Herman van Veen - 100 (2009)

Label: Universal

1. Harlekijnlied [1998] (2:21)
  2. Dikkertje Dap (2:18)
  3. Suzanne [1987] (3:52)
  4. De Neus [1991] (2:22)
  5. Regels (4:15)
  6. Fiets [1987] (2:12)
  7. Rozengeur en Marjolein [1987] (5:26)
  8. Voor een Verre Prinses [2009] (2:44)
  9. De Tijd Tikt [2006] (2:17)
  10. Dat Tedere Gevoel [1998] (2:17)
  11. Ochtend [2009] (2:24)
  12. Later [1991] (3:43)
  13. Adieu Café [2009] (4:03)
  14. Alles [1998] (3:46)
  15. In de Jaren Zestig [1998] (3:14)
  16. Waar Blijft de Tijd? [1998] (3:08)
  17. Kletsnatte Clowns [1998] (3:56)
  18. Te Hooi en Te Gras [Live 1984] (2:57)
  19. Mengelmoes (2:46)
  20. Hebben en Houwen [1991] (2:52)
  21. Opzij [1998] (3:03)
  22. Uit Elkaar (4:16)

met Monique van de Ven

23. Hallo, Ik Ben een Zanger (2:16)
  24. Melk en Honing (4:50)
  25. Meisje met Anorexia (4:16)

met The Rosenberg Trio

26. Achterlangs [2009] (2:46)
  27. De Meisjes Uit Vervlogen Dagen [2009] (1:22)
  28. Anders Anders [2006] (3:48)
  29. Kraanvogels [1998] (3:51)
  30. Als het Net Even Anders Was Gegaan [2009] (4:09)
  31. Weet Je Nog? [1991] (4:38)
  32. De Bom Valt Nooit (3:00)
  33. Teddybeer (3:14)

met The Rosenberg Trio

34. Hilversum III [1998] (3:51)
  35. Zingende Doden (3:35)
  36. Wie [1998] (3:06)
  37. Edith Piaf [1998] (4:48)
  38. Liedje (2:42)
  39. Signalen (5:03)
  40. Liefde van Later [Live 1996] (3:34)
  41. Geen Baan (2:58)
  42. Van Dijk (2:42)
  43. Anne (3:48)
  44. Joop (5:33)
  45. Zo Vrolijk [1998] (1:23)
  46. Een Vriend Zien Huilen (3:53)
  47. Toveren [1998] (3:28)
  48. De Clowns (3:42)
  49. Praatjes (4:24)

met Johnny Kraaikamp en Paul van Vliet

50. Wat de Oude Vrouw Bad (2:48)
  51. Kusje (4:15)
  52. Blauwe Plekken [1998] (4:06)
  53. You Take My Breath Away (5:17)

met Ernst-Daniël Smid

54. Leugens (4:18)
  55. Als Je Komt (5:50)
  56. Een Foto [1998] (4:00)
  57. Guigui [2003] (4:11)
  58. We Komen en We Gaan (2:45)
  59. Marieke (2:37)
  60. Casablanca (3:15)
  61. Ding (2:22)
  62. De Exenman [1998] (2:15)
  63. Twee Reizigers (3:38)
  64. Oudje (Voor Bertus Leerkes) (2:57)
  65. Sarah [2006] (4:56)
  66. Maarten Maarten (3:39)

67. Is Dit Alles? (4:32)
  68. De Voetbalmatch (3:02)
  69. Polderblues (3:36)

met Lex Bolderdijk

70. Niet Alleen [2006] (2:36)
  71. Zo Lang (1:27)
  72. Sammy (4:19)

met Metropole Orkest

73. Wiegeliedje (4:30)

74. Golèm (3:19)
  75. Staakt Makkers Staakt (3:00)

met Freek de Jonge

76. Boem Boem (Uitvluchten) (2:45)
  77. Als Ik de Koning Was van Nederland (3:17)

met The Rosenberg Trio

78. Moenie Weggaan Nie (6:12)
  79. Rivierenbuurt (4:33)
  80. In Mijn Gedachten (3:32)
  81. Andere Namen (3:22)
  82. Voor Marie-Louise (4:29)
  83. De Ogen van Mijn Moeder (3:23)
  84. Nooit of Nooit (3:08)
  85. Elke Trein (3:07)
  86. Huiswerk (2:18)
  87. De Vaders (2:55)
  88. Het Eerste Meisje (1:44)
  89. Kyrie Eleison (4:30)
  90. Alsof het Avond Is (2:37)
  91. De Voorkant (1:54)
  92. Zal Je Vangen (3:38)
  93. Onderaan de Dijk (3:14)
  94. Pijpenstelen (4:22)
  95. Bij Mij (3:39)
  96. Ciao (4:06)

met Trijntje Oosterhuis

97. Ik Hou van Jou (2:10)
  98. Naar Huis (6:10)

met Trijntje Oosterhuis

99. Mannen, Mannen (3:15)
  100. Pom Pom Pom (2:10)
avatar van vigil
ik ken niet elk nummer op deze 5 disc verzamelaar maar ik kan me zo voorstellen dat dit een ideaal startpunt is voor de H. van Veen volger.

