Massive Attack - Heligoland (2010)

Pop / Electronic
Label: EMI

1. Pray for Rain (6:43)

met Tunde Adebimpe

2. Babel (5:17)

met Martina Topley Bird

3. Splitting the Atom (5:18)

met Horace Andy

4. Girl I Love You (5:22)

met Horace Andy

5. Psyche (3:22)

met Martina Topley Bird

6. Flat of the Blade (5:29)

met Guy Garvey

7. Paradise Circus (4:57)

met Hope Sandoval

8. Rush Minute (4:48)
  9. Saturday Come Slow (3:29)

met Damon Albarn

10. Atlas Air (7:41)
  11. Paradise Circus [Gui Boratto Remix] * (8:07)
  12. Fatalism [Ryuichi Sakamoto & Yukihiro Takahashi Remix] * (4:55)

met Ryuichi Sakamoto en Yukihiro Takahashi

13. Girl I Love You [She Is Danger Remix] * (5:00)
  14. Paradise Circus [Breakage's Tight Rope Remix] * (4:44)
avatar van pureshores
lekker voor bij dit herfstig weer. Ik vind Babel en Psyche wel de toppers. omdat ik de stem van Martina Topley Bird prettig vind. al doet ie me hier denken aan de zangeres van The Cardigans.

Verder is de plaat erg donker, alleen op Atlas air wordt het wat lichtvoetiger.

Het nummer met Damon Albarn valt me nog steeds mee, ondanks dat ik zijn stem normaal niet echt lang kan aanhoren (bij Blur)

avatar van RogerV
Paradise Circus, Girl I Love You, Atlas Air beginnen inmiddels tot mijn favoriete MA tracks te behoren.

Als ik alle MA albums op een rijtje zet komt deze op de derde plek. Na Blue lines en Mezzanine

Hoewel sommige nummers qua melodie en tekst niet erg interessant zijn, heeft Massive Attack hier toch een erg aparte sound gecreeërd. Ik draai hem regelmatig en heb nog elke een andere ervaring. Ben benieuwd of 'ie de tand des tijds overleeft.

avatar van Marsvin
Ik beluisterd deze nog steeds wilt iets zeggen denk ik.

avatar van cddrive
Nog steeds inderdaad de moeite waard.. en let op er komt weer een nieuwe aan!!
zie
New, Mysterious Massive Attack Demo « PMA - Pretty Much Amazing - prettymuchamazing.com

avatar van Mandylion
Klinkt heerlijk! Alleen ik zie dat dat nieuwsbericht en de demo beiden al 2 jaar oud zijn...

avatar van legian
Na jaren heb ik dit toch maar weer eens een kans gegeven. De eerste paar albums wisten me altijd goed te boeien maar de laatste twee doen dat niet echt.

Maar ik moet zeggen dat het me nu een stuk beter bevalt dan zo'n 3 jaar geleden.

avatar van matthijs
Wat een lekkere plaat zeg! Niet veel vernieuwing, dezelfde soort hypnotiserende baslijnen en subtiel percussie, veel ruimte tussen de noten... Ik geef 5 sterren, doe ik niet vaak.

Eerlijk gezegd denk ik dat jij een van de weinigen zult zijn die dit album hoger aanslaat dan Mezzanine. Ik vind het nogal te lijden hebben van wisseling van vocale bijdragen, waardoor er een gebrek aan eenheid ontstaat. Vind lang niet alle vocale bijdragen even sterk - die van Hope Sandoval en de zanger van TV on The Radio wel, maar andere sneuvelen in goede bedoeling, omdat er niet contrast tussen zang en muziek onstaat.

avatar van matthijs
Ha Mjuman, nou, ik vind Mezzanine eigenlijk net zo goed hoor. Inderdaad minder contrasterende vocalen bij Heligoland , maar de baslijnen en de productietechniek maken dat meer dan goed. Voor mij dan he.

avatar van Ponty Mython
Vraag mensen welke nummers ze nog van Mezzanine kennen en ze zullen Teardrop noemen. Een paar zullen Angel en Inertia Creeps misschien ook nog wel kennen, maar de rest van het album is helaas erg vergeetbaar. Dat het zo goed werd gewaardeerd is toch vooral te danken aan (de prachtige videoclip met de zingende foetus van) Teardrop, maar de eerste twee albums zijn toch een stuk memorabeler.

avatar van zaaf
Dat is jouw persoonlijke mening, die je stellig brengt. Dat maakt het niet meer waar.

