Within Temptation - Mother Earth (2000)

Rock / Metal
Label: DSFA

1. Mother Earth (5:29)
  2. Ice Queen (5:22)
  3. Our Farewell (5:21)
  4. Caged (5:49)
  5. The Promise (8:02)
  6. Never-Ending Story (4:04)
  7. Deceiver of Fools (7:37)
  8. Intro (1:08)
  9. Dark Wings (4:17)

met Arjen Lucassen

10. In Perfect Harmony (6:59)
  11. Deep Within [Live] * (4:21)
  12. The Dance [Live] * (5:12)
  13. Restless * (4:41)
  14. Bittersweet * (3:21)
avatar van musicfriek
En vanwaar toch nog een 1,5*? (Eens zien of er iets niet lelijk is )

1,5
omdat het al met al niet ECHT slecht is ..het is alleen erg smakeloos en .....lelijk.

avatar van musicfriek
Haha, ben het helemaal met je eens hoor. Heb ook erg weinig op met Within Temptation. Ice Queen heel even wel aardig gevonden, maar Mother Earth vond ik een verschrikking.. De rest wil ik niet eens horen.

avatar van freitzen
jurado schreef:
Lelijk gitaarluid , lelijk getriggerde drums , lelijke plasticstrings , lelijk Wehkampkeyboard geluid, lelijk ontbreken van een fatsoenlijk basgeluid , lelijke vocalen , lelijke hoes , lelijke jurk , lelijk equipment , lelijke nummers.

Kortom een fantastisch lelijke plaat van een lelijke band.

1,5 *

Twee maanden geleden heb ik deze cd voor het eerst geluisterd, en toen heb ik hier een 2.5 op gegeven, een onvoldoende dus. Op een paar kleine onvolkomenheden na (met name de eerste regel van elk couplet, waar Sharon laat zien hoe lelijk ze nou écht kan zingen) vond ik het titelnummer wel goed klinken. De rest, tja... Dat 'Intro' vond ik niet echt in de cd passen (naam én nummer), en voor de rest overheersde die stem nogal en zo prachtig klonk dat niet echt...

Volgens mijn Sonic-Stage mp3-programma is dit overigens 'progressive metal', terwijl de door mij al veel geprezen nummer 1 uit mijn top 10 het moet doen met Gothic Metal (en dit betekent inderdaad dat ik over het algemeen meer onder de indruk van progressive dan van gothic ben). Natuurlijk moet je dit soort benamingen met een korreltje zout nemen (al die irritantje hitjes van Genesis vinden ze ook gewoon 'progressive') maar ik vroeg mezelf toch een beetje af: heb ik iets gemist??? Toch nog maar eens luisteren vandaag...

Het antwoord is: een beetje. Ice Queen kan er ook nog wel mee door, maar dan heb ik het ook wel snel gehad en ook de ballads kunnen mij niet raken. Jemig, wat is dat laatste nummer, In Perfect Harmony, toch LELIJK (En daar zijn we dus bij die eerste quote).

Kortom, echt mooi klinkt het niet, maar...

jurado schreef:
omdat het al met al niet ECHT slecht is

verhoog ik mijn stem toch maar naar (een krappe) 3.0*, wél voldoende. Ze wisten tenminste wél waar ze mee bezig waren toen ze dit opnamen, en het heeft, terecht of niet, hun een mooie schare fans opgeleverd.

Ik heb ook niet echt het gevoel dat deze band echt beter kan, en ik heb ook ZEKER niet de behoefte om dit uit te zoeken aan de hand van de nieuwe singles. "What have you done, what have you done, what have you done now..." nog nooit iemand zo geforceerd horen schreeuwen, behalve misschien mevrouw Den Adel zelf dan. En dan die 'Frozen', laten we het daar maar helemaal niet over hebben...
Misschien ga ik ooit nog eens wat ouder werk (Enter) beluisteren. Daar zijn de mensen hier aanmerkelijk positiever over

Enter is een zeer goed album; al snap ik al die kritiek op dit album niet. Van mij krijgt hij gewoon de volle 5 sterren.

avatar van graeck
Ooit gekocht voor mijn vader (die tot mijn verbazing gothic wel mooi bleek te vinden) maar ik heb hem eigenlijk weer teruggestolen omdat ik hem nogal eens rondjes wil laten draaien in mijn stereo.

