Rihanna - Rated R (2009)

met Young Jeezy

4. Stupid in Love (4:01)
  5. Rockstar 101 (3:58)

met Slash

6. Russian Roulette (3:47)
  7. Fire Bomb (4:17)
  8. Rude Boy (3:42)
  9. Photographs (4:46)

met will.i.am

10. G4L (3:59)
  11. Te Amo (3:28)
  12. Cold Case Love (6:04)
  13. The Last Song (4:16)
avatar van musicman13
Rated R: the making of a true popstar!

Met dit alweer 4de album, geeft Rih Fenty een koud, somber en donker album. Iets wat ze heel goed doet.

Het album opent met de intro Mad House en daarna de single Wait Your Turn. Een catchy en sexy nummer! Tekstueel is RiRi al gelijk aan het schokkeren:

I pitch with a grenade...
Swing away if you're feeling brave

There's so much power in my name...
If you pop off in your seat
Steady I'm gonna do the wave

I'm such a F*cking lady
You don't have to be so afraid
Couse I got room up on my team
You can play but hold up.

Ok heel schokkend ook weer niet maar het is wel het tegenovergestelde van Umbrella.

Op de volgende nummers Hard & Rockstar 101 gaat Rihanna los, en doet ze weer het tegenovergestelde als eerst. Nee, geen swingende Pon De Replay. Maar GOT MY MIDDLE FINGER UP
I DON’T REALLY GIVE A FUCK
en I’MA ROCK THIS SHIT LIKE FASHION, AS IN
GOIN’ TIL THEY SAY STOP
AND MY RUNWAY NEVER LOOKED SO CLEAR
BUT THE HOTTEST BI*CH IN HEELS RIGHT HERE
NO FEAR

Rockstar zakt af en toe een beetje in, terwijl Hard niet verveelt. Samen met rapper Young Jeezy heeft ze haar hardste nummer gemaakt. Verder zijn de uptempo's Rude Boy & Te Amo heerlijke Rihanna nummers. Vooral Rude Boy brengt je in extase als Rihanna je het LIKE BOOM BOOM BOOM wil geven. Stil zitten is onmogelijk. Verder is G4L wel een ok nummer, samen met het redelijke Photographs wat ik eerder aan Cheryl Cole zou geven.

De ballads zijn echter het beste op dit album. De eerste single Russian Roulette is een emotionele overgave. Het nummer klinkt vocaal geweldig en de tekst is ook prachtig.
Stupid In Love past in het vakje Take A Bow, Hate That I Love You & Unfaithfull. Ik vind hem goed. Rihanna delivered weer. Ze is erg sterk in dit soort nummers. Tekstueel is het nummer ook erg goed:

MY NEW NICKNAME
TELLING ME THIS
I DON’T WANNA LISTEN
BUT YOU INSIST ON REPEATEDLY TRYING TO TELL ME LIES
AND I JUST DON’T KNOW WHY

De hoogtepunten van dit album zijn Fire Bomb & The Last Song.
De emotie in the last song is prachtig en natuurlijk de prince achtige gitaarsolo.
Fire Bomb is het beste nummer uit het rihanna repetoire. Aparte productie, mooie teksten, en geweldige vocalen.

Kortom Rih Rih heeft een top album afgeleverd. Veel mensen vinden haar niks omdat ze geen Mariah Carey stem heeft, maar Rihanna heeft wel persoonlijkheid, vooral na die hele gebeurtenis. Ze is duister, maar houdt het licht wel aan. Ze zingt der longen uit, maar houdt het ook relax. Live is ze niet altijd de geweldigste, ondanks dat ik de tijd van mijn leven had tijdens haar concert in 2008.

Ik geef 4,5 sterren voor de productie, de nummers en de heerlijke duistere sfeer.

avatar van NewYorkCityLight
Rated R van Rihanna is zeker een afwijking haar normale werk, de pure popnummers. Maar of het nou de ''hype'' eromheen waard is? Iedereen reageert heel geschokt op dit album, alsof het een of ander blasfemische CD is. Nee, schokkend is het niet, het blijft commercieel, maar een verandering van sound is er zeker wel.