De mijne is dat Mezzanine het hoogtepunt is in het oeuvre van MA. En dat er op alle andere platen vreselijk mooie nummers staan, maar niet meer is dan de som der delen, wat Mezzanine voor mij wel is. En ik betwijfel dat ik een van de weinigen ben.

Of zat je aan een straatinterview op de Albert Cuyp te denken?

En de opwaardering via een mooie clip - zeker in dit geval - bestempel ik als regelrechte onzin.

BTW wat een goede plaat is dit he?

Ponty Mython schreef:

Ja zingende foetussen zijn een zeldzaamheid op den buysch. Ik wacht nog steeds op een transgender foetusdrieling die a capella Antony's Another World ten gehore brengt.
Een dergelijke stelling is natuurlijk kletskoek van de eerste orde - zoals zo vaak keren de liefhebbers zich juist af van een (hit)single van een bepaalde band. Live-opnames op de gluurbuis bewijzen de kracht van MA als live act en het verschil tussen dit nummer met en zonder zang van Liz Fraser is significant.

avatar van Ponty Mython
Ik zag vandaag nog een live dubbelaar van Massive Attack bij de lokale platenboer staan. Live in Belgium welteverstaan. Jammer genoeg zit ik momenteel op zwart zaad, dus ik kon alleen de nieuwe Wovenhand meenemen, die ik hoger waardeer dan deze heren.
Massive Attack live is overigens een belevenis. Destijds nog in Vredenburg en de HMH gezien. Het eerste concert was erg intiem, ten tijde van Mezzanine als ik me niet vergis.
Als we het over zwakke MA-platen hebben dan staat 100th Window op de eerste plaats. Pasgeleden nog gedraaid, maar er is, behalve de ongebruikelijke stem van Sinead, werkelijk niets van blijven hangen.
Wat dat betreft doet Martina Topley-Bird het een stuk beter op dit album. Maar zij past als ex van Tricky dan ook een stuk beter bij het geluid van Massive Attack.

avatar van james_cameron
Het hangt wat meer als los zand aan elkaar dan voorganger Mezzanine, wat mij betreft het creatieve hoogtepunt van Massive Attack, maar dit album bevat evenwel een grote reeks prima songs. Hier en daar een misser, zoals het saaie Flat Of The Blade, maar overwegend kan het materiaal er zeker mee door. Hoogtepunten zijn het lekker dreigende Rush Minute en de mysterieuze begintune van de tv-serie Luther, Paradise Circus.

james_cameron schreef:

Misschien kan je de echte voorganger van Heligoland en wel Massive Attack - 100th Window (2003) ook nog eens kans geven

avatar van james_cameron
Ha, die was ik inderdaad helemaal vergeten. Ook best een aardig album ja, maar komt tevens niet in de buurt van Mezzanine.

james_cameron schreef:

Deze - misschien ken je die nog niet - zijn ook de moeite waard:

* Massive Attack vs Mad Professor - No Protection (1994)

* box (hittegevoelig): Massive Attack - Singles 90/98 at Discogs - veel interessante versies (o.a. dub)

* via YouTube te vinden, magisch (imo) Massive Attack vs Burial - Four Walls / Paradise Circus (2011)

Massive Attack vs Burial - Paradise Circus - YouTube

Wat een idiote prijzen vragen ze voor de vinyl reissue! Ik had het geluk om het bij bol.com te bestellen omdat het daar vele malen goedkoper was dan op alle andere websites (€28,-) en nu is het daar ook ineens €75,-. Ik denk dat ik geluk heb, maar snappen doe ik het niet.

avatar van Jonestown
Ik zag opeens dat Heligoland opnieuw werd uitgebracht en ook gebruik gemaakt van die 'aanbieding' (ik denk eerder verkeerde prijsstelling) bij bol.com, want ook op andere websites waren de prijzen die voor deze heruitgave worden gevraagd van een debiele orde. Is inderdaad kwestie van geluk, want voor deze prijs is Heligoland op vinyl nergens te krijgen. Overigens stond de reissue van dit album, samen met 100th Windows ook al voor 2017 aangekondigd. Toen op amazon.fr, alleen zijn die titels nooit verschenen ....

