Santana - Santana III (1971)

Alternatieve titel: The Third Album

Label: Columbia

1. Batuka (3:35)
  2. No One to Depend On (5:31)
  3. Taboo (5:34)
  4. Toussaint L' Overture (5:58)
  5. Everybody's Everything (3:33)
  6. Guajira (5:45)
  7. Jungle Strut (5:23)
  8. Everything's Coming Our Way (3:15)
  9. Para los Rumberos (2:56)
  10. Batuka [Live at the Fillmore] * (3:41)
  11. Jungle Strut [Live at the Fillmore] * (5:59)
  12. Gumbo [Live at the Fillmore] * (5:26)
  13. Gumbo * (4:24)
  14. Folsom Street - One * (7:08)
  15. Banbeye * (10:21)
  16. No One to Depend On [Single Version] * (3:13)
avatar van Raspoetin
Mooie cover...

avatar van frankvankesteren
Zoals alle albums van Santana...geweldig..ik kan het blijven herhalen..

avatar van titan57nl
Vindt dit het allerbeste album van Santana, aaneenschakeling van sterke songs.....

titan57nl schreef:

Het eerste album dar ik van ze kocht en vind het nog steeds een super album.

EVANSHEWSON
frankvankesteren schreef:
Zoals alle albums van Santana...geweldig..ik kan het blijven herhalen..

Héél stevig, goed en gevarieerd album, en zo had ie er wel meer!

****

tangmaster
Heb de schijf nog maar eens opgezet blijft een gaaf album van begin tot eind. De beste van de woodstock line-up.

avatar van Hans Brouwer
En op dit album mijn absolute favoriete Santana song: "No One To Depend On". Of te wel: Niemand Waar Ik Op Kan Vertrouwen .

tangmaster
En wat te denken van Everybody's Everything of Gujira, twee super tracks.

avatar van beaster1256
santana's beste , heb zopas bij cdwow gezien dat er een deluxe versie van bestaat met bonustracks en een 2 de cd met een integraal concert van dit album , wie kan er mij zeggen of dit de moeite loont aub

tangmaster
Pakken wat je pakken kan, die live versie is gewoon niet te missen.

avatar van beaster1256
tang bedankt heb de legacy edition intussen binnen en de live versie is geniaal thx

zeker beste santana album voor mij

no one to depend on is magistraal

ook batuka schitterend

beaster1256 schreef:

zeker beste santana album voor mij

no one to depend on is magistraal

ook batuka schitterend

Tja, gewoon een uitstekend album dat nog regelmatig door de CD speler gaat. Vooral de opener Batuka bezorg mij rillingen van genot.

En dan de live versie niet te versmaden, een super aanrader voor de doorgewintede Santana fan. Na dit album begon het wat minder te worden maar goed deze staat als een huis.

avatar van papat
Mooiste moment van deze plaat: het begin van de gitaarsolo in nummer 3 op 1 minuut 58. Werkelijk fe-no-me-naal! Hoe simpel kan het zijn? Dit verzin je toch niet?

Weet iemand of dat nou Carlos Santana zelf is, of die Neil Schon (die ik verder niet ken maar ook nogal een fenomeentje van 17 te zijn op het moment dat dit album uitkwam).

avatar van Stijn_Slayer
Ik ga beginnen met een ruime 4*. Uitstekend album uit de beste periode van Santana. Met name kant 1 waarop Carlos zijn gitaar flink laat scheuren vind ik geweldig. Ontiegelijk spontaan, maar ook knap bedacht songmateriaal.

avatar van hmaeghs
papat schreef:

Persoonlijk vind ik dit hun allerbeste. En inderdaad: wat niet iedereen weet is, dat Neil Schon (Journey) ook een deel van de sublieme gitaarpartijen voor zijn rekening neemt. En niet te vergeten met Greg Rolie (eveneens Journey - eerste lichting) op zang. Toen ik onlangs een oud album van Journey beluisterde (uit 1974) meende ik eerst een vergeten album van Santana te horen.

Ozric Spacefolk
Deze doet voor mij niet onder aan Abraxas... Hij is wat steviger, maar nog even zwoel en zomers...

