Paul McCartney - Good Evening New York City (2009)

Label: Mercury

1. Drive My Car (2:25)
  2. Jet (4:20)
  3. Only Mama Knows (3:41)
  4. Flaming Pie (2:29)
  5. Got to Get You into My Life (2:51)
  6. Let Me Roll It (5:51)
  7. Highway (3:55)
  8. The Long and Winding Road (3:41)
  9. My Love (3:53)
  10. Blackbird (2:43)
  11. Here Today (2:32)
  12. Dance Tonight (3:02)
  13. Calico Skies (2:39)
  14. Mrs. Vandebilt (4:40)
  15. Eleanor Rigby (2:25)
  16. Sing the Changes (4:17)
  17. Band on the Run (5:16)
  18. Back in the U.S.S.R. (3:08)
  19. I'm Down (2:23)
  20. Something (4:07)
  21. I've Got a Feeling (5:51)
  22. Paperback Writer (3:29)
  23. A Day in the Life / Give Peace a Chance (5:42)
  24. Let It Be (3:55)
  25. Live and Let Die (3:14)
  26. Hey Jude (7:23)
  27. Day Tripper (3:12)
  28. Lady Madonna (2:33)
  29. I Saw Her Standing There (3:09)

met Billy Joel

30. Yesterday (2:17)
  31. Helter Skelter (3:53)
  32. Get Back (4:00)
  33. Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band / The End (4:28)
Father McKenzie
Hier kijk ik echt naar uit; Het is te hopen dat de Polle, die toch al 67 jaar jong is, goed bij stem was, want in het verleden kon dat op liveplaten wel eens flink tegenvallen.
De playlist is indrukwekkend, ik ga zeker voor de dvd, maar zeker ook voor de cd. Je bent nu eenmaal Maccafan of je bent het niet....

Tja, Patrick. Ik weet niet zo goed wat ermee moet. Ik heb al zoveel "live" regristraties van Paul. Tripping The Life...., Back In The U.S., Unplugged en de dvd-box The McCarney Years. Ik weet niet of mijn portomonnee dat allemaal trekt. En dan praat ik nog niet eens over de digitale remasters-box van de Beatles. Straks heb alles twee of drie dubbel. Tja, ik twijfel. "Is There Life After Paul"?

avatar van Stijn_Slayer
De tracklist ziet er wel erg leuk uit, maar ik koop deze waarschijnlijk niet. Ik ben geen Macca die-hard, en ik moet nog een handjevol andere nieuwe CD's kopen. Ik wil niet opnieuw in mijn koopzieke ritme terugvallen.

Neemt niet weg dat ik wel benieuwd ben hoe dit zal gaan klinken.

avatar van kaztor
Interessante tracklist.

Zeker interessant . Leuk dat ie wat Flaming Pie nummers vertolkt en wat minder voor de hand liggend Beatlesspul .

Ik ben geneigd voor de dvd te gaan , maar dan hoop ik niet dat het weer zo'n docuachtig ding is . Dat was Back In The Us. namelijk wel .

Een concert moet gewoon achterelkaar doorgaan . Wat er achter de schermen gebeurt is leuk , maar dan gewoon als extraatje .

avatar van devel-hunt
McCartney kan uit een enorm ouvre bekende en overbekende nummers kiezen. De zoveelste live plaat van McCartney. Wings over Amerika, Paul Is Live, Live in the world, Trippin the live fantastic, Unplugged etc etc...maar door zijn enorm aantal klassiekers kan het gebeuren dat sommige tracks nooit live te horen zijn geweest. Nummers als Mrs Vanderbilt, Flaming Pie, A day in the life, I'm down, Only mamma knows en Helter skelter (om er een paar te noemen) zijn op geen enkele andere live plaat terug te horen. Alleen dat dwingt een Macca die-hard al om WEER flink in The Beatles buidel te tasten. waarschijnlijk ook ongeveer de tracklist die hij dadelijk in Arnhem te gehore gaat brengen. Het zijn dure tijden, maar het moet, het is net heroine.

bikkel2 schreef:

Ja daar baal ik ook van. Doen ze volgens mij vaak om ook de live CD een beetje te doen verkopen maar flauw is het wel. Al die McCartney live DVD's van de laatste jaren zijn half docu.

avatar van Blokkie
Uiteraard ga ik hem ook meteen kopen. Waarschijnlijk in de meest uitgebreide versie. Doe ik altijd met producten van Paul McCartney.