Er is inderdaad een hele discussie hierover te vinden op Discogs. Blijkbaar was er in België ook een aanbieder die er €25,- voor vroeg en er werd snel geconcludeerd dat die een fout moet hebben gemaakt. Geluk voor de kopers, net zoals ik dat geluk had bij bol.com (toen ik zag dat het overal zo duur was dacht ik 'niet geschoten altijd mis' en ging ik uit van een cancelling van hun kant, wat tot mijn grote verbazing dus niet gebeurde: morgen kan ik het ophalen op het afleveradres... ik juich pas als ik het in handen heb).

Heb jij hem al binnen Jonestown?

Overigens is het huidige bedrag op bol.com belachelijk hoog, het goedkoopst zijn sites waar het zo rond de €45,- kost, maar nog steeds is dat erg aan de prijs natuurlijk (vind ik al van die €28,-).

avatar van Jonestown
Yep, ik heb het pakket vanmiddag opgehaald en heb de LP dus binnen .. Geluidskwaliteit is top, het artwork is eveneens van grote klasse. Is zeker een luxe produkt, maar inderdaad vond ik EUR 28 al aan het hoge kant, laat staan die achterlijke prijzen die vanaf EUR 45 minimaal gaan. Bij Amazon zag ik zelfs een prijs van GBP 63. Alhoewel die EUR 28 al te veel is, is het nog een koopje vergeleken met de prijzen in andere shops.

Jonestown schreef:

Ik nu ook, ongelooflijk zwaar materiaal allemaal, prachtig dik boekwerk, glitters in de hoes verwerkt. Ik snap een wat hogere prijs, maar niet die absurde prijzen (meestal rond de €65,-). Wat vooral opvalt is de geluidskwaliteit die hier bizar goed te noemen is (en dat zeg ik echt niet altijd bij nieuw vinyl). Denk dat we geluk hebben gehad met een foutje van de verkoper

aERodynamIC schreef:

Die klaphoes is wat onhandig, maar voor de rest inderdaad een tamelijk hi-end produkt, maar vraag me af wat de produktiekosten zijn om de prijs van minimaal EUR 65 te rechtvaardigen. Massive Attack LP's klinken doorgaans altijd erg goed met vooral zwaar doordenderend laag. In elk geval een LP die ver uit de buurt gehouden moet worden van Crosley´s en aanverwante Chinees plastic. Ik denk iedere keer aan die Bol.com-inkoper als ik dit album op de draaitafel leg.....

avatar van E40
E40
Waarschijnlijk het goedkoopst te vinden op fnac.com ( € 22,99 ).
Er is wel 4 tot 9 weken geduld nodig voor de levering.
Op dezelfde site bieden externe verkopers deze reissue aan voor waanzinnige prijzen tussen € 60,50
en € 84,50 .Bizar.

Van de week binnen gekregen via JPC, € 49 hoop geld maar het waard. Ik twijfelde of de lp wel leverbaar is via FNAC, heb m toen ik gent niet gezien in de bak.
Maar goed, had deze plaat eigenlijk nooit goed gehoord.
Deze is veel beter dan ik had gedacht, Pray for rain is een prachtige opener.
Klinkt ook erg mooi, en mooie uitvoering met klaphoes en mooi boekwerk.

Dit album heeft gaandeweg iets aan kracht gewonnen - haalt het evenwel nog steeds niet bij anderen (met Ptotection vormt dit zwakste duo in de worpen van MA - en daarom verhoog ik met een halfje. [/quote]

Eigenlijk wel bijzonder dat Protection minder wordt beoordeeld, met nummers als Sly, Protection, Three, Euro Child kan je toch niet over een minder plaat spreken (Light my fire is brandhout dat dan weer wel).
Mezzanine is prachtig maar ook daar vind ik mindere tracks op staan maar goed smaak is smaak natuurlijk.