psondermeijer
Mooi album met fijne luisterliedjes, alleen jammer dat het niet de originele uitvoeringen zijn van klassiekers als Hilversum III, Opzij, Blauwe Plekken, Anne, Zo Vrolijk en Toveren

psondermeijer schreef:

Ow dat is dat weer jammer, dan hou ik het toch maar bij mijn In vogelvlucht deel 1 en deel 2

avatar van musicboy
psondermeijer schreef:

Zijn alle nummers heropgenomen? Bij 'In vogelvlucht' was dat ook al zo, vaak waren ze een verbetering, maar niet altijd.

musicboy schreef:

Bij mijn weten zijn de "Vogelvlucht" liederen gewoon de originele. Wel was er een andere verzamel cd waar er heropname opstonden. Dat is deze Herman van Veen - Nu en Dan (1998)

avatar van musicboy
Neen hoor, veel versies van 'In vogelvlucht' zijn heropgenomen en verschillen van de originele die je vindt op zijn oudere werk, zoals 'Voor een verre prinses'.

musicboy schreef:

Ow oke daar ken ik dan het origineel niet van

Heb al jaren in mijn hoofd een verzamelaar te kopen van HvVeen.

Toen ik zag dat deze uitkwam meteen maar gekocht!

Heel erg mooie box, 5 cd's voor €18.99 (cosmox.nl) dat is een heel mooie prijs... enige minpuntje vind ik het karige boekje wat er bij zit.. 4 blaadjes met enkel singtitels, en credits daarvan.

Bij zo'n mooi overzicht hoort toch ook een iets mooier boekje lijkt me?

Maar goed, het gaat om de muziek, en 5 cd's is een heleboel mooie muziek... Zijn mooie stem, de mooie teksten.. het is allemaal aanwezig.

Sommige versies zijn die van de box uit 1998 met het Rosenberg trio samen, maar voor de meeste doen die niet af voor het origineel.. echter had ik opzij en zo vrolijk wel graag in de originele staat aangetroffen...
Maar nogmaals.. over het geheel een heel mooi document!

avatar van Killeraapje
Ik had laatst kaartavond bij mijn vader thuis en toen heb ik dit complete werk gehoord en was zeer onder de indruk. Heb er nooit echt bij stil gestaan wat Heman allemaal had gemaakt en dat is toch op zijn zachtst gezegd heel wat. Vooral Later en Meisje met Anorexia vond ik erg mooi.

Dit is een schitterend overzicht voor een van de beste artiesten die wij in Nederland hebben.

avatar van papat
Heel erg mooie verzameling. Van heel veel nummers zijn dit versies die ik niet ken (later opgenomen, live?) en in bijna alle gevallen pakt dat goed uit. Op In Vogelvlucht werden ook al een stel nummers opnieuw opgenomen, maar toen vaak in typische jaren 80 synth arrangementen. Deze versie klinken veel beter, veel akoestischer. Vooral met Rosenberg trio is echt erg mooi! Het enige nummer wat ik mis is Nel, van een plaat ergens begin jaren zeventig als ik het goed heb. Heb hem op vinyl.

avatar van dynamo d
Uit elkaar, Melk en Honing, De Bom valt nooit, Opzij, Signalen, Geen Baan, Joop, Toveren, De Clowns, Leugens, Suzanne en Anne. Veel mooie liedjes. Ik heb Herman van Veen weer ontdekt.
Signalen heb ik lang geleden gekocht en vond dat een mooi album. Maar eens een verzamelaar aanschaffen, dacht ik altijd. 100 was het wachten meer dan waard. Erg mooi!

Hij ziet er nog goed uit voor iemand van 100.

Prachtige nummers, ook de bekende oudere, erg mooi vind ik het nummer 'Naar Huis' met Trijntje Oosterhuis op een tekst van Eva Schuurman, prachtig.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
psondermeijer schreef:

Ik heb net de 1e cd gehoord, maar volgens mij staat er überhaupt amper een originele uitvoering op. Nou geeft dat wellicht niet zo, aangezien het toch vooral om 's mans teksten en voordracht draait (en hij is nog prima bij stem voor iemand van 100), maar iemand die louter een "Best of" zoekt, kan misschien beter even verder kijken.

100 (2009)

Wat een indrukwekkend oeuvre heeft Herman bij elkaar gepend.
Heel wat titels klinken als klokken. Maar zoals steeds bestaat een van Veen
compilatie uit heropgenomen versies van de orginele liedjes. Jammer.

avatar van goldendream
Zijn het allemaal herwerkte versies?

avatar van dazzler
Voor een groot stuk wel.

Hij herwerkte begin jaren 70 al een paar songs,
die in deze versie op verzamelaars terecht kwamen.

Hij deed het opnieuw voor In Vogelvlucht in 1988.
Een aantal nummers werd toen opnieuw ingezongen.

En ook de longbox uit 1998 heeft nog nieuwere versies.
Veelal in een akoestische begeleiding dit keer.

