Michael Jackson - This Is It (2009)

Pop / Soul
Label: Epic

1. Wanna Be Startin' Somethin' (6:02)
  2. Jam (5:38)

met Heavy D

3. They Don't Care About Us [Censored Version] (4:44)
  4. Human Nature (4:05)
  5. Smooth Criminal (4:17)
  6. The Way You Make Me Feel (4:58)
  7. Shake Your Body [Down to the Ground) (Single Edit] (3:53)
  8. I Just Can't Stop Loving You [Single Edit] (4:12)

met Siedah Garrett

9. Thriller (5:57)

met Vincent Price

10. Beat It (4:17)
  11. Black or White (4:16)

met L.T.B.

12. Earth Song (6:46)
  13. Billie Jean (4:54)
  14. Man in the Mirror (5:19)
  15. This Is It (3:36)
  16. This Is It [Orchestra Version] (4:55)
  17. She's Out of My Life [Demo] (3:19)
  18. Wanna Be Startin' Somethin' [Demo] (5:43)
  19. Beat It [Demo] (2:03)
  20. Planet Earth (Poem) (3:14)
avatar van barrett
Idd het zou beter geweest zijn om wat opnames van de show te hebben, ipv opnieuw een Greatest Hits

STaN_THe_MaN
Gewoon goede muziek, met wat extra's.

martlybra schreef:

Geen rehearsal materiaal, gewoon de studio opnamen. Had wel tof geweest om de show ook op de cd te hebben.

Verwachtingsvol ging ik hier op zoek of dit album het rehearsal materiaal betrof, want wat klonk het allemaal goed gisteren in de film This Is It. Wat een teleurstelling dat dit het studiowerk is. Waarom?!?!

De muziek in de film is juist fantastisch en niet alleen vanwege de fijn gekozen tracklist (zie de nummers van deze cd). De beats van een aantal nummers zijn wat aangepast en bepaald niet in het nadeel van deze nummers. Ook zijn er een aantal arrangementen toegevoegd die heel mooi klinken. En bovenal improviseert Michael Jackson er regelmatig lustig op los en dat klinkt geweldig.
Daarom is het erg jammer dat de studioversies op deze cd staan. (Overigens missen ABC en I'll be There uit de Jackson 5 tijd).

Maar wat een schitterende documentaire is This Is It geworden. Tot mijn stomme verbazing is Michael Jackson niet alleen altijd aanwezig, hij is het creatieve brein van zowel muziek als dans en neemt cruciale beslissingen over special effects en licht. Hij neemt steeds de eindbeslissingen, ook bij belangrijke details. Als iets hem niet zint, legt hij de repetities stil en geeft aan hoe hij het wil. Dat blijkt dan ook elke keer de beste manier te zijn.
Daarnaast is MJ een buitengewoon aardige vent, die heel prettig maar ook heel direct en kritisch met zijn enthousiaste mensen omgaat. Heel leuk is te zien, dat als hij op het podium even losgaat, de paar mensen op de vloer helemaal uit hun dak gaan. Terecht, want MJ blijkt in topvorm te zijn: dansend en zingend.

Wel zie je dat hij uiterst kwetsbaar is. De regiseur beschermt 'm en coacht hem, tot aan: eerst water drinken. Water, water, water zegt MJ dan wat geïrriteerd. Als hij stevige aanwijzingen geeft aan anderen, voegt hij altijd toe, sorry of it's for love of het is voor de show. Maar als hij intens bezig is met zijn muziek en dans, dan zie je 'm genieten en lachen.

De superprofessional MJ, the Boss van zijn eigen show. Het supertalent MJ, de unieke danser en fantastische zanger. De kwetsbare mens MJ. Wij krijgen het van dichtbij te zien en dat zonder ook maar enig overdreven sentiment. Dat laatste is ook een hele prettige verrassing. Wat een flim, wat een muziek: fantastisch!

DikkeDarm schreef:
En als je dood bent begint de geldklopperij, vertel mij dan is wat hier dan weer zo nieuw aan is? Docu's zijn aardig maar het meeste weet je allemaal al.

Fijn Dikke Darm, dat je ook de teksten geschreven door de anderen hier eerst leest, voordat je een standaard reactie post.....

Als je mijn stukje had gelezen, dan had je geweten dat deze docu veel meer dan aardig is en dat we veel over hoe MJ werkte en met zijn muziek omging helemaal niet wisten.

avatar van DikkeDarm
west schreef:

Je hebt gelijk jij dus verwijder ik standaard het bericht en wees niet bang ik zal niet standaard (0,5) stemmen anders hebben daar weer wat over te zeiken en dat kan natuurlijk niet.

