Michael Jackson - This Is It (2009)

Pop / Soul
Label: Epic

1. Wanna Be Startin' Somethin' (6:02)
  2. Jam (5:38)

met Heavy D

3. They Don't Care About Us [Censored Version] (4:44)
  4. Human Nature (4:05)
  5. Smooth Criminal (4:17)
  6. The Way You Make Me Feel (4:58)
  7. Shake Your Body [Down to the Ground) (Single Edit] (3:53)
  8. I Just Can't Stop Loving You [Single Edit] (4:12)

met Siedah Garrett

9. Thriller (5:57)

met Vincent Price

10. Beat It (4:17)
  11. Black or White (4:16)

met L.T.B.

12. Earth Song (6:46)
  13. Billie Jean (4:54)
  14. Man in the Mirror (5:19)
  15. This Is It (3:36)
  16. This Is It [Orchestra Version] (4:55)
  17. She's Out of My Life [Demo] (3:19)
  18. Wanna Be Startin' Somethin' [Demo] (5:43)
  19. Beat It [Demo] (2:03)
  20. Planet Earth (Poem) (3:14)
Lacoste
Voordat iedereen gaat roepen alweer een verzamel cd? Dit is geen verzamel cd maar een soundtrack van de Docu This Is It.

27 oktober komt de docu This Is It in de Bioscoop, de Docu zal alle rehearsels laten zien die Michael aan het voorbereiden was. De tracklist van deze cd is dan ook in de volgorde van de tracklist die Michael voor ogen had voor zijn concerten in London!

Nummer 16 t/m 20 is de 2e cd en dat zijn extra's die erbij gegeven worden.

Planet Earth is een oud gedicht die Michael ooit geschreven had, op de cd zal hij die voorlezen. Het gedicht zelf is al te lezen in het boekje van de Dangerous cd.

Het nummer This Is It was al geschreven in samenwerking met Paul Anka in 1983, het jaar waarin Michael hem ook ingezongen heeft. Dus het is een ouder nummer maar wel toepasselijk bij film uiteraard. Familie van Michael vond de track na zijn dood in zijn huis en brachten hem zoals we weten een paar dagen geleden uit, niet wetende dat Paul Anka ook mee geschreven had aan het nummer. Dat is inmiddels rechtgezet las ik ergens.

Mijn stem volgt 27 oktober omdat ik nog niet weet of het om de album versies gaat of om de rehearsel versies van de nummers.

Als het om de rehearsal versies gaat dan belooft het een spektakel te worden, want Michael was in topvorm en zong weer als vanouds prachtig live, iets wat bij het History concert het grootste gedeelte niet meer het geval was.
Hier een voorproefje van Human Nature:

Vooral de vocal op 0,23 seconden ging bij mij door merg en been zo mooi.

Hij was dus blijkbaar vastberaden de wereld te laten zien dat hij het nog steeds kon.

Ik kijk er naar uit!!!!

avatar van kaztor
Lacoste schreef:

In andere bewoordingen: Een handige verkooptruc om fans ook over de streep te trekken.

kaztor schreef:

Ja zo kan je het ook zien, ik ben er als fan in ieder geval blij mee, alleen ze hadden de 2e cd wel wat beter mogen vullen met unreleased tracks, nu is het wat karig.

Maar ook als je het als verzamel cd zou zijn, dan is het nu een compleet andere samenstelling, met andere nummers. En zoals ik al zei, we weten nog niet of het album versies of rehearsal versies zullen zijn.

Maar met beide ben ik blij,

avatar van barrett
kaztor schreef:

Idd ze kloppen er weer geld uit...

Davez
Dit zijn de originele opnamen, vergis jullie niet. Niks rehearsels hier.
Dit kan niet anders dan gigantisch floppen. De jaren '00 staan gekend om zowat elk jaar een nieuwe greatest hits van MJ uit te brengen.

Amper 6 opnamen die nog niet eerder gehoord zijn. Dit gaat echt niks bijbgrengen.

De film zelf zal wel de moeite kunnen zijn.

Davez schreef:
Dit zijn de originele opnamen, vergis jullie niet. Niks rehearsels hier.

De film zelf zal wel de moeite kunnen zijn.

De film zelf is sowieso de moeite waard, dat is gewoon het This Is Concert dat hij zou geven in London, alleen dan de rehearsels en wat interviews en alles Live gezongen, dat maakt het volledig de moeite waard.

Ook denk ik dat deze cd NIET gaat floppen, ivm dat alles rondom Michael erg hot is op het moment, de verkoopcijfers van de film zijn ook nog niet eerder vertoond zoveel en zo snel(hebben de bioscopen zelf naar buiten gebracht). En de fans willen dit in ieder geval hebben, al is het alleen om de demo's!

