Local Natives - Gorilla Manor (2009)

Rock / Folk
Label: Infectious

1. Wide Eyes (4:27)
  2. Airplanes (3:59)
  3. Sun Hands (4:52)
  4. World News (4:31)
  5. Shape Shifter (5:31)
  6. Camera Talk (3:44)
  7. Cards and Quarters (4:01)
  8. Warning Sign (4:12)
  9. Who Knows Who Cares (3:55)
  10. Cubism Dream (4:01)
  11. Stranger Things (5:47)
  12. Sticky Thread (3:47)
avatar van feebl
Ik moet bij Shape Shifter altijd aan Us van Regina Spektor denken.

Nihilisme
west schreef:

Dat vind ik ook. Hoe is het mogelijk he?

Absoluut niet mee eens.

Leuk plaatje verder, maar afgaande op het erg goede Airplanes had ik toch meer verwacht.

avatar van Cor
Cor
Toe maar, dit is echt een hele fijne plaat. Beetje in de hoek van de Grizzly Bear's van deze wereld. Breed, orchestraal, samenzang, stuwende percussie. Heel erg lekker. De songs zijn zonder uitzondering sterk en zeker niet uitwisselbaar. Echt een belofte voor de toekomst. Jammer dat 'ie zo laat in 2009 uitkwam. Ik had 'm toen nog niet beluisterd. Zeker voer geweest voor de eindejaarslijsten.

feebl schreef:
Ik moet bij Shape Shifter altijd aan Us van Regina Spektor denken.

Dat typische stemgeluidje van Regina zit er zeker in, om niet te zeggen dat het niet gekopieerd is.

Maar voor de rest zeer strakke plaat.

avatar van Luky12
Een heel sterk debuut album! Lekkere drums zit erin. Zeker een belofte voor de toekomst. En iidd Regina hoor je er helemaal in:D

LEKKERLEKKERENNOGEENSLEKKER

avatar van WJW
WJW
Net voor 13 euro inclusief verzendkosten besteld bij bol.com. Dat zijn mooie prijzen voor een verdomd mooie plaat.

avatar van Rudedadude
Voor 9,49 vandaag van cdwow binnengekregen En mijn waardering voor het album is nog aan het toenemen, nog niet alle nummers ken ik even goed...

avatar van Jensb
Wat hebben deze gasten toch een ongelooflijk imposante debuutplaat afgeleverd. Elk nummer is raak, en steeds op een verschillende manier. Ze schreeuwen je met z'n allen naar een climax waar je u tegen zegt..Sun Hands is een parel! In Oor magazine stond een interview met ze waar ze zeggen dat ze perfectionisten zijn, en waanzinnig lang aan een nummer kunnen sleutelen. Luisterend nar de nummers verbaasd het me niets.. Wat mij betreft underrated in de rating, achja..

5 sterren!

avatar van aerogp1
Prachtig wat een plaat, de melodieuze samenzang is weer helemaal hip en happening zo lijkt het wel. Ik mag het wel.

De zang in Warning Sign bijvoorbeeld: een mooie melodie van een paar zingende jongelieden die duidelijk plezier hebben in wat ze doen. Meer heb ik tegenwoordig niet nodig om ervan te kunnen genieten.

avatar van Sjaakspeare
Geen idee hoe mensen dit met Grizzly Bear kunnen vergelijken (het is lang niet gevoelig genoeg), maar ik vind het tot nu toe toch wel aardig klinken. 'Sun Hands' doet me overigens aan Foals denken.

avatar van EGpower
'hip en happening' mag ik ook wel

avatar van Yamato
Liefhebbers van Local Natives (en andere goede muziek) opgelet, Aquarium Drunkard geeft vandaag een digitale compilatie weg met daarop onder andere een nummer van Local Natives. Er mag worden gedoneerd en dat zou ik ook zeker aan willen raden maar hij is ook gratis te downloaden. Echt een aanrader.

avatar van nognooit
Het is een fijne plaat, dat zeker, maar hij weet me toch niet echt te pakken. Zelfs na meer dan tien luisterbeurten niet.

avatar van Matthijs72
Grizzly Bear, Beirut, Vampire Weekend, van dat alles een beetje en dan ook nog een beetje van zichzelf. Ik hou ervan.

