Rihanna - Rated R (2009)

met Young Jeezy

4. Stupid in Love (4:01)
  5. Rockstar 101 (3:58)

met Slash

6. Russian Roulette (3:47)
  7. Fire Bomb (4:17)
  8. Rude Boy (3:42)
  9. Photographs (4:46)

met will.i.am

10. G4L (3:59)
  11. Te Amo (3:28)
  12. Cold Case Love (6:04)
  13. The Last Song (4:16)
avatar van sq
sq
In de aaanbieding gekocht (6 euro) en dan eigenlijk omdat ik de vorige mooi vond en Rude Boy er wel bij wilde hebben voor die prijs. Waar Good Girl Gone Bad een wat losse verzameling hits is, zie ik bij deze meer samenhang. Het is de stap voorwaarts met een zware hang naar erkenning buiten de R&B-hitjes. Ze experimenteert met electronics, en dat maakt de muziek hier en daar grootser dan op de vorige en dat zal ook de bedoeling zijn geweest. Ze probeert ook rock maar dat gaat haar niet goed af. Rihanna is gewoon geen rocker en wordt dat ook niet met Slash erbij. Nadeel is ook dat het album een goede dance-classic mist als Don´t Stop the Music.

Toch een album dat ik nog wel eens uit de kast zal halen, en dan vanwege de eerste drie tracks én Rude Boy. Blijft toch een geweldig nummer; met al zijn expliciete verwijzingen op de een of andere manier toch geen echt vulgair nummer, stijlvol en ritmisch (en dan met name ook Rihanna´s inbreng daarbij) de top in R&B wat mij betreft.

In het begin was ik een beetje teleurgesteld van Rihanna uiteindelijk vond ik het album beter. Toch vind ik dat rihanna is verslechterd tegenover vroeger.

madonnagirl3
Ik vind dit juist het betere werk van Rihanna, al haar andere albums zijn ook goed, maar dit is echt haar beste !!

avatar van UmindC
Dit album vind ik redelijk, haar andere werk vind ik 6 keer niks.

avatar van Snoeperd
Rihanna is de koningin van de pop/r & b van de laatste 5 jaar. Voor Good Girl Gone Bad bewees ze al dat ze puike nummers kon schrijven als vooral Unfaithful ( tekstueel ook nog eens zeer goed ), S.O.S. Kisses Don't lie en We Ride.

Haar stap naar wereldster maakte ze met Good Girl Gone Bad, één van de grootste commerciële successen ooit. Uiteindelijk kwamen hier 9 (!) hits van af. Het album verder is niet slecht maar naast de hits staan er ook wat missers op. Ook mist er samenhang, want het is een echt hitalbum. Toch staat het hier in de top 250, misschien is dat wel een beetje terecht want het is commercieel een groot succes en er staan zeker een paar popklassiekers in als Umbrella en Don't stop the music.
In het popgenre is het in ieder geval een grote.

Dan nu Rated R, om dit werkje te overtreffen moest ze toch met iets heel goeds komen. Volgens critici is dit niet gelukt want ze waren aardig negatief. Een Good Girl Gone Bad 2 moet je dan ook niet verwachten, want het album is veel persoonlijker en donkerder en dat is misschien ook maar een goede stap omdat het anders niet te doen was om dat te overtreffen.

De eerste single Russian Roulette was gedurfd, geen dancenummer maar een mooie ballad. Het werd een succes en mede door de single waren de verwachtingen hoog gespannen.
Het album kwam uit en ik heb hem gedownload. Na een eerste luisterbeurt vond ik het helemaal niks en ik heb hem helemaal weggedaan. De single daarna werd in Nederland geen succes en na verschillende recensies gelezen te hebben had ik het voor dit album opgegeven.

Toch werd mijn interesse weer enigszins gewekt door Rude Boy, geen speciaal nummer maar een nummer dat zo ontzettend catchy is en in mijn vriendengroep was hij populiar. Daarna het album weer er bij gepakt en het viel mij veel beter. Na nog een aantal luisterbeurten kwam ik erachter dat dit een groeialbum was, het is uitgegroeid tot één van mijn beste popalbums. Ook nu ik écht muziek aan het ontdekkken ben blijft dit staan als een huis, dit is de popmuziek waar ik vroeger naar luisterde, nu is het veelal bands geworden.

Rated R begint met een intro, Mad House, een kwaadaardige lach en daarna een fijne donkere beat. De opener voelt eigenlijk al aan als een echt liedje terwijl het daar te kort voor is.

Het begint echt met The Wait is Over, heel populair bij mijn vrienden ( die niet verder komen als r&b en hiphop ). Het is ontzettend catchy en blijft bij mij vaak de hele dag in mijn hoofd zitten. Een heerlijke beat en Rihanna die The wait is over vaak herhaalt, nog een goed refrein erbij, dat is het recept voor deze song die gelijk een topper is.

