Michael Jackson - This Is It (2009)

Pop / Soul
Label: Epic

1. Wanna Be Startin' Somethin' (6:02)
  2. Jam (5:38)

met Heavy D

3. They Don't Care About Us [Censored Version] (4:44)
  4. Human Nature (4:05)
  5. Smooth Criminal (4:17)
  6. The Way You Make Me Feel (4:58)
  7. Shake Your Body [Down to the Ground) (Single Edit] (3:53)
  8. I Just Can't Stop Loving You [Single Edit] (4:12)

met Siedah Garrett

9. Thriller (5:57)

met Vincent Price

10. Beat It (4:17)
  11. Black or White (4:16)

met L.T.B.

12. Earth Song (6:46)
  13. Billie Jean (4:54)
  14. Man in the Mirror (5:19)
  15. This Is It (3:36)
  16. This Is It [Orchestra Version] (4:55)
  17. She's Out of My Life [Demo] (3:19)
  18. Wanna Be Startin' Somethin' [Demo] (5:43)
  19. Beat It [Demo] (2:03)
  20. Planet Earth (Poem) (3:14)
avatar van King of Dust
Deze hoes doet mij een beetje denken aan In Utero van Nirvana.

Als je het lijstje aan liedjes ziet van dit album kun je gewoon zeggen dat de man hele mooie muziek heeft gemaakt.
Muziek maken en dansen kon die als de beste , jammer dat z,n eigen leven zo zwaar en moeilijk was....

avatar van lennon
King of Dust schreef:
Deze hoes doet mij een beetje denken aan In Utero van Nirvana.

Zo vreemd is dat toch niet? Lijken best wel op elkaar.

avatar van lennon
Enige overeenkomst is dat er een persoon afgebeeld staat op de hoes.

De kleuren, houding, invulling komen allemaal niet overeen. Ik vind het echt niet op elkaar lijken.

Nee, de details zijn niet hetzelfde, maar de composities lijken toch wel erg veel op elkaar. Op beide hoezen staat iemand op het middenpunt. En beide de ene hoes staat de tekst tussen de gespreide armen en bij de andere tussen de gespreide vleugels. Laat ik het zo zeggen: als je deze aan elkaar zou linken in het spelletje hoeslink op het games-forum, dan zou niemand er gek van opkijken.

Jocharo-T
Overbodig album met wat leuke demo's en een nieuwe track als lokkertje. Lokkertjes of niet, kopen zal ik het. Al is het alleen al om de collectie compleet te houden. Deze tracklist loopt synchroon met de setlist van de This Is It tour en wordt om die reden een soundtrack genoemd. Maar goed, soundtrack of niet, het is natuurlijk gewoon het zoveelste verzamelalbum. Ik heb nu bijna meer verzamelaars van Michael dan reguliere albums en dat lijkt me niet de bedoeling.

De muziek op dit album is natuurlijk geniaal en daar draait het toch om. Er is voor de album versies van de nummers gekozen en dat vind ik een groot pluspunt. Enkel het nummer Shake Your Body (Down to the Ground) staat erop als single edit, wat dan weer een misser is. Die track is in mijn ogen echt één van de beste nummers aller tijden en daar hoor je met je tengels vanaf te blijven.

De track This Is It vind ik een mooi nummer. In mijn ogen tilt Michael met zijn vocale capaciteiten elk nummer naar een hoger niveau en zo dus ook met de track This Is It. De Orchestra Version van dat nummer is wat overbodig, maar storen doe ik mij er niet aan. De demo's zijn ook zeer de moeite waard. Vooral bij de demo van Beat it is het mooi om mee te kunnen luisteren hoe Michael dat nummer toendertijd gecreërd heeft.

De mooiste bonus track is misschien wel het gedicht Planet Earth. Het gedicht was al vanaf 1991 te lezen in het boekje van het album Dangerous en is nu dus ook te beluisteren. Mooi om de emotie te horen die Michael in dat gedicht legt. De ervaring is toch compleet anders als je het hem zelf hoort voordragen. Dat gedicht heb ik meerdere malen gelezen, maar het heeft nooit met me gedaan wat het nu door Michael's voordracht wel met mij doet. Mijn conclusie is dat het dus een overbodige verzamelaar is met als lokkertje een stel mooie bonus tracks.

avatar van King of Dust
lennon schreef:
Enige overeenkomst is dat er een persoon afgebeeld staat op de hoes.

Ik zeg ook niet dat hij er als 2 druppels water op lijkt, maar het is een beetje hetzelfde concept als de hoes van In Utero. Dat heeft herman al toegelicht. Hij doet mij er in ieder geval een beetje aan denken.

Heb ik toch nog voor een goede prijs de 4LP editie op zwaar vinyl geremastered met uitgebreid boekwerkje op LP formaat er ook bij kunnen kopen. Zoals ik al in mijn review schreef: dit is een dijk van een setlist en wat klinkt het goed zo!

It's overigens a bloody shame dat een aantal MM users zich hierop hebben afgereageerd met scores als 1,0*, ook onder het mom van: alweer een verzamelaar. Daardoor staat deze steengoede soundtrack, want dat is het, maar op 3,75*.

avatar van Jazper
west schreef:

Huh, hoe weet je dat dan van die reden van die 1,0?
En 3,75 is toch een prima score?

Een aantal gaven als reden dat dit de zoveelste verzamelaar is, maar dit is juist de soundtrack bij de film. Bovendien is die erg goed samengesteld met veel vroeger werk en sterk later werk, op een enkel nummer na.