DikkeDarm schreef:

Is dit Nederlands?

Stemmen? Wie had het over stemmen? Jij gaat gewoon niet in op mijn bericht, lees je wel eens wat van anderen?

Ik heb een veel betere 'soundtrack' gevonden voor de film This Is It. Dat is de cd Live Bad Tour uit 1987. Dit is Michael Jackson live in Japan tijdens the Bad tour in 1987. Ik heb deze tour in 1988 in De Kuip gezien: geweldig was dat! Er is ook een dvd van. Zowel dvd en cd zijn moeilijk te krijgen. De geluidskwaliteit van de cd is redelijk goed. De stem van MJ is goed opgenomen. Dit is de tracklist:

1 Wanna Be Startin Something 5:44
13 Billie Jean 6:12
14 Bad 4:06
15 The Way You Make Me Feel 5:12
16 Man In The Mirror 6:34

En wat valt me op: de tracklist van de Bad tour komt behoorlijk overeen met die van de geplande This Is It concerten! Je kan rustig stellen dat de Bad tour de basis was voor This Is It.

avatar van Ataloona
Tja beetje overbodige verzamelaar. Wel goede nummers dat wel.
Jammer alleen van het nummer This is It. Zat ik eigelijk best naar uit te kijken dacht dat het wel een gaaf nummer zou zijn.
En dan komen ze met zo'n flauw nummer! Meteen minste van de verzamelaar!

west schreef:
Er is ook een dvd van. Zowel dvd en cd zijn moeilijk te krijgen.

Liggen gewoon in de bakken van de winkels hoor

Echt waar?! Op marktplaats gaan ze vanaf 40,00 euro deze dvd's. Snel die bak leeghalen!

Lacoste
lennon schreef:

Liggen gewoon in de bakken van de winkels hoor

Michael Jackson - One Night in Japan (2009)
Jij bedoelt deze denk ik, de tracklist die west opnoemt is ook niet van Japan '87, want die tracklist is van '88. En deze tracklist die West opnoemt heeft hij ook nooit in Japan aangehouden, dus lijkt me echt fake. Maar One Night In Japan is wel degelijk uit de handel gehaald, dus ook moeilijk te krijgen. Er is vast wel een winkel die hem nog ergens heeft liggen, maar ik heb hem al een tijd nergens gezien!

@ West als jij die cd en dvd kan krijgen, geen bootleg. Dan wil ik wel weten waar, want die tracklist vind ik beter dan One Night In Japan uit '87

De tracklist die je opnoemt klopt ook niet helemaal, want tussen wanna be startin' somethin' en ANother Part Of Me hoort zeker weten nog Heartbreak Hotel (This Place Hotel) Daar ben ik vrij zeker van, dus denk dat het om een incomplete bootleg gaat.

Lacoste schreef:

Michael Jackson - One Night in Japan (2009)

Ik heb de dvd Bad in Japan (het optreden op 12 September 1987 in het Korakuen Stadium (Yokohama/Japan) er even bij gepakt en dan is de tracklist deels anders: daar nog geen The Way You Make Me Feel, Smooth Criminal, Dirty Diana & Man in the Mirror (allen van het album Bad). Dus klopt het dat de cd uit 1988 moet zijn.

Ik stuur je even een mailtje over waar ik het album Live Bad Tour vandaan heb.

Ik zou idd ook iedereen aanraden de dvd van de Bad tour (openingsconcert Bad tour, Yokohama, Japan, 1987) te kijken om te zien hoe MJ op zijn top (live zang, dans, en muzikaal qua tracklist) was.

En over deze cd: totaal overbodig (i.t.t. tot de film natuurlijk!).

Kom maar eens met een officiele geremasterde dvd's van:
-Triumph tour
-Victory tour
-Bad tour

En een stijlvol geproduceerde dvd over zijn levensloop met daarop zelfdzame filmpjes / audio (nu op Youtube alleen in k..kwalitiet te zien) van:
-de Motown auditie (uncut)
-de tapdance en locking dansoptredens tijden de J5 variety show
-tv optredens van Dancing machine
-achter de schermen opnames tijdens Thriller periode en fotoshoot voor cover (ja, het bestaat)
-gastoptredens bij Diana Ross (upside down, ease on down the road) en James Brown (met Prince)
-samenwerkingen met Freddie Mercury en de achtergrond info waarom het allemaal niet door mocht gaan (van zijn management?)
-bijvoorbeeld de ontwikkeling van zijn Billy Jean performances door de jaren heen (van Motown 25, Victory tour: hoed er bij, en later de mime act met koffer).
etc. etc. misschien met interessante anecdotes van muzikanten en Quincy e.d. of zelfs Prince over hun ontmoetingen en de controverse.