Ik zelf heb hem al besteld, en zal er gewoon blij mee zijn in mijn collectie! Maar goed ik ben dan ook een fan. Ieder voor zich natuurlijk, dat deze nu uitkomt is een logish vervolg op. Dan heb ik het niet over de voorgaande compilaties (Er is trouwens nog geen 1 echte volledige vind ik)

Plus wat ik al eerder zei, dit wordt niet verkocht al Greatest Hits, kan je ook al zien aan de tracklist, maar als score. Dit is de tracklist die hij anders ook had aangehouden in London, en nu dus ook in de film. Ik begrijp best dat mensen dit als geldkloppen zien (wat eigenlijk ook wel zo is) maar het is wel zoals ik al eerder zei een logisch gevolg op de film.

avatar van lennon
De film zal ongetwijfeld zeer interessant zijn, maar de song This is it doet de eer van MJ echt vervagen...

Niet voor niks heeft de man deze song in de kast laten liggen.. wat een draak van een nummer..

Als ie 't kan draait ie zich om in zijn graf vrees ik...

Ik zie deze soundtrack helaas ook als pure geldklopperij; eruit halen wat er nog inzit nu de hype nog leeft....

Mensen die ontkennen dat dit weer een verzamelaar is hebben het echt fout.. Tuurlijk, officieel is het een soundtrack.. yeah, right... een paar onuitgebrachte dingetjes erop, et voila, weer iets voor de fans.

Het trieste is dat MJ sinds 2001 al niks nieuws meer heeft uitgebracht, en op deze manier wordt de honger steeds weer gevoerd. Stop er 1 of 2 onbekende (oude) tracks op, en de die hards kopen het wel... Da's toch echt uitmelken!

Jammer...

lennon schreef:

Ja, ik vind het een leuk nummer, moest hem wel een paar keer horen, maar ik vind hem goed. Niet zoals de nummers van Thriller ed. maar dat hoeft ook niet voor mij, ben er blij mee. Smaken verschillen nou eenmaal, ken zat mensen die het een lekker nummer vinden. Moest hem een paar keer horen, maar nu bevalt het me wel.

Dat het nummer op de planken is blijven liggen heeft er ook niets mee te maken dat Michael het niet goed vond. Maar dat was omdat Paul Anka (de gene met wie hij het nummer schreef) het in eigen beheer wou houden, Michael hield een demo achter omdat hij dat met al zijn ingezongen stukken deed.

Familie leden vonden na zijn dood deze track, en het was toepasselijk vanwege de titel. Dat is de reden waarom het nu uitgebracht is.

En ja verzamelaar of Score, feit is dat het om een score gaat. Dat is waar het om draait, de film. Maar ik begrijp de mensen wel hoor, dat ze denken weer een compilatie? En ik heb ook liever nieuw materiaal, laten we daar duidelijk over zijn. Jammer dat de extra's op deze cd wat karig zijn, maar goed, ik koop het toch wel.

avatar van lennon
Zou mooi zijn als ze de rehearsals op cd zouden zetten.. maar ik vermoed dat een groot deel toch weer playback zou zijn geweest, dus heeft dat ook weinig zin.

Breng dan inderdaad 1 cd met een "score" en de 2e met allerlei obscuur materiaal, want wat er nu op staat is echt karig, maar genoeg om de die hard te verleiden tot toch weer een aankoop.

Dat soort praktijken staat me echt tegen, net als het uitbrengen van een special edition, 4 maanden na de 1e release.. alle mensen die dan als 1e een album kopen worden dan in feite gestraft... Smerige praktijken zijn het.. en deze valt er helaas ook onder...

lennon schreef:

Ja, je hebt wel gelijk als Die-Hard koop je het toch wel.

Maar playback had te maken met long problemen zodat dansen EN zingen zoals in de Bad tour niet meer ging. Hij was daaraan geholpen zodat hij weer meer luchtinhoud had, en de dingen die ik al gezien heb van de Docu zijn echt geweldig en zingt bij toch echt prachtig LIVE.

Veel media hebben daar in Amerika al aandacht aan besteed en bij Oprah hadden ze het er ook over, dat hij weer ERG goed bij stem was en ultra fit. (De grotere kranten/TV-Stations mochten de docu al zien) Het waren natuurlijk rehearsals, maar daar liet hij echt zien het nog steeds te kunnen. YouTube - Michael Jackson This Is It Human Nature Live Extended Vocals TV Spot 2009
Vooral de vocal op 0,23 seconden ging bij mij door merg en been, prachtig.

Lacoste schreef:

Vooral de vocal op 0,23 seconden ging bij mij door merg en been, prachtig.

