Wings - Wild Life (1971)

3,15

Label: Apple

1. Mumbo (3:58)
  2. Bip Bop (4:10)
  3. Love Is Strange (4:51)
  4. Wild Life (6:42)
  5. Some People Never Know (6:37)
  6. I Am Your Singer (2:18)
  7. Bip Bop Link (0:52)
  8. Tomorrow (3:27)
  9. Dear Friend (5:59)
  10. Mumbo Link (0:53)
  11. Give Ireland Back to the Irish * (3:46)
  12. Mary Had a Little Lamb * (3:34)
  13. Little Woman Love * (2:11)
  14. Mama's Little Girl * (3:41)
63 BERICHTEN
geplaatst: 6 januari 2009, 16:21 uur [permalink]
Nou...Ik niet. Da's ook geen hoogvlieger, maar toch van een heel andere orde dan deze Wildlife.

avatar van musician
geplaatst: 6 januari 2009, 16:42 uur [permalink]
Ad Brouwers schreef:
Zo'n lange reaktie is toch niet nodig voor zo'n middelmatige lp...

Ik wil niet zonder een beetje onderbouwing de arena in..........Zeker als het slecht is, heeft de muzikant recht om te weten waarom 😉

geplaatst: 6 januari 2009, 16:54 uur [permalink]
Ben ik helemaal met je eens, maar ik vermoed dat hij dat zelf ook wel doorhad. Je vindt van de reguliere lp nergens een nummer op een verzamelaar terug, dacht ik.

geplaatst: 21 februari 2009, 14:05 uur [permalink]
Ik vind deze toch steeds beter worden. Verhoog naar 4*.

geplaatst: 15 juni 2009, 20:46 uur [permalink]
Lang niet Paul's beste, maar toch een bijzonder sfeervol plaatje in de plattelandssfeer.
Muziek hoeft niet altijd heel serieus te zijn, wist ook Macca.
Tomorrow en Dear Friend zijn wel songs om in Paul's lijstje van songs met eeuwigheidswaarde bij te zetten.
De rest is vrolijkheid en gekte. Erg relaxte gekte.
Ik verhoog met halfje van 3 naar 3.5

avatar van gjvc
geplaatst: 15 juni 2009, 20:59 uur [permalink]
Ook een halfje verhoogt.(naar 4).
De extra's horen er naar mijn gevoel niet bij.
De cd (lp) hoort te eindigen met mumbo link
I am your singer ga ik trouwens steeds beter vinden

geplaatst: 15 juni 2009, 21:08 uur [permalink]
Mary Had A Little Lamb staat er bij mij niet op, jammer want net het beste van die bonus tracks.
Maar neen, givc, die horen er niet op.

geplaatst: 15 juni 2009, 21:16 uur [permalink]
gjvc schreef:
De extra's horen er naar mijn gevoel niet bij.
De cd (lp) hoort te eindigen met mumbo link
Dat klopt, er staan maar 10 nummers op de lp. Pas in 1993 zijn er op de cd 4 geremasterde nummers bijgekomen. Leuk om te weten is dat het nummer Dear Friend een voorzichtige poging van verzoening van Paul met John was. Helaas dus!

geplaatst: 15 juni 2009, 21:22 uur [permalink]
Ad Brouwers schreef:
Niet helaas dus, want naar aanleiding van dit nummer hebben deze twee kemphanen elkaar ontmoet en afgesproken om publiekelijk, zowel in muziek als interviews, elkaar niet meer aan de schandpaal te nagelen, hetgeen ze daarna ooit niet meer hebben gedaan! Wel heeft Macca nog één keer een parodie op Lennon gemaakt in de vorm van Let me roll it, en Lennon jaren daarna een soort How do you sleep over zichzelf gemaakt met als titel 'steel and glass'. 👍

