Fear Factory - Demanufacture (1995)

Label: Roadrunner

1. Demanufacture (4:13)
  2. Self Bias Resistor (5:12)
  3. Zero Signal (5:57)
  4. Replica (3:56)
  5. New Breed (2:49)
  6. Dog Day Sunrise (4:45)
  7. Body Hammer (5:05)
  8. Flashpoint (2:53)
  9. H-K (Hunter-Killer) (5:17)
  10. Pisschrist (5:25)
  11. A Therapy for Pain (9:43)
  12. Your Mistake * (1:29)
  13. I Resistancia! * (2:54)
  14. Concreto * (3:30)
  15. New Breed [Revolutionary Designed Mix] * (2:57)
  16. Manic Cure * (5:09)
  17. Flashpoint [Chosen Few Mix] * (4:09)
  18. Replica [Electric Sheep Mix] * (3:58)
avatar van MichelDumoulin
Jazper schreef:
Ik ken Ministry niet. Maar om FF nou het DOMME broertje te noemen...

Het demente zusje van Nine Inch Nails dan?

avatar van kaztor
orbit schreef:
MM is nog net iets meer metal zelfs dan muziek als Kyuss inderdaad (heb MM dan ook al op fields of rock gezien ).

@ Sietse: Ik wil FF niet afdoen als dom hoor, maar in mijn oren simpeler dan. Dat hoeft trouwens lang niet altijd "slecht" te betekenen bij mij

MM.... M&M? Monster Magnet!! Doe toch FF normaal, man!
Meer metal als Kyuss? Hmm... Kyuss is toch redelijk puur, dus ben ik wel benieuwd naar MM.

Demanufacture.... Kom ik terug uit Mallorca in 1995 en wat ligt er op m'n deurmat? Het beste metalalbum uit (in ieder geval) dat jaar!
Als een Intercity met gesaboteerde remmen klinkt de band in nummers als New Breed, Demanufacture (briljant!) en Flashpoint. Andere nummers klinken wat meer mid-tempo met het vizier op hoekige riffs en machinaal geweld. Het koorknaapje/getormenteerde gek-trucje van zanger Burton C. Bell klinkt ook hier weer indrukwekkend.

Al met al een 4,5.

avatar van korenbloem
een erg leuk metal album, ik heb er altijd met veel bewondering naar geluisterd. Vooral die drums zijn prachtig.

p.s. ik heb zo nog op lowlands gezien, was toen volgens mij een goed optreden ( ik herinner het me niet zo meer)

avatar van james_cameron
Beste album van de band. Na het keiharde maar wat eenzijdige Soul Of A New Machine heeft de band meer structuur en melodie ingevoerd, met geweldig resultaat. Vernieuwende metal, prachtig geproduceerd en superstrak uitgevoerd.

avatar van berwt
Enkele zeer geslaagde songs, zuivere metal met industrial klanken. Jammer genoeg zijn niet alle nummers even goed. Self bias resistor en New breed zijn wel ferme uitschieters.

avatar van kaztor
Pisschrist heeft ook zo'n heerlijke riff...

avatar van Poncho
Ben em nog altijd niet beu 12 jaar later...

lambf
Wel leuk, veel meer Industrial dan zijn voorganger. Ook een stuk slechter. Weg grunt, en dan hoor je alleen die vreselijke zanglijnen, waar de zanger de best doet om ze agresief te laten klinken, maar helaas is dit niet echt het geval. De beuknummers zijn nog wel leuk. Een 3*

avatar van Marb
Lekkere brute plaat die zoals elk FF album helaas zo'n verschrikkelijke KUT outro heeft. Voor de rest een lekker bruut album. 3* sterren door de redelijke saaie vocals, de rest gaat uit naar de overige bandmembers die een awesome sound afleveren.

clutch
IN YOUR FACE

Lekker beukwerk, liefhebbers van FF en dit album zouden ook eens Godflesh moeten checken, die band heeft veel invloed gehad op Fear factory en sowieso het hele industrial genre.

bro
veel beuken maar weinig afwisseling. ik zit met een énorm dubbel gevoel. enerzijds wil ik deze wel een goede beoordeling geven maar anderzijds ook helemaal niet..
ik wacht nog even af.