Ik hoop heel erg net als iedereen hier dat het een heel concert is op de dvd. Als je ziet hoe Robbie Williams dat aanpakte met What we did last summer vind ik wat McCartney doet zo jammer. Zoveel nuteloos gelul er tussendoor. Back in the US en Red Square zijn wat dat betreft het ergste. Alsof McCartney nog steeds die erkenning nodig heeft.

Volgens mij staat het hele concert op dvd (aan één stuk) met darna nog een stuk docu. Daarbij 2 cd's met het concert. Voor een zeer redelijke prijs (rond de 23 euro) Dus ik denk dat ik het toch weer niet kan laten. Voor de deluxe uitvoering met nummers bij de "Late Show" bij Letterman, heb ik geen interesse. (die zit ruim boven de 30 euro)

Father McKenzie
Ik zal het ook niet laten om deze plaat van de ongetwijfeld hipste 67-jarige jongeling ter wereld binnen te halen.
Lifetime fan, dan kun je gewoon niet anders...

Ad Brouwers schreef:

Dan zal ik ook voor de dvd gaan die van rond de 23 Euro .

Ik ben meer van het verzamelen van concerten op dvd de laatste jaren .

avatar van Running On Empty
Ik ga voor de meest complete set. Als ik zoiets koop dan wil ik ook de beste versie. Beste prijs bij Amazon UK tot nu toe.

avatar van Philipstown
Paul McCartney is mijn absolute held. Maar ik vind het wel jammer dat hij in zijn setlists nauwelijks varieert met nummers uit zijn solotijd. Altijd maar weer 'Live and let die' (met voorspelbaar vuurwerk) 'Jet' en 'Let me roll it', inclusief twee nummertjes van zijn meest recente plaat, in dit geval het laatste album van The Fireman.

Terwijl de man zoveel solo-pareltjes heeft gemaakt. Op een enkele uitzondering na (Band on the run, Red rose speedway) mijdt hij zijn albums uit de jaren zeventig en tachtig. Persoonlijk zou ik wat meer willen horen van McCartney I, Ram en Flowers in the dirt. Maar misschien wijk ik als McCartney-aanbidder af van het grote publiek dat voor de grote knallers komt.

Niettemin, ik heb de deluxe-versie van dit album alweer besteld, geen moment over getwijfeld uiteraard.

avatar van Blokkie
Ik ben het er wel mee eens. Aan de andere kant kan ik me geen McCartneyconcert voorstellen zonder Hey Jude, Yesterday, Let It Be, I Saw her Standing There, Band On The Run en Live and let Die. En Maybe I'm Amazed. En laat die nou net hier ontbreken........ Verder vind ik Penny Lane geweldig. Ik hoop tegen beter weten in dat die in Arnhem als verrassing op de setlist staat.

Je zou inderdaad een geweldige setlist kunnen samenstellen met wat meer 'onbekende' nummers.
Ik noem een Juniors Farm, Hi Hi Hi, Get Out Of My Way. This One. 1985 en dan kan ik nog wel even doorgaan.

avatar van devel-hunt
Van mij mag McCartney best minder Beatles nummers spelen en iets trotser zijn op zijn solo platen. De Beatles nummers zijn vaak briljant, maar het lijkt door zijn eigen voorkeur om die live te spelen dat hij zelf zijn solo platen minderwaardig vind aan die van The Beatles. Een beetje meer Wings en een mix van zijn solo platen uit de periode 1997/2008 kunnen best wat Beatles nummers vervangen. Wat ik wel vind is dat de band van Macca, waar hij al sinds driving rain uit 2001 mee samen is, waanzinnig goed is.

avatar van Blokkie
Die band is geweldig. Daarom wil ik zo graag eens Get Out Of My Way of Juniors Farm horen met Rusty Anderson in de hoofdrol op lead-gitaar.

