Fear Factory - Demanufacture (1995)

Label: Roadrunner

1. Demanufacture (4:13)
  2. Self Bias Resistor (5:12)
  3. Zero Signal (5:57)
  4. Replica (3:56)
  5. New Breed (2:49)
  6. Dog Day Sunrise (4:45)
  7. Body Hammer (5:05)
  8. Flashpoint (2:53)
  9. H-K (Hunter-Killer) (5:17)
  10. Pisschrist (5:25)
  11. A Therapy for Pain (9:43)
  12. Your Mistake * (1:29)
  13. I Resistancia! * (2:54)
  14. Concreto * (3:30)
  15. New Breed [Revolutionary Designed Mix] * (2:57)
  16. Manic Cure * (5:09)
  17. Flashpoint [Chosen Few Mix] * (4:09)
  18. Replica [Electric Sheep Mix] * (3:58)
avatar van Psycho Holiday
khonnor schreef:
dat ik deze troep ooit nog goed heb gevonden!

Waardoor heb je het licht gezien?

khonnor
och, al heel lang niet meer gehoord. ooit verkocht en uit interesse nog eens gedownload...

smaken evolueren he: nu vind ik het een typisch voorbeeld van: "lekker veel agressie en bruut geweld maar bitter weinig song"

ik hou nog altijd van vele soorten metal (trash, death, black,...), maar dit klinkt simpelweg gedateerd.... en "just not very good"

avatar van notsub
Dit is mijn favoriet van de band. Vooral de eerste nummers beuken gigantisch. Vanaf Dog Day Sunrise is het wat minder. De formule is wel duidelijk: razende industrial riffs met een mechanische begeleiding en daarover de brulzanger enerzijds en de cleane zang anderzijds. De perfecte metal productie haalt het maximale uit de CD. Het is alleen jammer dat het allemaal vrij koud en eentonig is, maar voor een paar nummers is dit een heerlijk werkstuk.

avatar van Rinus
Dit is best een goed album. Het eerste album, war de jongens van Front Line Assembly zich mee bemoeiden (Rhys Fulber en Bill Leeb) aan de productionele kant. Daardoor kwamen de industriele invioeden erin, en het duo gebruikte weer FF invloeden in hun twee opeenvolgende albums (Milennium en Hard Wired). Hier is de mix tussen ruige en cleane zang nog goed. In het volgende album zou dat verder naar het extreme getrokken worden, en ging de melodie verloren ten faveure van het beuken.

Obsolete is nou niet echt een beukalbum te noemen. Het gaat meer de groove kant op, met soms zelfs breakbeat-achtige taferelen.
Het nummer (en de single) Resurrection is een vrij mellow nummer, net als de afsluiter. Hebben we het over hetzelfde album??

Over dit album kan ik kort zijn: fenomenaal
Maar wellicht ben ik beinvloed door het feit dat deze cd 1 van mijn eerste metal albums was.

avatar van Don Cappuccino
Dit album hoorde ik al vanaf dat ik baby was, mijn ouders hadden namelijk de LP van Demanufacture. Replica vond ik altijd wel een leuk nummer toen ik een jaar of 6 was en daarna ben ik zelf dit album gaan ontdekken en ik heb het uiteindelijk origineel op CD gekocht. Geweldige combinatie tussen melodie en brutaliteit. 4,5 ster.

avatar van Joy4ever
Jij hebt coole ouders Don

avatar van Don Cappuccino
Ik heb echt een geweldige muzikale opvoeding gehad en daar bedank ik mijn ouders ook voor. Rond mijn twaalfde ging ik meer zelf ontdekken en vooral dankzij Musicmeter heb ik heel veel moois gehoord. 7 van de 10 albums uit mijn top 10 ontdekte ik door Musicmeter. Dit is trouwens echt het beste album van Fear Factory, Soul of A New Machine komt wel heel dichtbij.

PriestMaiden
Vind deze toch wat tegenvallen, misschien moet ik deze plaat nog een paar luisterbeurten gunnen maar deze zou een klassieker zijn onder het Roadrunner label waarmee ik tot nu toe nog zeker niet akkoord mee ben. De eerste helft vind ik wel goed, maar mijn aandacht verslapt bij de tweede helft.

bennerd (moderator)
Ben al de hele avond wat platen van deze band na lange tijd weer aan het opleggen. Het valt me op dat Demanufacture me al veel minder doet dan voorheen. Enkele songs zijn pure krakers (Replica, New Breed, het titelnummer), maar de productie gooit erg veel roet in het eten. Het album is erg vermoeiend om naar te luisteren. Geen slechte pot groove metal met futuristische trekjes (de status is in mijn ogen niet onverdiend), maar ik ben toch sneller geneigd een andere plaat van deze gasten op te leggen.