Sommige nummers zouden net zo goed van Good Girl Gone Bad kunnen komen. 3e single Rude Boy is daar een voorbeeld van. Ook Stupid In Love zou daar niet misplaatst zijn. De laatste hier is niks nieuws onder de zon, het is een ballad in dezelfde stijl als Cry en Unfaithful, maar van veel minder niveau.

Op de meeste nummers probeert Rihanna meer te rocken en het lukt haar nog aardig. Hard, Rockstar 101, Fire Bomb, Gangster For Life zijn alle vier stuk voor stuk aardige nummers, waarvan de eerste ook meteen mijn favoriet van het album is.

Hier en daar horen we ook wat trance-invloeden terug. Rude Boy, Gangster For Life, en Te Amo bevatten wat trance geluiden, al is het maar op de achtergrond of de intro.

Een van de problemen is dat de refreinen meestal iets te ongeinspireerd overkomen op mij. Een ander probleem is dat de meeste nummers me minstens aan 3 andere nummers doen denken. Photographs deed me bijvoorbeeld erg denken aan 3 Words van Cheryl Cole, en de intro van Photographs deed me zelfs weer teruggrijpen naar You van Judith.

Ik moet ook nog even kwijt dat het album behoorlijk onsamenhangend is.
Maar al met al is het zeker geen slecht album. Zolang ''RiRi'' de ballads even opzij legt (op de 1e single na), want Stupid In Love, Cold Case Love en The Last Song zijn alle drie totaal niet interessant om naar te luisteren.

Het is beter dan haar vorige album, GGGB, dus dat is alvast een stap in de goede richting.
Mijn favoriete nummers van deze CD kan ik nog niet heel erg goed zeggen. Voorlopig zijn het Hard, Rockstart 101 en Photographs.

avatar van Kos
Kos
Ik vind Rude Boy wel fijn. .

avatar van Olivia
Ik zie nu net Rude Boy op tv, en alhoewel ik helemaal geen liefhebber van haar muziek ben (maar er ook niks op tegen heb, het alleen mijn stijl niet is), vind ik de clip wel erg tof gedaan. De tekst vind ik niet heel spannend of zo, maar er zit wel een fijne beat in het liedje en Rihanna onderscheidt zich wel met zo'n 80's stijl videoclip. Stoer wijf hoor! .

Music & Me
TELLING ME THIS
I DON’T WANNA LISTEN
BUT YOU INSIST ON REPEATEDLY TRYING TO TELL ME LIES
AND I JUST DONT KNOW WHY

Dat is wel een heel erg magere tekst, Vind je dat al goed? Dit is gewoon slecht te noemen. Maar zal dan wel kwestie van smaak zijn, ik heb in ieder geval veel veel betere teksten gehoord. Dit kan een gemiddelde songwriter 10 keer beter.Tekst van een zeer laag niveau wat mij betreft. Maar goed dat is mijn mening. Ieder zijn ding

avatar van Waste Management
De video van Rude Boy ziet er old-school uit maar het is wel leuk gedaan

rabbit
Ja, die video is gewoon nageaapt van M.I.A.'s Boyz. Diplo heeft een mash-up gemaakt van Rude Boy en Boyz om het allemaal nog even duidelijker te maken.

Music & Me schreef:

Nou het is meer dat ik het een leuke tekst vind, ik ken natuurlijk ook veel betere teksten! Arctic Monkeys, Amy Winehouse, & Lily Allen maken veel betere teksten. Jij kent waarschijnlijk nog betere, maja

avatar van Waste Management
In de refreinen van ''Rude Boy'' zitten soft-trance geluiden, dat vind ik wel leuk om to horen en ik luister ook naar de Instrumental versie ervan. Dan hoor je die soft-trance geluiden beter.

boomkat
Kos schreef:
Ik vind Rude Boy wel fijn. .

Ja zeker zeker. Alleen jammer er vaak maar 1 zo'n nummer op een album staat. Dat typeert toch wel de commerciele albums. Altijd die verplichte mix aan 'variatie' (Lily Allen o.a.). Mia heeft dat dus wel; een geheel album in dezelfde stijl - en zonder saai te worden.