geplaatst: 15 juni 2009, 21:26 uur [permalink]
Ik bedoelde met "Helaas dus", dat een verzoening van de Beatles misschien mogelijk geworden zou zijn. En dat is helaas nooit mer gebeurt. Jammer! De rest van jouw reaktie klopt helemaal>

geplaatst: 15 juni 2009, 21:27 uur [permalink]
Leuk, al die weetjes. Zo leer je nog eens wat bij. En al die zware Beatlesfreaks hier, die elkaar de loef al eens afsteken, haha!
Ik zit wat ouwe Paul McCartney platen te bespreken, omdat ik het beste van heel mijn "Macca" collecite naar die i-tunes aan het downloaden ben voor die i-pod!

geplaatst: 17 juni 2009, 22:53 uur [permalink]
Ja en ik ging door jou, Patrick, nog eens alles beluisteren. Ik heb al mijn cd's op de harde schijf gezet. Was een heel werk, maar is wel erg makkelijk.

geplaatst: 18 juni 2009, 21:04 uur [permalink]
Ad Brouwers schreef:
Het gekke is dat ik naarmate ik ouder word deze plaat leuker ga vinden. Komt ook een beetje door de bonusnummers, denk ik. Vroeger ging je echt niet stoer tegen vrienden zeggen dat je Mary Had A Little Lamb een leuk nummertje vond. Toch past deze plaat helemaal in de geschiedenis van de tijd na the Beatles. Paul, onzeker, zoekend naar inspiratie. Zonder zijn muziekmaatje John. Ach, het is geen klassieker, maar af en toe het beluisteren waard, terugdenkend aan die tijd

Heel leuk , Ad , om zo'n verhaaltje te lezen en jouw ervaring te delen.
Zo sloeg ik vroeger vaak het eerste nummer van de plaat (' Mumbo ' )over. Nu dus niet meer.

geplaatst: 18 juni 2009, 21:15 uur [permalink]
George schreef:

Heel leuk , Ad , om zo'n verhaaltje te lezen en jouw ervaring te delen.

Beste George, je weet toch dat Paul McCartney jarig is vandaag 18 juni?
Hij wordt 67. Geboren in '42. Keep On Rockin' Paul!

geplaatst: 18 juni 2009, 21:37 uur [permalink]
Ik heb Paul net gebeld om hem van harte te feliciteren en ik moest de groeten aan jou overbrengen . Bij deze !

geplaatst: 18 juni 2009, 21:44 uur [permalink]
George schreef:

En hij vertelde me deze week dat hij met wat vrienden een potje ging kaarten... maar dat kan nie want Paul Mc Kaart Nie!! 😛

geplaatst: 19 juni 2009, 00:02 uur [permalink]
In het begin van de jaren zeventig toerde McCartney's Wings in een bus door Europa. Zij deden daarbij ook Nederland aan en wat nog belangrijker was : Groningen werd niet vergeten !
In de Martinihal vond een vrij onverwacht optreden plaats waarbij ik voor het eerst met mijn toen al levende legende oog in oog kwam te staan. Ik herinner mij vrijwel de gehele playlist nog.
Beatles nummers werden niet gespeeld. Dat was in die tijd not done. Nou ja , Long tall Sally speelde hij tot grote vreugde van het uit zijn dakgaande publiek wel als toegift. Voornamelijk hoorden we toen nummers van zijn eerste 4 lp's , waaronder Wild life.
Het is mede om die reden waarom Wild Life mijn meest gedraaide 3.5* plaat is. Het roept bij mij prachtige herinneringen op.
Ik hoor het onaffe karakter van de plaat en deel in veel gevallen de kritiek op de plaat , maar toch , ik ervaar de sfeer voor een deel weer terug van dat memorabele Groninger concert bij het beluisteren en daarom koester ik Wild Life als een kleinood....

geplaatst: 19 juni 2009, 09:22 uur [permalink]
Leuk om te lezen dat muziek en een concert, bijna 40 jaar na dato, zo'n invloed hebben op mensen. Leuk verhaal , George!!!

