Jackson Browne - Late for the Sky (1974)

Label: Asylum

1. Late for the Sky (5:36)
  2. Fountain of Sorrow (6:42)
  3. Farther On (5:17)
  4. The Late Show (5:09)
  5. The Road and the Sky (3:04)
  6. For a Dancer (4:42)
  7. Walking Slow (3:50)
  8. Before the Deluge (6:18)
avatar van Running On Empty
Afgelopen Juni tijdens zijn concert in de Heineken Hal speelde Jackson Browne het nummer The Late Show weer eens live. Die staat maar zelden op de setlist. Zo mooi toen dus deze ook weer flink gaan draaien, het blijft echt een prachtplaat.

avatar van De Daniël
Voor 1 (!) euro gekocht op LP. Ik heb mijn euro nog nooit zó goed gespendeerd

avatar van Rudi S
Super koopje, zeer mooi album.
Kant 1 wordt ongeloofelijk mooi afgesloten, wat een koortjes

avatar van kort0235
Werkelijk een prachtalbum!
Nog mooier dan Running on Empty en Hold Out!
Ik ga vast nog wel meer platen van Jackson Browne aanschaffen!
Voor mij een 4.5*

avatar van chevy93
Inderdaad een heel mooi album. Wordt zeker een 4,0* en misschien wel meer.

Het titelnummer is echt ware schoonheid.

avatar van heartofsoul
Ik ben hier geloof ik de vreemde eend in de bijt, want ik vind hier niet veel aan. Af en toe probeer ik het weer eens en doe ik de cd in de speler, maar ik ben altijd weer blij als de laatste klanken van "Before the Deluge" verklonken zijn. Het ligt denk ik aan de (in mijn oren) zeer zeurderige stem van Jackson Browne, sommige liedjes vind ik best mooi en de hoes van het album, daar ben ik gewoon verliefd op, maar neen.. Ben trouwens wel een fan van David Lindley (prachtig slide- en fiddlespel), dat vergoedt enigszins.

avatar van De buurman
Ik heb Jackson Browne zo'n 10 jaar terug "ontdekt". Deze en Running On Empty (die ik het eerst kocht) heel veel gedraaid destijds. Vervolgens jaren laten liggen, maar de laatste paar weken ga ik weer helemaal voor Late For The Sky. Wat een prachtige plaat is dit toch. Bruce Springsteen zei eens dat Browne de nummers schreef waarvan de Eagles wensen dat ze ze hadden geschreven.

Het titelnummer heeft een hartverscheurende tekst, Fountain Of Sorrow en Before The Deluge zijn wonderschoon, maar mijn favoriet is misschien wel The Late Show. Die koortjes, die melodie, die tekst, ik kan het niet anders omschrijven dat schitterend.

Opvolger The Pretender heeft een stuk of vier geweldige stukken, en een sound die me zeer goed bevalt. Running On Empty is eveneens een prachtig album, wat rauwer. Beide hebben uiteindelijk niet dezelfde emotionele lading als Late For The Sky. Naar mijn gevoel zouden meer muziekliefhebbers deze plaat moeten omarmen. Ik heb het (opnieuw) gedaan. Het blijft voor mij muziek van een exceptioneel hoog niveau.

Na dit fabelachtige album verloor Jackson zijn identiteit als folkie en moest hij zo nodig rocken. Dat ging af en toe nog wel aardig, maar met deze plaat is een gedenkwaardige periode uit mijn tienerjaren afgesloten.

avatar van De buurman
Vindt je de opvolgers nou zo ontzettend rocken dan? Op The Pretender en Running On Empty staan toch genoeg ballades?

De buurman schreef:

Sterker nog Jackson Browne heeft geen zwak album gemaakt!

"Vindt je de opvolgers nou zo ontzettend rocken dan?"
Nee, dat niet maar het vervelende is dat hij het wel probeert! Hij heeft m.i. platen vol zielloze keyboardpop gemaakt die niet te pruimen is.
Natuurlijk is het maar mijn mening, maar ik blijf het jammer vinden dat hij een koerswijziging onderging in die tijd. Waarschijnlijk omdat hij zo populair werd dat stadiontours aanlokkelijk werden, veel geld te verdienen was. Een mannetje met een gitaar in een baseballstadium is niet echt geweldig.

avatar van Running On Empty
De zielloze keyboard pop was iets van begin jaren 80 en Jackson heeft daar met Lawyers In Love en in iets mindere mate Lives In The Balance helaas ook aan meegedaan. Nummers als For A Rocker en Downtown vind ik ook niet te pruimen.

Gelukkig blinkt deze Late For The Sky net als de meeste Jackson Browne platen wel uit in subtiliteit. Mooie weergave over de opnames van deze plaat staat in de biografie over Jackson Browne van Mark Bego. Er staat werkelijk geen enkel zwak nummer op deze plaat. Prachtige hoes, fraaie teksten. Gewoon vet 5 sterren.

avatar van TEQUILA SUNRISE
De volle mep vind ik persoonlijk wat overdreven maar het wordt weer eens hoog tijd om dit album te herbeluisteren.
Per direct in mijn rotatielijst.