avatar van thebestfreaks
Via zijn eigen site redelijk voordelig te bestellen, 21euro incl p&p voor de luxe set, en dat is inclusief download van digitaal formaat van zowel audio als video.
Ik ben geen groot kenner van de verschillende eerdere live-uitgaven van Paul McCartney, maar deze bevalt me erg goed. Heerlijke muziek!

avatar van George
McCartney heb ik 3 keer live zien optreden. Aan de eerste keer bewaar ik de dierbaarste herinneringen. Omdat het de eerste keer was ? Misschien , maar ik twijfel sterk. Die eerste keer , begin jaren zeventig , speelde hij geen enkele Beatles nummer. Of je zou zijn toegift Long Tall Sally er bij moeten rekenen. Een aantal covers , een paar 'onbekende' Macca nummers en de rest repertoire van zijn eerste singles en lp's tot en met Red Rose Speedway. Dat werd er gespeeld.
Bij de openingsmaten van het concert waren de gordijnen gesloten.
In mijn herinnering duurde het minuten voordat ze opengingen en dat we een bandlid zagen die met zijn rug naar het publiek toe stond te spelen. De muziek was hard , grenzend aan hardrock , het deed geimproviseerd aan. Plots draaide de man zich op het podium om , ja , het was McCartney , en zette onverwacht zijn toenmalige hit Eat at home in , gedreven , gevolgd door een waanzinnig enthousiast gejuich van het publiek.

Ook in 2003, heb ik genoten van zijn optreden. Maar verrassend ? Nee , daarvoor was het optreden voor mij te voorspelbaar. 'Spielerei'' is er niet meer bij. Alles lijkt tot in detail te zijn geregisseerd.
Ja , en ook de band is voortreffelijk. Perfect op elkaar ingespeeld ; veel beter dan in die vroege jaren zeventig. En McCartney is goed bij stem. Er is eigenlijk helemaal niets op aan te merken . Of toch wel ?
Heb ik misschien toch bij dat eerste concert van hem zijn muzikale ziel gehoord ? Zijn gedrevenheid ervaren ? En in 2003 misschien de mooiste jukebox van mijn leven gehoord ???

Laten we hopen dat het NYC concert ons niet in documentaire vorm wordt gepresenteerd op dvd. Prima een docu , maar graag voor of na het concert !

avatar van Blokkie
Mooi verhaal over dat concert in de jaren 70. Ik heb er een bootleg van. Wings Live in Newcastle. De geluidskwaliteit laat te wensen over.

avatar van Philipstown
George schreef:

Inderdaad, ik heb twee concerten van zijn laatste Europese tournee in 2003 bezocht en zelfs zijn verbindende teksten tussen de liedjes waren exact hetzelfde.
Maar goed: we hebben het over Paul McCartney en wat mij betreft is de man eigenlijk boven alle kritiek verheven. Al zou hij tussen de liedjes maar wat raaskallen, die liedjes zelf zijn natuurlijk legendarisch, dus waar zeur ik over...

avatar van musician
Ik zie toch wel wat overeenkomsten met Back to the world: Paul McCartney draait zijn hand niet om voor een live cd meer of minder.

Maar goed, ik zal wel weer in de buidel tasten. Maar ik koop Good evening..... ná het concert van 9 december in Arnhem anders heb ik bij het concert helemaal het idee dat ik net gehoord heb.

Ik neem toch niet aan, dat er grote verschillen in tracklist zullen zijn, tussen deze cd en Arnhem.

avatar van Hans Brouwer
devel-hunt schreef:
Nummers als Mrs Vanderbilt, Flaming Pie, A day in the life, I'm down, Only mamma knows en Helter skelter (om er een paar te noemen) zijn op geen enkele andere live plaat terug te horen. Alleen dat dwingt een Macca die-hard al om WEER flink in The Beatles buidel te tasten. Het zijn dure tijden, maar het moet, het is net heroine.
Enkel en alleen om "Mrs Vanderbilt" zou je deze cd al willen hebben. Maar ja, het geld is op. Studerende dochters. Er moeten dus keuzes worden gemaakt. Mijn dagelijkse shot nicotine kan ik echt niet missen. Daarom voorlopig voor mij geen "Good Evening New York City (2009)". Maar ach, volgend jaar voor minder dan de helft. Tot zolang neem ik genoegen met "Wings over America".

musician schreef:

Natuurlijk is een grote basis van de nummers altijd hetzelfde. Maar het moet nu wel een echt non stop concert worden inplaats van dat semi-docu gedoe.

