foto's van de bandleden die uit een nare LSD-trip lijken te komen, met op kant 1 een mooie etching.

avatar van Devoo
Een album vol met lange, boeiende songs. Geen enkel nummer wordt saai en dat is zeker een prestatie voor een album waar het langste nummer 20:42 klokt. De nummers kennen veel variatie. Waar er eerst een chaotische brei van geluid is, luister je enkele minuten later naar een rustgevende jamsessie.

Het enige korte nummertje op deze plaat is ook een goed nummertje en past mooi in het geheel van de plaat. Het album groeit alleen zeer snel. De nummers grijpen je direct, maar je kan ze ook vlug helemaal doorgronden. Hopelijk is dit geen nadeel voor de houdbaarheidsdatum, want dat zou wel een smetje zijn op een release van dit kaliber. Maar in ieder geval hoor je mij nu nog niet klagen, want dit is een voortreffelijk album!

avatar van lennert
Na alle verhalen dat dit wel iets voor mij zou zijn, had ik verwacht dat ik sneller in dit album zou komen. Het tegenovergestelde is waar, want ik vind Heavy Metal Fruit verbazingwekkend moeilijk in te komen. Waar Little Lucid Moments meteen duidelijke psychedelica was, heeft dit album composities die pas na meerdere luisterbeurten alle geheimen vrijgeven, waarbij vooral het afsluitende Gullible's Travails Pt. I-IV van ongekende schoonheid is. X-3 (Knuckleheads in Space) / the Getaway Special heeft daarnaast een intrigerende 60's/Beatles/Gospel combi bovenop de psychedelica die wonderbaarlijk goed werkt.

Eigenlijk vind ik het verder lastig om specifieke details aan te wijzen van punten waarop het album me raakt. Als je door eenmaal door de oorspronkelijke verwarring heen bent, volgt alles elkaar immers prima op als een fantastisch lopend geheel waarbij de spaarzame indierock-invloeden en blazers perfect samenvallen met de totaalsound. Wederom snap ik hier de aantrekkingskracht helemaal, al duurde het nu zeker zes luisterbeurten voor dat kwartje helemaal viel.

Tussenstand:
13. 8 Soothing Songs For Rut
14. Lobotomizer
15. Let Them Eat Cake

avatar van RuudC
In tegenstelling tot Lennert kwam ik juist wel heel makkelijk in dit album. DIt is voor mij ook de eerste plaat die echt klopt. Fijne prog waarbij het floydiaanse Gullible's Travails nog het meeste opvalt. Op dit album wordt mooi gevarieerd tussen zwierige stukken en springende hardrock. Het is goed uitgewerkt en geen enkel element stoort, behalve de speelduur. Dit is samen met Angels and Daemons de enige plaat die ik na deze marathon misschien nog wel zou kunnen opzetten. Dit album is gelaagd genoeg om na flink wat luisterbeurten nog steeds dingen in te vinden

Tussenstand:
13. Barracuda
14. Demon Box
15. Timothy's Monster

avatar van Koos R.
Wat een heerlijk album. Eentje die ik pas later heb mogen ontdekken, omdat ik relatief laat in de muziek van Motorpsycho ben gestapt. Een aantal jaren was het fijne Still Life with Eggplant het enige album dat ik goed kende. Het zal zijn dat ik in 2019 vlot achter elkaar de albums van Motorpsycho ging beluisteren, vooral getriggerd door Little Lucid Moments en later.

De eerste luisterbeurten kwamen bij mij niet helemaal binnen. Maar dat zal vooral komen doordat ik het album op mijn werk luisterde. Alsdan had ik niet altijd de volle aandacht erbij. Na aanschaf van de CD was het feest. Rock/progrock/symforock in de breedste zin des woords, vrije-stijl elementen vanuit de Jazzscene gedachte, ouderwetse stevige rock, het komt allemaal terug op dit album. Puik gitaarwerk.

De gitaarrif met zang op meerdere lijnen op The Bombproof Roll and Beyond is heerlijk stuwend. Ik vind zelfs de drumsolo licht storend, omdat die net iets te lang duurt. Des te mooier dat de band op het eind van het nummer terugkeert naar de rif en de meerstemmige zang.

Wat kan ik zeggen over het zeer gevarieerde: Gullible's Travails Pt. I-IV? Als er een nummer is dat kan fungeren als muzikale weergave van een orgasme, dan komt dit nummer in aanmerking. Superfijne gitaarrifs, heerlijke stuwing, waanzinnig fijn opgebouwd naar de climax.

Little Lucid Moments, Heavy Metal Fruit en The Tower lijken daarmee mijn drie favoriete Motorpsychoalbums te zijn. Waarbij ik vermoedelijk Heavy Metal Fruit op nr. 1 heb staan.