Running On Empty, weet jij of de biografie die je noemt ook in het Nederlands vertaald is? Sommige bio's kan ik goed lezen in het Engles, zoals "Shaky", maar deze bio die ik in EPUB heb kost me om de één of andere reden veel moeite.

ikbenhet schreef:

Nee Jackson Browne is geen U2 of Springsteen dus ik vrees dat een Nederlandse vertaling niet beschikbaar is.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Dit fraaie ingetogen album komt mijn inziens toch het best tot zijn recht onderuitgezakt op de bank met koptelefoon.
Enkel het " rockende " nummer The Road And The Sky vind ik van iets minder hoog niveau.
Overigens blijft dit een plaat om te koesteren.

avatar van Marty
Prachtige muziek voor moeilijke momenten. Zie www.bigozine2.com voor mooie live-uitvoeringen van dit album.

Nog steeds één van mijn favoriete Jackson Browne-platen. Maar The Pretender staat nog steeds bovenaan!

Marty schreef:

Inderdaad Topzanger. Ik hoop dat hij nog eens iets goeds op de plaat zet. Is weer een tijdje geleden

avatar van blaauwtje
Al sinds de 1980(na hold out) in mijn bezit, prachtige luisterplaat, schitterende nummers, mijn favorieten: Fountain of sorrow, before the deluge en mijn persoonlijke wegdromer For a dancer!

kistenkuif
Voor mij één van de beste troostalbums die ik ken. De teksten, composities, stem, instrumentatie, harmonies, coverart, alles klopt aan dit oprechte en melancholieke album.

Mijn kennsimaking met hem was The Pretender (kocht ik destijds blind op LP) en vind ik nog steeds bere sterk. maar omdat ik gecharmeerd ben van zijn stem kunnen ook zijn alndere albums mij meer dan bekoren

avatar van Renoir
Al sinds 1974 het album dat ik opzet als ik die eerste traan een zetje wil geven... (En ook als ik dat niet nodig vind.)

avatar van Royalty
Voor mij het allerbeste album aller tijden. Mijn ultieme nummer 1.

avatar van iggy
De afgelopen tijd deze plaat vaak uit de boxen laten rollen. Mede op advies van Running On Empty.
Helaas doet ook Late For The Sky mijn hart niet sneller kloppen. Eigenlijk zou ik dan moeten concluderen dat Browne gewoon niet mijn (echte) smaak is. Maar vreemd genoeg vind ik Solo Acoustic 1 en 2 wel weer te gek ha.

avatar van Running On Empty
Misschien was het gewoon steeds niet het juiste moment dat je hem draaide.

avatar van Niek
Dit doet me weinig. Hoor niet wat hier bijzonder aan zou moeten zijn. Moet denken aan The Band waarvan ik ook niet snap waar men zich over opwindt. Gitaartje, beetje zingen, niks bijzonders. Ik zeg niet dat dit zo is, maar zo komt het op mij over. Ik ga niet protesteren als iemand het opzet. Ik denk namelijk dat ik het amper door zal hebben.

avatar van Flottante
Het is mooie jongejongenswordenoudemannenmuziek. Niet een plaat die ik had kunnen waarderen toen ik twintig was.

kistenkuif
Flottante schreef:

Als twintiger heb ik dit album grijsgedraaid. Heerlijk, al dat bezongen en zeer herkenbare hartezeer en getob.Tot voor kort was mijn waardering navenant met 4.5 sterren hoewel ik de plaat eigenlijk nooit meer beluisterde. Dat heb ik nav bovenstaande typering de laatste dagen wel gedaan. Vele malen zelfs. Het heeft mijn veertig jaar oude enthousiasme behoorlijk getemperd. Het navelstaargehalte van de teksten is me gaan tegenstaan en de vocale prestaties van Browne vind ik weinig expressief. Compositorisch en ook instrumentaal blijft het album wel goed overeind muv The Road and the Sky. Maar net als mijn levi-jeans van destijds ben ik de plaat simpelweg ontgroeid door de ontwikkeling van mijn muzikale voorkeuren in de loop der jaren erna. Wat rest is nostalgie. Voor af en toe.

avatar van heartofsoul
Je verhaal kan ik aardig inleven, kistenkuif, iets soortgelijks heb ik bij andere albums ervaren. Als jongeling luister je toch anders, vooral gretiger. Al is er ook muziek die altijd blijft.
Wat Late For the Sky betreft, bij mij heeft die nooit écht aangeslagen, wat vooral door de stem van Jackson Browne kwam, die ik nogal zeurderig vond. De laatste jaren heb ik echter opnieuw geluisterd, mede door de gunstige reacties alhier, en is mijn waardering enigszins toegenomen. Vooral in instrumentaal opzicht vind ik het boeiend. For Everyman vind ik trouwens een paar slagen beter. Maar ook daar geldt (voor mij): niet te vaak beluisteren.

jakkepoes
Dankzij Mart Smeets ben ik Jackson Browne erg gaan waarderen.