Er zijn vorig jaar een aantal concerten van Paul McCartney op de BBC Televisie geweest en die zijn vooralsnog veel leuker dan de live DVD's die tot nu toe officieel zijn verschenen. Ik hoop dat deze nieuwe release in alle opzichten zowel wat betreft de CD's als de DVD's gewoon een klasse uitgave gaat wordem.

Ik ga 'm straks toch maar weer kopen. Hij lag al 5 dagen "besteld en al" bij Arend in de winkel, maar door wat griep (niet de mexicaanse) even niet de deur uitgeweest. Ben toch heel benieuwd! Hopelijk kan ik snel een positieve reaktie plaatsen en mensen aanraden hem ook te kopen.

Ad Brouwers schreef:

Hij komt toch pas in December uit ??

Heb de Deluxe set besteld met 2CD's en 2 DVD's bij Amazon UK voor 16 pond.

Bij een goeie importzaak ligt hij soms eerder!!!! Goede imporzakent en downloaden is echt niet alles..

Ad Brouwers schreef:

Oh ja. Ik zie nu dat deze in de USA reeds is verschenen. Heel merkwaardig. Als ik de keus heb dan toch liever PAL dan NTSC dus ik wacht nog even geduldig af. In afwachting van de officiele diskjes ga ik toch vast een download zoeken voor het audio gedeelte.

avatar van Blokkie
Ik heb hem gisteren gekocht. Vanmorgen snel even door de dvd heengezapt. Als ik me niet vergis is het dit keer een compleet concert zonder geouwehoer tussendoor.

Blokkie schreef:

Heel apart dat Amazon UK zo laat levert dit keer dan.

avatar van George
Echt gemekker over deze allernieuwste( en zoveelste ) live plaat van Paul McCartney , zul je ditmaal niet van mij horen.

Het Citi Field openingsconcert is op gedenkwaardige wijze vastgelegd op dvd en dat zonder vervelende docu intermezzo's. Dat is alleen al een applaus waard. Ja , dat het tijdens de Field uitvoering van I'm down het wel nodig werd geacht om zowel beeld als geluid van het Beatles Shea Stadium concert er doorheen te mixen , ervaar ik als een schoonheidsfoutje.
Het was vanavond verder volop genieten van een bijzonder en doorlopend sfeervol feest der herkenning met enkele kleine verrassingen zoals nooit eerder gehoorde solo's bij de werelberoemde muziek van Macca. Een aantal songs zijn bovendien niet eerder op een van zijn liveplaten verschenen.
A Day in the life bijvoorbeeld : een van de hoogtepunten.
De man van alweer eind zestig brengt 33 nummers ten gehore met een nog altijd opvallend sterk stemgeluid. Om aan het einde van zo'n energievretende show na I saw her standing there, nog even zo Yesterday te kunnen zingen om vervolgens in Helter Skelter uit te barsten , ja , daar zijn werkelijk sterke stembanden en een ijzersterke conditie voor vereist. .
Eigenlijk heb ik totaal niet het idee dat ik naar een oude man zit te kijken ; eerder naar iemand van in de veertig.
Toch is er aan een concert van McCartney altijd wat frustrerends . Je mist altijd een nummer , zeg maar gerust : nummers.
Meervoud dus. En vraag je aan mensen welke nummers zij dan wel missen ; subiet blijken er soms grote verschillen te bestaan tussen fans onderling over wat Macca absoluut nog had moeten spelen.
Je beseft dan weer eens en te meer wat voor genie er eigenlijk op dat Citi Field podium stond.
Een levende legende ; dat is Paul McCartney zonder meer . Een man met wiens muziek ik opgroeide.

Daarom past mij vanavond het eventuele gemekker absoluut niet .
Wel het volop genieten van een groot feest !!!