In 1 woord Geweldig
Dit is toch 1 van de beste tracks van Fear Factory

avatar van Mr. Olaf
Absoluut! Vind Demanufacture sosieso het beste album van deze heren met als één van de uitschieters deze plaat. Heerlijk...

avatar van winterstorm
1,5
Noch vlees, nog vis. Iedere 'echte' muziekliefhebber en 'echte' muzikant hoort een hekel te hebben aan aalles wat boenkt, beukt en dreunt. Want het is 'not done' om nietszeggende beats lekker te vinden. Maar als het van FF komt, is de acceptatie een stuk groter, terwijl de dreunen wel écht armzalig simplistisch zijn op deze plaat...

winterstorm schreef:

Lekker kort door de bocht, zeg. Alsof jouw smaak bepaalt wat een "echte" muziekliefhebber mooi moet vinden. Prima dat dit niet jouw smaak is, maar ga dat niet voor anderen bepalen.

avatar van winterstorm
1,5
Mr. Olaf schreef:

Ik denk dat jij mijn boodschap helemáál niet begrepen hebt... Het is net een aanklacht tegen alles wat je zogenaamd onder 'echt' moet verstaan.
Als je effe in mijn profiel of berichten geneusd had, wist je meteen ook dat electronische beats wel degelijk mijn ding zijn; wat niet wegneemt dat ik die op dit album inderdaad simplistisch vind. Jouw aanval lijkt me dus eerder wat kort door de bocht...

winterstorm schreef:

Ben je niet aan het aanvallen, ik heb je dus klaarblijkelijk verkeerd begrepen. Excuses hiervoor.

avatar van vin13
Vleselijke riffs die je borstkas doen kraken als een piratenschip.
Deze mensen kunnen wel een potje rocken en de zanger is op zijn plek.

Mijn eerste kennismaking met deze band, nadat ik van 1 van mijn neven een tpae kreeg voor mijn verjaardag zo'n 15 jaar geleden. Mede door dit album (samen met Shades of God van Paradise Lost, Rust in Piece van Megadeth en Far Beyond Driven van Pantera) werd mijn interesse in metal aangewakkerd.
Dit album doet gewoon iets met mij. De afwisseling tussen de grunts en de cleane zang... perfect!

Wel vreemd dat sommigen hier zoveel vergelijkingen trekken met Ministry... en dan FF doen als een afgewaterde versie hiervan. Ik zie muzikaal erg weinig overeenkomsten. En ja, en ben wel zeer bekend met het werk van beide bands, en heb ze beiden ook toch al gauw 4 a 5 keer live gezien.

Ministry en FF verdienen het om naast elkaar te bestaan. Hopelijk komt FF nog eens met een goede nieuwe plaat, en hopelijk ook een (al dan niet laatste) tour.

avatar van bennerd
Nyarlathotep schreef:
...

Ik vrees dat ik je dan toch zal moeten teleurstellen. Fear Factory is namelijk al een jaar ofzo gestopt.

avatar van king_pin
Niet gestopt, ze hebben een pauze ingelast omdat Burton met Ascencion of the Watchers bezig is en Christian en Raymond met een project genaamd 'Arkaea'.

Als je op de myspace van de band kijkt zie je ook dat er staat "New Album and World Tour in 2009!"

avatar van king_pin
Inmiddels is dat berichtje (op myspace) weer weg dus ik denk niet dat het er nog van komen any time soon...

Maar Dino en Burton gaan wel weer samen iets doen! samen met Byron Strout en Gene Hoglan (Fear Factory meets Strapping Young Lad?!!)

Ik las het ook inderdaad. Dat kan alleen maar kick-ass worden. Gene is wel druk bezig de laatste tijd... maar dat verdient een topdrummer als hij ook

avatar van trebremmit
Het beste album van Fear Factory, het beukt van begin tot einde met gave riffs zonder de melodie te verliezen. Dit was toen behoorlijk vernieuwend en het remix album remanufacture al helemaal.

avatar van Psycho Holiday
Beste album van Fear Factory.

Ontzettend vette riffs van Dino en de geweldige vocals van Burton C. Bell. Favorieten zijn Self Bias Resistor, New Breed en het knallende Hunter-Killer. Ben blij dat de elektronische beats simplistisch zijn gebleven, het moet niet gaan overheersen t.o.v. de rest van de sound.

Ben erg benieuwd naar het nieuwe album Mechanize wat in februari 2010 uit moet komen. Transgression vond ik een behoorlijke misser, dus ik hoop dat ze met de nieuwe lineup wat meer overtuigen. Het nummer Powershifter klinkt in ieder geval al best goed.

avatar van james_cameron
Nog steeds geniaal album, voor die tijd zeer vernieuwend maar nog steeds zeer relevant. De cover Dog Day Sunrise en afsluiter A Therapy For Pain zijn wat minder, maar de rest van de songs is ijzersterk. Futuristisch en dreigend; zo hoort deze band te klinken. Leuk zijn de invloeden van de Terminator-films, te horen via samples in Zero Signal en H-K (Hunter-Killer). Zeer benieuwd naar het nieuwe album, Mechanize.

in 2010 komt er een nieuw album uit volgens mij( weet niet zeker! )

bro
ik nochtans wel

Ik heb Mechanize al gehoord, en dat wordt wel een aanschaf hoor

khonnor
dat ik deze troep ooit nog goed heb gevonden!