4.5*

avatar van blummer
Dit album zou zo maar eens in mijn top 10 kunnen belanden. Live zijn ze trouwens ook zeer sterk: veel energie, enthousiasme en goed samenspel. De kaartjes voor Rotown zijn alweer binnen!

avatar van douwef
lekker plaat, nummers zitten goed in elkaar jammer dat ik ze nog niet live heb gezien maar als ik de kans krijg dan ga ik dat zeker doen.

ben best wel benieuwd hoe hun volgende plaat gaat klinken

avatar van Booyo
Instrumenteel ontzettend fijn, ijzersterke en opzwepende percussie, en dat in combinatie met de meerstemmige zang maakt dit tot een top album! Heb de mannen van Local Natives ook live mogen aanschouwen, heeft mijn waardering voor deze band nog meer doen stijgen!

Berichten verplaatst naar Local Natives

avatar van hansjuvefan
Als ik al mijn folk-indie plaatjes naast elkaar leg, springt deze er niet erg uit. Het begint heel erg leuk, maar mijn aandacht daalt als snel.
Het begin van Airplanes is wel grappig
Misschien hadden ze best een stuk of 4 nummers weggelaten...

indiegator
Geweldig album. Ook de Talking heads cover Warning Sign vind ik een aanwinst op het origineel.
Ze hebben zeker naar deze band geluisterd trouwens.

Prachtige percussie en super goede melodieen met een west-coast sausje.

Iedere keer als ik het album draai ontdek ik weer wat nieuws.

Ben erg benieuwd naar de volgende plaat.

Een tip trouwens voor mensen die dit goed vinden.
Luister eens naar U. S. Royalty. Het debuut album Mirrors doet af en toe erg aan Local Natives denken.

Zelfde frisse ideeen met prachtige percussie en samenzang.

avatar van Snoeperd
Haha, precies hetzelfde bericht als bij Fleet Foxes, door jou ben ik naar U.S. Royalty gaan luisteren en bevalt erg goed, dit plaatje ook geluisterd omdat het ook bij Fleet Foxes staat en over alle twee de albums ben ik te spreken.

indiegator
Kijk, daar word een mens blij van.

Dacht dat een band als U.S Royalty wel wat steun kon gebruiken

avatar van AOVV
Zo'n twee jaar geleden heb ik deze plaat al een paar keer beluisterd, en ondanks het feit dat ik het een prettig plaatje vond destijds, heb ik het lange tijd links laten liggen. Vandaag toch nog maar eens beluisterd, en het blijft toch erg prettig. Ik moet aan een mengeling van Fleet Foxes en dream pop à la Beach House denken. Dit vind ik zelfs beter dan Beach House.

avatar van Co Jackso
Beetje vreemd dat ik recentelijk pas het debuut van Local Natives heb ontdekt, aangezien het in de perfect in de lijn van bandjes als Fleet Foxes en Fanfarlo ligt. Zo had Camera Talk gemakkelijk op het laatste album van Fanfarlo kunnen staan. Ter gelegenheid van de eerste editie van het Best Kept Secret Festival is het er toch van gekomen en daar heb ik nog geen moment spijt van gehad.

Na een eerste luisterbeurt valt gelijk het nummer Airplanes op, duidelijk het nummer met de meeste hitpotentie. Maar met aanstekelijke nummers als Wide Eyes, World News, Sun Hands en Camera Talk wordt echt duidelijk wat de kwaliteit van Local Natives is. Schijnbaar zorgeloze nummers met een sterke opbouw. De geslaagde samenzang en wisselende drumlijnen vallen ook op, het enige minpuntje is dat een aantal nummers, zoals Sticky Thread en Cards and Quarters, een beetje inwisselbaar met elkaar zijn.

avatar van arcade monkeys
De opvolger kende ik al, ik was niet van plan om dit debuut ook te beluisteren maar op aanraden toch maar gedaan. Laaiend enthousiast ben ik er niet over. Het zit allemaal wel goed in elkaar, maar tegelijk klinkt het allemaal een beetje hetzelfde. En ook de zang pakt me niet. Gewoon een plaatje dat voor een keer wel aardig klinkt maar niet speciaal genoeg is om langere tijd te boeien.

avatar van harencoor
Vandaag nog maar weer eens opgezet. Een zeer sterk debuut album.