Daar loop ik voor naar de winkel! Niet voor de 84e verzamel cd!

avatar van Julie
Ik had net als zovelen zo graag gehoopt dat hier de originele nummers van uit de this is it film er op zouden staan!!
hoe hij improviseert.. bij bv nummers als I just can't stop loving you, man in the mirror... ik moest er bijna van huilen en dan krijg ik hier deze studieversies te horen? versies die al op al mijn andere cd's te horen zijn (inclusief de verzamelcd's)

maar de demo's.. prachtig toch... het leek alsof MJ in de kamer naast me stond

was het maar waar ^^

maar als ik punten moet geven aan de liedjes die erop staan
dan blijven de punten hoog natuurlijk
aja! net als de vorige albums
en dan nog de extraatjes

parel voor het oor

4.5*

Julie schreef:

maar de demo's.. prachtig toch... het leek alsof MJ in de kamer naast me stond

Heel mooi, al die demo's en live materiaal in de film. Alleen is het toch onbegrijpelijk hoe moeilijk 'ze' (de platenmaatschappij?) doen over het uitbrengen van 'rauw' puur en eerlijk materiaal van MJ. Ze willen volgens mij met alle macht die belachelijke marketingnaam 'king of pop' overeind houden. Michael Jackson was - en laat dat zien en horen in de film - een koning van de Soul & the Funk en in het dansen. Dat willen wij horen op cd! (en niet alleen zien en horen in de film).

avatar van rkdev
P. de Clown schreef:
....
Daar loop ik voor naar de winkel! Niet voor de 84e verzamel cd!

En ik loop met je mee !!

avatar van Julie
west schreef:

Gelijk! Dan komen ze met dit dom excuus af: Michael was een perfectionist en zo moet het album ook klinken
wanneer dringt het tot hen door dat dit album op zich al perfect is? (en dan vooral demo's)

En trouwens.. als ze dit album uitgaven dan enkel om er geld uit te kloppen... dan hadden ze er NOG meer geld uitgehaald met de originele tracks van de film

helaas...

Mooimangirl
I Love Michael Jackson

avatar van rkdev
Julie schreef:

Klopt, anders had ik dit album gekocht. Nu niet.

Moet je kijken: (voorlopig?) is iedereen het er hier over eens. En een aantal muziekvrienden van mij vinden dit ook allemaal. Wat is het toch jammer dat zo'n conservatieve platenmij. en management het voor elkaar krijgen om het gewenste materiaal van MJ NIET uit te brengen (demo's, live materiaal uit deze film bijvoorbeeld).

west schreef:
live materiaal uit deze film bijvoorbeeld.

[fluistermode aan] deze zijn overigens wel gemaakt door een liefhebber, zodat er toch nog een echte this is it soundtrack is... [fluistermode uit]

Hij is erg mooi: de echte soundtracks van This Is It. Inclusief bijvoorbeeld het mooie begin van They Don't Really Care About Us, de lange Jackson 5 Medley, de fantastische gitaren op het einde van Black or White, het briljante a-capella einde op I Just Can't Stop Lovin' You, de extra 'creepy' tekst in het vernieuwde Thriller + extra funky gitaarsolo, de geweldige gitaren op Beat It en ga zo maar door. Als de platenmaatschappij dit had uitgebracht, en niet weer een cd met alweer de albumversies, dan hadden ze er heel veel van verkocht. En hadden veel mensen hiervan kunnen genieten (dat vooral natuurlijk). Gelukkig komt de dvd er nog aan.

5,0* voor de echte soundtrack van deze sterke film.

Music & Me
@ West! En wat dacht je van het falsetto gezongen einde (de zangstijl waar de Bee Gees om bekend staan) van Earth Song. Dat was voor mij vereweg het hoogtepunt van This Is It.

Veel mensen dachten aan Playback, (omdat het zo zuiver klonk) maar de echte kenner zal horen dat de eerste 2 coupletten verkeerd om gezongen zijn. Dat hij Do We Give a Damn niet uitschreeuwd om zijn stem te sparen. Dat zijn stem overslaat bij 'Did You Ever stop to Notice' na het eerste couplet. En dat het einde in wat ik al zei falsetto gezongen is. Daardoor kiest Michael voor verdriet in plaats van de gebruikelijke woede bij Earth Song. (de Demo versie van Earth Song is ook in falsetto, maar verschilt ook van deze versie)

In 1 woord geniaal. Ik hoop met je mee dat ze dat ooit nog op cd uitbrengen.