geplaatst: 27 maart 2011, 14:58 uur [permalink]
Devel -hunt schrijft over McCartney bij Flowers In The Dirt : ' Met als gevolg aalgladde popmuziek waar de ziel uit was verdwenen. Duetten met Michael Jackson, Stevie Wonder, synthesizerpop in de vorm van 'Spies like us' was het gevolg. '

Op Wild Life uit '71 is daarvan nog niets te merken. Ondanks al zijn tekortkomingen bezit Wild Life voor mij iets zeer bekoorlijks. Sfeervol bovenal. Ja, en ik hoor de muzikale ziel van McCartney nog door alles heen. Meesterlijk , nee , maar wel onweerstaanbaar voor mij als fan.
De openingstrack lijkt wel gespeeld door een beginnend garagerock bandje. Dear Friend , in feite de afsluiter , onder begeleiding van een pianist die de eerste lessen er heeft opzitten.
Maar wat een bas he in Mumbo en met zo'n volle in overgave geforceerde stem gezongen. Heerlijk !
Zo anders ook dan in Dear Friend waarin McCartney mij met zijn stem werkelijk kan ontroeren.
Bij Bip bop en Some people never know, lijk je gast te zijn op McCartney's farm .
Bij een(vegetarische haha) barbecue of zo.
Liedjes met weinig om het lijf , maar ook zo onweerstaanbaar charmant.
Het lijkt alsof die nummers voor het eerst gespeeld worden en dat jij de geluksvogel bent om ze te mogen aanhoren bij het gezellige kampvuur. Hoe anders klinkt dan zo'n latere plaat als ' Press to stop ' in mijn oren. Kil en koud.
Tomorrow is misschien wel de beste compositie van de plaat , maar juist hier merk je dat alles beter had gekund.
De titelsong Wild life is wat te lang uitgesponnen , maar er is geen enkel nummer uit de periode waarover devel-hunt sprak, die ik er voor zou willen inruilen.

Juist de ziel in deze warme , sfeervolle plaat maakt het dat die me nooit is gaan vervelen. Daarom heb ik de lp onlangs weer met veel plezier beluisterd.
Wild Life is niet uitstekend , maar wel verdomde leuk !

De ogenschijnlijk zo simpele deuntjes winnen aan kracht door ze meermaals een kans te geven.
Een typisch en karakteristiek geval bij McCartney songs.
Toen nog wel...

avatar van Ducoz

geplaatst: 19 mei 2011, 12:53 uur [permalink]
Misschien niet de beste wings plaat, maar wel de beste album cover!

avatar van hmaeghs
geplaatst: 19 mei 2011, 14:49 uur [permalink]
Heb ook mooie herinneringen aan dit album: spijbelen op school om in de tussentijd bij een vriend thuis te tafeltennissen en warme chocomel te drinken, met op de achtergrond Red Rose Speedway en Wild Life.

avatar van Mille Vinyl
geplaatst: 14 januari 2012, 18:37 uur [permalink]
Naar mijn mening een toch meer dan redelijk album ! Kant A vind ik sterk Mumbo , bip bop en hoogtepunt wild life zijn sterke nummers ! De B kant vind ik wat minder ,some people never know is nog mooi en dan raak ik snel verveelt ???

geplaatst: 14 januari 2012, 19:09 uur [permalink]
Mille Vinyl schreef:

Het hoogtepunt van de plaat staat toch echt op kan B, Tomorrow

YouTube - Tomorrow - Paul McCartney & The Wings (Legendado-Tradução/Português-BR)

avatar van Mille Vinyl
geplaatst: 14 januari 2012, 19:54 uur [permalink]
Zal tomorrow en kant b zeker nog eens goed beluisteren en het jullie laten weten !!!!

