Riverside - Out of Myself (2003)

Polen
Label: The Laser's Edge

1. The Same River (12:02)
  2. Out of Myself (3:44)
  3. I Believe (4:14)
  4. Reality Dream I (6:15)
  5. Loose Heart (4:50)
  6. Reality Dream II (4:46)
  7. In Two Minds (4:38)
  8. The Curtain Falls (8:00)
  9. Ok (4:46)
avatar van hailtotherainbow
Met zo'n debuutplaat mag Riverside trots zijn op zichzelf. De ballads LOOSE HEART en IN TWO MINDS klinken allesbehalve suf, ik zou zelf zeggen dat het goede ballads zijn ; De progrock is magnifiek (THE SAME RIVER en THE CURTAIN FALLS, de twee toppers van de plaat). Ik heb wel even moeten lachen als ik Mariusz een sigaret hoor opsteken in I BELIEVE om dan een melodramatische tirade te horen, Teksten zijn niet het sterktepunt van Riverside(behalve op ADHD dan). Wat er echt toe doet is de muziek natuurlijk en die boeit van begin tot einde.

avatar van Rinus
Fantastisch debuut van deze Polen. Eigenlijk al alles goed gedaan vanaf het begin. Goede songs en goede productie. Mooie coverart. Kunnen veel bands een puntje aan zuigen.

avatar van BoyOnHeavenHill
Memo aan mezelf : lijstje opstellen van bands waarbij je voor een latere plaat bent gevallen, om vervolgens terug te werken en dan bij het debuutalbum te schrikken van de lage kwaliteit óf de totaal andere muziek die daarop te vinden is. Voorbeelden: Genesis, ELO, Pulp, Alice Cooper, Moody Blues, Deep Purple, Pink Floyd, de Cure, Prince, en (het ultieme voorbeeld?) Bowie.
        Memo 2 : lijstje maken van bands die er met hun eerste plaat meteen al in kletsen en waaraan je absoluut niet kunt horen dat ze bezig waren met een debuut. Schoolvoorbeeld : Riverside – bij Out of myself (de laatste plaat van ze die ik nog moest leren kennen) krijg ik gewoon het idee dat deze mannen qua zelfvertrouwen, uitstraling en professionaliteit al jaren bezig zijn. Mooie mix van hard en zacht, agressief en kwetsbaar, gitaren en toetsen, sterke melodieën en instrumentaal geweld. Meteen beginnen met een nummer van 12 minuten dat je intenties duidelijk maakt en je aanwezigheid op de kaart zet, en dat niveau dan gedurende het hele album vasthouden of in ieder geval niet onder de streep laten zakken, petje af.
        Memo 3 : het is misschien onvermijdelijk dat de meeste aandacht uitgaat naar zanger / tekstschrijver / frontman Mariusz Duda, maar toch ook niet vergeten hoezeer gitarist Piotr Grudzinski het geluid kleurt met zijn stevige maar warme solo's en zijn subtiele begeleidingswerk.

avatar van legian
Wegens het overlijden van Piotr Grudzinski ben ik alle albums maar weer eens aan het afspelen (kwam er tevens meteen achter dat ik album nummer 2 nog mis ). En ik ga dit album opnieuw met een half puntje verhogen. Een werkelijk heerlijk album waar je goed wordt meegezogen.
4.5*

avatar van Broem
The Same River is echt een episch nummer en voor mij de start geweest om Riverside vanaf dat moment nadrukkelijk te volgen. Heb de band een aantal keren live gezien maar jammer genoeg hebben ze dit nummer nooit live gespeeld tijdens mijn bezoekjes. Ben benieuwd wat de ontwikkelingen gaan worden nu Piotr is weggevallen. Mariusz Duda heeft natuurlijk al een behoorlijk solo carrière opgebouwd. Einde van Riverside?

avatar van Leeds
Broem schreef:
Einde van Riverside?

Ik hoop het. Hoe raar het ook mag klinken.

avatar van Alicia
Out of Myself is wederom een indrukwekkend mooi album. Ik ben ook echt blij met deze ontdekking, want de zang\baspartijen zijn heerlijk, de composities zijn schitterend, het gitaarspel is prettig afwisselend: dan weer subtiel en dan weer lekker 'agressief'. Hulde... ook voor de toetsenist, die een fraai palet aan ondersteunende klanken uit zijn keyboards tovert en ook al zal door het gemis van deze geweldige gitaartopper de band nooit meer hetzelfde zijn, toch hoop ik op een of ander vervolg in deze mooie stijl.
Maar voorlopig heb ik van deze geweldige formatie nog wel een paar albums te gaan. Ik ben benieuwd of deze mij ook gaan bevallen.

Had ik trouwens al gezegd dat zelfs de oerschreeuw op deze plaat heel stijlvol is?

Zeldzaam!

avatar van Rogyros
Dankzij de prog ladder heb ik verschillende nummers van deze Poolse band gehoord en dat heeft mij doen besluiten hun discografie eens door te nemen.

Ik ben begonnen bij het debuut. En ik vind het echt prachtig. Mooie afwisseling, goede prog. Een hele mooie sound. Het begint natuurlijk al met het epische The Same River. Maar ook daarna laten ze hele mooie dingen horen. Het klinkt als een mooie eenheid, met daarbinnen ruim voldoende variatie.

Waar de blauwe sterren naartoe gaan, weet ik nog niet. Ik vind beide Reality Dreams erg mooi. Maar bijvoorbeeld In Two Minds, I Believe en het eerdergenoemde The Same River ook.

Ik zet hem op 4,5 ster. Dat is meestal niet mijn startschot, maar ik heb het album nu zo'n zes keer geluisterd en het genot blijft! De overige albums zal ik uiteindelijk ook allemaal beluisteren. In welke snelheid weet ik niet. Eerst deze nog maar verder op mij in laten werken.