Ozric Spacefolk
De eerste 3 platen van Journey behoren tot het beste materiaal wat Santana nooit heeft uitgebracht...

avatar van Soul Dreamer
Wat een album! Santana op volle toeren...wat een energie! Beste album van Santana. DE definitie van Latin Rock voor mij. Als de laatste 2 nummers niet wat minder waren, zou het 5 sterren zijn. Nu 4.5...nog steeds geniaal...

avatar van musician
Ik vind dit ook één van de allerbeste van Santana. Hij zit heel regelmatig in mijn speler en voor een wat ouder album is dat wellicht wat merkwaardig. In ieder geval een prestatie.

Er wórdt op Santana 3 optimaal gepresteerd, de songs zijn geweldig en Carlos Santana heeft z'n gitaar bij zo'n beetje bij elk nummer wel in de aanslag.

In de loop van de tijd zijn de meeste nummers wel bekend geworden, op een verzamelaar of bijvoorbeeld het prachtige Toussaint l'ouverture, dat dan weer in grootse vorm is terug te vinden in het live-werk van Santana zoals Moonflower.

Maximale punten voor dit album.

avatar van Hedser
Van de Santana cd's die ik ken (Abraxas, Caravanserai en deze) vind ik Santana III veruit de beste. Taboo, Toussaint L'Overture en Guajira zijn heerlijke nummers.

avatar van BoyOnHeavenHill
papat schreef:

Voor mij vindt het hoogtepunt van dit album twee minuten later plaats, wanneer dat nummer met een huilende solo in een soort emotionele overdrive gaat.

Hier meent iemand te weten hoe het zit met de verdeling van de solo's in dit nummer (zie de tweede posting van wildschwein). Zo te lezen wordt jouw favoriete passage dus door Santana gespeeld en de mijne door Schon.

Overeenkomst met Abraxas : acht fantastische nummers, alleen het laatste nummer doet me niets.

avatar van spinout
De 17 jarige Neal Schon speelde de solo's op No one to depend on & Everybody's everything(volgens Wikipedia). Een uitstekend Santana album.

WPE
Tja, voor de echte liefhebber van Santana zijn de eerste drie lp's (nu cd's) natuurlijk het meest interessant. Santana, Abraxas en dan deze natuurlijk ook; Santana 3.
Zelf vind ik deze iets minder dan de twee voorgaande albums, maar toch: erg goed! No one to depend on, Taboo, Guajira om er maar een paar te noemen, prachtig! Daarna is het toch wel een tijdje bergafwaarts gegaan met Santana...maar goed, het valt ook niet mee om iedere keer weer iets nieuws en moois op de wereld te zetten.
Een echte aanrader!

avatar van Brutus
Dit album valt me in vergelijking met Abraxas wat tegen, niet dat deze slecht is overigens.
Beste nummers
Everybody's Everything
Para los Rumberos

De 100ste stem voor deze prachtplaat. III doet inderdaad niet tot nauwelijks onder voor Abraxas en dat zegt eigenlijk al genoeg. Ook hier rollen de gitaar(solo's), percussie, orgel, blazers en allerlei ritmes en melodieën als een heerlijke deken over je heen. Het vakmanschap hoor je ook aan alle kanten en behalve Jungle Strut & Everything's Coming Our Way zijn alle songs van hoog niveau. Vooral opener Batuka, het lekkere No One To Depend On, het prachtige Toussaint L'Overture & het ritmische Guajira (mooie pianosolo) zijn fantastisch. Als slotstuk van de grote drie van Santana misstaat III bepaalt niet, genieten!

avatar van captain scarlet
Beste album van Santana ever. Punt.

captain scarlet schreef:
Beste album van Santana ever. Punt.

Ergens anders bespraken we dat we vaker op Musicmeter zouden opschrijven: ik Vind dit... i.p.v. Punt.

west schreef:

Heb het dan ook als mening gemarkeerd .

captain scarlet schreef:

Heb het dan ook als mening gemarkeerd .

Een mening is hetzelfde als een recensie / review. Dat is dit niet. En dit is niet om flauw te doen, het is echt waar.

west schreef:

Niet om door te zagen, maar vanwaar dan het onderscheid ?