avatar van hoolie55
geplaatst: 9 maart 2012, 16:56 uur [permalink]
Deze wild life is voor mij een beetje vergelijkbaar mat McCartney. Er staan een paar aardige dingen op, een paar onzinnige dingen en 1 uitschieter: Dear Friend.
Alleen dat nummer al verdient een half *.
Zodoende komt ie daarom uit op 3*.
Ook dit zal nooit mijn favoriete McCartney worden, maar al met al wel goed beluisterbaar.

avatar van rkdev
geplaatst: 28 maart 2012, 10:58 uur [permalink]
Na een dubbele valse start (het vreselijke 'Mumbo' en het belachelijke 'Bip Bop') ontpopt dit album zich toch tot een prima eerste 'ei' voor Wings. En het album eindigt zelfs met twee vergeten klassiekers in McCartneys euvre: de twee fantastische nummers 'Tomorrow' en 'Dear Friend'.
Alles daartussen is prima maar niet echt hoogstaand, uitgezonderd 'Wild Life'.

Of het nou aan de euforie naar aanleiding van het optreden van zaterdag ligt of niet, dit album beviel me vandaag beter dan ooit. Halve * erbij.

avatar van musician
geplaatst: 28 maart 2012, 11:58 uur [permalink]
Ik geef het album er ook een halve ster bij, was eergisteren bij mij ook voorbij gekomen.

Er staan inderdaad al een paar hele goede nummers bij. Maar ook een paar draken, wat te denken van die cover van de Everly brothers.

Maar de nummers die je noemt en Wild Life: prima.
Bij de extra tracks staat trouwens (noodgedwongen) nog een drama, Mary had a little lamb. Maar ik zal ze daar niet op afrekenen, het behoort niet tot het oorspronkelijke album.

avatar van rkdev
geplaatst: 1 januari 2014, 12:09 uur [permalink]
Heerlijk plaatje voor de brakke 1 januari-dag. Beste wensen nog allemaal. 😄
Deze week dit album op LP kunnen bemachtigen en zojuist weer eens opgezet. De eerder door mij als vreselijk en belachelijk afgedane openers bevielen vandaag beter. Grappig dat mijn vriendin Bip Bop erg leuk vond en opmerkte dat het op Tusk van Fleetwood Mac leek (had ik er nog niet in gehoord zeg maar, maar die stijl en sfeer heeft het wel ja). Ook Some People Never Know beviel me erg goed. I am Your Singer hoeft van mij dan weer niet, want Linda jij bent niet echt een zanger(es)....
Maar prijsnummers blijven het titelnummer, Tomorrow en Dear Friend.

geplaatst: 16 mei 2015, 18:43 uur [permalink]
Dit album is nog zo slecht niet. Het is wat wat "expirimenteel" maar ik kan me in die tijdsgeest ook wel voorstellen dat Macca daar behoefte aan had. Even geen aanwijzingen en "moeten" van anderen. Doen wat ie zelf wil!

Bip Bop is super simpel, maar wel erg lekker. De titel track vind ik zelfs een van McCartneys lekkerste nummers! Dear Friend is ook gewoon goed!
Enige minpunt is de cover van love is strange, maar in het geheel is ie wel ok om mee te pikken bij het beluisteren van het album!

Nee, niks mis met dit album!

geplaatst: 17 mei 2015, 17:11 uur [permalink]
lennon schreef:

experimenteel wil ik deze plaat niet noemen, eerder pretentieloos en vrijblijvend.
Ik heb recensies gelezen over Wild life toen deze uitkwam. Schrijvende pers maar ook veel fans waren totaal overrompeld. Was dit werkelijk dezelfde artiest die nog maar twee jaar hiervoor de architect van het meesterwerk Abbey road was. Onbegrip, daar stuitte Wild Life en de solo verichtingen van Macca voornamelijk op. Terwijl collega's scoorde met Imagine en the concert for bangla desh kwam hij met iets totaal vrijblijvends als wild life. Achteraf gezien begrijpelijk, maar na al die jaren is wild life een charmant plaatje met een hele prettige sfeer.