Earth Song zet me keer op keer aan het janken, zeker de versie uit This Is It. En dan de gesproken tekst van MJ erachter aan. Tekst die tegen crew is gezegd en dus niet op het concert zijn zou vertelt. (dat geheel ter zijde)

4,5***
Een halfje eraf voor de Single Edit van Shake Your Body (Album versie is beter)
En de wel erg karige extra's. Al zijn het wel geniale extra's.

Music & Me schreef:

Helemaal mee eens: dat is erg mooi!

Een andere 'falsetto ster' is Sylvester. Ken je die? Van eind jaren '70 / jaren'80, zoals op dit album, met oa You Make Me Feel Mighty Real:
Sylvester - Step II (1978)

@ West

Ik ken Sylvester niet (wel die van de Looney Tunes, maar die bedoelde je niet zeker?) http://www.swapmeetdave.com/Humor/Cats/Sylvester.jpg

Ik ga die cd even pindakazen en kijken wat ik ervan vind, dan kan ik hem altijd nog aanschaffen. Bedankt voor de tip

avatar van lennon
Als je van falsetto houdt: Ooit wel eens van Prince gehoord?

lennon schreef:
Als je van falsetto houdt: Ooit wel eens van Prince gehoord?

Uiteraard wel van gehoord (heb Sign 'O' the Times hier liggen), ook het enige wat ik de moeite waard vind. Muzikaal helemaal top, qua zang vind ik Prince zwaar drama (is mijn persoonlijke mening)

Maar het ging erom dat ik de versie van Earth Song zo top vond op die manier, toch weer vernieuwend In plaats van woede voor emotie gekozen, deed me een hele hoop Het ging er dus niet om dat ik allemaal zangers zoek die in Falsetto zingen haha, maar tof dat je me wat tips probeert te geven

Music & Me schreef:

Niet om een welles nietes spelletje te creeren, maar qua zangkwaliteiten moet ik Prince toch echt hoger inschatten dan MJ, omdat Prince een heel erg zuiver (ook live, en tot aan vandaag) bereik heeft, van hoog tot laag... dus echt drama kan je dat niet noemen he

Maar... ben het ook met je eens dat MJ heel veel emotie in zijn stem kon leggen, en da's ook een kunst.

Verhaal van Leo Blokhuis gezien in top 2000 a gogo? over She's out of my life? Erg interessant, met als eindconclusie dat MJ een niet zelf geschreven nummer zo emotioneel kan brengen...

Music & Me
maar qua zangkwaliteiten moet ik Prince toch echt hoger inschatten dan MJ
Ja dat is dan persoonlijk. Ik denk dat het merendeel het daar niet mee eens is. Er was eens een optreden van James Brown, waar beiden op het podium geroepen werden. MJ zong prachtig en zette echt een MJ/J. Brown showtje neer en van Prince kreeg ik plaatsvervangende schaamte. Het was niet eens zingen te noemen. Hij speelde wat op zijn gitaar, begon echt te krijsen (niet overdreven)en viel Vervolgens van het podium en trok een lantaarnpaal die daar voor de sier stond mee. Los van dat, heb ik meerdere Prince optredens gezien maar hem nog nooit geweldig horen zingen. Dat is denk ik ook niet zijn sterke kant, meer het muzikale gedeelte.

Meningen verschillen, maar ik denk dat Qua zang, en dan heb ik het echt alleen over zang, prince niet eens in de schaduw van MJ staat. Dan doel ik voornamelijk op The Jacksons & Bad Periode. Dat Michael de laatste jaren een hoop playbackte had met longproblemen te maken, iets waar je dus niets aan kan doen. Zingen en dansen was om die reden niet echt te combineren zoals in de Bad periode. Als ik hem dan weer in alle rust op This Is It hoor (zeker bij Earth Song) was hij weer redelijk op de terugweg. In '96 liet hij ook nog regelmatig zien het niet verleerd te zijn YouTube - Michael Jackson - Amazing Ad Libs At The Royal Brunei Concert '96

Maar goed we dwalen af, ieder zijn ding, er zijn ook mensen die Thom Yorke een geweldige zanger vinden. Ik bedoel maar, de één vind dit en de ander dat. Daar kom je toch niet uit, dus zal er geen woorden meer aan spenderen

Niet gezien, zal hem eens opsporen. Ook knap hoe je een gecovered nummer je eigen kan maken. Bijna niemand weet dat het niet zijn eigen nummer is haha