Hard wordt mooi ingeluid en is over het algemeen een goed nummer, het ontbreekt alleen aan een echt goed refrein, mede daardoor ook niet het singlesucces, voor de rest is het gewoon een goed albumnummer.

Stupid in Love is het eerste rustige liefdeslied en het hoge niveau wordt doorgezet. Mooie muzikale ondersteuning en vocaal heel goed.

Rockstar 101 is een rockende rihanna, dat ligt haar niet helemaal, maar toch rolt er nog iets aardigs uit, hoewel het van een beduidend lager niveau is dan de vorige, je zou ook slash moeten horen maar die is nergens te bekennen.

Dan één van de hoogtepunten in de vorm van Russian Roulette, het nummer wordt prachtig ingeluid en het hele nummer is van pure schoonheid, één van de beste nummers uit haar oeuvre.

Fire bomb is eveneens een puike popsong maar hij ligt eigenlijk in de schaduw van het nummer ervoor.

Rude Boy is de bekende single die ik gelukkig niet te vaak gehoord heb, want ik denk dat hij dan ontzettend gaat irriteren, maar het kan nog, goed gekozen single maar het kan nooit uitgroeien tot een parel.

Photographs en Gangster 4 Life zijn weer een paar popsongs en ook deze zijn weer van een Rihanna-waardig niveau.

Te Amo was de laatste single en is een erg mooi nummer, toppers genoeg op dit album en een voorbode voor het nummer wat komen gaat.

Namelijk Cold Case Love, een 6 minuten lang durende ballad die op het eerste gehoor niet bijzonder is, maar er zit een ongekende schoonheid in het nummer, het is mijn favoriete nummer van dit album, het bouwt zich op van rustig tot harder en harder, het laatste refrein is bijna kippenvel, vooral de instrumentatie op het laatst is mooi. Ik vergeet bijna Rihanna die dit nummer vocaal ontmuntend zingt, na het laatste refrein nog een mooie gitaarsolo, als ze hier slash achter had gezet had ik het gelooft. Perfect topnummer.

Daarna nog The Last Song, toepasselijke titel, maar eigenlijk hoefde dit nummer niet meer, het is nog steeds een hoogstaand nummer, dat op haar vorige albums niet misstaan had, of het had ergens in het midden van dit album moeten staan. Maar door Cold Case Love valt het niet heel erg op. Ik had liever gehad dat ze Cold Case Love een outro van 2 minuten langer hadden gegeven en dit als bonusnummer erbij.

Maar ja, het is niet anders, wat wel overblijft is een mooi album.
Je mag me voor gek verklaren dat ik dit mooi vind, maar hier praat je me toch niet van af, daar is het veel te goed voor. Een Guilty Pleasure noem je het volgens mij. Dit is pop van hoog niveau en Rihanna vind ik samen met P!nk the queens van pop.

Snoeperd schreef:

Geschreven door NeYo, ze schrijft trouwens haast geen nummers zelf.

avatar van niels94
En ze kan ook niet zingen, bewees ze nog maar eens op de EMA's. Ik heb een klein stukje ervan gezien, best leuk, om de 'grote artiesten' van dit moment uit te kunnen lachen.

avatar van Waste Management
Ik had al een tijdje geleden een review geplaatst, maar goed. Het is toch Rihannas beste album ooit en denk ook dat haar nieuwe album ''Loud'' het net zo zal doen als deze, qua succes. Maar even over deze album, alle nummers zijn met plezier weg te luisteren maar er zijn 4 nummers waarvan ik denk dat ze er niet bij horen zoals: Stupid in Love, Rude Boy, Photographs (feat. Will.I.Am) en Te Amo, het zijn fantastische nummers maar naar mijn mening vind ik de 4 nummers te ''Pop'' voor deze album omdat er zo'n 5 ''Rock'' en 3 ''Dubstep'' nummers opstaan, naar mijn mening hadden er meer ''Dubstep'' nummers erbij moet staan en nog een paar ''Rock'' nummers. Toch wel het meest geëxperimenteerde album die rihanna tot nu toe heeft gehad. Verder een top album.

avatar van Waste Management
Er zijn 2 nummers die op haar nieuwe album ''Loud'' staan: ''California King Bed'' en ''Skin'' die hadden wel van deze album kennen zijn vanwegen de Rock-invloeden in de nummers.

avatar van ThePrinceOfPop
Teveel van hetzelfde, dat maakt het een beetje saai. Maar het zijn wel leuke nummers .

avatar van Luckyluck93
Dit album vind ik het beste dat Rihanna tot nu toe gemaakt heeft! Toen ik het voor de eerste keer luisterde moest ik wel wennen, omdat het heel anders klinkt dan het werk dat we tot dan toe van haar gewend waren. Het album is veel persoonlijker dan de albums ervoor en laat daarmee meteen een andere kant van Rihanna zien. Het nummer Cold Case Love vind ik het beste, wat zang betreft.