geplaatst: 17 mei 2015, 22:39 uur [permalink]
Ik ken flarden van dit album, dus ga zeker niet oordelen, maar ik weet door het lezen van div. Beatles + solojaren boeken , dat dit niet al te best werd ontvangen.
Maar het is net of Paul zijn hele systeem had leeg gehaald. Gewoon weer beginnen bij het begin.
Concerten geven op scholen en per bus on the road.
De puurheid en onbevangenheid vinden en minder onder druk werken.
Hij was natuurlijk de man die nog enige bevlogenheid toonde in de laatste Beatlesjaren.
Met veel moeite zijn ideeen er doorheen probeerde te krijgen bij zijn gefrustreerde collega's.
De gerechterlijke shit die al snel kwam, wat hem deed besluiten om in Schotland relax te gaan leven in een boerderij......weg van alles.

Wellicht is dat ook zijn verhaal op Wild Life.
Een primitief leven ver van alle drukte, terug naar de oertijd of zoiets......innerlijke rust vinden.

En natuurlijk kwam het goed.

avatar van Stijn_Slayer
geplaatst: 14 juni 2015, 15:11 uur [permalink]
Zou die prachtige hoes iets te maken hebben met de Plastic Ono Band-hoezen?

Deze plaat klinkt als een veredelde jamsessie, en dat is het eigenlijk ook. Hoewel er af en toe hele aardige ideeën de revue passeren, zijn de meeste composities van een erbarmelijk niveau. De eerste drie nummers horen eigenlijk meer bij een garagebandje dan bij een ex-Beatle. En zelfs het titelnummer is niet veel meer dan een inspiratieloze 'Almost Cut My Hair'.

Je bent halverwege als je met 'Some People Never Know' de eerste serieuze poging voor een afgewerkt liedje treft. Om vervolgens weer in probeersels te vervallen, waarbij Linda McCartney spijtig genoeg nog meezingt ook. Knullige effecten, amateuristische overgangen, dat kan gewoon beter.

Wild Life voelt meer aan als een fly on the wall-inkijkje in een opnameproces. Dat is op zich charmant, maar niet als je je beseft dat dit ook direct het eindresultaat is.

geplaatst: 16 december 2015, 16:51 uur [permalink]
Met interesse heb ik bovenstaande reacties gelezen en ze vallen mij alleszins mee. In het oeuvre van McCartney en de Wings komt 'Wild Life' er namelijk zeer bekaaid vanaf. Het spreekt voor zich dat deze plaat niet het consequente niveau van albums als 'RAM' en 'Band On The Run' haalt.
Er staat echter genoeg moois op en ik kan nu met blijdschap zeggen dat bij mij na meerdere luisterbeurten het kwartje is gevallen. 'Some People Never Know' is inmiddels zelfs in het rijtje van favoriete McCartney composities terechtgekomen, evenals 'Dear Friend', 'I Am Your Singer'en 'Tomorrow'.

Kant a begint sterk met de frisse rocker 'Mumbo', zakt weg met 'Love Is Strange' (minste van de hele plaat) en ik snap ook de kritiek van Stijn_Slayer met betrekking tot 'Wild Life'. Gelukkig ben ik gek op 'Almost Cut My Hair' en kan ik deze 'poging' van McCartney wel waarderen. Misschien komt dat omdat de riff min of meer in de buurt komt van een echte bluesriff. Bluesnummers lijken veelal ook op elkaar. Of vergoeilijk ik iets ten onrechte? Hoe dan ook, 'Wild Life' is zeer de moeite waard. Zoals ik ook bij 'Flaming Pie' aangaf, hoop ik op een mooie archives release. De singles uit deze periode zijn waanzinnig (o.a. Mary Had a Little Lamb) en verdienen een mooie opgepoetste plek in een box.