Gelukkig heb ik die "Bad" tournee in het echt mogen zien, want dat was nog de fitte MJ.

Als ie echt weer zo goed was, is het dubbel zo jammer dat ie de wereld geen poepie heeft kunnen laten ruiken. Dat gunde ik hem zo ontzettend.....

lennon schreef:

Ja ik kom uit '83 dus was echt te jong om naar de Bad Tour te kunnen. Maar als ik de beelden zie of de muziek hoor, zoals Lovely One op mijn Ipod dan kan ik echt in janken uitbarsten. Hij was ZO goed in die tijd. Jammer dat de mensen zich altijd alleen de mindere periodes kunnen herinneren.

Maar tijdens de History concerten liet hij ook nog steeds zien dat hij heel goed kon zingen. Zoals het einde van You are not alone of Heal The World. Maar vanwege die problemen aan zijn longen koos hij dus voor de show ipv de zang. Het concert voor de sultan in Brunei '96 zong hij wel weer het grootste gedeelte live, en dat is 1 van de mooiste concerten die ik op audio heb. YouTube - Michael Jackson - Amazing Ad Libs At The Royal Brunei Concert '96
Leuk om te zien.

Maar goed, ik ga de docu zien, maar als ik de pers in Amerika moet geloven (en ik heb het niet zo op pers) dan moet het weer ouderwets goed zijn. De stukken die ik al heb gezien bewijzen dat tot nu toe ook

avatar van kaztor
lennon schreef:

Als ie 't kan draait ie zich om in zijn graf vrees ik...

Draaien? Eerder moonwalken!
Echt een ONGELOFELIJK flauw nummer dat zeer, zeer terecht niet op Thriller terecht is gekomen.

BSound schreef:

lol

Ik begrijp de humor niet, leg eens uit?

Lacoste
Degene die hier anderhalve ster of 2 sterren hebben gegeven snap ik echt niet, en dan ook nog eens geen reactie plaatsten. De muziek die erop staat is toch echt wel meer waard. Lijkt daarom meer een haat stem. Plaats anders gewoon een reactie.

De muziek krijgt van mij gewoon 5***
Het gedicht Planet Earth is echt geweldig, kende hem al het Dangerous boekje en de Demo's zijn ook geweldig.

De reden dat ik het 4,5** geef en geen 5 is omdat de radio-edit erop staat van Shake Your Body. Jammer! En omdat de extra's erg karig zijn. Maar de muziek die erop staat is gewoon een dikke voldoende waard.

De demo van Wanna Be Startin' Somethin' is overigens echt geweldig, zo ook die van Beat It. Leuk om te horen. Bij Beat It hoor je echt hoe hij het nummer bedenkt. Genius

ik vind het ook 5 sterren waard
Goeie nummers..
Ik persoonlijk vind this is it wel een mooi nummer!
Dat sommige fans verwachten dat het een bepaald soort nummer had moeten zijn vind ik een beetje onzin, want de meeste van zijn nummers zijn wel goed. Of het nou in een rap tempo is of gewoon een ballad.. Zelf vind ik het wel jammer dat het een nummer is die nog niet af was. Maar vind het heel mooi passen in "This is it" .
Maar Michael was natuurlijk niet voor niets klaar met Sony.
Snap eigenlijk ook niet waarom die moeder de rechten van This is it verkocht heeft aan Sony. Michael was weer degene die afgezeken is om dit nummer omdat het geschreven was met Paul Anka. Die daar eerder al 50% van de rechten voor heeft gehad. En er nu weer van meegeniet. Ze hadden Sony daarover moeten afzeiken en niet Michael!

Ik vind het erg krom als er mensen zijn die laag stemmen op dit album omdat ze vinden dat het geldklopperij is of omdat ze denken "het is weer het zóveelste verzamelalbum van MJ".Dat is geen juiste reden om negatief te stemmen. Het gaat toch om de kwaliteit van de muziek en de artiest?!?

Ik ben een groot bewonderaar van Michael Jackson, van hem als persoon en als artiest maar ik geef een dikke 4.5 met als reden dat ik de nummers gewoon nog steeds erg goed vind (na ze grijs te hebben gedraaid klinken ze nog steeds even lekker) Good music never dies....

Ik ben het helemaal met je eens belietje,en This is it is ook een heel mooi nummer.

Alle soorten muziekstijl die michael heeft vind ik mooi.Ik vind alle soort op michael zijn lif geschreven.

avatar van vdwaldennis
Ik krijg de cd vandaag binnen.
Uiteraard ken ik alle nummers al, maar dat mag de pret niet drukken.
De demo's heb ik in ieder geval nog niet en This is it heb ik wel gehoord maar nog niet op cd.
Ik wil alles van MJ origineel hebben daarom ik deze ook gekocht.

