Nirvana - MTV Unplugged in New York (1994)

Label: DGC

1. About a Girl (3:37)
  2. Come as You Are (4:13)
  3. Jesus Doesn't Want Me for a Sunbeam (4:37)
  4. The Man Who Sold the World (4:20)
  5. Pennyroyal Tea (3:40)
  6. Dumb (2:52)
  7. Polly (3:16)
  8. On a Plain (3:44)
  9. Something in the Way (4:01)
  10. Plateau (3:38)

11. Oh, Me (3:26)

12. Lake of Fire (2:55)

13. All Apologies (4:23)
  14. Where Did You Sleep Last Night? (5:08)
avatar van MDRAIJER
King of Dust schreef:
Nirvana - MTV Unplugged In New York

Nogmaals complimenten voor dit stuk.

avatar van SirPsychoSexy
Funky Bookie schreef:
De covers zijn erg leuk en ik vind het eigenlijk schitterend dat Smell Like Teen Spirit gewoon niet gespeeld wordt, alhoewel de poppy opbouw van dat nummer wel zeer geschikt zou zijn.
Ik denk dat dat vooral ligt aan de afkeer die Kurt kreeg voor het feit dat zoveel mensen Nirvana enkel kenden (kennen) omwille van dat ene nummer. Live zou hij ook bewust fouten maken en vals zingen wanneer ze het voor de zoveelste obligate keer moesten spelen.

Hoedijk
Na al het gitaargeweld van de 80s (Sonic Youth, Pixies, Big Black, Dinosaur jr., Swans etc) kwam Nirvana, ondanks al m’n interesse voor “US guitar”, voor mij uit de lucht vallen. Zo onverwacht dat ik “de eerste act” op Pukkelpop 91 maar links lieten liggen. Gelukkig (achteraf gezien) nog tijdig een kaartje bemachtigd voor Paradiso bij de plaatselijke VVV. Nirvana live was een revelatie. Een stel “jonge honden” die er zin in hadden. Het geluid was echter maar zozo, veel gepiep er gekraak. Des te meer viel mij op dat de band op dit Unplugged album in korte tijd zo’n enorme progessie had gemaakt. Lang was ik Nirvana echt beu (Nevermind compleet grijsgedraaid), maar anno 2018 kan ik er voorzichtig weer naar luisteren.

Eigenlijk geen flauw idee waarom ik dit album origineel maar 4.5 sterren had gegeven en niet meteen de volle 5. Niks op aan te merken, dit is een meesterwerk. Zo puur als dit krijgen we niet meer.

avatar van gastheerg
Onder druk van m'n dochter vandaag pas aan m'n collectie toegevoegd.
Uiteraard de vinyl versie.

Wat een ongelooflijke misser dat ik deze NU pas heb

Dit is zo'n plaat die je keer op keer kan draaien. Authentiek, puur, eerlijk.............

avatar van Erikpol
88scythe schreef:
Eens ook opgehoogd naar de max. Ik denk best vaak aan dit album met een kriebel. Dat zegt genoeg.

avatar van centurion81
Vandaag op repeat

avatar van devel-hunt
Mooi Unplugged album waaruit bleek dat de nummers van Corbain ook in een kale versie overeind bleven en soms zelfs beter waren.

Wel heb ik Corbain altijd als een van de meest overschatte artiesten ooit gezien. Tuurlijk, het is triest dat hij een geweer, vandaar precies 25 jaar geleden, in zijn mond stak, wat hem wel weer onsterfelijk heeft gemaakt.
Maar wel geteld zijn alleen Nevermind en Unpugged echt goed en was de sound na de geproduceerde jaren 80 lekker vuig, maar verder? Ik zal het eigenlijk niet weten.

avatar van trebremmit
Corbain ken ik niet.

In Utero vind ik trouwens ook een erg goed album.

devel-hunt schreef:

Persoonlijk vind ik In Utero eigenlijk de beste Nirvana-plaat. Jammer dat we nooit hebben geweten hoe het verder zou gaan. Maar ja, it's better to burn out than to fade away...

Deze Unplugged sessie blijft ook erg mooi met de ene cover nog mooier dan de andere. Bij dit album moet ik altijd denken aan de skivakantie met 5vwo. Op de terugweg in de bus draaide dit album en iedereen was moe en stil en aan het luisteren. Bij mij kwam de muziek toen erg binnen.

Ik heb hem nu maar weer eens opgezet voor old times sake. Blijft erg, erg mooi.

avatar van EttaJamesBrown
Deze week, 25 jaar geleden ging ik afzwaaien uit militaire dienst. Amper een weekend thuis wist ik dat ik deze week nooit zou vergeten. Einde van een tijdperk.

Moffel
Dit album ontbreekt in de lijst van 1994. Nog niemand opgevallen?

avatar van Poa
Poa

avatar van GrafGantz
Poa schreef:
Live albums worden daar volgens mij niet in meegenomen

Dat is correct, maar deze staat er vervolgens wel in: Woodstock: 25th Anniversary (1994). Wellicht omdat dat een live-compilatie is met diverse artiesten? Wel een beetje vreemd dat dat onderscheid gemaakt wordt overigens, maar dit is niet de plek om daar een discussie over te voeren.

Moffel
Poa schreef:
Live albums worden daar volgens mij niet in meegenomen

Inderdaad, heb zelf ook even onderzoek gedaan. Live albums dingen niet mee in de jaarlijsten.

avatar van Michiel Cohen
Net als In Utero ook gekocht bij de release.Zit in hetzelfde stoffige opslagsysteem als dat album. Jammer van het geld.

Michiel Cohen schreef:

In dit geval jammer voor je oren, want dit is gewoon een heel mooie plaat.