Maar wat heeft Rihanna een lichaam gekweekt zeg .

avatar van Lovekellycl
Ik weet niet wat ze altijd doet, maar deze dame blijft me bekoren.. De eerste keer nadat ik het geluisterd had vond ik het album nochtans rotslecht. Maar na een paar keer luisteren, vind ik het een erg aangenaam album en zelfs beter dan haar vorig album. Ik vind dat ze een erg mooie stem heeft, wat er waarschijnlijk ook wel mee te maken heeft.. Over een maand ga ik vol verwachting haar voor de 2de keer in concert zien!

avatar van Norbert
De dubstep komt trouwens omdat er een aantal nummers op deze plaat zijn geproduceerd door Chase & Status. Een redelijk bekend dubstep/dnb duo.

avatar van Slowgaze
Zoals gezegd, Rude Boy doet me ontzettend qua artwork aan een M.I.A. rip-off denken. Toch best een aardig nummer, alleen jammer dat Rihanna constant klinkt alsof ze verkouden is.

avatar van Rickepick
hier wordt je ontzettend mee doodgegooid, echt voer voor platte postmodernisten.
Ik snap nog altijd niet dat mensen dit verkiezen boven een aanhanger vol met kippenvel, een tank vol met tranen, of een schatkamer aan ritmes.
dit heeft gewoon puur te maken hoe plat je het wilt hebben en hoe plat je zelf bent.

ik schaam me voor deze muziek. jullie verdringen de echte artiesten van de muziekzenders.

avatar van Lovekellycl
Dat ze klinkt alsof ze verkouden is? Ik vind net dat ze een enorm mooie stem heeft! Rickepick, dit is inderdaad commerciële muziek en deze wordt nu eenmaal vaak op tv gedraaid.. Ik denk niet als je deze muziek goed vindt, je plat bent. Als jij je voor deze muziek schaamt doe je maar, ik doe het allesinds niet.

Lovekellycl schreef:

Ze kan niet als de beste zingen, maar haar stem is apart en ook wel uniek, omdat als je haar stem hoort je meteen weet dat het Rihanna is! Zijn niet zoveel artiesten waarbij ik de stem erg snel herken, ze heb echt een stem die ik heel goed kan herkennen!!

avatar van Rickepick
Lovekellycl schreef:

commerciële dingen kunnen ook goed zijn, mits er inhoud in zit en de geest van de maker er doorheen schijnt.

Dit is gewoon inhoudsloos, en op korte termijn zeer winstgevend, maar het zal nimmer een steady seller worden, en binnen een tijd hebben we er alweer nieuwe voor in de plaats. Met precies hetzelfde imago sound en dergelijke, maar met een andere naam.

Echt een fantastische CD!
Net gekocht, Te Amo echt een prachtig nummer, samen met Fire Bomb.
Rude Boy vind ik wat minder, maar het entree van Mad House is ook zo fantastisch!
De foto's in het boekje zijn heel apart, maar ik vind ze stoer, en ze hebben in elk geval uitstraling.
En natuurlijk behoorlijk sexy
Natuurlijk was Good girl gone bad goed, maar dit overtreft het toch echt. (vind ik dan) 5* voor mij, het is misschien wat minder alternatief als Umbrella, en Shut up and drive, dus ik denk dat het minder goed gaat vallen onder het "Grote publiek"
Maar ik houd van deze stijl
Beste album tot nu toe...

avatar van musicman13
Er is niks alternatief aan Rihanna hoor Ze heeft gewoon hele goede producers.

avatar van VanDeGriend
Onnodige quote verwijderd. Weinig zinvol om een heel bericht te quoten en er dan een regeltje aan toe te voegen, met name als dat bericht direct boven eigen reactie staat.

avatar van Lovekellycl
Rickepick, jij bent degene die vindt dat hier geen inhoud in zit..
Ze heeft inderdaad lekkere nummers zoals Rude boy, tuurlijk zit het diepste van haar ziel hier niet in! Russian Roulette vind ik persoonlijk één van haar beste nummers, zit hier dan geen inhoud in voor jou?
Heb gehoord dat Rockstar 101 haar volgende single zou worden, dit vind ik wel tamelijk teleurstellend.

madonnagirl3
Na gisteren haar concert bijgewoont te hebben, en helemaal vooraan bij de catwalk gestaan te hebben, en de cd paar keer goed beluistert heb. Heb ik me stem maar verhoogt, ik vind dat dit album gewoon klopt als geheel!! Alle nummers kloppen gewoon. Ook de tour past erbij, de tour is ook soort verhaal, en soort idee dat perfect bij de cd past. Daardoor was ik gisteren erg onder de indruk. Ik vond het echt geweldig, oke ze is geen Celine Dion, maar ik bedoel ze kan wél degelijk goed zingen.