Er bestaat geen slecht nummer van MJ, omdat hij zo perfectionistisch was. Degene die het liedje This is it niet zo goed vinden kan ik mee leven. Waarom? Omdat hij hem zelf nooit heeft uiitgebracht. Hij is afgemaakt door andere mensen, terwijl Michael het misschien anders voor ogen had of zelfs helemaal nooit zou willen uitbrengen. Ik vind het wel een goed nummer, alleen hoor je weinig verschil met de gewone versie en de Orchestra versie.

MJ verdient wel weer 5 sterren hier.

vdwaldennis schreef:
Er bestaat geen slecht nummer van MJ, omdat hij zo perfectionistisch was.

Dit raakt kant noch wal, persoonlijk ben ik een zeer groot Prince liefhebber, en als er 1 perfectionistisch is (tot aan het irritante aan toe) is hij het wel, maar hij heeft toch ook echt wel slechte nummers gemaakt hoor...

Zo ook MJ, zo staan er een paar voorbeelden op invincible... of wat dacht je van "one more chance"?

Tuurlijk.. zelfs een draak van een nummer is nog wel boeiend, omdat zijn stem wel mooi is om te horen, maar je kijt wel door een heel erg roze bril als je zegt dat ie geen slechte nummers heeft gemaakt.

lennon schreef:

Is een kwestie van smaak he, hij kan dat best vinden. Jij noemt One More Chance een slecht nummer maar dat vind ik weer een fijn nummer.

Op invincible vind ik ook geen een nummer slecht, hij heeft wel betere gemaakt, maar slecht nee. Ben al vanaf mijn jonge jeugd fan van Michael, maar kan mij niet herinneren dat zijn muziek mij ooit teleurgesteld heeft. Er is maar 1 nummer die ik eigenlijk nooit draai en dat is Superfly Sister van de Blood On The Dancefloor LP, die ligt mij niet. Maar dat is echt het enige nummer van MJ in 40 jaar muziek

Maar je hebt natuurlijk wel gelijk dat perfecionistisch zijn niet hoeft te betekenen dat je geen slechte songs maakt . Misschien is Britney Spears ook wel heel perfectionistisch maar die heeft in haar hele leven nog geen goede song gemaakt. Dus wat dat betreft heb je meer dan gelijk.

Lacoste schreef:

Op invincible vind ik ook geeneen nummer slecht, hij heeft wel betere gemaakt, maar slecht nee. Ben al vanaf mijn jonge jeugd fan van Michael, maar kan mij niet herinneren dat zijn muziek mij ooit teleurgesteld heeft.

Ik vind Invincible ook niet slecht, maar om nou te zeggen dat het meesterwerken zijn? Denk 't niet... en dat wordt wel gesuggereerd met die zin... Misschien begrijp ik dat wel verkeerd hoor...

lennon schreef:

Zoals ik al zij, hij heeft betere gemaakt, dat ben ik helemaal met je eens, maar slecht is iets anders.

Jij zegt als princeliefhebber dat zelfs hij slechte nummers heeft gemaakt zo ook MJ. Om vervolgens te zeggen dat er een paar op Invincible staan. Daar doelde ik op.

Ik snap je wel, maar hij zegt zijn mening, althans dat ga ik maar van uit. De meesterwerken staan na mijn mening ook niet op Invincible

Heb deze CD ook zojuist gehaald. Heb alles al van de man, en wil ook alles origineel hebben. De verpakking deed in dit geval erg veel bij mij, anders had ik het ook meer als afgeraffeld gezien. Een mooie digipack, vergelijkbaar met de nieuwe Beatles-heruitgaven, met een dik boekje tussenin met foto's van de repetities.

CD1 is enkel oud materiaal (maar daarom niet minder interessant voor de liefhebber), CD 2 een paar demo's. Ze hadden zeker van CD2 meer kunnen maken maar commercieel gezien bewaren ze dat uiteraard voor een later tijdstip. Hierom een ster eraf, maar de muziek blijft het kopen waard en is nog altijd beter dan 90% van wat er tegenwoordig verschijnt.

avatar van Marty McFly
Ik snap het nog steeds niet... Staan er op disc 1 nu opnamen van de rehearsals of zijn het gewoon de aloude greatest hits?

avatar van martlybra
Marty McFly schreef:

Geen rehearsal materiaal, gewoon de studio opnamen. Had wel tof geweest om de show ook op de cd te hebben.

avatar van Marty McFly
Tsja, daar had inderdaad meer in gezeten. Nu is het de zoveelste verzamelaar. Maar ik neem aan dat de opnamen van de repetities nog wel zullen volgen?