Mechanize?

Banjo schreef:
Mechanize?

Ik neem liever de trein. Jij?

Ofwel, hoe bedoel je?

avatar van Banjo
je weet niet dat Mechanize een 'nieuwe' cd van Fear factory is?

bennerd (moderator)
Als je in de stemmenlijst van dat album kijkt, zie je dat mijn naam net onder de jouwe staat

Maar ik vroeg me gewoon af waarom je dat hier vroeg.

avatar van Banjo
Ik ga de heren morgen avond aan het werk zien in Iduna Drachten...
ik heb er zin in!

avatar van Eddie
Voor €5.- uit een tweedehandsbak gevist. Eindelijk mijn kopietje vervangen door een origineel. Nog steeds een lekkere plaat maar wel één waarvan ik niet kan zeggen of het jeugd sentiment is, of dat ik het echt erg goed vind. tegenwoordig klinkt FF nog veel intenser en extremer. Op een bepaalde manier klinkt deze wel 'echter'. Het gevoel bekruipt me een beetje dat ze op deze plaat gewoon de muziek maken die in de oefenruimte ontstaan is, en tegenwoordige doen ze hun Fear Factory kunstje.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Rinus schreef:
Het eerste album, war de jongens van Front Line Assembly zich mee bemoeiden (Rhys Fulber en Bill Leeb) aan de productionele kant. Daardoor kwamen de industriele invioeden erin, en het duo gebruikte weer FF invloeden in hun twee opeenvolgende albums (Milennium en Hard Wired.

Op productioneel vlak is Demanufacture het eerste album waar alleen Rhys Fulber voor een deel verantwoordelijk is geweest voor de productie. Bill Leeb heeft hier niet aan meegewerkt.

Front Line Assembly heeft wel al eerder te maken gehad met Fear Factory, gezien ze 5 van de 6 remixes verzorgd hebben op de remix-EP Fear is the Mindkiller, die in 1993 het levenslicht zag: Fear Factory - Fear Is the Mind Killer (1993) Een EP die wellicht eerder interessanter is voor fans van Front Line Assembly dan van Fear Factory.

Wat de muzikale invloeden betreft, weet ik niet of het juist invloeden van Fear Factory zijn die Front Line Assembly in hun muziek zou verwerken. Immers kwam Millennium een jaar voor Demanufacture uit.

Wat de overeenkomsten betreft tussen dit album en de twee genoemde van FLA, zijn er zeker vergelijkingen te maken. Hierbij moet ik wel toegeven dat ik de muziek van FLA een stuk avontuurlijk, afwisselender en interessanter vind dan FF.
Ooit had ik me in FF verdiept, maar om de één of andere reden was ik zeer snel uitgekeken op hun muziek. Het is heel strak en keihard, dat absoluut, maar muzikaal helemaal niet boeiend te noemen.

avatar van james_cameron
Geen moeilijk-tweede-album-syndroom voor Fear Factory: dit is hun meesterwerk. De band heeft enorme progressie gemaakt sinds het debuut en tovert hier een magistrale plaat uit de hoge hoed. De futuristisch en machinaal klinkende metal, met zijn kunstig afgemeten gitaarriffs, superstrakke drums en galmende zang, gekoppeld aan een grote reeks beestachtig goede songs; alles klopt hier gewoonweg. Vooruit, de cover Dog Day Sunrise zo middenin het album (hoewel best goed) is enigszins misplaatst en het afsluitende A Therapy For Pain zeurt een paar minuten te lang door, maar afgezien daarvan is dit volop genieten. Ook productioneel staat het album nog steeds als een huis. Hierna zou Fear Factory nog vele goede albums maken, maar deze Demanufacture heeft de band nooit meer weten te evenaren.

avatar van ASman
Deze vandaag nog eens een draaibeurt gegeven en jongens...dit gaat nog steeds hard.

avatar van Robertoooooh
Even luisteren of mijn buizengebakje zich raad weet met dit werkje.
En ja hoor! Het klinkt gewoon fantastisch. Had dit album al in geen 15 jaar meer uit de kast gehaald.
Wat een feest van herkenning weer. Ik was ooit gek op die beukende rifs met de (soms meerstemmige) zanglijnen. En nog steeds! Het is allemaal niet zo ingewikkeld maar wel erg goed gedaan.
Leuk om weer eens terug te luisteren.

avatar van dv8flow
Een mijlpaal!