Roxy Music - Viva! (1976)

Label: Island

1. Out of the Blue (4:44)
  2. Pyjamarama (3:36)
  3. The Bogus Man (7:05)
  4. Chance Meeting (2:59)
  5. Both Ends Burning (4:46)
  6. If There Is Something (10:37)
  7. In Every Dream Home a Heartache (8:24)
  8. Do the Strand (3:59)
avatar van jorro
Één van die voorbeelden van een band die live misschien wel beter tot zijn recht komt als op studioalbums.
Dat geldt tenminste wel voor dit album. Vroeger al op vinyl in bezit en grijsgedraaid. Studioalbums heb ik nooit gehad. Daarop ontbreekt de drive die je in het livealbum wel voelt.
Vooral 'If There Is Something' en In 'Every Dream Home a Heartache' zijn (live) ijzersterk
Geheel terecht in de jaarlijst 1976 van OOR (34e, dat had hoger gemogen).

avatar van teus
jorro schreef:

Geheel terecht in de jaarlijst 1976 van OOR (34e, dat had hoger gemogen).

Mee eens...vooral dat laatste
Ik zeg maar niet dat wij er kijk op hebben
Maar (nogmaals) de vrienden van OOR hebben dat zeker niet

avatar van Roxy6
Dit is voor mij misschien wel de allerbeste live plaat ooit!

En dat komt door de enorme energie die eraf spat, maar ook de sfeer die tegen het decadente aan schrikt
Er bestaat geen live album met een betere opener dan Out of the blue, qua tekst en muziek een absoluut top nummer. de drive in dit nummer is fenomenaal, de glazen viool die door Eddy Jobson gewoon gekastijd wordt en de band die zo goed op elkaar inspeelt dat het nummer eindigt als een overvliegende straaljager.

Ook If there is something, van het debuut album Roxy Music, is van een ongeëvenaarde schoonheid.
Fery zingt hier zo goed en emotioneel dat dit nummer nooit verveelt. Er wordt ook hier naar een hoogtepunt gemusiceerd, echt absolute wereldklasse niet minder....

DO the strand als afsluiter is ook Uber hip en tijdloos, de opener van het superbe tweede album is hiet de slot track en laat je in stille verbijstering achter..... zo een live plaat wordt nu helaas niet meer gemaakt....

Helemaal mee eens. Ga de cd meteen weer beluisteren. Deze muziek verveelt nooit. Samen met Seconds Out van Genesis en Paris van Supertramp de beste live plaat in mijn collectie.

avatar van Hans Brouwer
Ik onderstreep van harte de woorden van Roxy6. "Viva!" is inderdaad een top live album. Door mij op lp gekocht in de jaren '70. "Viva!" heb ik inmiddels op cd maar de lp staat, vol met krassen van het vele draaien, nog steeds in de platenkast van onze woonkamer. Als pronkstuk of als collectors-item of hoe u het maar noemen wil.