avatar van Jeroen65
Ook ik was er gisteravond bij. Wat een concert gaf ze weg zeg. Visueel was het geweldig, maar ook vocaal was het erg goed. Stukken beter dan ik had verwacht. Als je deze tour met haar vorige vergelijkt, merk je echt hoe erg ze is gegroeid. Voor de tour heeft ze ook leren spelen op de gitaar en drums. Was erg leuk om te zien. Ik zou nog wel een paar keer naar de show willen. Het was veel te snel afgelopen, hoewel ze wel erg veel nummers zong....23 ofzo?!

Het album blijf ik ook geniaal vinden. Zeker haar beste tot nu toe! Volwassener en persoonlijker...

avatar van Lovekellycl
Was er ook. Het concert duurde 1uur en 3kwartier, dit is toch de gewone tijdsduur hoor 1uur en half a 2uur ongeveer. Inderdaad schitterende shows, vocals waren zoals te verwachten niet schitterend, maar ze heeft een aardig stemgeluid waardoor het wel oke klonk. Ik vond dat ze bij haar vorige tour ondanks dat de show minder was toch beter zong. Bovendien playbackte ze haar laatste nummer Umbrella.. Ik ben door de show Photographs en Te amo wel veel meer beginnen apreciëren

Lovekellycl schreef:
Bovendien playbackte ze haar laatste nummer Umbrella..

Als je filmpjes van het concert bekijkt, hoor je toch echt dat ze zingt. Er loopt in het refrein inderdaad een band met haar stem mee, maar daar zingt ze overheen. De coupletten zijn duidelijk live. Zitten namelijk een paar onzuivere momenten in.

Het leuke aan het live horen van de nummers is dat je nummers op een andere manier beleefd dan op de cd. Ik ben veel nummers nu ook meer gaan waarderen. Door de geweldige band kregen we ook wat meer 'rockier' versies te horen van o.a. Disturbia, SOS en Don't Stop The Music.

Ik zie ook gelijk dat het album nu veel beter verkoopt bij Itunes dan voor het concert.....door het concert misschien? Hopelijk stijgt ze dan ook weer wat in de album top100!

avatar van NewYorkCityLight
Het is niet raar dat een album meer verkoopt dankzij een concert hoor. Dat gebeurt altijd, om die reden geven artiesten concerten .

Het leuke aan concerten vind ik inderdaad altijd dat je wat meer drums en gitaren te horen krijgt, wat jij dus ook al zegt.

avatar van Lovekellycl
Ja, maar volgens mij heeft ze dat nummer echt niet live gezongen hoor.. Het kan dat je gelijk hebt maar ik denk het niet. Ze heeft wel meerdere nummers gezongen met een bandje waar ze overheen zong maar dat laatste precies niet dacht ik..

YouTube - Rihanna - Run This Town / Umbrella - GelredomeXS, Arnhem - 17-04-2010

Kijk dit filmpje. Coupletten zijn duidelijk live, hoor je gelijk. Refrein hoor je weer duidelijk dat ze met een band meezingt.

@ NewYorkCityLight: Dat vind ik dus ook. De nummers klinken rauwer en niet zo plat geproduceerd als op de cd. Daarom hou ik er ook van om naar concerten te gaan.

Wat is nou trouwens de nieuwe single van dit album? In Amerika is het volgens mij Rockstar 101, maar ik hoorde dat het Te Amo in de UK is geworden. De video van Rockstar 101 is ook al opgenomen, maar van Te Amo is niks bekend qua video. Ben benieuwd welk nummer het hier gaat worden...

madonnagirl3
@ Jeroen65; waarschijnlijk gewoon ''Rockstar 101'', ik hoop dat het album kwa singles uiteindelijk wordt afgesloten met ''Te Amo'' of ''G4L''.

avatar van Lovekellycl
Je hebt gelijk. Je hoort inderdaad dat ze sommige delen live zingt. Toch vond ik het nummer zwak gebracht, je hoort haar er soms amper bovenuit komen. Volgende single wordt jammer genoeg Rockstar 101