Jammer dat de eerste single Wait Your Turn het in Nederland niet goed gedaan heeft, dit nummer heeft naar mijn mening een hele sterke tekst en opbouw. Het zal waarschijnlijk komen doordat het niet het bekende geluid van Rihanna was...

Het nummer Te Amo is ook goed, alleen jammer dat de instrumentatie later opnieuw gebruikt werd bij het nummer Letting Go van Sean Kingston, dat ook door Stargate werd geproduceerd.
Rude Boy vind ik nog steeds een geweldig nummer met goede beat eronder! De bridge in dit nummer vind ik opvallend en is heel rustig vergeleken met het refrein dat er na volgt. Een perfecte overgang
Terecht vier sterren voor dit album!

avatar van Snoeperd
Je vindt deze de beste maar Good Girl Gone Bad staat hoger in je top 10

avatar van lovegun
Vind dit eigenlijk zo slecht nog niet, als artiesten in de put zitten komen er soms toch echt de betere albums uit.
Hoorde trouwens ergens een Rude Boy vs. Baptism(Crystal Castles) mash up, klonk heel vet

avatar van ThePrinceOfPop
Snoeperd schreef:
Je vindt deze de beste maar Good Girl Gone Bad staat hoger in je top 10

Misschien vind die deze beter, en de ander leuker .

avatar van UmindC
Logica van het hoogste niveau.

avatar van Style.Girl
Een geweldig album van Rihanna ! Rihanna is natuurlijk altijd goed, maar haar eerste albums A Girl Like Me en Music Of The Music vind ik maar niks. Dit vind ik toch haar beste album ooit En natuurlijk een waardig opvolger Good Girl Gone Bad.

Alle nummers hebben iets, en raken mij op een aparte manier. Heerlijk om mee te zingen en lekker los te gaan, maar ook om lekker weg te zakken.

De beste nummers vind ik alles wel, maar de beste zijn toch echt: Wait Your Turn, Stupid In Love, Russian Roulette, Rude Boy, Photographs, Te Amo en Cold Case Love. Madhouse is natuurlijk een prachtig openingsnummer en had van mij wel een heel nummer mogen worden. G4L vind ik toch het minst leuke nummer maar zeker niet afschuwelijk. Haar single keuzes voor Hard en Fire Bomb snap ik niet helemaal, want vind haar andere nummers toch iets beter, maar Hard en Fire Bomb zijn zeker goed luisterbare nummers hoor.

Rockstar 101, is ook een lekker nummer maar haalt het niet bij de rest maar is wel beter als Hard en Fire Bomb.
The Last Song is een mooi afsluiter van het album.

avatar van lovegun
Wat me opvalt is dat dit soort donkere albums nooit echt worden gewaardeerd door het grote publiek (zie ook Blackout van Britney Spears)
Blijkbaar is haar taak gewoon simpele Dance hitjes maken met nanana erin en refreintjes zingen bij rapperts.

Vind dit een heel fijn album, ze heeft echt een leuk accent dat in sommige nummers terugkomt Jammer van de houdbaarheidsdatum (en Rockstar 101 ) , verder zeer geslaagd!

Visionary
Erg matig album. Geen track is blijven hangen. Daarnaast is het vocaal ook niet echt sterk. Opzich is dat niet zo erg, daar zou ik nog wel doorheen kunnen kijken. Maar het album weet mij gewoon geen moment vast te houden.

avatar van Style.Girl
Cold Case Love (6:04) = 5*
The Last Song (4:16) = 4,5*

Totaal = 4,5*

avatar van Ducoz
Waar Slash allemaal niet mee instemt he..

avatar van KILLERBEE99
Aantal leuke nummers maar het is te veel van hetzelfde.

avatar van Gloeilamp
1,5
Ducoz schreef:
Waar Slash allemaal niet mee instemt he..

Ondanks dat deze zeer behagelijke jonge vrouw zo nu en dan best een aardig singeltje weet te maken kan ze simpelweg gewoon niet zingen en tsja dan is het... Over punt.

avatar van Mitsiooh
Rihanna weet met elk album toch wel een andere klank aan haar muziek carrière te geven. Dit album is veel duisterder dan het zonnige 'Music under the Sun' en vrolijke 'A Girl Like Me'. Met Good Girl Gone Bad ging ze een heel andere weg in, maar hield het bij toegankelijke popliedjes. Rated R is, wat mij betreft, een relatief zwaar album voor haar doen. Russian Roulette is tot op heden een van de mooiste ballads die ze op haar naam heeft staan (in tegenstelling tot het zeurderige Unfaithful).
Zangtechnisch heeft Rihanna gewoon een stem waar je van houdt of niet. De een noemt het zeurderig, de ander vindt dat weer mooi. Vocaal is vind ik haar zeker beter geworden als ik haar optredens van de GGGB-era vergelijk met die van deze of gewoonweg haar laatste performances met Diamonds etc.
Experimenteel prima pop-album met een duister randje. R&B is ook volop aanwezig op nummers als Wait Your Turn en Rude Boy.