Ongeveer de helft van de bekende nummers op deze verzamelaar
is in één van die herwerkte versies op deze 100 terecht gekomen.

avatar van B.Robertson
Ik vind het niet veel waard al die herbewerkingen. "Opzij" is geen gehoor. Luistersessie afgebroken.....

avatar van goldendream
Beste Dazzler, zijn er hier nieuwe versies op te vinden die dus niet gebruikt werden voor vorige projecten zoals 'In vogelvlucht' en de longbox uit 1998? Met andere woorden, zijn er voor dit project nieuwe versies opgenomen die nog nooit verschenen waren?
De hoop op een heuse box groeit. Van Veen deed iets na 20 jaar carrière (In Vogelvlucht), 30 jaar (longbox) en 40 jaar (100). 50 jaar is niet zo immens veraf. Stel je voor: een heuse box met kartonnen hoesjes en daarin al zijn Nederlandstalige albums, Carré-albums ...

goldendream schreef:

Ik heb deze ooit eens geript van de bib in de hoop dat het om oude versies zou gaan.
Niet dus. Of hij hier opnieuw dingen heeft voor opgenomen, weet ik niet. Ik denk het niet.
Een mengelmoes van origineel, Vogelvlucht-heropnames en akoestische longbox heropnames.

avatar van goldendream
Dit album heb ik samen met de laatste 2 albums van Frank Boeijen ontleend uit de bib. Alleen het eerste schijfje speelde al, en daarop vind ik een aantal versies die ik nooit eerder hoorde: vooral 'Voor een verre prinses' en 'Ochtend' zitten in een opvallend nieuw kleedje. Zijn er dan toch nummers heropgenomen voor '100' of zijn het versies die al verschenen zijn, maar voor mij onbekend bleven?

goldendream schreef:

Ik weet dat Herr Man voor deze verzamelaars nummers opnieuw opnam.

Herman van Veen - Alles (1971)
nauwelijks hoorbaar verschil, maar betere productie

Herman van Veen - In Vogelvlucht (1987)
oudere nummers opnieuw ingezongen

Herman van Veen - Nu en Dan (1998)
oudere nummers in een akoestisch kleedje

avatar van goldendream
Dazzler, het klopt wat je schrijft. Vaak stak hij nummers in een nieuw jasje. Soms werd een nummer beter, soms was het origineel beter.
Alleen is het onduidelijk of er voor deze verzamelaar nummers heropgenomen werden. De versies van bijvoorbeeld 'Voor een verre prinses' en 'Ochtend in de stad' doen me vermoeden van wel, maar zekerheid is er niet. Op zijn officiële site word je zeker niks wijzer, want als je daar op albums klikt, verschijnt er niks. Triestige site.

Ik zal eens in t boekje kijken of er wat over in staat.. I'll be back...

avatar van dazzler
Hij heeft ook in de loop van zijn loopbaan af en toe nummers hernomen op reguliere albums.
een voorbeeld: Herman van Veen & The Rosenberg Trio - Je Zoenen Zijn Zoeter (1999)

Ik vermoed dat het boekje ook niet veel meer vertelt dan het jaar van opname.

avatar van goldendream
In de uit de bib ontleende versie zit niet eens een boekje. Daartegenover staat dat de cd's in perfecte staat en wellicht bijna nooit ontleend zijn.

lennon schreef:
Ik zal eens in t boekje kijken of er wat over in staat.. I'll be back...

Beste lennon, je bent nog steeds 'not back'. Verdwaald?

goldendream schreef:

Beste lennon, je bent nog steeds 'not back'. Verdwaald?

Nee, klein mannetje van 10 maanden eist wat tijd op... ik zal vanavond een poging wagen

Peter1234

Op deze verzamel-cd van Herman van Veen zijn nummers als:
Voor een verre prinses, De Tijd tikt, Ochtend, Achterlangs, De Meisjes uit vervlogen dagen,
Hilversum III, Zo vrolijk allemaal opnieuw ingezongen door Herman.

Ik hoor aan de muziek dat die moderner is en ook Herman zijn stem is anders dan bij vorige versies van deze nummers.

Een nummer als Ochtend heb je nu 3 versies van.
Versie 1 staat op het album Bloesem
Versie 2 staat op het album In Vogelvlucht
Versie 3 staat op dit album 100.
Hoewel ik deze nieuwere versie ook wel leuk vind blijven de eerdere versies voor mij mooier.

Dank voor de uitleg.

Meteen komen we bij wat me stoort aan deze verzamelaar:
- heel chaotische samenstelling zonder chronologie
- allegaartje van versies: soms het origineel, soms een versie van 'In Vogelvlucht', soms een versie van 'Nu & Dan', soms een speciaal nieuw opgenomen versie of soms nog een andere ('Weet je nog' is die van 'My Cat And I', met een deel in het Engels).

Ik zal dus maar weer een eigen selectie maken van versies die ik niet ken en de moeite waard zijn. Misschien worden dat maar een 5- of 10-tal nummers. 'Nu & Dan' heb ik zo aangepakt: het werd een schijfje van 18 nummers, alle 18 in een nieuw kleedje dat me erg bevalt.

Lennon, where are you?