Het grootste nadeel vind ik de eentonigheid, maar voor een classic rock-liefhebber is gothic een lekkere afwisseling. De combinatie van hoge stem en rock werkt bijzonder goed voor als je genoeg hebt van die eeuwige klassiekers.

Erg ondergewaardeerd in dit forum, en ik hoop het dus een beetje op te krikken met deze post en 4,5*

avatar van calypsoskiss
Felix schreef:
dit is een heeeeeeeeeeeeele leuke cd

groot gelijk. Ookal hebben de gemiddelde liedjes een tijdsduur van 5 of 6 minuten ze lijken voorbij te vliegen. Een geweldig album om in je kamer alles op vol volume te zetten en zo hoog mogelijk proberen mee te kelen. In pyjama of niet hangt van jullie af. Voor mij een goede 4.0

avatar van notsub
Behalve de bekende singles staan er nog meer goede nummers op deze CD. Ik heb hem weer eens beluisterd en het viel me op dat de band gewoon goede nummers kan schrijven en niet alleen afhankelijk is van het vrouwelijke stemgeluid tegen een achtergrond van toetsen en gitaren. Deze Gothic band volg ik nu minder, maar ze waren destijds best lekker bezig.

Vandaag deze cd tegen het lijf gelopen.
Het genre spreekt me al een paar jaar aan.
En het klinkt zeker niet onaardig, maar echt onder de indruk ben ik ook niet.
Af en toe vind ik het zelfs een beetje fantasieloos, de nummers hadden wat mij betreft wel iets meer variatie mogen hebben.
Het nummer ' Dark Wings ' vind ik er dan wel weer boven uit springen, en haalt het niveau naar boven.
Of ik in de toekomst nog op het aanschaffen van andere WT-albums over ga weet ik nog niet, het is allemaal best aardig maar ik vind het niet verbluffend, hoewel dit album bij WT-fans toch hoog aangeschreven staat.
Ook Sharon´s stem vind ik af en toe te wensen over laten.
Nu heb ik ook nog de cd "Ice Queen" van deze band hier liggen.
Mischien dat ik alsnog echt gegrepen word.
Conclusie: Degelijke muziek, zeker niet slecht, maar ik ben van mening dat het spannender kan.

P.s. het album "The Heart of Everything" die ik meerdere malen gehoord heb, maar zelf dan niet in bezit heb, deed mij nog net iets meer dan dit album. Terwijl ik vandaag had gehoord dat dit toch hun beste moest zijn.

Guardian of Isis
Ligt het nu aan mijn of lijkt die persoon op de cover sterk op Dave Mustaine?

Nou het moet toch echt aan jouw liggen want de persoon op de cover lijkt zeker niet op Dave Mustaine.

avatar van Mandylion
Mooi album, maar duidelijk nog niet de Within Temptation zoals we die nu kennen. Dat is ook wel weer leuk; Mother Earth is lekker anders daardoor. Het doet een beetje Keltisch aan, of traditioneel. Veel mooie nummers van lekkere lengte, alleen Ice Queen blijft soms zo lang in mijn hoofd hangen dat het irritant wordt. En waar slaat intro op? In het midden, en het heeft niks te maken met Dark Wings, dat erop volgt? Is dit een grappig, vreemd creatief verzinsel of mis ik hier iets? Nou ja, belangrijker is: mooi, maar Sharons stem moest hier echt nog groeien. Maar zeker niet slecht! En titelnummer Mother Earth is natuurlijk geweldig; met een notatie in de top 2000 gewoon hèt WT-nummer!

avatar van ricardo
Muzikaal gezien is dit toch wel erg goede muziek vind ik, en dan vooral live, alleen de zangstem van de zangeres daar moet je van houden vind ik, en dat is voor MIJ nou net het zwakke punt bij dit album en deze band. Wel goed, maar niet super.

avatar van Dutchi
Na 1 nummer ben je wel klaar met het gejank van die zangeres, die wel goed kan zingen overigens.

avatar van winterstorm
1,5
Eigenlijk vind ik dit een behoorlijk vervelend album. Het is alles 'nét niet'. De zangeres is nét niet zo boeiend als pakwerg Tarja Turunen, de muziek is nét niet gothic of donker, de hoes is nét niet cool genoeg,...
en het album wordt zo nét niet boeiend. Een schijfje dat waarschijnlijk nooit meer de weg naar mijn cd-speler vindt.

avatar van ricardo
Volgens mij is hier de titeltrack ook wel zowat het meest bekende nummer van Within Temptation denk ik, erg goed, en waarschijnlijk ook wel het beste nummer op deze cd.

