2Pac - Loyal to the Game (2004)

Label: Interscope

1. Soldier Like Me (Return of the Soulja) (3:51)

met Eminem

2. The Uppercut (3:50)

met E.D.I. Mean en Noble

3. Out on Bail (3:55)
  4. Ghetto Gospel (3:58)

met Elton John

5. Black Cotton (5:03)

met Eminem, Kastro en Noble

6. Loyal to the Game (3:24)

met G-Unit

7. Thugs Get Lonely Too (4:48)

met Nate Dogg

8. N.I.G.G.A. (Never Ignorant About Getting Goals Accomplished) (3:03)

met Jadakiss

9. Who Do You Love? (3:29)
  10. Crooked Nigga Too (2:55)
  11. Don't You Trust Me? (4:55)
  12. Hennessey (3:28)

met Obie Trice

13. Thug 4 Life (3:04)
  14. Po' Nigga Blues [Scott Storch Remix] * (3:40)

met Ron Isley

15. Hennessey [Red Spyda Remix] * (3:18)

met E.D.I. Mean en Sleepy Brown

16. A Crooked Nigga Too [Raphael Saadiq Remix] * (4:03)

met Raphael Saadiq

17. Loyal to the Game [DJ Quik Remix] * (4:20)

met Big Syke

avatar van Game
Ondanks dat er hele goede tracks opstaan zoals Ghetto Gospel, Black Cotton en Don't You Trust Me haalt dit album toch geen voldoende bij mij. Productie ondermaats, Pac's stem vertraagd... Nee, daar word ik niet vrolijk van. En als je dan ook nog eens de originele versies van deze tracks gaat luisteren, dan is het eigenlijk gewoon tenenkrommend slecht.

avatar van jemo3der
Zo vreselijk zonde dat hoe sommige tracks niet meer klinken omdat ze versnelt of vertraagt zijn, of omdat de toonhoogte van Pac's voice is veranderd... Ook vind ik sommige beats een beetje onproffesioneel klinken, die ik ook makkelijk zou kunnen maken... Toch geef ik het wel 3 sterren, omdat met name de 4 laatste tracks gewoon zeer goed zijn(die zijn niet door Eminem geproduced hahahah). De nummers 1,2,4,6,7,12 en 13 zijn ook best aardig, maar met name doordat de acapella's zijn versnelt of vertraagt klinken ze toch minder(vooral zonde bij Ghetto Gospel).

avatar van Film Pegasus
Met namen als Eminem, Nate Dogg en Obie Trice zou je toch meer verwachten. Niet dat het per se slecht is, maar 2 Pac zelf komt niet echt goed uit de verf. Het blijft altijd de tweestrijd van liefhebbers bij postume albums. Zeker als er meerdere zijn en er nog remixen bovengehaald worden. Ik hoor trouwens meer Eminem hier die als producer diende, dan 2Pac zelf...

avatar van Dead_Presidents
Te veel remixes en te veel gast optredes van artiesten waar Tupac nooit heeft samengewerkt.
De enige liedje die ik kan waarderen is Ghetto Gospel

avatar van Yestsida
Het collaboratiealbum tussen wijlen 2Pac en Eminem.

Eminem is een groot fan van 2Pac en naar aanleiding hiervan vroeg hij aan de moeder van laatstgenoemde, Afeni Shakur, dat hij een project van hem mocht produceren. Na de tracks Ghost, One Day at a Time (met hemzelf en Outlawz) en Runnin' (met wijlen Biggie) geproduceerd te hebben op het soundtrack-album voor de documentaire Tupac: Resurrection mocht hij (in samenwerking met vaste co-producer Luis Resto) een volledig soloalbum onder handen nemen. Runnin' (Dying to Live) vind ik trouwens een geweldig nummer, alsook The Realist Killaz (met 50 Cent) op diezelfde soundtrack. Die laatste is wel niet van de hand van Em maar Red Spyda.

Je kan dit beter als een project van Eminem bekijken dan een puur 2Pac-album vind ik. Eminem heeft goede beats afgeleverd op Loyal to the Game die perfect in het straatje van het G-Unit/Shady/Aftermath-kamp van die periode liggen. Em verzorgd op Soldier Like Me en Black Cotton ook leuke refreinen.

Buiten de leden van Outlawz en Nate Dogg hebben de gastartiesten nooit met 2Pac samengewerkt. G-Unit en Obie Trice komen uiteraard uit Eminem zijn kamp en Elton John, Dido en Jadakiss hebben in het verleden ook al met de producer samengewerkt. Elke gastartiest hoor ik hier wel graag bezig.

Wat met 2Pac zelf? Je hoort duidelijk dat hij niet zelf in de studio gestaan heeft tijdens het opnemen van dit studioalbum. Met momenten hoor je een duidelijk effect over zijn stem en is die af en toe zelfs vertraagd of versneld. Een straf vind ik het echter niet om naar te luisteren, hij blijft goed herkenbaar 2Pac en heeft een aanzienlijke presence wanneer hij aan het rappen is.
De vier bonusnummers zijn geproduceerd door respectievelijk Scott Stoch, Red Spyda (met vocalen van Sleepy Brown), Raphael Saadiq (ook met hem) en DJ Quik (met vocalen van Big Syke en hemzelf). Enkel de hekkensluiter doet me hier niet veel van (Quik levert wel een geweldige strofe af). De rest is vrij heerlijk en absolute hoogtepunten van deze LP.

Als je dit helemaal niets vind kan ik me daar goed in vinden. Dit was echter als oud-über-fan van Eminem het eerste album dat ikzelf gekocht heb van 2Pac (niet het eerste dat ik beluisterd heb), mijn luisterervaringen zijn dus volop overgoten met een dikke nostalgie-saus. Als puur 2Pac-album ondermaats maar als G-Unit/Shady/Aftermath-vehicle vind ik het een leuk project.

Heiligschennis maar ik twijfel weer tussen 3* en 3,5*. Voordeel van de twijfel.