Volgens mij is dat Ice Queen.

avatar van dirkje25
0,5
Vervelende "metal" plaat, erg eentonig en sfeerloos

avatar van royals
Ik heb deze cd gisteren nog maar eens geluisterd en hij blijft toch goed overeind staan. Sfeervolle en mooi georchestreerde droommetal. De sound klinkt erg goed en clean en de riffs en melodieën zijn erg goed. Over de intro's is ook goed nagedacht zoals in Deceiver of Fools en Caged die een sfeervolle opbouw hebben. De beste songs vindt ik toch The Promise, Ice Queen en Our Farewell. Een prachtige afwisseling van stevige rockers en droomballads. En ik kan snappen dat Sharon's stem niet bij iedereen in de smaak valt. Vooral in de hoge tonen kan die mij ook nog wel eens irriteren (ik ben zowieszo geen echte fan van vrouwelijke zangeressen). Goed kunnen zingen en van een stem houden is nu eenmaal een groot verschil. Maar ja, haar stem past nu eenmaal perfect bij deze muziek.

Erg knap product van Nederlandse bodem. Ik denk dat deze plaat toch als een goede introductie kan dienen voor wie wil beginnen met het melodieuze gotic droommetal genre.

royals schreef:

En wat zit er nog meer in dat genre? Ik ben wel geinteresseerd namelijk!

avatar van royals
Mandylion schreef:

En wat zit er nog meer in dat genre? Ik ben wel geinteresseerd namelijk!

Geen idee eigenlijk, ik noem het maar wat. ik geloof dat ze deze band onder een genre scharen waar ook bands als Nightwish, Lacuna Coil, Leave's Eyes en Evanescence bij horen. Alleen vindt ik deze allen minder dan hun. Ik weet ook niet hoe de muziek heet die ze precies maken want gothic metal is toch veel zwaarder en anders dan dit.

Eftelingrock

Oké toch bedankt!

avatar van dirkje25
0,5
Ontzettend vervelende plaat, k heb een een tijdje gehad en wat beluisterd, maar het is ongeinspireerde, fantasieloze semi-metal, ontdoen van alle agressie en sfeer die metal-metal maakt.

*0,5

zo wel goed?

avatar van Epitaph
Toen ie uitkwam grijs gedraaidt, maar nu eens onder 't stof vandaan gehaalt. Blijft toch goed klinken na een jaar of 6 a 7. Verbaas me overgens over de vele negative reacties hier, weet nog dat dit toenertijd insloeg als een bom (en terecht).

Dat deed het zeker; kreeg ook overal goede recensies. Ook in de metal wereld werd er lovend over gesproken. Ik snap die negativiteit ook niet helemaal hier op MuMe.
Als er nu de een of andere band op komt met een slechte dEUS copie (De Staat), of een slecht zingende singersongwriter (Lucky Fonz III), wordt er over gepraat alsof er muzikaals iets geweldigs gebeurd.
Dit album was anders zeker zeer geslaagd te noemen.

1,5
Sorry maar dit soort muziek vind ik persoonlijk ongelooflijk smakeloos.
Metal is op dit gebied op brute wijze ontdaan van al zijn ruwheid en kracht , dat vind ik ook van blackmetal overigens.
Goed ,ieder zijn ding met alle respect natuurlijk.

Dit is inderdaad een combinatie van ruwheid en schoonheid.
Je mag dit smakeloos vinden; is dat omdat het groot en van Nederlandse bodem is?
Internationaal wordt dit wel goed gewaardeerd. Persoonlijk vind ik het ook een stuk sterker dan bijvoorbeeld Nightwish en Evanescence.

deric raven schreef:
D

Nee omdat ik het oerlelijk vind, niet omdat het groot en Nederlands is
En ja Nightwish (van die naam krijg ik al acuut last van broekbraak) en Evanescence zijn nog erger.